Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig Norstart seminar:

Startet av Siffen, søndag 26. oktober 2008, klokken 19:17

« forrige - neste »

Siffen

Jeg har en P 106 -99 som jeg har kjørt gjevnlig i snart to år. For ca et år siden målte jeg spenningen på de forskjellige battrikassene for første gang og kom fra til at 6-er kassen hadde en snittspennig som lå ca 0,13 volt (pr. blokk) under de andre to kassene.
Jeg målte både når de var fulladet og når de var helt utladet (v/ 100 % 6,89-6,76 og v/ 15 % 5,79-5,66)
Spenningsforskjellen var altså den samme i begge tilfeller. Jeg kjørte den en gang helt ned til den stoppet, eneregimeteret viste da 0%. Samme resultat. Ett år senere er resultatene de samme ( har variert litt opp og ned, 0,12-0,14).
Jeg leser her på forumet at spenningsforskjellen ikke bør være over 0,02-0,03 volt pr. blokk og er derfor litt urolig for at det kan være noe galt med en eller flere blokker i 6-er kassen. Jeg kan i beste fall kjøre den ned til ca 10 % før lyset kommer på, men normalt mellom 15 og 20 %. Har i denne perioden kjørt max ca 90 km på en opplading (10 % igjen), men normalt ca 50-60 km til ca 20 % gjenværende. Er der noen som har mening om jeg bør gjøre noe med dette?
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

elektrolux

Det som forundrer meg er at dette har holdt seg stabilt i så lang tid. En annen ting er at 0,13V i snitt på 6er kassen ikke gir mer enn 0,7V tap på en celle, noe som er "umulig"

Eneste forklaringen jeg ser er at du har batterikasser av forskjellig dato, og derfor ulik spenning. I så fall er 0,13V i snitt ganske mye.

Hadde det vært min bil ville jeg tatt ned 6er kassen og sjekket hver blokk, men siden dette er så stabilt, og rekkevidden er over 70 km bør alt være OK.

Det er rart med disse batteriene. Der er alltid noe nytt som dukker, og når en tror en kan dette, dukker det gjerne opp blokker som gjør at en må revurdere det en vet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Siffen

Tak for svar!
Har i ettermiddag kjørt en tur for å sjekke kjørelengde. Når jeg kom hjem sto måleren på 71 km og energimeteret på 7 % (samme på evLite). Lyset var ikke kommet på. Jeg kjørte ganske pent og varmeapparatet stod på hele tiden. Spenningsforskjellen var nå (v/ 7 %) 0,115 v.
Konklusjonen blir vel at batteriet kansje er ok, men at jeg på litt sikt bør ta ned 6-er kassen for kontroll. Da bilen ble kjøpt hos Enviro ble det sagt at alle blokkene var skiftet i 2005. Jeg kan iallefall se på 3-er kassen at den er datert i 2005.
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA