Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladestrøm tabell

Startet av Teslanewbie, tirsdag 04. mars 2014, klokken 17:03

« forrige - neste »

Teslanewbie

Hadde tenkt  å ta en tur ner gjennom  Tyskland i sommer. Er det mullig å få software som endrer slutthastighet på bilen tilltenkt tyske bileiere?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Nei.

Topphastigheten er bestemt ut fra utvekslingen i giret. Uten et annet gir vil du ikke kunne få en annen toppfart (dvs. en annen hastighet ved samme o/min på motoren). Dette kan ikke software løse.

Hvordan du har tolket utspillet i Tyskland som "software som endrer slutthastighet" er jeg nysgjerrig på.
Elbilist

tho

Uff og uff.. Kan tenke meg hva tittelen på neste topic fra Teslanewbie blir.  ::)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Det er avklart at "autobahnpakken" ikke innebærer økning i topphastighet.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

OW

Hvis jeg husker riktig sa Elon at det dreide seg om veiholdning. Hva det innebærer vites ikke.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

LA-Thing

Trodde også dette dreide seg om en annen utveksling i diffen, men det er det visst ikke. Hva som skal gjøres på veiholdning skjønner jeg ikke helt. Står ingenting på tyske Tesla-sider.

Kan ta litt tid før dette blir avklart, bare 30 biler registrert i Tyskland i Januar: http://www.kba.de/cln_031/nn_1394130/SharedDocs/Publikationen/FZ/2014__monatlich/fz10/fz10__2014__01__pdf,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/fz10_2014_01_pdf.pdf
Drammen, Tesla Model S #2510

AndersinOslo

Husk at bilen bare har 69 kw motor for kontinuerlig belastning. Det er en øvre fartsgrense bygget inn der.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Mr.Hansen

Bilen blir satt opp til å håntere høyere hastighet bedere enn normalt. Dette forteller Elon Musk om i Oslo møte.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Øyvind.h

#9
Med andre ord:
1. Bedre kjøling av motoren slik at den kan levere høyere kontinuerlig effekt
2. Stivere understell
3. Alternativt 1+2 og i tillegg ny girkasse med annen utveksling (tregere aks, høyere toppfart)

Allerede med snitt 130km/t er rekkevidden nede i ca 32 mil ved optimale forhold.

Hva den er i 250km/t aner jeg ikke, men kanskje 15-20 mil? Model S er ikke og kan ikke være noen høyhastighets langturcruiser. Batteriene er alt for små. Så da blir det vel hastighetsangst også ::)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Forstod det som at det innebar stivere understell og dermed ville ikke alle like justeringen. Er spent på om det da er snakk om stivere bil enn P85+...

Topphastighet blir stående.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Bjørn

Sitat fra: cairnz på søndag 23. februar 2014, klokken 20:59
Nei.

Topphastigheten er bestemt ut fra utvekslingen i giret. Uten et annet gir vil du ikke kunne få en annen toppfart (dvs. en annen hastighet ved samme o/min på motoren). Dette kan ikke software løse.

Hvordan du har tolket utspillet i Tyskland som "software som endrer slutthastighet" er jeg nysgjerrig på.

Det er jo fullt mulig å få høyere hastighet uten å forandre utvekslingen... hvis man m software øker "turtallsperra" som hastighets begrensningen egentlig er..
Eneste begrensningene jeg kan se på sparket er lagrene i motor og gear..

Teslanewbie

Musk's free tuning upgrade, which he announced at a conference in Munich, Germany, will likely consist of raising the speed limiter to perhaps as high as 150 mph, as well as adjusting the calibration of the suspension and engine software. Since the upgrade is free, I doubt it will include improvements like higher-rated tires, and Musk might want to get his network of Superchargers in place before promising such upgrades.


Read more at http://cleantechnica.com/2013/10/23/tesla-model-s-optimized-for-autobahn-video/#cMVAkGHOf1CPOIAz.99
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Bjørn på mandag 24. februar 2014, klokken 11:26
Sitat fra: cairnz på søndag 23. februar 2014, klokken 20:59
Nei.

Topphastigheten er bestemt ut fra utvekslingen i giret. Uten et annet gir vil du ikke kunne få en annen toppfart (dvs. en annen hastighet ved samme o/min på motoren). Dette kan ikke software løse.

Hvordan du har tolket utspillet i Tyskland som "software som endrer slutthastighet" er jeg nysgjerrig på.

Det er jo fullt mulig å få høyere hastighet uten å forandre utvekslingen... hvis man m software øker "turtallsperra" som hastighets begrensningen egentlig er..
Eneste begrensningene jeg kan se på sparket er lagrene i motor og gear..
Jeg betviler at det er mye mer å gå på for motoren som sitter i bilen. Ettersom akselerasjonen dabber såpass av når man nærmer seg 200km/t kan jeg ikke fatte hvordan det å flytte turtallssperren skal ha noe som helst for seg.

For å få høyere toppfart tror jeg ikke de kommer unna annen girutveksling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Jeg testa min.  Starta fra null og drog den til 200.  Det tok ca 25 sek.  Holdt 200 i 25 sekund før jeg lot den regenerere seg ned til 50 km/t igjen (bremsa vel litt og).  40 sekund etter at jeg slapp gassen gav jeg full pine igjen, da fikk jeg ikke mer enn ca 180 km/t.

En norsk Tesla holder ihvertfall ikke toppfart lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA