Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pumpa til batterikjølekretsen starter umotivert

Startet av Elmo, mandag 13. oktober 2008, klokken 09:16

« forrige - neste »

Elmo

Saxo'en min oppfører seg underlig.
Vannpumpa til batterikjølevannet starter helt umotivert et par tre ganger i døgnet mens bilen står stille. Det skader vel neppe, men jeg kan ikke forstå at hverken temperatur (feks. 11 grader igår) eller andre forhold skulle tilsi at dette er fornuftig.

Dette er samme bil som i vinter hadde problemer med at kjølevifta ikke stoppet.
http://elbil.no/forum/index.php?topic=600.msg4353#msg4353
Men vifta starter ikke nå, bare pumpa.

Jeg har forsøkt samme triks som ble løsningen da, dvs. ta ut en traksjons sikring, og deretter +polen på 12V batteriet, men det ser ikke ut til å hjelpe.


Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Vet ikke om det hjelper, men prøv også å ta ut datakontakten til ladeboksen. Selvfølgelig etter traksjons, og 12 batteriet er koblet fra.

Kan også hende at vann fanget her kan være årsaken. Denne kontakten kan samle vann, dersom vann kommer inn under panseret, og vil da påvirke de merkeligste ting.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Unnskyld at jeg til tider må ha ting inn med teskje :-[, men er kanskje litt for redd for å gjøre feil.
Regner med du refererer du til kontakten jeg har ringet inn på bildet ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Stemmer det. Løft metalspennen, og så kontakten framover og opp. Sjekke veldig nøye at der ikke er fukt eller irr på kontaktene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elias

Hei Elmo!

Har du sjekket tilstanden til 12V-batteriet? Hvis det er dårlig, vil DC/DC converteren jobbe for å holde spenningen oppe, også når bilen står stille. DC/DC-enheten blir varm, må kjøles, og vannpumpa går.

Jeg hadde de samme symptomene på min bil. Den ble helt fin etter bytte av 12V-batteri.

elektrolux

På PSA er det veldig enklet å sjekke 12V batteriet. Sett på lyset med tenningen av og traksjonsbatteriet frakoblet. Mål spenningen etter 1 time. Er spenningen over 10,5 Volt er alt OK.

Koble tilbake traksjonsbatteriet og 12V batteriet skal lades automatisk.

Grunnen til dette er at nærlyset trekker ca 10A ut fra servicebatteriet, og det gir da 10Ahr på en ehhh.. time. Når traksjonsbatteriet kobles tilbake vil den automatiske ladeprosessen starte, og lade 12V batteriet opp igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Datakontakten til ladeboksen var helt gullende ren.

Men 12volt batteriet derimot ... er nok synderen ja.
Med nærlyset på (dvs belastet) holdt det bare 10,6 volt umiddelbart :o, så det er liten vits å vente 1 time ;)
Takk Elias. - og Elektrolux også for den saks skyld.
Jeg burde kanskje forstått det selv på et annet symtom. I det jeg skrur om nøkkelen så er det akkurat som alt (dvs. de vanlige lydene fra vifter og pumper osv.) hikster ett sekund eller to før de kommer opp i normal "lyd".  Ikke ulikt når en drar startmotoren på en vanlig bil med dårlig batteri.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Boogie

Da er du heldig som fant feilen nå før det blir for kaldt.
Da blir batteriet enda dårligere, og en god del har knekt DCDC delen sin på dette.
Kansje du burde sjekke at spenningen stiger på 12V batteriet etter at du har skrudd på tenningen?
Den burde øke til ca 14-14,1V.
Hvi ikke er DCDCen gåen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

#8
Takk for den informasjonen Boogie.
Med tenningen på er spenningen 13,99.   Ut å kjøpe batteri !

Det var problem med ladingen på denne bilen da den kom fra Danmark for 3 år siden. Citroen ville ha enormt mye for ny DC-DC for å "prøve" om det hjalp.
Enviro reparerte den. Vet ikke helt for hvor mye, fordi de byttet simringer og børster på motoren samtidig. Betalte totalt ca 19.000 kr.
Jeg trodde Citroen byttet batteriet da - som det første de prøvde, men enten prøvde de vel et annet brukt et, eller så byttet de tilbake da det ikke hjalp?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Det er noe rart med dette 12v batteriet. Dette har jeg aldri vært borti før.
Indikatoren (tittehullet) på batteriet viser grønt som skal bety at det er OK. Og selv etter en belastning på 10A i én time så holder det 9,8 volt belastet (10,2 ubelastet).
Tror rett og slett at den ene cellen må være kortsluttet og alle de andre et helt tipp topp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Høres ut som en plausibel forklaring det.

Dersom du har et IR termometer, eller en følsom hånd vil du kunne måle deg fram til hvilken celle det er også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Neppe mulig å få liv i igjen så man kan stole på det iallefall, så jeg har allerede forært det til Torshov Rekvisita da jeg kjøpte nytt. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Husk at alle nye blybatterier må topplades før bruk. Nå blir dette gjort automatisk og nesten fullgodt ved montering i elbil, men om du har en Ctek, eller en annen god IU lader så sett den på til den er fornøyd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg skylder kanskje å si at dårlig 12v batteri var årsaken.
Etter at batteriet ble byttet har pumpa oppført seg som den skal (dvs. egentlig gjorde den vel også det da den startet når jeg trodde den ikke skulle, men det er en annen sak).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA