Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Selvutlading når bilen skal stå lenge

Startet av Powerflux, onsdag 05. mars 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Daeedor

#45
Sitat fra: MindViruz på torsdag 27. februar 2014, klokken 10:10
Sitat fra: Daeedor på torsdag 27. februar 2014, klokken 09:44
MindVirus : Det danner seg is på AC elementet under bruk , og dette skyldes selvsagt at fuktighet fra luften avsetter seg der = tørrere luft inni bilen.  MEN : Dersom du kjører AC på helt til du parkerer , vil ikke elementet hverken tine opp eller tørke opp , så da parkerer du med AC element fullt av fuktighet. Hva tror du skjer når du så starter opp bilen igjen ? Jepp , du har kald bil , kanskje litt fuktig inni pga alt du har dratt inn i bilen , og du skrur på varmeapparatet og blåser fuktig luft inn i bilen fra et fuktig ac element. DA dugger det nok bra tenker jeg ! Hva gjør du så ? Jo , skrur på AC igjen , og alt fortsetter. (OSV OSV OSV).

Mitt tips til hva du BURDE gjøre : bruk AC som før  , men skru den av igjen 5 til 10  minutter før du skal parkere slik at elementet rekker å tine opp og tørke litt....  8)  Ta gjerne opp vinduet litt noen sekunder under kjøring for å lufte ut fuktig luft , det hjelper også. Bilen er litt for "tett" konstruert - som mange andre småbiler...... ::)


Aha! Det var meget oppklarende :)

Men, om man parkerer i plussgrader en hel natt. Vil ikke isen på AC elementet tine da, slik at fuktigheten drypper vekk?

På dieselbilen var det ofte en liten dam etter, den tiden da AC virket...

Det er korrekt , vann/is vi da renne av / dampe vekk. Du vil faktisk også se dette om sommeren , AC aggregatet er så kraftig at det vil danne seg is på dette nærmest uansett utetemperatur. Forskjellen er bare at på vinteren tiner det dårlig.... ( AC anlegget har også en funksjon som avrimer det innimellom , så det ikke skal ise helt tett. Er det veldig kaldt ute , vil ikke AC anlegget gå lenge uansett , slik at det ikke fryser i stykker - det er temperaturbeskyttet.)


Til trådstarter : beklager digresjonen -  men for å pense oss inn på sporet igjen : Nye E-Golf kommer altså ikke med varmepumpe varmeapparat før til sommeren. Enn så lenge tror jeg Leaf derfor ligger et hakk foran. Men Golf er nok en bra bil , og vil nok selge meget godt !
:D

Daeedor

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. februar 2014, klokken 10:33
Batteriet på e-Golf ligger der det skal (under gulvet), men jeg innbiller meg at bagasjeplassen likevel er mindre (har ikke sjekket!).

Jeg synes kvaliteten på Nissan Leaf er bra, men den har svakheter jeg ikke forventer fra et firma som har produsert biler i over 80 år:

* Dårlige vindusspylere
* Dårlige vindusheisere
* Knirking i foringer
* Klunking fra oppheng/forstilling/gud ved hva

Ellers jeg jeg faktisk fornøyd med bilen.
Instillingen til Nissan om at kunden alltid har feil derimot, den har jeg ikke møtt før og ble litt satt ut på første service. Og det faktum at de lyver til kundene: "dette har vi ikke hørt om", "ingen andre har rapportert det problemet"...

Thomas

Fra sommeren 2013 kom jo den nyeste Leaf modellen , og der er blant annet forstillingsproblemer med mere rettet opp. Det ble gjort mange forbedringer på bilen. ( Har bestemt inntrykk av at ulyder fra forstilling og understell forøvrig nærmest er eliminert nå , i motsetning til din 2012 modell og eldre , der har jeg hørt mange klager - som du jo også påpeker.) :)

emil

Har ikke merket noe knirking å snakke om, men merker at både kraften på vindusspylinga og hastigheten vindusheisene er avhengig av spenningen på 12V systemet. Skulle tilsi at det er standardkomponenter fra fossilbiler beregnet på å virke best når (fossil)motor går og spenning ligger på ~14V.

Utover det har jeg ikke noe å klage over på kvalitet, men det er en del idiotiske ting med med lade-/klimatimere og litt andre småting. Duggproblemer forsvant når jeg skrudde av AC, bare teit at den kommer på automatisk når du setter på defrosteren.


Daeedor

Emil: det du nevner har jeg også hørt om på 2012 modell og eldre , men ikke på de nye  - og vi har ihvertfall ikke slike problemer på noen av våre 2 nesten nye 2013 modeller. Både vindusvisker og -spyler fungerer som bare det , uavhengig av om vindusvisker går eller ei.... El-systemet er vel sannsynligvis oppgradert siden din bil var ny , også. ( Dette med ladespenning og 12V problemer var jo en "issue" på de eldre Leaf , var vel en programvareoppdatering der også , tror jeg ? )

La oss holde oss til nyeste Leaf modell hvis vi skal sammenligne  med ny Golf , det blir nok mest riktig..  :P

knutgrr

Er det bare meg, eller har stemningen på få uker (typ. samtidig som salget av i3 og e-golf startet) gått fra å tilbe leaf til å hate ganske hardt på både Nissan og Leaf?
Har nesten ikke lest et kritisk ord om Leaf før nå (minus varmeproblematikken). Nå er det ikke måte på hva som er gale...
When it rains it pours :)

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

toril

Folk får kjøpe det de tror er best men å sammenligne en bil ut i fra hva man tror uten noen form for erfaring blir litt ullent i forhold til en bil som allerede har eksistert i flere år og hatt oppgraderingen

Mitt valgkritere er kun basert på rekkevidde i en bil med mer enn to seter innenfor prissegmentet kr 200000 - 300000. Det er igrunnen det som er alfa og omega i hverdagen.

Jeg kjører LEAF (gammel modell kjøpt i 2013 på tilbud) og synes bilen er god å kjøre og den gjør jobben sin, kjører 99km daglig t/r jobben. På et generelt grunnlag etter å ha eid 28 biler over 32 år så er min erfaring at de fleste biler bare er å sette seg inn i og vri om nøkkelen og tut og kjør, og er det problemer så fikses de. Jeg har kun hatt to biler som jeg hatt problemer med og måtte ta inn utenom service intervall.

Likevel er jeg skeptiks til å være den første til å kjøpe en ny type biltype/modell, og jeg innbiller meg (uten saklig grunnlag) at biler som er bygd fra bunnen av som el-bil kanskje er bedre enn en som er ombygd.

Samtidig tror jeg at den erfaring Mistubishi og Nissan har nå vil ta de andre tilsvarende lang tid å opparbeide. En ting er garanti på bil og batteri, men målet er å ikke måtte teste den garantien, bilen skal være på veien og ikke på verkstedet.
Leaf 2013 2.genkjøpt brukt fra BNH erstattet
Leaf (2012 model kjøpt ny i 2013 fra BNH) nå kondem.
100% Elbilkjøring

BE

En ting som taler veldig sterkt for Golf, er tilgang til reservedeler. Da tenker jeg ikke på motor og batteri, da jeg tror VW klarer å får dette til å fungere godt, men absolutt alt det andre på bilen.

Deletilgang til VW Golf er jo helt vanvittig stor, alt som trengs for fremtidige reparasjoner og oppgraderinger kommer til å finnes i både original, samt 3-parts utgaver. Dette er en av fordelene med å ha elbil basert på standard fossilbil. Dette vil gjøre bilen mer attraktiv som en bruktbil, noe som slår positivt ut på verditapet på bilen.

Tilgang på slitedeler slik som bremser, skiver, støtdempere, foringer, kupefilter, karrosserideler, samt jålerier og ekstrautstyr, kommer til å utklasse Nissan Leaf. Både på tilgjengelighet og pris.

Vi må ikke glemme at verditapet er den absolutt største kostnaden vi har ved kjøp av nybil, og der tror jeg en Golf vil gå seirende ut.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Espen Hugaas Andersen

Tilgangen til deler til Leaf er nok ganske uproblematisk. Nå har vi over 10 000 Leaf i Norge, og over 100 000 på global basis. Det er så klart mye mindre enn Golf, men det er fortsatt et ganske stort antall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Powerflux

Sitat fra: knutgrr på fredag 28. februar 2014, klokken 09:38
Er det bare meg, eller har stemningen på få uker (typ. samtidig som salget av i3 og e-golf startet) gått fra å tilbe leaf til å hate ganske hardt på både Nissan og Leaf?
Har nesten ikke lest et kritisk ord om Leaf før nå (minus varmeproblematikken). Nå er det ikke måte på hva som er gale...
When it rains it pours :)
Frem til nå har det jo ikke vært noe annet å velge i og folk har vel svelget kamel på kamel pga dette!
Nå kommer alternativene, og bedre sådanne!
Tipper blant annet Nissans steile holdning og sterke vegring mot å lytte til sine kunder kommer til å koste dem kunder så det holder!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Daeedor

#54
Jeg synes ikke Nissan er steilere enn andre , og de lytter helt fint til meg ihvertfall. Mulig andre har vært uheldige med sin forhandler ?  :D  Jeg ser faktisk ikke problemet sett fra mitt ståsted - jeg er veldig fornøyd både med bilen som produkt og Nissan som leverandør.  8)

(oppdatering:)
Jeg ser nedenfor at bremse-service ansees unødvendig. Ja , jeg er enig - dersom man tror at det holder å spraye glidebolter samt å inspisere kalipere og bremsebelegg....!

Etter forespørsel på verksted er det IKKE dette man gjør , derimot fjernes kalipere , demonteres , bremsestempler tas ut og smøres sammen med glidebolter , og deretter settes alt sammen igjen og anlegget luftes og etterfylles.  Dette tar ca 2 timer for en flink mekaniker.
Resten av servicen omhandler andre punkter og tar ytterligere tid. Prisen for en slik jobb er ikke urimelig.

Dersom man tror at bremseservice består av en omgang med sprayboks og en liten titt , har man nok misfostått totalt.  ( Jeg driver med racing og bygger egne motorer , restaurerer biler - og vet godt hvor mye jobb ovenstående er.)  Å betale noen for at de skal SE på bremsene mine - det gjør ikke jeg heller - men jeg betaler gjerne for at en spesifikk jobb blir utført.  :P

BE

Jeg har fått kjempeservice, men jeg klarer ikke å la være å irritere meg grønn over høye servicepriser. Jeg får fnatt av at smøring av bremser skal inngå som et årlig servicepunkt, og jeg får ikke mulighet til å velge det vekk. Derfor hopper jeg elegant over hele servicen, bytte av kupéfilter og bremseveske samt inspisere bremsene er en jobb jeg enkelt gjør selv.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ghsdevel

Det som ofte blir fokuset her og andre steder som sammenligner elbiler generelt er en veldig fokus på "el" og veldig lite på bil. Mens i realiteten er veldig store forskjeller på bilene som bil.

Man har biler som Leaf og i3 som hadde solgt en håndfull i året hvis de hadde vært fossile. På andre siden har du Focus og Golf som er verdens mest solgte biler i fossil variant.

Jeg har eid 25 biler over de siste 20 årene. Av erfaring er det gimmiks som rattvarme osv liten betydning. Skal man kjøre 15 - 20k i løpet av året, er det gode kjøreegenskaper og en god forhandler som teller.

Når det kommer til el delen på bilen kan jeg si at skulle jeg basert meg på hurtiglading/32a for daglig bruk, hadde det ikke fungert.
I dag pendler jeg ca 10 mil med en Focus. 5 mil hver vei. Får jeg ladet på jobben er det et bonus men jeg kan ikke basere kjøringen på det. Rekkeviddeangsten må man bare overvinne. Lære seg også å bruke de siste 10% av batteriet.

Når jeg kjører er det faktisk veldig sjelden jeg tenker at jeg kjører elbil. Så er man ute etter en god bil så ville jeg valgt Golf. Er man ute etter å utforske elbil så hadde jeg sett på Leaf eller i3
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

tomrh

#57
En litt annen vinkling på trådstarters spørsmål. Med e-Golf sin inntreden må nok Nissan gjøre noe drastisk. De må ihvertfall sette ned prisen på eksisterende Leaf, eller de må introdusere en bedre modell. Såvidt jeg vet har de testet 48 kWh batteripakke i Leaf. Nissan har jo hatt initiativ hittil i elbilmarkedet og har nok ikke ligget på latsiden mens VW forbereder sin e-Golf. En 48 kWh Leaf vil bli en skikkelig hit. Så det kan kanskje være lurt å vente noen måneder og se hva de foretar seg om man ikke må ha elbil akkurat her og nå.

Fant en (litt gammel) link om dette: http://www.caradvice.com.au/251440/nissan-tackles-volkswagen-electric-claims-commits-increasing-leaf-range/
"Nissan has hit back at plans by Volkswagen to become the electric vehicle market leader by 2018, while reaffirming its own aim to increase range to 200km on Leaf and introduce four new electric vehicles to market within two years."
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gordon Retriever

Sitat fra: ghsdevel på fredag 28. februar 2014, klokken 13:16
Når jeg kjører er det faktisk veldig sjelden jeg tenker at jeg kjører elbil. Så er man ute etter en god bil så ville jeg valgt Golf. Er man ute etter å utforske elbil så hadde jeg sett på Leaf eller i3

Jeg har prøvd både Leaf og i3 og jeg kan forsikre om at begge er gode biler. Svært gode biler. Jeg har heller ingen motforestilling mot å bestille en e-Golf for å utforske elbil, som du sier. :)

Gordon Retriever

Sitat fra: tomrh på fredag 28. februar 2014, klokken 13:29
En litt annen vinkling på trådstarters spørsmål. Med e-Golf sin inntreden må nok Nissan gjøre noe drastisk. De må ihvertfall sette ned prisen på eksisterende Leaf, eller de må introdusere en bedre modell. Såvidt jeg vet har de testet 48 kWh batteripakke i Leaf.
Siden e-Golf er en såpass konservativ løsning (for eksempel uten større rekkevidde enn konkurrentene), tror jeg presset på Nissan er langt mindre enn det hadde vært hvis VW hadde strukket utviklingen et steg framover.

Slik det er nå, kan man fortsette å selge biler med små tilpassinger til konkurransesituasjonen - mens man avventer hvem som skal være den første til for eksempel å lansere en større batteripakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA