Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 6,5"/10,2" hovedskjerm - oppdatering og oppgradering

Startet av tomrh, tirsdag 04. mars 2014, klokken 08:52

« forrige - neste »

Råde

SitatMen for ordens skyld: Du mener ikke at det er aktuelt å bruke parkeringsvarmeren på GTE under kjøring når man kun kjører på EL? Antar det ikke er mulig?
Jo, det kan være å anbefale om vinteren. Du vil da få mye lenger elektrisk rekkevidde. Jeg skal gjøre oppmerksom på webasto-tråden i e-Golf forumet hvor nettopp det diskuteres.

Jeg er ganske sikker på at parkeringsvarmeren kan startes under el kjøring da den også kan startes og gå når bilen er parkert. Men, jeg vet jo ikke.

Parkvarmeren er en type utstyr som man ergrer seg grønn over at man ikke tok med. Det vil koste mange titusen å ettermontere...
e-Golf | X75D

autofil

Mine spørsmål til importøren ang parkeringsvarmer:

Hei Pål,

Takk for praten på telefon. Når jeg nå for første gang skal kjøpe helt ny bil ønsker jeg å være 100% sikker på at jeg gjør de riktige valg når jeg konfigurerer bilen - Golf GTE. Jeg har derfor noen konkrete sprøsmål som jeg håper du kan undersøke og komme tilbake til. Jeg har forståelse for at det fortsatt er uklart hvordan dette fungerer i real life, men bilen er vel allerede i drift i enkelte land hvor det vil kunne være informasjon?

Input iht kontrakt om bestilt tilbehør:
Parkeringsvarmer med fjernbetjening og tidsur (leveres ikke til GTI med DSG) - Pris 7600,-

Input om mitt bruk:
Jeg kommer i all hovedsak (90%) til å benytte meg av el-drift på GTE da både jeg og min kone jobber og bor i Lørenskog. Det vil si at bensinmotoren, slik jeg forstår, vil slå inn sjelden eller aldri så lenge jeg har lading på batterier. Jeg vil parkere i både garasje og ute, og jeg forventer å bruke Car-Net som vanligste kilde til oppvarming av kupe.

Spørsmål:

    Hva er det parkeringsvarmeren i GTE faktisk varmer opp? Kun kupe eller også kjølevann som da også med sirkulasjon vil varme bensinmotoren i bilen?
    Da jeg bruker bilen 90% på strøm, er det da relevant å ha en parkeringsvarmer som evnt varmer bensinmotoren?
    Hvis jeg ikke har tilkoblet strøm forstår jeg at Car-Net selvsagt vil bruke strøm til oppvarming fra batteripakken. Når jeg ikke er tilkoblet strøm og bruker parkeringsvarmeren, vil den da kun bruke bensin slik at den ikke bruker strøm fra batteriet?
    Fungerer parkeringsvarmeren slik at den vil slå inn under vanlig drift (el/bensin) også uten at den er fysisk skrudd på via fjernkontroll eller knapp?
    Jeg har veldig blandede erfaringer med Touran med parkeringsvarmer, og har måttet bytte glødeplugg og brennkammer. Min kjøring består mye av småkjøring, og nåværende løsning i Touranen er ikke tilpasset dette da den trenger å brenne seg varm og ren. Hvor sårbar er en parkeringsvarmer med bensin (basert på Golfer som har det i dag) på at brukssyklusene er korte? Eksempel: Vi starter bilen, kjører 3 min til skole, stopper, kjører så 10 min til barnehage, stopper, kjører deretter 10 min til jobb.
    Ut fra mitt bruksmønster er det i det hele tatt relevant med parkeringsvarmer, eller vil den kun føre med seg utfordringer?

På forhånd takk!

Mvh
Stein Magnus Olafsrud

wibb

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på torsdag 15. januar 2015, klokken 15:41
Mine spørsmål til importøren ang parkeringsvarmer:
...
Vi har litt samme tanker ift. bruksmønster ser jeg. Hører gjerne fra deg når/om du får svar.

wibb

Sitat fra: Eple på torsdag 15. januar 2015, klokken 18:35
Ser på Car Net siden at en slik elektrisk varmer maks kan være i drift i 30 minutter tilkoblet stikkontakt og 10 minutter ellers.
Er ikke det veldig lite om det er minus 10 ute? Slik at en bør ha en bensindrevet varmer i tillegg?

Selv har jeg bestemt meg for å gå for begge deler.
Er frysen og en god varm bil med isfrie ruter er veeeldig viktig for meg.

Men ser at den Car Net elektriske kan være fin for å for kjøling av bilen om sommeren?
For kupevarming på kalde dager høres det snaut ut ja, også en halvtime på kanskje, i hvert fall med en del minus og mye is.

Kikket innom car-net-sidene nå (http://volkswagen-carnet.com/no/no/start/faq.html#accordion/open/c3c0c201-31c8-445a-bf94-d70301f5a7d0) og fikk meg en annen overraskelse: Ser ikke ut som car-net vil fungere med mobilen min. Det kreves bluetooth rSAP og det ser ikke ut som HTC One M7 har dette uten å roote og styre i hvert fall. Usikker på om M8 har det i utgangspunktet heller for den saks skyld etter et kort søk på nettet. Noen som kan noe om dette her? Hadde jo vært kjekt om forhandler opplyste om dette ved bestilling av car-net...

Gordon Retriever

Sitat fra: wibb på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:04Jeg forstår det slik at når man kjører i EL-modus så varmes kupeen også elektrisk og selvfølgelig drar energi fra batteriet. Men for ordens skyld: Du mener ikke at det er aktuelt å bruke parkeringsvarmeren på GTE under kjøring når man kun kjører på EL? Antar det ikke er mulig? Slik jeg forstår deg mener du at en del EL-Golf-eiere kunne tenkt seg nettopp en slik mulighet ("kjørevarme")?

Ja, jeg er ganske sikker på at det ikke vil være mulig å bruke bensinvarmeren under ren elektrisk drift. Bakgrunnen for dette kan være noe av den samme som for at e-Golf ikke leveres med bensindrevet kjørevarmer:  Kritikere ville kunne hevde at VW hadde laget et kjøretøy som ikke var et reelt nullutslippskjøretøy, siden det hadde utslipp fra varmeren.

Råde

Men GTE er jo ikke et nullutslippskjøretøy... Jeg tror helt motsatt: at den vil kunne kjøres under elektrisk drift. Vedde?  ;)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Råde på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:02Men GTE er jo ikke et nullutslippskjøretøy...

Nei, men den kan kjøres uten utslipp. Og dette kan være et viktig salgsargument, siden det kan gi bilen adgang til byer med et voksende antall lav- og nullutslippssoner.


Sitat fra: Råde på torsdag 15. januar 2015, klokken 22:02
Vedde?  ;)

Spanderer gjerne et kakestykke på meg selv hvis det viser seg at du har rett.  :D




Gordon Retriever

Sitat fra: MrBacardi på torsdag 15. januar 2015, klokken 10:34Jeg bruker lane assist sammen med adaptiv cruise daglig på min diesel golf stv og kan ikke tenke meg å kjøre uten. Utrolig komfortabelt å cruise av gårde mens bilen holder seg i feltet på egen hånd samt at den jo holder avstanden. Styrebevegelsene man behøver å gjøre er svært lette og bilen gjør jobben selv.

Når man så prøver en bil etterpå uten lane assist og acc så føler man at man er nærmest er tilbake i steinalderen. Føles da rart at bilen ikke holder seg i feltet selv.

Til info kan man slippe rattet i 12 sekunder og i den perioden styrer bilen 100% helt selv. Men så slår automatikken av systemet med et pip, pga sikkerhet regner jeg med, for å sjekke om sjåføren har sovnet  ;)

Så jeg vil veldig sterkt anbefale alle som er interesserte i lane assist å faktisk prøve en bil med det og ta en tur på landeveien / motorvei. Vanskelig å forklare komfort-følelsen. Men husk å slå på acc også.

Til info leveres nå samme system på nye Passat og det fungerer akkurat like bra i den. Jeg var og prøvde en slik og sannsynligheten er stor for at jeg bytter inn golfen med enten en Passat GTE eller Golf GTE (forutsatt at den kommer i stv-utførelse), når leasingen går ut i starten av 2017.

Hvor sterk blir begrensningen i funksjonalitet når veimerkingen er slitt eller delvis skjult av snø?

Dette temaet har også vært diskutert i Ekstrautstyrstråden i e-Golfdelforumet, og jeg har dristet meg til også lime inn siteringen over inn i diskusjonen der :)

elpedros

Jeg deler ikke begestringen til Gordon Retriever når det gjelder lane assist. Har dette selv på en ett år gammel Golf og etter å ha testet det under diverse forhold i begynnelsen, har jeg valgt å slå det av.
Det ble etter hvert ett irritasjonsmoment for meg, da den slår inn til stadighet og "forstyrrer" rattingen.
Videre er systemet helt avhengig av god og synlig veimerking for å fungere. ACC derimot er jeg strålende fornøyd med.

Råde

Selv har jeg trua på å slå den på når forholdene ligger til rette for det. Det er et enkelt valg på rattbetjeningen. På ved langturene og god vei. Av ellers.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: elpedros på mandag 19. januar 2015, klokken 08:25
Jeg deler ikke begestringen til Gordon Retriever når det gjelder lane assist.

Nå tror jeg du misforstår...

torlie

0-100 på 6,3sek

Virker nesten for godt til å være sant, spørs om det ikke er i medvind og slak nedoverbakke  :)



2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

elpedros

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 19. januar 2015, klokken 20:07
Sitat fra: elpedros på mandag 19. januar 2015, klokken 08:25
Jeg deler ikke begestringen til Gordon Retriever når det gjelder lane assist.

Nå tror jeg du misforstår...

Mente selvsagt å henvise til forfatteren, MrBacardi..
Anbefaler å prøve en Golf med lane assist for å få et inntrykk.

På lange rette motorveistrekker som mange anbefaler det brukt fungerer det jo greit, men på den annen side fordrer ikke akkurat det store anstrengelsene fra fører heller...

autofil

Hei,

Snakket med Frysja i går. De første GTE'er er i landet. Møller på Hvam mottar sin(e) demobil(er) i skiftet februar/mars. Gleder meg til å prøve.

Når det gjelder laneassist har jeg også etter flere anbefalinger valgt å droppe denne. Jeg prøvde den på en Golf, og det virker ganske bra, men at en bil skal riste og korrigere meg i en sving hvis jeg velger å kutte den litt vil jeg ikke trives med. Jeg forstår at mange skrur den av mer eller mindre permanent. Men det er jo artig å se rattet korrigere seg selv mens du tar en kaffe;-)

elpedros

Dere som har bestilt GTE, har dere valgt stoff eller skinnseter?

Er en smule bekymret for at jeg fort går lei det rutemønsteret som er der originalt, men har kun sett bilder/video så langt....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA