Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

bluefox

Hvis du ber om mye varme så får du det, med hjelp av motoren (ICE)

Men hvis du forvarmer bilen, slår av AC (stjerne av) og justerer temperaturkravet slik at det holder med to streker viftehastighet, så unngår du ICE, selvfølgelig så lenge du ikke er for tung på pedalen.

Bilen er smart, og ordner det best selv. Ved ikke å kreve for mye varme og AC så holder det med elektrisk vannvarme. ;)

Lovund81

Sitat fra: bluefox på lørdag 07. februar 2015, klokken 23:13
Hvis du ber om mye varme så får du det, med hjelp av motoren (ICE)

Men hvis du forvarmer bilen, slår av AC (stjerne av) og justerer temperaturkravet slik at det holder med to streker viftehastighet, så unngår du ICE, selvfølgelig så lenge du ikke er for tung på pedalen.

Bilen er smart, og ordner det best selv. Ved ikke å kreve for mye varme og AC så holder det med elektrisk vannvarme. ;)

Takker! :)
Akkurat kommet hjem etter en kort kjørtur(fulladet batteri), og har også prøvd det du nevner og kjørt mer eller mindre på strøm.

Men jeg la merke til en annen ting.
Da jeg kom frem til destinasjon (småbåthavn, 2km kjøring) og stoppet der sto det 32km på rekkevidde/strøm. Bilen sto og gikk mens jeg var i havna (7-8min). Når jeg setter meg inn i bil igjen viser det bare 16km rekkevidde/strøm. Det stusset jeg veldig på. "2 streker på batteriet" var også borte.
Satte bilen på lading igjen da eg kom hjem og nå står det "Lading ferdig 2t 0min"

Mulig kjørelengden på strøm varierer og slik småkjøring som idag vil være misvisende ?

stianel

Har et litt dumt spørsmål. Hva er forskjellen på 2014 og 2015 modellen? Er det så at biler som handles nå fortsatt er 2014 eller er det 2015 modell?

olabt

Sitat fra: stianel på søndag 08. februar 2015, klokken 15:04
Har et litt dumt spørsmål. Hva er forskjellen på 2014 og 2015 modellen? Er det så at biler som handles nå fortsatt er 2014 eller er det 2015 modell?

Tror det er ganske lite forskjell.. 2015 kan bestilles med en "sportspakke" som gir litt småjusteringer i styling såvidt jeg skjønte. skliplate etterligning forran og bak, annen inramming på tåkely og farge på takrail fikk jeg med meg,men glemte å se på lista over innhold.

Tror og det er litt forskjell i hva som inngår og ikke ingår mellom de forskjellige utstyrsnivåene.

Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

olabt

Da har jeg fått lånt meg en phev og hatt noen timers prøvetur og tenkte jeg kunne dele noen erfaringer med andre nysjerrige på denne bilen.

Kjøreegenskaper og fremkommelighet. Bilen ligger veldig godt på veien for biltypen og "super all wheel control'en" virker som det veit hva den driver med. klarte kun og provosere frem spinn ved 2 anledninger, den ene var fra stilestående med bånn gass på is/hardpolert snø på flat vei, merk at det ikke tok lang tid før den fant grepet igjen her heller. Den andre var på vei opp bakken hjemme som er svært bratt og svingete, grunnet doseringen i den ene svingen fikk jeg spinn på det ene fremhjulet begge gangene jeg kjørte opp, både med og uten 4wd lock på. Skyldes nok for liten fjæringsvandring. Da det er lenge siden det har snødd og alle bakker jeg kunne finne var godt gruset har jeg ikke fått satt den skikkelig på prøve, men har positivt intrykk av 4wd kapabiliteten.

fjæringskomfor Kunne vært bedre...  . kjøre-egenskapene + evnen til å bære vekta går på bekostning av fjæringskomforten. kjenner alle humper ganske greit. Hadde forventet at denne skulle være hakket mer komfort-orientert enn f.eks mazda cx-5, men synes de var ganske så like i "stivhet". Hadde også problemer med at rattet kjentes nervøst og at det rister litt i bilen og rattet i 90-110 km/t ca.. litt merkelig, men kan ikke skjønne annet enn at det må være ubalanse i dekkene på bilen til tross for at den er helt ny. Er den sånn "med vilje" så blir det ikke noen outlander på meg hvertfall...

Interiøretfremstår mye bedre i virkeligheten enn på bilder. Trives faktisk godt her. Er noen minuser. Den ene er rattet, savner skinnratt og varme i rattet. Det andre er litt sånn generelt følsen av at det er knapper og menyer slengt litt vilkårlig rundt, veldig lite enhetlig hvor man skal trykke for forskjellige ting. skjerm-enheten som har flest funskjoner er litt treig og det er mange menyer å bla seg igjennom for å komme dit man vil og virker litt vilkårlig i hvilke menuer det er mulig å bruke pilene på rattet og hvilke man må bruke trykkskjermen. Stereoanlegget er bra, når man først finner ut hvordan man får det igang.
Det er god bagasjeplass og god benplass i baksetene, samt + for vinkeljustering på ryggen i baksetene. forsetene virker greie med mange justeringsmuligheter. Ble litt sliten i kroppen etter 2 timer kjøring, men tok meg ikke tid til å stille inn så mye så skal ikke dømme for hardt her...

Støynivå er relativt lavt. som forventet ut fra å ha lest tester o.l. Men er noe mer hjulstøy en jeg hadde forventet, men ikke så mye at folk flest ville tenkt over det tror jeg. opplevde imidlertid at jeg ofte hørte grus som smalt mot bilen. vet ikke om det skyldes dårlig lydisolering i hjulregionen eller en fasong som inviterer grus til å smelle opp... motorstøy er rimelig fraværende og vindstøy hakket bedre en de fleste andre biler jeg har kjørt i det siste.

Lys Veldig gode nærlys, med bred lys-stråle. Veldig skuffende fjernlys. De er hakket over Leafen min, men den er tilgjengjeld på nivå med en toyota corolla fra 91' på det området. Om vi skal ha denne bilen må vi først finne en alternativ løsning på fjernlys enn det den kommer med fra fabrikk.. bixenonene på vår gamle volvo fra 09 er en helt annen verden enn dette.

motor Var mye bedre opplevelse enn jeg hadde regnet med. Den er mye sprekere enn jeg har fått inntrykk av gjennom internettkilder. Og føles ikke så langt unna de 202? hestene den er oppgitt med når du er i middels fart, skal opp i høyere fart og ikke er redd for å brenne litt bensin. Fra lav til middels fart er den også fin og kvikk på eldriften. fra 0 er den litt treig og det topper ut rundt 120 ca ift å kunne akselerer så veldig kvikt videre.. Man venner seg litt til "bensinmotorstart lag" den er ikke noe lenger enn "kickdown lag" på vanlig automatgir.
Jeg forsøkte å kjøre med "charge" funksjonen på et par ganger.. dvs at bensinmotoren lader batteriet i tillegg til å drive hjula. Da opplevede jeg begge gangene at det luktet litt "svidd" plast/støv i kupeen.. litt stressa over det.. men får anta at det ikke er meningen..

I sum for vår del, så er bilen er fortsatt godt oppe på lista over alternativer om Tesla X reservasjonen droppes.. Hadde håpet å bli litt mer overbevist og følt at jeg ville bestilt asap, Men fjæringskomforten+fjernlys + småting som ratt og naviskjerm gjør at vi ønsker å teste noen alternativer til før vi tar beslutningen..
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

PHEV-ftw

Sitat fra: olabt på mandag 16. februar 2015, klokken 22:56
Jeg forsøkte å kjøre med "charge" funksjonen på et par ganger.. dvs at bensinmotoren lader batteriet i tillegg til å drive hjula. Da opplevede jeg begge gangene at det luktet litt "svidd" plast/støv i kupeen.. litt stressa over det.. men får anta at det ikke er meningen..

Dette er helt vanlig. Det oppstår en "svidd" lukt når man setter bilen på charge. Dette skyldes visstnok katalysatoren som varmes opp. Min erfaring er at man bare kjenner denne lukten når man står stille eller kjører veldig sakte.

Ohm

Sitat fra: PHEV-ftw på tirsdag 17. februar 2015, klokken 21:23
Sitat fra: olabt på mandag 16. februar 2015, klokken 22:56
Jeg forsøkte å kjøre med "charge" funksjonen på et par ganger.. dvs at bensinmotoren lader batteriet i tillegg til å drive hjula. Da opplevede jeg begge gangene at det luktet litt "svidd" plast/støv i kupeen.. litt stressa over det.. men får anta at det ikke er meningen..

Dette er helt vanlig. Det oppstår en "svidd" lukt når man setter bilen på charge. Dette skyldes visstnok katalysatoren som varmes opp. Min erfaring er at man bare kjenner denne lukten når man står stille eller kjører veldig sakte.
Selgeren sa at det også var fordi bilen var nesten ny da jeg kommenterte det.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA