Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av fonberg, onsdag 05. mars 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

fonberg

Jeg er usikker på hvor mange av oss som kjenner til at Superladerne er satt opp i par. På turen Trondheim - Oslo t/r sist helg observerte jeg ved flere tilfeller at biler valgte feil ledig superlader, og jeg kom også i prat med en av disse, og som ikke kjente til at man bør velge ladepunkt hvor den andre laderen med samme tall ikke er i bruk. Han var skuffet over lav ladehastighet, og fikk en aha-opplevelse da jeg forklarte han grunnen.

Forøvrig så var det øverste ladepunktet på Lillehammer fortsatt ikke i stand, det virket jo ikke da jeg prøvde det 13. november heller, det begynner å bli ei stund siden - men fortsatt ikke noe "I ustand"-merke på ladepunktet. Det sto en stakkar og trodde han/hun ladet der nå på søndag, tipper han var lite fornøyd da familien kom tilbake etter å ha spist og oppdaget at de ikke hadde fått fylt noe... Opplevde forøvrig for første gang full dekning på en SC på søndag, da alle sju punktene som virket var i bruk på Lillehammer. Det suste godt fra kjøleviftene.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Chlangum

For de som ikke følger med på forumet er det sikkert helt ukjent med deling av transfomator.
Har nå ikke hørt om det andre steder enn her.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Knut Øygard

Det kunne nok vært bedre opplyst om dette på ladestasjonene.

Litt pirk på forrige innlegg: Alle ladepunktene deler på en trafo - to og to punkter deler likeretter.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

RaBalder

Har forstått det slik at likeretter i en superlader består av en mengde mindre likerettere. Tipper 12 stykker.

Q1: Er det samme hardware som sitter i bilen (likeretteren)?

Ville vært genialt i forhold til reservedeler og produksjon....

Bjørn

"Man bør velge ladepunkt hvor den andre laderen med samme tall ikke er i bruk... "

Fikk vondt i hodet av den setningen..  :-\

Altså.. hvis  lader 1A er opptatt så bør man bruke 1B ?!
For en sær logikk, skulle tro A og B deler likerettere.. så man burde bruke feks 2A el B.. ?!

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:51
Har forstått det slik at likeretter i en superlader består av en mengde mindre likerettere. Tipper 12 stykker.

Tror de har oppgradert til 15 nå (?)

Sitat
Q1: Er det samme hardware som sitter i bilen (likeretteren)?

Jepp, samme som i US-utgaven.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:55
"Man bør velge ladepunkt hvor den andre laderen med samme tall ikke er i bruk... "

Fikk vondt i hodet av den setningen..  :-\

Altså.. hvis  lader 1A er opptatt så bør man bruke 1B ?!

Nei. Hvis 1A er i bruk så IKKE bruk 1B. Ta hvilken som helst av de andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:01
Sitat fra: RaBalder på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:51
Har forstått det slik at likeretter i en superlader består av en mengde mindre likerettere. Tipper 12 stykker.

Tror de har oppgradert til 15 nå (?)

Sitat
Q1: Er det samme hardware som sitter i bilen (likeretteren)?

Jepp, samme som i US-utgaven.
Tror de bruker 12 stk EU-ladere. Det er vel derfor de plutselig gikk fra 120 kW til 135 kW. EU laderne er 11 kW i stedet for 10 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:03
Sitat fra: Bjørn på tirsdag 25. februar 2014, klokken 15:55
"Man bør velge ladepunkt hvor den andre laderen med samme tall ikke er i bruk... "

Fikk vondt i hodet av den setningen..  :-\

Altså.. hvis  lader 1A er opptatt så bør man bruke 1B ?!

Nei. Hvis 1A er i bruk så IKKE bruk 1B. Ta hvilken som helst av de andre.
Ja. 1A og 1B er tilkoblet samme lader, 2A og 2B er tilkoblet samme lader, osv. Den som kobler seg først til lader 1 får maks effekt, mens den andre som kobler seg til lader 1 får all resterende effekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Norleif

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:08
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:03
Nei. Hvis 1A er i bruk så IKKE bruk 1B. Ta hvilken som helst av de andre.
Ja. 1A og 1B er tilkoblet samme lader, 2A og 2B er tilkoblet samme lader, osv. Den som kobler seg først til lader 1 får maks effekt, mens den andre som kobler seg til lader 1 får all resterende effekt.
Så om man begynner å lade alene i bås 1A og det kort etter kommer noen og kobler seg til i bås 1B vil ikke dette ha noen konsekvenser for ladehastigheten for 1A, men kun gi evt. begrensning i ladefarten på 1B?

jkirkebo

Sitat fra: Norleif på tirsdag 25. februar 2014, klokken 16:55
Så om man begynner å lade alene i bås 1A og det kort etter kommer noen og kobler seg til i bås 1B vil ikke dette ha noen konsekvenser for ladehastigheten for 1A, men kun gi evt. begrensning i ladefarten på 1B?

Det stemmer. 1B får det som er "til overs" fra 1A. Så om 1A nettopp har startet lading blir det fint lite, er 1A nesten ferdig blir det derimot full hastighet. Om 4 biler lader på Lillehammer kan det derfor lønne seg å sjekke hvem som har høyest SOC før man kobler seg på. Det forutsetter at eierne sitter i bilen, noe som er lite trolig på Lillehammer da de fleste nok sitter på Marché ;)

Etter min mening burde det stått en felles skjerm på alle SC-stedene. Den bør vise status for hver tilkobling. Ladestrøm, tid bilen har ladet og SOC samt anbefalt stolpe å koble seg på for nyankomne. Evt. kan dette vises på skjermen i bilen istedenfor. Det er en enkel app for Tesla å lage, og noe jeg tror kommer etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 19:50
Etter min mening burde det stått en felles skjerm på alle SC-stedene. Den bør vise status for hver tilkobling. Ladestrøm, tid bilen har ladet og SOC samt anbefalt stolpe å koble seg på for nyankomne.

Det hadde jo vært meget elegant. :)  Intil de får det på plass foreslår jeg å bruke P-skiva som sikkert de fleste allerede har liggende i bilen til å indikere når man er forventet å være ferdig å lade. Det burde kunne gi en viss indikasjon på hvem som blir ferdig først i alle fall, om ikke nødvendigvis hvem som drar mest strøm for øyeblikket.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: cra på tirsdag 25. februar 2014, klokken 21:20
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 19:50
Etter min mening burde det stått en felles skjerm på alle SC-stedene. Den bør vise status for hver tilkobling. Ladestrøm, tid bilen har ladet og SOC samt anbefalt stolpe å koble seg på for nyankomne.

Det hadde jo vært meget elegant. :)  Intil de får det på plass foreslår jeg å bruke P-skiva som sikkert de fleste allerede har liggende i bilen til å indikere når man er forventet å være ferdig å lade. Det burde kunne gi en viss indikasjon på hvem som blir ferdig først i alle fall, om ikke nødvendigvis hvem som drar mest strøm for øyeblikket.

Ladenettverket The New Motion i Nederland deler ut en egen P-skive til sine kunder der man kan indikere når man regner med å være ferdig med å lade. Når det er fullt på ladestasjonene kan man da se om det er noen vits i å kjøre videre til et annet sted, eller om man skal vente litt.

http://www.thenewmotion.com/shop/accessoires/draaischijf-ev/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chlangum

Sitat fra: Knut Øygard på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:40
Det kunne nok vært bedre opplyst om dette på ladestasjonene.

Litt pirk på forrige innlegg: Alle ladepunktene deler på en trafo - to og to punkter deler likeretter.

Okey, da lærte jeg noe nytt i dag også. Så, hvor står trafoen da? Jeg regner med at de hvite "skapene" som står rett ved, da er likeretterene?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Knut Øygard

Sitat fra: Chlangum på onsdag 26. februar 2014, klokken 16:02
Sitat fra: Knut Øygard på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:40
Det kunne nok vært bedre opplyst om dette på ladestasjonene.

Litt pirk på forrige innlegg: Alle ladepunktene deler på en trafo - to og to punkter deler likeretter.

Okey, da lærte jeg noe nytt i dag også. Så, hvor står trafoen da? Jeg regner med at de hvite "skapene" som står rett ved, da er likeretterene?

Likeretterne står i de hvite skapende ja.  Trafoene står i trafokiosker i nærheten av likeretterne. Superladerne drar så mye effekt at de må sette opp nye trafokiosker de fleste steder.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA