Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Tinhlevan, onsdag 05. mars 2014, klokken 19:22

« forrige - neste »

Tinhlevan

Har prøvd å finne info om dette temaet, men ikke sett det noen sted. Heller ikke i tester som har med bilen i seg selv eller strålefare generelt.

Bilens batteripakke er nok isolert etter visse forskrifter, men noen tall hadde vært interessent.

Er det noen som vet noe om dette?

pberg

Hva slags stråling er du redd for her? Tror ikke et batteri i seg selv stråler noe i det hele tatt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0


pberg

Det er jo ikke noe magnet felt i *batteriet*. Magnetfeltet oppstår jo i motoren og drivelektronikken der.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Tinhlevan


Ronny

Det er nok mye verre å snakke i mobiltelefon ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Olemann


De som er redd for elektromagnetisk stråling bør først og fremst kvitte seg med varmekabler i huset, spesielt om man har en-leder kabler og oppholder seg lenge med varmen på, f.eks. sokkel-etasje etc.
Her er det målt opptil 30.000 nanoTesla ved gulvet, mens et vanlig hus uten varmekabler, men med alt av annen elektro ligger under 100 nanoTesla.

Dette er over 5  ganger så høy stråling som man får om man oppholder seg 10 meter fra en 420kV linje ved 800 A strømtrekk.

Annen tråd her på Forum viser max på under 1 microTesla under stor belasning av Leaf.

Så elbilen er nok rimelig uskyldig med sine oppunder 500V selv om strømtrekket er høyt i perioder.

Mvh Ole

Vind

Dette var ett stort tema for den del år siden, spesielt etter at en del produsenter (bla Volvo og BMW) begynte med batteriene i bagasjerommet.  Det viste seg i ettertid at den reelle strålingen var svært liten. 

Er man derimot elektrofølsom så kan det godt hende man bør holde seg unna elbiler generelt - men dette er en svært uklar diagnose som veldig få har.

Med den ladingen og strømforbruket som er i en vanlig bil så vil jeg ikke være særlig bekymret i en el.bil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann


De som har diagnosen el-følsomhet er meget vel klar over det, og har allerede kuttet hårføner, barbermaskin, varmekabler, microovn, trådløst nett, mobil-tlf mot øret,  +++
Så ingen fare med elbil sånn sett for friske folk med den kunnskap som nå finnes om både elektrisk og magnetisk stråling.  At man vet noe annet fram i tid er en annen sak......

Ole

Rio

"El-overfølsomhet" er ikke noen diagnose, og har aldri blitt påvist. Dvs. folk blir nok dårlige, men de blir like dårlige uavhengig av om utstyret er på eller av. Det skyldes nok ikke stråling.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Den desidert største strålingen i en bil kommer ikke fra noe i bilen, men fra solen. Det overgår all stråling fra elektronikken utallige ganger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

Så enkelt er det dessverre ikke.  La ikke opp til noen formell klassifisering, eller diagnosedefinisjon, men vet at mage lider av denne type følsomhet.  Og det er ikke sant at symptomer er like,  uavhengig av om strøm er på eller ei.  Skjønner ikke hvor du har slike funn fra. 

Men for folk flest er det viktigste å rive ut enkeltledende varmekabler i soverom, da kan man kjøre det man vil med elbil noen hundre år framover uten å nå i nærheten av samme eksponering.

Mvh Ole

Sitat fra: Rio på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:23
"El-overfølsomhet" er ikke noen diagnose, og har aldri blitt påvist. Dvs. folk blir nok dårlige, men de blir like dårlige uavhengig av om utstyret er på eller av. Det skyldes nok ikke stråling.

Rio

Sitat fra: Olemann på onsdag 26. februar 2014, klokken 00:55
Så enkelt er det dessverre ikke.  La ikke opp til noen formell klassifisering, eller diagnosedefinisjon, men vet at mage lider av denne type følsomhet.  Og det er ikke sant at symptomer er like,  uavhengig av om strøm er på eller ei.  Skjønner ikke hvor du har slike funn fra. 

Men for folk flest er det viktigste å rive ut enkeltledende varmekabler i soverom, da kan man kjøre det man vil med elbil noen hundre år framover uten å nå i nærheten av samme eksponering.

Mvh Ole



Mange lider, og mange skylder på "stråling", men meg bekjent kan ingen av dem si forskjell på om en mobiltelefon (eller annet elektrisk utstyr) er på eller av. Men de blir syke hvis de tror den er på...

For folk flest er det best å ikke tro på ting som ikke kan påvises, slik at de ikke "lider" unødig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Tinhlevan

Sitat fra: Kent på onsdag 26. februar 2014, klokken 20:02
http://www.tu.no/kraft/2010/06/08/el-overfolsomhet--jeg-lurte-meg-selv-i-ti-ar



Med andre ord, ingen kan per i dag si at det ikke eksisterer. Forskningen er en ting men når de som er ekstremt sensible reagerer uten egentlig å vite hva kilden er så kan det ikke avfeies.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA