Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i Østerdalen

Startet av josteinh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 12:44

« forrige - neste »

josteinh

Ser at dette er omhandlet i tråder for en tid tilbake, men ønsker å høre om noen nå har ytterligere erfaring med dette og med å la bilen stå tilkoblet over lang tid generelt. Skal ut på 14 dagers tur snart og har planer om å parkere på en av el-bilplassene på Gardermoen parkering. Er imidlertid veldig usikker på om jeg skal la den stå tilkoblet. Vil nok ha nok strøm til å komme meg hjem igjen uansett, men hadde jo vært behagelig med "full tank" når man plukker opp bilen  :) Men er dette tilrådelig ut fra tidligere erfaringer med dødt 12v-batteri etc? Ser jo at Tesla anbefaler å la bilen tilkoblet. Men samtidig virker det som om de sier at de ikke kan garantere at noe ikke skjer. Noen som har erfaringer og råd og komme med?

turfsurf

Sitat fra: josteinh på søndag 23. februar 2014, klokken 14:58
Ser at dette er omhandlet i tråder for en tid tilbake, men ønsker å høre om noen nå har ytterligere erfaring med dette og med å la bilen stå tilkoblet over lang tid generelt. Skal ut på 14 dagers tur snart og har planer om å parkere på en av el-bilplassene på Gardermoen parkering. Er imidlertid veldig usikker på om jeg skal la den stå tilkoblet. Vil nok ha nok strøm til å komme meg hjem igjen uansett, men hadde jo vært behagelig med "full tank" når man plukker opp bilen  :) Men er dette tilrådelig ut fra tidligere erfaringer med dødt 12v-batteri etc? Ser jo at Tesla anbefaler å la bilen tilkoblet. Men samtidig virker det som om de sier at de ikke kan garantere at noe ikke skjer. Noen som har erfaringer og råd og komme med?

Har du kun UMC så ville jeg latt være. Har du nyere firmware og Mennekes kabel (schuko til type 2), så ville jeg latt den stå i. Har enda ikke fått den til å feile, vedlikehodslader, start / stopp, scheduled charging, strømbrudd, sikringer osv.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

josteinh

#2
Har kun UMC med vanlig schuko. Men bilen er 1 uke gammel og har ny software (5.8.8  ) og forhåpentligvis ny firmware.

Høgis

Sitat fra: josteinh på søndag 23. februar 2014, klokken 15:16
Har kun UMC med vanlig schuko. Men bilen er 1 uke gammel og har ny software (5.8.8  ) og forhåpentligvis ny firmware.

Ikke ta det forgitt. Sjekk om du har 5.8.8 - 1.49.90
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

rumi

Jeg fikk bilen for 2 dager siden og har problemer med "Car needs service" og "12 volt battery low" etter at bilen er ferdig ladet. Lader på schuko og 16A kurs. Snakket med Tesla på telefon og fikk til svar at dette var kjent problem og det skulle komme en SW oppdatering om noen uker visst som skulle løse dette. Inntil videre mente de at jeg måtte planlegge ladingen slik at UMC ikke var tilkoblet så lenge etter at lading var ferdig. Om dette skulle være tilfelle for deg, så hadde jeg ikke latt den vært tilkoblet med schuko over lang tid.

Må innrømme jeg er ganske skuffet over å oppleve disse feilene med bilen i og med at denne ble levert for 2 dager siden...

Er det flere som sliter med dette?

EDIT:

Jeg har nyeste SW - 5.8.8 - 1.49.90

eadie

Dette er jo noe de fleste vet nå. Kun de mest hardbarka fanboyebe, og det er en del fornektere på forumet, vil hevde at det er en mangel.

I mine øyne er det intet mindre enn en skandale
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

joern100

Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143
Solgt Tesla S60

stiantveitofficial

Sitat fra: joern100 på søndag 23. februar 2014, klokken 16:15
Vi har vært seks uker på ferie. Vår S60 sto i garasje med 14 grader uten lading. Dro med 300 rated km og kom hjem med 143

Det er jo helt sykt!! Jeg har blitt fortalt av en Tesla-ansatt at den mister ca 1-2 km pr døgn, og det ved minusgrader.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Frodebo

Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 15:42
Jeg fikk bilen for 2 dager siden og har problemer med "Car needs service" og "12 volt battery low" etter at bilen er ferdig ladet. Lader på schuko og 16A kurs. Snakket med Tesla på telefon og fikk til svar at dette var kjent problem og det skulle komme en SW oppdatering om noen uker visst som skulle løse dette. Inntil videre mente de at jeg måtte planlegge ladingen slik at UMC ikke var tilkoblet så lenge etter at lading var ferdig. Om dette skulle være tilfelle for deg, så hadde jeg ikke latt den vært tilkoblet med schuko over lang tid.

Må innrømme jeg er ganske skuffet over å oppleve disse feilene med bilen i og med at denne ble levert for 2 dager siden...

Er det flere som sliter med dette?

EDIT:

Jeg har nyeste SW - 5.8.8 - 1.49.90

Joda. Dette er velkjent, og er det noe Tesla har jobbet med i lang tid så er det akkurat dette. Jeg har den samme feilen hos meg, men tilpasser meg ved å justere ladehastigheten. Ikke noe stort problem, og jeg er trygg på at det blir en løsning på dette ila. kort tid.

For Tesla ligger utfordringen iflg. dem i at bilens sikkerhetssystemer kobler fra når den trer inn med vedlikeholdslading (1 - 3 timer etter ferdigladet bil). Dette pga. vårt el-nett som vi jo vet ikke er av de beste mht. jording og stabilitet. Tesla vil nødig endre på den ladesikkerheten som er bygd inn, slik at målet nå er å få softwareendring som løser problemet. Jeg har også forstått det slik at dersom man ikke kommer i mål med denne oppdateringa, så kan det bli aktuelt med nye UMCer.

Så ja - det blir spennende med versjon 6.0  ;)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 15:42
Jeg fikk bilen for 2 dager siden og har problemer med "Car needs service" og "12 volt battery low" etter at bilen er ferdig ladet. Lader på schuko og 16A kurs. Snakket med Tesla på telefon og fikk til svar at dette var kjent problem og det skulle komme en SW oppdatering om noen uker visst som skulle løse dette. Inntil videre mente de at jeg måtte planlegge ladingen slik at UMC ikke var tilkoblet så lenge etter at lading var ferdig. Om dette skulle være tilfelle for deg, så hadde jeg ikke latt den vært tilkoblet med schuko over lang tid.

Må innrømme jeg er ganske skuffet over å oppleve disse feilene med bilen i og med at denne ble levert for 2 dager siden...

Er det flere som sliter med dette?

EDIT:

Jeg har nyeste SW - 5.8.8 - 1.49.90
Har du sjekket det elektriske anlegget ditt? Spenning, spenning mellom fase 1/2 og jord?
Dvs. ikke jordfeil, spenningsvariasjoner eller annet som kan påvirke lader/ladekabel?

Ut fra hva jeg har hørt er en revidert UMC på vei. Forventet å ankomme ila februar/mars. Den skal være mer fleksibel ift. variasjoner i strømnettet.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: rumi på søndag 23. februar 2014, klokken 15:42
Jeg fikk bilen for 2 dager siden og har problemer med "Car needs service" og "12 volt battery low" etter at bilen er ferdig ladet. Lader på schuko og 16A kurs. Snakket med Tesla på telefon og fikk til svar at dette var kjent problem og det skulle komme en SW oppdatering om noen uker visst som skulle løse dette. Inntil videre mente de at jeg måtte planlegge ladingen slik at UMC ikke var tilkoblet så lenge etter at lading var ferdig. Om dette skulle være tilfelle for deg, så hadde jeg ikke latt den vært tilkoblet med schuko over lang tid.

Må innrømme jeg er ganske skuffet over å oppleve disse feilene med bilen i og med at denne ble levert for 2 dager siden...

Er det flere som sliter med dette?

EDIT:

Jeg har nyeste SW - 5.8.8 - 1.49.90
Reklamer skriftlig på dette til Tesla dersom du finner det uakseptabelt å være 'barnevakt' når bilen lader. De vil da overvåke bilen din noen dager for å få bekreftet at du har et problem - Deretter får du trolig en 3-parts 'ladekladd' som oppfører seg bedre enn UMC'en som Tesla leverer. Vi er mange som har vært igjennom dette...
Det ryktes også at det er en forbedret UMC på gang fra Tesla som skal løse problemene permanent - Vet ikke selv om dette er korrekt, eller bare ønsketenkning.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Roger (NO)

Bilen min stod tilkoblet 400V i 2,5mnd mens jeg var bortreist. Med original UMC og rødt adapter...

Ingen problemer!

Muffinman

Sitat fra: Frodebo på søndag 23. februar 2014, klokken 18:35
Dette pga. vårt el-nett som vi jo vet ikke er av de beste mht. jording og stabilitet.
Dette er med respekt å melde bare tull. Det er 99% sikkert at man har feilkonstruert UMC``en ved at den ikke bryter N-leder etter fullført lading (som ved tilkobling til IT-nett er koblet til en av faselederene) slik at det ligger  spenning mellom jord og N. Dermed slår sikkerhetssystemene inn siden bilen "tror" det er feil på nettet. Dette skjedde også på TN-nett hvis kontakten var snudd slik at faseleder havnet på N. Det er nok grunnen til at man fikk det noe merkelige rådet om å snu schukoen - slik kunne man få N på nettet mot N på bilen. Årsaken til denne tabben kan vi bare spekulere i - kanskje er det dårlig research, og kanskje var kontaktoren vanskelig å plassere siden den må være dimensjonert for summen av de tre faselederene. Hvem vet.

Uansett ble softwareoppdateringen som skulle løse problemene ikke nyttig for alle, og inntil videre har Tesla delt ut Mennekes Schuko-kabler for å bøte på problemene. Disse kablene bryter begge faseledere, og fungerer feilfritt. For min egen del skapte oppdateringen flere problemer der hvor jeg lader oftest, og andre steder begynte det å fungere. Så for den som mener at problemene er løst med oppdateringen; jeg ville ikke vært så sikker på at man ikke kan få problemer på nye ladepunkter. Jeg kan for øvrig vanskelig se at man kan løse dette på annen måte enn en ny UMC. Tatt i betraktning hvor lang tid man har brukt på å (ikke) klare å levere ut adaptere og at man har delt ut alternative kabler tror jeg neppe at det skjer med det første.

rumi

Må ærlig innrømme at at jeg ikke var klar over denne feilen var "normalen" for mange. Som mange andre, så forventer en at når en vare koster såpass som den gjør, så burde den fungere som tiltenkt. Jeg kommer nok til å reklamere til Tesla da det er uakseptabelt å være "barnevakt" for bilen ja.

Morsomme her er at når jeg ringte Tesla så ville de først at jeg skulle komme innom og få sjekket UMC``en. Når jeg ringte tilbake og fortalte om at den ladet fint om jeg økte rekkevidden for så få feil, så ble jeg fortalt at dette var de klar over og ville bli ordnet med ny SW oppdatering. Midlertidig løsning var som sagt var å planlegge lading ved å stille på ampere osv. Må si jeg ble ganske paff når jeg fikk den tilbakemeldingen. Ingen info om dette ved overtakelse eller når jeg ringte til dem aller første gangen.

Jeg har nyere sikringskap med jordfeilautomater (3 fas IT nett). Har ikke noe jordfeil som jeg vet om. Spenning og diverse andre sjekker kan ikke jeg se hvorfor jeg som forbruker skal bry meg så mye om så lenge det elektriske anlegget fungerer som det skal.

Nå vil jeg påpeke at jeg liker bilen godt (de få dagene jeg har hatt den), men lufta går litt ut av ballongen med disse feilene. Ladingen er trossalt ganske viktig del av en elbil...


arnehelge

Sitat fra: josteinh på søndag 23. februar 2014, klokken 14:58
Ser at dette er omhandlet i tråder for en tid tilbake, men ønsker å høre om noen nå har ytterligere erfaring med dette og med å la bilen stå tilkoblet over lang tid generelt. Skal ut på 14 dagers tur snart og har planer om å parkere på en av el-bilplassene på Gardermoen parkering. Er imidlertid veldig usikker på om jeg skal la den stå tilkoblet. Vil nok ha nok strøm til å komme meg hjem igjen uansett, men hadde jo vært behagelig med "full tank" når man plukker opp bilen  :) Men er dette tilrådelig ut fra tidligere erfaringer med dødt 12v-batteri etc? Ser jo at Tesla anbefaler å la bilen tilkoblet. Men samtidig virker det som om de sier at de ikke kan garantere at noe ikke skjer. Noen som har erfaringer og råd og komme med?

Vår Model S sto tilkoblet med UMC på Gardermoen Parkering. Ingen problermer :-)
Veldig deilig å komme tilbake fra ferie og starte varmingen fra appen når flyet lander. Da er bilen topp ladet og varm og god til hjemreisen.
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA