Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kia Soul elbil i 2014

Startet av Liza, onsdag 05. mars 2014, klokken 11:29

« forrige - neste »

Liza

Hei Jeg vurderer å kjøpe min første bil. Den trenger ikke å ha spesielle behov annet enn å ta meg fra a-b. Bilen skal i hovedsak brukes til å kjøre datteren min (9 år) til og fra trening, da hun trener 7 ganger i uken og vi bruker veldig mye tid til og fra. Har et budsjett på rundt 30 000kr. Jeg er student og derfor er ikke budsjettet så høyt. Bilen bør helst kunne vare i tre år uten store reperasjonsutgifter. Har sett på to ulike Think biler i Hordaland. Bor i Bergen og har ikke mulighet til å dra så langt for å prøvekjøre og hente bil. Den første bilens eier er veldig unnvikende når jeg spør om bilen, så jeg har igrunnen bestemt meg for å ikke kjøpe den. Eieren til bil nr 2 påstår det er ingenting i veien med bilen, batteriet er bra og hun selger derfor den ikke til mindre enn 32 000kr.

Bil 1: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46731953&searchclickthrough=true

Bil 2: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46710425&searchclickthrough=true

Grunnen til jeg ser på elbil er at det er blir mye bompasseringer og årsavgiften er svært liten. I tillegg får jeg gratis parkering og betaler 50 kr måneden for strøm til bilen her jeg bor.
Hva bør jeg se etter? Er bil nr 2 et godt valg for meg? Er det andre ting jeg bør tenke på?
Bergen

Elmo

#1
Tror dessverre ikke du kan regne med å ha bil i tre år uten store reperasjonsutgifter hvis du kjøper elbil du får for 30.000kr (=gammel Think, Citroen Saxo eller Peugeot 106). For all del, det kan gå helt fint, men hvis det skjer noe med f.eks batterier eller lader så har du fort reparasjoner som overgår det du kjøpte bilen for. Fordelen er at omregisteringsavgiften er lav på så gamle biler, og de nevnte bilene går for ca 10.000kr som defekte delebiler. så tapet blir neppe mere enn 20.000kr selv om du skulle være uheldig.
Du skal også ta med at de tre nevnte biltypene trenger batteriservice (serviceladning kalles det i annonsen) ca hver 4000km og den koster ca 1.500kr.

Det er iallefall en vesensforskjell på de to bilene. 1) har gått 135.000km mens 2) har gått bare 27.000km.  Mye understell og hjuloppheng kan væreganske slitent på en bil som har gått så langt som nr.2.

Om du kjøper en av disse så les om hvordan du behandler disse bilene her

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Thomas Parsli

Jeg sier meg desverre helt enig med Elmo  :'(
Er du heldig holder bilen i tre år og du bruker rundt 5.000,- i vedlikehold, er du iheldig må du reparere for titalls-tusen etter bare noen måneder.

Personlig ville jeg betalt noen av Think-entusiastene på forumet for å se på bilen og prøvekjøre den (bla. for å teste rekkevidden), hvis ikke er risikoen for å kjøpe katta i sekken ganske stor...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Liza

Det var en god ide:) Vet du hvem disse entuiastene er? Kanskje best om de bor i Hordaland:)
Takk for svar! Ville dere helst gått for vanlig bil??
Bergen

Thomas Parsli

Du får nesten spørre i "Think Classic"-forumet, men jeg vet det er et par i bergens-området  som har peiling: http://elbilforum.no/forum/index.php/board,3.0.html
Du kan også spørre http://www.elbilhjelpen.no -om han ikke er en tur i Bergen kjenner han garantert noen som har peiling:D

En vanlig bil i den prisklassen er nok også et sjansespill og totalkostnadene over tre år blir nok en del høyere enn Think.
Jeg ville heller kjøpt en Think til rundt 30.000,- og brukt 4600,-. på et Robometer, da har du kanskje bil som varer lenger enn tre år. (http://www.elbilhjelpen.no/htm/robometer.html).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Liza på mandag 24. februar 2014, klokken 20:25
Det var en god ide:) Vet du hvem disse entuiastene er? Kanskje best om de bor i Hordaland:)
Takk for svar! Ville dere helst gått for vanlig bil??

Hvis du legger inn bosted i signaturen din før du spør så er det mye enklere for folk å se om de er innenfor hjelpe-avstand. :)  Det trenger ikke å være nøyaktig adresse, men område sånn ca, i alle fall. Gjerne kommune, da er det enkelt å se om man er i nærheten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. februar 2014, klokken 21:09
En vanlig bil i den prisklassen er nok også et sjansespill og totalkostnadene over tre år blir nok en del høyere enn Think.
Enig med Thomas her, det er dyrt å ha dårlig råd. De billige og gamle bruktbilene er det stadig problemer med, noen tusen her, noen tusen der i stadige drypp. Og fordi regningen f.eks. "bare" er på 3000 kroner, så betaler man det fordi det er så lite sammenlignet med å kjøpe "ny" bil. Men tilsammen blir det gjerne dyrere enn å kjøpe en ordentlig bil først som sist. Ville gjort alt i min makt for å strekke meg opp til en brukt trilling ihvertfall (Citroën C-Zero/Peugeot Ion/Mitsubishi i-MiEV). De viser seg å være svært pålitelige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Liza

hei! Takk for gode svar:) Skulle gjerne ha invistert i en nyere og bedre bil, men nå er budsjettet bare rundt 30 000kr desverre...
Bor i Bergen:) Men bilen jeg ser på er et stykke utenfor Bergen, på Bremnes.
Bergen

edyrli

Det er dessverre ikke enkelt å kjøpe en så billig elbil. Gamle Think, Citroen og Peugeot bilen kan fort koste mye mer som nevnt over.
Et alternativ kan være å kjøpe MC bil. Reva eller Buddy. Hvis du ikke har behov for å kjøre lenger enn ca 4 mil mellom hver lading og ikke kjører på veier med høyere fartsgrense en 60km/t så funker disse greit.
Kollisjons sikkerheten er dårlig og bortsett fra batteri har bilene ikke så mye feil. Men her må du også passe på å få NYE batterier. Batterier som "bare" har blitt brukt så mye kan du allikevel ikke være sikker på.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Figgen

#9
Think Classic er veldig kjekk å kjøre, og billig i drift.  Men vi som har kjørt noen år og mil (for vår del 7 år og ca. 130.000 km) veit at driftssikkerheten skulle gjerne vere bedre.  Begge mine to står for tida i ro: den eine må bytte tre batteri (som eg har i garasjen) og den andre må skifte girlåsmekanismen. :-[ Heldigvis disponerer vi eit par andre bilar, men skal du satse på Think Classic som eineste kjøretøy, gir eg det same rådet som kommentaren min i 2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5234.msg52653.html#msg52653
Med eit budsjett på 30.000 ville eg kanskje heller vurdere denne Bergens-bilen:  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46553350&searchclickthrough=true
Lykke til!  ;)
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA