Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken farge på din BMW i3

Startet av Leitf, onsdag 05. mars 2014, klokken 14:43

« forrige - neste »

Leitf

Hei.

Jeg har bestillt meg Leaf nå og leser derfor gjennom det jeg kommer over av info ang. Elbil.

Jeg kjører ca 60 km tur retur jobb. Har mulighet for lading hjemme og på jobb.
Hva anbefaler dere å ha som laderutine?

Lade hjemme om natten, lade kun på jobb? Vente til bateriet er tomt, eller lade så ofte som mulig.
Tenker på hensyn til batteriets velvære her, og at lading på jobb er gratis for meg.

BE

Jeg ville ladet til 80% både hjemme og på jobb. Jeg har halve distansen til jobb, men lader allikevel begge plasser alltid.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Nissan Leaf har en innstilling som stopper ladingen rundt 80%. Det som sliter batteriet er hvis det fylles til 100% og blir stående, eller hvis man tømmer det helt.

Hvis jeg var deg ville jeg ladet på jobb til 80%, eller 100% hvis du skal kjøre på kveldstid. Da har du nok strøm til å kjøre på jobb neste morgen, eller hvis du har kjørt mye kan du lade til 80% hjemme.

Jeg har 8 km til jobb, og jeg lader alltid (for jeg bruker oppvarming hver morgen).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fws

Jeg kjører ca 4,5 mil tur/retur jobb. Har ikke mulighet til å lade hjemme, så da lader jeg kun på jobb. Hvis jeg lader til 80% har jeg et sted mellom 40-50% på batteriet når jeg kommer dagen etter. Men jeg lader ofte til 100% fordi man skal som regel noen ekstra turer. Siden jeg ikke lader hjemme må jeg også lade til 100% på fredag slik at jeg kommer meg igjennom helgen. Hender at dette kan bli litt hodebry hvis jeg skal langt.

Som nevnt tidligere er det 100% på batteriet over tid som sliter. Altså når bilen står parkert. Hvis du setter opp ladingen slik at den blir fulladet rett før du skal bruke den, så blir ekstra slitarsen minimal. Nissan har også lagt inn en liten sikkerhetsmargin. Du får ikke ladet høyre enn til ca 90% av batteriets egentlige kapasitet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA