Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bilsyk?

Startet av kjam, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

ErikMe

Sitat fra: fstromsv på onsdag 05. mars 2014, klokken 22:03
De med Instyle+ (høyere utstyrsnivå) er der noen settinger som kan gjøres via skjermen som enten ikke er enkelt tilgjengelig for oss med Intense, eller som må gjøres med diverse bryter-sekvenser.  I instruksjonsboken står det at uten MMCS må man kontakte Mitsubishi service verksted for å få gjort noen av disse instillingene.

Er det forresten noen som vet med sikkerhet hvilken produsent som står bak lydanlegget i Intense bilene?  Rockford Fosgate har levert anlegget til Instyle+, det vet vi.

De endringene kan vel gjøres under "Settings/Vehicle Settings" med fjernkontrollen ?  Hvordan er lyden i Intense'n ?

fstromsv

Er veldig opptatt av lyd i stua.  Alltid tilhenger av nøytralt lydbilde.  I bil har jeg alltid ment at det i utgangspunktet er for mye sus og støy til at det blir like viktig.  Bare min personlige mening.

Lyden med anlegget levert med Intense er helt ok.  Har lyttet mest på DAB så langt.  Noe blikkboks-aktig lyd der, men det har kanskje mer å gjøre med DAB teknologien?  Vet ikke nok om DAB - tilpasses kvalitet etter mottaksforhold (som fore streaming av TV på Internett)?

Når jeg lytter til MP3 filer fra USB høres det bedre ut.  Bassen kunne vært strammere.

Hadde gjerne sett at produsentene implementerte støtte for FLAC i anleggene.  Kan evt spille FLAC fra telefonen over Bluetooth.  Har ikke prøvd dette ennå.

Summa sumarum så er det som forventet.

fstromsv

Når det gjelder støttede audio formater fra USB står det i instruksjonsboka at dette er MP3, WMA og AAC.  Det som ikke er nevnt der er at WAV filer også er støttet.  Så for oss liker tapsfrie lydformater så er der altså et alternativ.  Så får vi heller leve med at det går med mye lagringsplass på USB enheten.

Kom i går kveld over denne linken: http://mitsubishilink.com/global.taf

Her finnes en del info som gjelder integreringen av telefon og mediaspillere.  Denne delen av systemet er levert av Johnson Controls.  Om de også har levert sw for skjerm-grensesnitt har jeg ikke fått klarhet i, ei heller hvem som har produsert audio anlegget i Intense utstyrsnivå.

ErikMe

#33
Sitat fra: fstromsv på fredag 07. mars 2014, klokken 09:07
Når det gjelder støttede audio formater fra USB står det i instruksjonsboka at dette er MP3, WMA og AAC.  Det som ikke er nevnt der er at WAV filer også er støttet.  Så for oss liker tapsfrie lydformater så er der altså et alternativ.  Så får vi heller leve med at det går med mye lagringsplass på USB enheten.

Kom i går kveld over denne linken: http://mitsubishilink.com/global.taf

Her finnes en del info som gjelder integreringen av telefon og mediaspillere.  Denne delen av systemet er levert av Johnson Controls.  Om de også har levert sw for skjerm-grensesnitt har jeg ikke fått klarhet i, ei heller hvem som har produsert audio anlegget i Intense utstyrsnivå.

kan man putte mobil-telefonen rett inn i USB kontakten ? Det med WAV er jo supert å ha mulighet til loss-less. Dessverre har jeg hele samlingen på flac  :o:o\

fstromsv

#34
I instruksjonsboken er alle støttede Apple produktene listet.  Disse kan vha Apple-kabel plugges rett i USB kontakten, og slik bli integrert og kontrolleres via tale eller skjerm.  Jfr. Instruksjonsboken og linken i mitt tidligere innlegg.

Leser man på linken (http://mitsubishilink.com/global.taf) finner man at mediaspillere fra andre produsenter også er støttet (Creative m.fl.).

Instruksjonsboken indikerer ikke noen støtte for Android telefoner (eller Windows for den saks skyld).  Min Android telefon har støtte for 2 USB lagrings modus.  Uansett hvilken jeg velger ser resultatet til å være det samme.  Når jeg kobler denne telefonen til USB kontakten så kan den spiller filer fra SD-minnekortet som er montert i telefonen.  Jeg hadde ikke musikkfiler der når jeg testet nettopp, men varsellyder fra et navigasjonsprogram som var installert på SD-kortet, begynte å spille av.  Pling plong ring :)  Telefonens minnekort vil med andre ord kunne oppføre seg som en hvilken som helst minnepinne.

ErikMe

Sitat fra: fstromsv på fredag 07. mars 2014, klokken 13:29
I instruksjonsboken er alle støttede Apple produktene listet.  Disse kan vha Apple-kabel plugges rett i USB kontakten, og slik bli integrert og kontrolleres via tale eller skjerm.  Jfr. Instruksjonsboken og linken i mitt tidligere innlegg.

Leser man på linken (http://mitsubishilink.com/global.taf) finner man at mediaspillere fra andre produsenter også er støttet (Creative m.fl.).

Instruksjonsboken indikerer ikke noen støtte for Android telefoner (eller Windows for den saks skyld).  Min Android telefon har støtte for 2 USB lagrings modus.  Uansett hvilken jeg velger ser resultatet til å være det samme.  Når jeg kobler denne telefonen til USB kontakten så kan den spiller filer fra SD-minnekortet som er montert i telefonen.  Jeg hadde ikke musikkfiler der når jeg testet nettopp, men varsellyder fra et navigasjonsprogram som var installert på SD-kortet, begynte å spille av.  Pling plong ring :)  Telefonens minnekort vil med andre ord kunne oppføre seg som en hvilken som helst minnepinne.

hehe.. ok :) takk for god forklaring

fstromsv

Langtur i helga.  Sandvika-Kristiansand t/r.

ECO modus begge veier.  Klima på (20.5 grader) begge veier.

Audio på med enten DAB eller musikk fra USB, begge  veier.

Sydover fredag var der en god del motvind til tider.  Startet med fulladet batteri.  Cruise control på så å si hele veien.  Veldig behagelig.  Forbruk over hele strekningen 0.75 l/mil.  Lå stort sett på fartsgrensa over hele strekningen.  Fuktig veibane på deler av strekningen.

Nordover søndag.  Startet med minimalt med tilnærmet tomt batteri.  Svak medvind?  Cruise control på fra Kristiansand til  Arendal.   Tørr veibane.  Forbruk på denne strekningen 0.75 l/mil.  Fra Arendal kjørte jeg istedet med en lett fot og brukte B-hendlene på rattstammen aktivt.  B0 når det passet med farten å rulle fritt, og B1->B5 når det var hensiktsmessig.  Lå også nå på eller like under fartsgrensa.  Vel fremme var forbruk beregnet over hele strekningen Kr.Sand-> Sandvika sunket til 0.71.  Viser vel at man får bruk av cruise control vil kunne øke forbruket en smule.  Dette mener jeg også er nevnt i instruksjonboken.

Fortsatt meget fornøyd.  Komfortabelt og sømløst.

wat


Sitat fra: ErikMe på onsdag 05. mars 2014, klokken 21:06
Sitat fra: kjam på onsdag 05. mars 2014, klokken 18:48
Da er bilen bestilt. En svart. Håper den er bra og plugin delen er vært penga. Hvordan er erfaringen hittil med forbruk på småturer inntil 30 km?

cool :) den kler svart. Ser litt bøs ut. Må vaskes ofte men..  :)

Denne uken har jeg kjørt småturer. Kun kjørt på elektrisitet :)  Har startet oppvarming før avreise, klima-anlegget på Off. Ingen bensin motor starter i det hele tatt :)    Dette har vært korte turer 2-3 ganger om dagen 9-10 km hver vei. Derfor har det ikke vært nødvendig å ha på klima anlegg mer en før turen. Forbruket er 0.0 :)

Kjøres det lenger må klima'n slås på for å holde temperaturen i bilen. Da starter bensin motoren.

Hei.

Vil det si at kupeen varmes kun av bensinmotoren, og ikke elektrisk slik som rene elbiler?
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

diax

Sitat fra: wat på søndag 09. mars 2014, klokken 23:34
Hei.

Vil det si at kupeen varmes kun av bensinmotoren, og ikke elektrisk slik som rene elbiler?

Nei, den kan varmes av både bensinmotoren og fremdriftsbatteriet.

fstromsv

Slik jeg har forstått det, så blir klima anlegget "kick-startet" ved at bensinmotoren starter opp.  For å få varme raskere når du starter med kald bil.  Etter hvert når anlegget nærmer seg stabilt klima, roer bensinmotoren seg ned.  Eller tar jeg feil?

diax

Sitat fra: fstromsv på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:19
Slik jeg har forstått det, så blir klima anlegget "kick-startet" ved at bensinmotoren starter opp.  For å få varme raskere når du starter med kald bil.  Etter hvert når anlegget nærmer seg stabilt klima, roer bensinmotoren seg ned.  Eller tar jeg feil?

Du har forstått riktig. Bensinmotoren starter for å fortere få opp temp på kjølevannet. Men hvis du har forvarmet vil den ikke starte. Hos meg var det rundt to-tre minusgrader i dag, og jeg kjørte da utelukkende på elektrisitet.

kjam

Hei. Folkens. I dag opplevde jeg at det stod 57 km etter lading av bilen? Det hadde jeg ikke trodd. At den noen gang skulle vise mer enn det de oppgir.  Noen som har vært borti det?
Ny Euroleaf 18.07.2013
Outlander phev 11.03.2014

diax

Sitat fra: kjam på mandag 17. mars 2014, klokken 19:13
Hei. Folkens. I dag opplevde jeg at det stod 57 km etter lading av bilen? Det hadde jeg ikke trodd. At den noen gang skulle vise mer enn det de oppgir.  Noen som har vært borti det?

Jeg var på fjellet i helgen og startet fulladet på 1150 moh og trillet hele veien ned til ca 300 moh. Da var estimert kjørelengde på elektrisitet 67 km.  ;) Men strekene forsvant i en fei når vi kom ut på riksveien med 80-sone  :'(

ErikMe

har ikke vært på noen langtur enda. Oppleves bensintanken for liten ? Den rommer vel ikke mer en 45 liter

diax

Stemmer det er 45 liter. Min forrige bil var en A6 med 80 liter tank og rekkevidden var estimert til 1350 km ved full tank. På Outlanderen opplyser produsenten at kombinert rekkevidde for strøm og bensin er rundt 880 km. Allerede her er det veldig mye kortere. Når jeg kjørte Halden-Gol i forrige uke kjørte jeg på 0,72l/mil. Forbruket var 0,69 før den siste stigningen fra ca 300 til 1150 moh. På etappen benyttet jeg batteriet på steder hvor fartsgrensen var <70km/t. Ellers brukte jeg bensin og trykket på "Save"-knappen. Jeg ladet ikke batteriet fra bensinmotoren underveis. Forbruk hjemover endte på 0,56l/mil. Samme taktikk vedr. benyttelse av batteri.
Forøvrig kjørte jeg 8 mil i går med 0,3l/mil i forbruk. Distansen bestod av 50/50 motorvei (100-sone) og kommunal-/fylkesvei (50- til 80-sone)

Til Gol hadde jeg vel en beregnet kombinert rekkevidde på 600 km. Så jeg har nok en del å hente på å lære en mer effektiv kjørestil.

Hadde jeg til stadighet skulle kjørt lang syns jeg 600 km blir i korteste laget og bensintanken for liten.
Når jeg imidlertid i hovedsak kan kjøre utelukkende på strøm i det daglige så regner jeg ikke med å besøke noen bensinstasjon særlig oftere enn tidligere. Jeg regner faktisk med at det blir vesentlig sjeldnere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA