Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil og tredje verdenskrig..

Startet av Hyperstress, mandag 03. mars 2014, klokken 20:18

« forrige - neste »

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cito13

I intervjuet med Bloomberg forrige uke sa Elon egentlig at Panasonic kommer til å være med.

Blir interessant å se om de sier noe om batterien de tenker å produsere. I Model S bruker de 3,1 Ah versjonen av 18650 batterien. 3,4 Ah versjonen er på markedet og 4,0 versjonen finnes, men er for tiden kansje ikke ut utprøvd nok?

Amoss

Sitat fra: cito13 på lørdag 22. februar 2014, klokken 17:36
Blir interessant å se om de sier noe om batterien de tenker å produsere. I Model S bruker de 3,1 Ah versjonen av 18650 batterien. 3,4 Ah versjonen er på markedet og 4,0 versjonen finnes, men er for tiden kansje ikke ut utprøvd nok?

Kom ikke 4,0Ah på markedet omtrent samtidig med, eller like før, start av produksjonen av Model S ?  Mener at jeg leste noen debatter på den tiden om hvorvidt de kom til å bruke dette batteriet i MS, men konsensus var da at dette var alt for nytt og uprøvd enda.

På samme tid svarte Elon på spørsmål om når han så for seg at batteriet ville bli oppgradert, og svarte at han antok i forbindelse med lansering (eller produksjonsstart?) av Model E. Nå som vi ser at det også vil sammenfalle med oppstarten av egen batterifabrikk så er nok dette svært sannsynlig.

Så spørsmålet blir vel om hvorvidt det blir 4.0Ah eller noen med enda større kapasitet? Og kommer de til å fortsette med 18650 formfaktoren eller vil den endres? Mener det var JB Straubel som på forespørsel svarte at denne formfaktoren var svært nær den ideelle formfaktoren, men at ett format med litt større omkrets kunne være enda bedre for dem.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Jeg har ikke lest om ekte 4000mAh celler, kun bogus-celler fra eks Ultrafire som i praksis er langt unna 4000mAh.... Tror ikke det finnes noen kommersielle brukbare 4000mAh celler for øyeblikket.

3400mAh derimot tror jeg finnes, og jeg mener Sony lager noen 3500mAh celler, men jeg er usikker på om de holder korrekt spenning.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. februar 2014, klokken 16:59
Jeg har ikke lest om ekte 4000mAh celler, kun bogus-celler fra eks Ultrafire som i praksis er langt unna 4000mAh.... Tror ikke det finnes noen kommersielle brukbare 4000mAh celler for øyeblikket.

3400mAh derimot tror jeg finnes, og jeg mener Sony lager noen 3500mAh celler, men jeg er usikker på om de holder korrekt spenning.

Da har du sikkert rett i det. :)  Mente jeg hadde sett noen mer seriøse også, men kan fort ha tatt feil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cito13

Da kom det en del detaljer fra Tesla om batterifabrikken. Den skal kunne produsere batterier for 500.000 biler i 2020. Produksjonsstart 2017. Verdens største batterifabrik; punktum. Think big!
http://www.tu.no/industri/2014/02/27/tesla-bygger-gigantfabrikk-for-litiumionebatterier


Hvilken versjon av 18650 batterien som skal benyttes i bilene er det ikke sagt noe om. Som så ofte går Elon Musks planer langt forbi det som vi vanlige folk interesserer oss for. Den vil kunne lage de batteripakker som trengs for Tesla Motors eller solarenegibedriften til Musk http://www.solarcity.com/.
http://www.forbes.com/sites/markrogowsky/2014/02/26/blowing-up-teslas-gigafactory-is-going-to-revolutionize-the-auto-and-utility-industries/

Analysefirmaet Morgan Stanly ser dessuten for seg at Tesla kan bli verdensledende i energilagring istedenfor å være en ren bilprodusent. Det sendte aksjen enda lengre opp i skyene.
http://www.forbes.com/sites/samanthasharf/2014/02/25/morgan-stanleys-bull-case-for-tesla-goes-past-hot-cars/

Amoss

Ser ut til at Tesla har kjøpt seg ett tidligere Chrysler distribusjonslokale i Calefornia og bygger om dette til en ny fabrikk. Denne er alt for liten til å være "gigafabrikken" og det er neppe en ny komplett bilfabrikk det er snakk om så nært Fremount. Så det ser ut til å være en fabrikk for bildeler til Model S (og senere modeller).

Antar derfor at de nå vil produsere selv deler som de i dag kjøper fra en underleverandør. Min første tanke er om de skal lage egne bremser?

http://www.bloomberg.com/news//2014-04-22/tesla-seeks-technical-workers-for-ex-chrysler-site-in-california.html

SitatThe carmaker led by Elon Musk has been granted building permits to modify a 431,000-square-foot (40,000 square meters) industrial facility in Lathrop, California, said Steve Salvatore, the city's manager, in a phone interview yesterday. While Shanna Hendriks, a company spokeswoman, declined to discuss details of the project, Tesla's website shows openings for 32 positions at the facility in northern California.

"They've pulled building permits for building modifications and I believe some sort of manufacturing equipment is being installed," Salvatore said. He declined to provide additional details.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: cito13 på fredag 28. februar 2014, klokken 10:21
Analysefirmaet Morgan Stanly ser dessuten for seg at Tesla kan bli verdensledende i energilagring istedenfor å være en ren bilprodusent.

Vel, da tror jeg de må se seg om en gang til. Det viser seg jo at Tesla ikke skal lage battericeller på gigafabrikken allikevel. De bare bygger fabrikken og "leier" ut lokalene til (fortrinns vis) Panasonic og en del av deres underleverandører. Selv skal vist Tesla bare bruke fabrikken til å bygge batteripakkene med celler levert fra innenhus Panasonic og utenfra (Panasonic og/eller andre celleprodusenter).

http://seekingalpha.com/article/2201363-tesla-motors-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2014-results-earnings-call-transcript?page=2&p=qanda&l=last

Sitat fra: Elon R. Musk
Yes, so the way the Giga factory is set up right now is we – Panasonic would be the only company producing cells in the Giga factory. I mean one other thing in Giga factory is like sort of like an industrial park under one roof. Tesla's producing the modules – Tesla is sort of the overall I guess landlord. We're producing the modules and the battery pack. Then the cells are produced by Panasonic and then we would actually have a number of other companies producing the anode catheter, separators, electrolytes and so forth that have been feeding into Panasonic.

However, referring back to our original short presentation on the Giga factory, you'll see that cell capacity target is around 35 gigawatt-hours, but the pack capacity is 50 gigawatt-hours. So we expect to bringing cells from other cell factories in the world to make up for others who are roughly 15 gigawatt-hours, and those would be – I would expect a lot of those would be Panasonic cells, but to a degree that Panasonic isn't able to meet that demand, there would be other suppliers as well.

Men joda, de kan fortsatt bli størst i å selge ferdige batteripakker med tilhørende kontrollelektronikk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Enda ett nytt batterigjennombrudd. Kanskje dette kan være det man vil produsere på gigafabrikken?

http://www.greencarreports.com/news/1092056_dual-carbon-battery-same-energy-density-safer-longer-life-than-lithium-ion-says-power-japan-plus

SitatSame energy, longer life, safer, recyclable

It is also almost entirely recyclable, with less energy input over its lifetime--and none of the rare or heavy metals required in various lithium-ion cell chemistries.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ew

Dobbelkarbon-batteriet er spennende nyheter, vi får se de neste årene.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Amoss

Sitat fra: ew på mandag 19. mai 2014, klokken 09:54
Dobbelkarbon-batteriet er spennende nyheter, vi får se de neste årene.

Enig i dette. Har jo sett mange spennende gjennombrudd på batterifronten tidligere, uten at jeg har hørt noe mer til disse. Men i dette tilfellet så virker det som en mer edruelig lansering. Ikke noe fantasi lansering om energitetthet eller levetid, bare på ca det Tesla alt bruker om jeg ikke husker feil. Men med en kraftig forbedring der det teller:
- Pris!
- Vekt
- (Ut)ladehastighet (ikke at jeg tror man kan utnytte 20gangeren i praksis, i alle fall ikke på ett batteri med litt størrelse, men da er det i alle fall ikke batteriet det står på lengre).
- Økologisk fotavtrykk

I tillegg er ikke dette noe som "kan kommersialiseres om 5 år", men noe som skal i produksjon alt fra høsten. Og med en klar invitasjon til at større produsenter kan lisensiere produksjonen - antagelig med ett godt blikk på en viss gigafabrikk ;)

http://www.fool.com/investing/general/2014/05/18/memo-to-tesla-motors-inc-use-our-batteries.aspx
SitatMemo to Tesla Motors, Inc.: Use Our Batteries
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ew

Overskriften "Tesla Motors kjøper bomullsprodusenter" det neste året vil vel gi visse føringer for slike tanker...  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

glemmestad

Sitat fra: Amoss på fredag 09. mai 2014, klokken 15:00
Sitat fra: cito13 på fredag 28. februar 2014, klokken 10:21
Analysefirmaet Morgan Stanly ser dessuten for seg at Tesla kan bli verdensledende i energilagring istedenfor å være en ren bilprodusent.

Vel, da tror jeg de må se seg om en gang til. Det viser seg jo at Tesla ikke skal lage battericeller på gigafabrikken allikevel. De bare bygger fabrikken og "leier" ut lokalene til (fortrinns vis) Panasonic og en del av deres underleverandører. Selv skal vist Tesla bare bruke fabrikken til å bygge batteripakkene med celler levert fra innenhus Panasonic og utenfra (Panasonic og/eller andre celleprodusenter).

http://seekingalpha.com/article/2201363-tesla-motors-tsla-ceo-elon-musk-on-q1-2014-results-earnings-call-transcript?page=2&p=qanda&l=last

Sitat fra: Elon R. Musk
Yes, so the way the Giga factory is set up right now is we – Panasonic would be the only company producing cells in the Giga factory. I mean one other thing in Giga factory is like sort of like an industrial park under one roof. Tesla's producing the modules – Tesla is sort of the overall I guess landlord. We're producing the modules and the battery pack. Then the cells are produced by Panasonic and then we would actually have a number of other companies producing the anode catheter, separators, electrolytes and so forth that have been feeding into Panasonic.

However, referring back to our original short presentation on the Giga factory, you'll see that cell capacity target is around 35 gigawatt-hours, but the pack capacity is 50 gigawatt-hours. So we expect to bringing cells from other cell factories in the world to make up for others who are roughly 15 gigawatt-hours, and those would be – I would expect a lot of those would be Panasonic cells, but to a degree that Panasonic isn't able to meet that demand, there would be other suppliers as well.

Men joda, de kan fortsatt bli størst i å selge ferdige batteripakker med tilhørende kontrollelektronikk.

Smart! Tesla låser seg dermed ikke til en spesifikk produsent eller teknologi, ei heller investerer i produksjonsmaskineriet for selve cellene, og dermed kan Gigafactory'en aldri bli "død!" slik mange påstår hver gang det kommer en ny teknologi som skal revulosjonere batteriproduksjon og elbiler.

Tesla eier sluttproduksjonen (de må jo ha pakker for energilagring som passer inn i bilene sine), og har andre leverandører på plass som lager cellene.

Kjenner til dette med f.eks. Dell i Irland. De hadde en stor fabrikk der som produserte datamaskiner (sluttmontering), men de produserer jo ikke minne, grafikkort, og alt annet. De fikk leveranser flere ganger per dag fra produsentene som var innen 500 meter fra fabrikken. Bestillinger ble også gjort flere ganger om dagen. Dette gjorde at de hadde et varelager som var utrolig lite, i forhold til HP, IBM, etc, da de først la inn ordre på komponentene i det maskinene var solgt, fikk de levert innen en time eller to, og sendte de ut av fabrikken innen den neste timen. Fra ordre, til innkjøp, til produksjon, til shipping, innen et par timer. Tesla's Gigafactory minner meg om dette, bare med tillegget at Tesla også bygger lokalene til de andre leverandørene. De tar risikoen for dette, og ender da også opp med en leieinntekt fra produsenten :)

Amoss

Sitat fra: glemmestad på torsdag 29. mai 2014, klokken 11:40
De fikk leveranser flere ganger per dag fra produsentene som var innen 500 meter fra fabrikken. Bestillinger ble også gjort flere ganger om dagen. Dette gjorde at de hadde et varelager som var utrolig lite, i forhold til HP, IBM, etc, da de først la inn ordre på komponentene i det maskinene var solgt, fikk de levert innen en time eller to, og sendte de ut av fabrikken innen den neste timen.

Just In Time produksjon i ekstremversjon ja :)

Sitat fra: glemmestad på torsdag 29. mai 2014, klokken 11:40
De tar risikoen for dette, og ender da også opp med en leieinntekt fra produsenten :)

Tja, det er jo så klart en mulighet. Men en annen og kanskje lurere strategi kan være å si "dere får gratis lokaler - bare vi får 1. prioritet på produksjonen, og en lavere pris på varene". Derved sikrer Tesla seg at Panasonic også får billigere - og raskere levert - råvarer fra sine underleverandører. Panasonic vil også spare på mindre lager til GF, og (nesten) alt det Panasonic sparer her håper Tesla å få igjen i form av en lavere pris på cellene. Og Tesla sparer også på å ikke ha flere celler på lager enn de trenger. I dag har de nok svært mange battericeller under transport fra Asia til en vær tid, noe som binder opp kapital.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA