Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 6,5"/10,2" hovedskjerm - oppdatering og oppgradering

Startet av tomrh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:52

« forrige - neste »

elpedros

Eneste fornuftige å gjøre, hvis man setter noe som helst pris på komfort.

Dunlop-dekkene som kommer på standard-felgene i 17" er heller ikke spesielt støysvake.
Dette er vel 225/45-17 om jeg ikke husker feil.
Jeg har stort sett kjørt med 16" i dimensjon 205/55 på Golf 7 før og det er mye mindre dekkstøy i
den dimensjonen..
Hvordan det er med 18" og typisk dårlig norsk asfalt tør jeg ikke tenke på..

tomrh

Sitat fra: Eple på torsdag 30. april 2015, klokken 10:52
Stemmer det. Og oppgraderer du til 18 tommers felger kommer det 2110.- kr ekstra i avg pga økte utslipp (eller vekt). Fikk tilbud med og uten 18 tommers felger så da kom forskjellen i avg. opp. Da ble det nesten 9000 ekstra og betale og med tanke på at større dekk er dyrere og bytte når de blir slitt og at bensinforbruket øker valgte jeg å droppe de selv om de er fiiine
:o

Så da betyr det at hvis man kjøper med mindre felger og senere utstyrer den med 18"-felger, så er bilen faktisk ulovlig å kjøre med?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Råde

Sitat fra: tomrh på torsdag 30. april 2015, klokken 11:36
Sitat fra: Eple på torsdag 30. april 2015, klokken 10:52
Stemmer det. Og oppgraderer du til 18 tommers felger kommer det 2110.- kr ekstra i avg pga økte utslipp (eller vekt). Fikk tilbud med og uten 18 tommers felger så da kom forskjellen i avg. opp. Da ble det nesten 9000 ekstra og betale og med tanke på at større dekk er dyrere og bytte når de blir slitt og at bensinforbruket øker valgte jeg å droppe de selv om de er fiiine
:o

Så da betyr det at hvis man kjøper med mindre felger og senere utstyrer den med 18"-felger, så er bilen faktisk ulovlig å kjøre med?
Svaret er nei. Loven tar ikke høyde for endring i forbruk/utslipp som følge av endringer som påvirker dette (ville også gjelde takstativ, ekstralys, schvææær basskasse osv osv).

Så lenge du ikke endrer rulleomkrets med mere enn 5%, sporvidde mer enn 15mm og hjulene ikke skraper ved full fjæringsutslag/sving, så kan du gjøre hva du vil.
e-Golf | X75D

tomrh

Tja. Da er jo saken grei. Det vil være et bedre kjøp å bestille med 17" slik eple har gjort, og senere kjøpe 18". Om man kan få igjen 5000 for 17"-felger og dekk  på finn og sparer 9000 på tilbudet, så får man jo endel for 14000.

Forøvrig kan Toyo NanoEnergy2 være et bra dekk-kjøp til 18", de har bl.a. 215/40R18 og 225/40R18, og alle de 27 dekkstørrelsene i serien har laveste rullemotstand A og våtgrep C. De er heller ikke blant de dyreste.
Stjørdal

DannyMT

Da har vi fått opp vårt forum rettet mot hovedsakelig Golf GTE, men relaterte hybrider skal også få sin plass.

www.golfgte.no

Vi søker også engasjerte folk som vil bidra til å få dette forumet oppe og gå. Ta kontakt ved interesse!

www.golfgte.no

2015 Golf GTE
Carbon Steel Grey

Eple

Tja. Spørs om en ikke en med salg av bilen som brukt vil få trekk for at den ikke har orginale felger da så det en sparer på å kjøpe den med 17 tommers felger og så selge de og kjøpe nye 18 tommere forsvinner der..  :D
Skulle gjerne hatt 18 jeg men må innse at en ikke kan få alt en vil ha. Legger noen av de 1000 lappene i en bass blanke bak i bilen isteden siden "alle" sier lyden og da spesielt bassen ikke er så veldig bra.
VW hadde denne i nettbutikken som jeg har bestilt ferdig montert i bilen:
Pioneer TS-WX710A
3 999,- + montering.
Venter på min 2016 GTE

toreolav

Sitat fra: Eple på fredag 01. mai 2015, klokken 09:18
VW hadde denne i nettbutikken som jeg har bestilt ferdig montert i bilen:
Pioneer TS-WX710A
3 999,- + montering.

Du får legge ut noen bilder av denne ferdig montert i GTEn din ;)

Eple

Har ikke en gang fått produksjonsuke så blir vel både sommer høst og vinter innen jeg får bilen  :'(
Men den som venter på noe godt osv....  :D ;D :)
Venter på min 2016 GTE

anorway

Anbefaler alle til å bli medlem på dette forumet, dedikert for norske Golf GTE fans:

http://www.golfgte.no/index.php?wwwRedirect

tomrh

Sitat fra: Drive på mandag 27. april 2015, klokken 12:16
Good read :)

http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested

Siden det er mange dekk&felg-engasjerte her i tråden fyrer jeg av et spørsmål. Hva skjer med aksellerasjonen om man går opp en dekkprofil på samme felgstørrelse, dvs. bevisst øker rulleomkretsen noen prosent? F.eks. går opp fra 205/55R16 til 205/60R16? Eller fra 225/40R18 til 225/45R18? Øker 0-100 tida, minker den eller har det ingenting å si?
Stjørdal

Kenneth Ellefsrud

Er det noen som har bilde av golf gte med eibach fjærene? Lurer fælt på hvordan dette ser ut:)

Eple

Stemmer det at om en trykker på GTE knappen så kommer det falsk motorlyd i høyttalerne så den høres sprekere ut? Det virket da helt utrolig "harry"  ;D ;D. Trodde litt av poenget med nye biler var lite støy i lupen så en kan prate eller nyte musikk jeg. Kan funksjonen slås av i oppsettet?  :)
Venter på min 2016 GTE

Knatten

Ja dette stemmer dessverre.

Jeg og håper virkelig at dette er mulig å skru av på et vis....

Eple

Noen som vet om E-Tron også har slik falsk motorlyd? :D ;D ???
Venter på min 2016 GTE

Fairlane

Hva er problemet? Lyden er fin den!  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA