Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Marlove08

Bestillt første elbil, BMW I3 som kommer på Fradag. Bestillte full pakke med hjemmelader Schneider EV wallbox med 7,4 KW og 32 Ampere. Er dette bare tullete?

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:25
Bestillt første elbil, BMW I3 som kommer på Fradag. Bestillte full pakke med hjemmelader Schneider EV wallbox med 7,4 KW og 32 Ampere. Er dette bare tullete?
Hvis du følte du måtte, men ikke har bruk for det, så er det litt tullete.
Men hvis du hadde lyst på full pakke, så er det bra! Gratulerer!
Det som er en stor fordel med 32A, selv om du ikke skulle ha bruk for rask lading, er at du kan forvarme dirkete fra nettet alltid (uten at jeg har fått testet det selv). Det er eneste motivasjonen min hvis jeg en dag får lyst  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Marlove08

Litt rekkeviddeangst men ja, blir såpass mye småkjøring Oslo-Asker opptil flere ganger om dagen. Sånn er det å være helgepappa men da er det greit med hurtiglading. Forvarming var jeg ikke klar over.

bromm

Sitat fra: Marlove08 på tirsdag 08. september 2015, klokken 19:25
Bestillt første elbil, BMW I3 som kommer på Fradag. Bestillte full pakke med hjemmelader Schneider EV wallbox med 7,4 KW og 32 Ampere. Er dette bare tullete?
Nei det er ikke tullete. Men det er mange med en litt "egen agenda" her inne når det gjelder ladeutstyr og det er jo forståelig når det finnes flere måter å løse dette på. Som jeg har nevnt tidligere så bør de som har mulighet til å gjøre det, legge opp skikkelig opplegg hjemme, der bilen tross alt lades mest. Type 2-kabelen følger uansett med bilen, så det er ikke nødvendig med noe mer enn en veggboks (32A eller 16A hvis det er vanskelig å få mer enn 16A ut fra sikringsskapet).

At noen påpeker at høyere ladefart fra veggboks ikke er nødvendig er jo i og for seg riktig på en "vanlig" dag, for man klarer fint å lade bilen over natta med begge deler. Men istedet for "fart" så bør man heller tenke på "sikkerheten" ! Det å satse på bruk av original kladd hjemme er greit det også, men da bør den absolutt omgjøres til blå CEE-kontakt, fordi Schuko-kontakten ikke egner seg til høye strømmer over tid (dette er det jo selvfølgelig delte meninger om - men det ER flere som har merket varmgang i det vanlige støpslet over tid), og derfor anbefales det sterkt å bruke enten CEE eller (aller helst) Type 2-kabel og veggboks, som er standard for Elbiler generelt).

Om man velger å bruke kladden hjemme, så blir det uansett et spørsmål hva man gjør med hensyn til hva man skal ha med seg i bilen. Å koble ned kladden for hver tur er trolig uaktuelt for de fleste (*grøss*), og hvis den skal være oppkoblet med CEE så må man i tillegg ha en overgang til Schuko løst i bilen (slik at den kan brukes på vanlige stikkontakter). Det er derfor mange som er på utkikk etter en ekstra kladd, slik at de kan ha med denne i bilen. Denne koster kanskje ikke like mye som en veggboks, men man ender altså opp med å måtte punge ut minst 4-5.000 kr uansett, så da er ikke forskjellen så stor i forhold til å velge veggboks hjemme.

Så, og her kommer det igjen, hvis man kan legge opp til veggboks - dvs. har tilgang til sikringsskap, nok strøm (min. 16A på egen kurs), og mulighet for kabling i riktig dimensjon (min. 2,5 mm2 for 16 A eller 6 mm2 for 32A) - så bør man gjøre nettopp det ! Da får man også brukt den medfølgende Type 2-kabelen, som nesten aldri blir brukt ellers ;)

LMOR

Sikkert noen her inne med en agenda om å selge utstyr.
Men håper ikke du mener jeg har en agenda med mine råd? Jeg har ingenting å tjene på at folk ikke kjøper veggboks.
Jeg leste mange råd tilsvarende ditt, bromm, og holdt på å installere en 16A veggboks, fordi jeg har både tilgang til skap, mulighet for kabel og penger.
Men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det, og jeg hadde vært glad for at noen skrev nettopp det når jeg vurderte hva jeg skulle gjøre  ;D
Nå venter jeg for å se hva i5 krever, og så har jeg med meg oppspart grunnkapital.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Marlove08

Ja, sikkerheten er det viktigste og bekvemmelighet. Kabelen som følger bilen får ligge ifred i bilen og tas ibruk på langturer. Fikk en pris på 16.000,- inkl.mva for utvidelse av sikringsskap etter forskrifter, trekke ledninger og Schneider boksen m/fast kabel.

KRGR

Hei,

Jeg får levert en ny i3 denne uka, og har et par spørsmål som jeg gjerne vil lufte. Har vært igjennom denne tråden, og har kommet i riktig retning på mine spørsmål, men er ikke helt i mål. Jeg har kjørt elbil siden 08 (buddy og trilling). Begge bilene har hovedsakelig vært ladet hjemme, og da på en delt 16 kurs. Trillingen ble levert med en orginal 8A lader, og jeg hadde ikke noen større problem med ladefart vs. mitt bruksmønster.

1) Legge opp ny kurs hjemme
Jeg har en delt 16A kurs i garasjen, og ser for meg at jeg vil ønske å utnytte noe utover minimal ladefart på i3'en. Jeg ønsker derfor å legge opp en dedikert kurs for lading ut til garasjen. Det er et 400V/TN anlegg i boligen, og strekket blir på ca ti meter. Hvilke kurs er mest fornuftig å legge opp for lading av i3 (og gjerne også fremtidig ladebehov) ? 16/32 - 1/3-fas ? .

2) Portabel vanntett ledekabel
Jeg skal skaffe en portabel ladekabel i tillegg til den orginale for å slippe å koble opp/nedkobling. Se bort ifra at det kan bli en fast installasjon under pkt.1 - denne kabelen skal være portabel, vanntett og kunne plugges i et normalt stikk. Hvilken kabel kjøper jeg ?

3) Lengde ladekabel/skjøteledning
Til trillingen jeg hadde var det 'forbudt' å benytte skjøtekabel. Dersom en benytter en 2,5 kvadrat kabel kveilet ut - Hvilke utfordringer har en egentlig med å benytte en skjøtekabel ?

4) Beskytte org. ladekladd mot fukt?
Har lest av tråden at den orginale ladekabelen ikke er den beste ift. potensiell vanninntrengning. Er det noen forholdsregler å ta. Noe modifisering/innpakning som kan være lurt å gjøre ?

.. og så en siste ting

5) Når det går mot tomt batteri
På trillingen jeg har kjørt de siste tre årene kom det forvarsel i form av 'blinking' når det var to batteristreker igjen. Når alle streker var vekk kom det etter en liten stund opp et _skilpaddesymbol_ og div funksjoner ble deaktivert i bilen - men det gikk stadig. Jeg har vel kjørt mellom 5-10 km på 'skilpadde' i nødstilfeller. Er det noen tilsvarende varsler på i3 man får når det nærmer seg slutten ?


Mange spørsmål dette, men håper å få besvart noen av mine spm. Har forøvrig hatt _stor_ nytte av trådene på forumet i ventetiden på ny bil.

KRGR

02jan

Jeg har ikke bruk for mer en low/redusert(6/8amp) lading til vanlig, men av og til noen få timer med Max (11,6).

Har fått lagt opp egen kurs 16amp,2,5mm til garasje , med uttak (Shucko 2 steder). Benytter 2 forskjellige parkeringsplasser gjennom året , en plass om sommer en om vinter. Bruker ( når det ikke lades) disse stikkkontakter også til diverse el verktøy i garasje.

Har oppgradert eksisterende skap i hus og fått beskjed å bytte hele skapet + diverse kurser hvis ytligere utvidelse , og eller sette inn eget sikringsskap i garasje hvis ny kurs der. For å få ny kurs ut i garasje må jeg få lagt ny kabel i rør under bakken.

Jeg vet ikke hva en slik boks er for noe, antar det sitter en liten lader der, med enten type2 eller CEE uttak.

Bruker jeg dagens kurs (16amp), antar at jeg mister mulighet til å bruke vanlig el verktøy(Shucko). Med boks , så må jeg nok ha 2 bokser, en på en ene parkeringsplassen og en på den andre ? Må jeg da ialikevell trekke ny kabel, egen kurs ?
Jeg forstår dette blir kostbart, og jeg kan selvfølgelig ikke overprøve fagfolk.
Men å legge ut flere 10tusner for boks løsning, som ikke gir noe annet en samme lademulighet som jeg har idag (og trenger ikke mer).

Men jeg forstod det slik at elbil har en slik kabel med lader, man ved behov ladet batteriet. At medfølgende lader enten ikke kan benyttes pga ikke lov, eller medfører brannrisiko er for meg ukjent. 

Ut fra diskusjon rundt hjemmeladingen med vanlig stikkontakt, så er evt. Kunnskap om svakheter på dagens løsning ny informasjon for min del.

Hva om jeg hadde en bensinbil, hvor bensin påfyllingens tekniske løsning , slik den ble levert var godkjendt ,men senere viste seg å være en brann risiko grunnet f.eks Bensindamp.

Skulle jeg da gått på Biltema og kjøpt nytt bensinpåfyllingsrør med tett lokk, eller kappet av eksisterende og sveisen på forsterket løsning med lokk fra Clas-olson.
Det tredje alternativet, var at jeg leverte bilen inn til mekonomen og ber de bygge om hele påfyllingsløsningen til bensintanken på min regning.

Hva da med garanti på bil ?  Hva skjer med husforsikring hvis man fortsetter å lade med orginal standard-lader?


Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

havardolini

Sitat fra: KRGR på onsdag 16. september 2015, klokken 14:41

2) Portabel vanntett ledekabel
Jeg skal skaffe en portabel ladekabel i tillegg til den orginale for å slippe å koble opp/nedkobling. Se bort ifra at det kan bli en fast installasjon under pkt.1 - denne kabelen skal være portabel, vanntett og kunne plugges i et normalt stikk. Hvilken kabel kjøper jeg ?


Ta kontakt med en Volvoforhandler og kjøp den samme kabelen som jeg kjøpte til min i3. Den kommer med CEE, kan lade opp til 16A og tilfredsstiller IP67 :)
Det er Mennekes som produserer den, og den virker å være av god kvalitet.
Jeg har referert til den tidligere i denne tråden.

KRGR

Takk for svar! Da er 8m/CEE Volvo-kabelen på plass.

Ang egen kurs i garasjen vil jeg antakeligvis gå for å legge opp en 400/32/3-fas. Legger opp en underfordeler i garasjen og tar ut den kursen som i dag trengs til i3. Dette vil antakelig også dekke fremtidig behov.

KRGR

Ingeniøren

Sitat fra: KRGR på søndag 20. september 2015, klokken 07:53
Takk for svar! Da er 8m/CEE Volvo-kabelen på plass.

Ang egen kurs i garasjen vil jeg antakeligvis gå for å legge opp en 400/32/3-fas. Legger opp en underfordeler i garasjen og tar ut den kursen som i dag trengs til i3. Dette vil antakelig også dekke fremtidig behov.

KRGR

Hva ga du for Volvo laderen ? Når jeg spurte Bilia skulle de ha 5500,- mener noen sa den kostet 4500,-....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KRGR


TheKint

Er i Berlin og lurte på om noen har handlet type 2 kabel til i3 her og vet noe om pris og eventuelt kan anbefale et utsalgssted?

Takker for svar.
BMW i3 og Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: TheKint på torsdag 24. september 2015, klokken 17:19
Er i Berlin og lurte på om noen har handlet type 2 kabel til i3 her og vet noe om pris og eventuelt kan anbefale et utsalgssted?

Takker for svar.

Jeg tipper nærmeste BMW-forhandler er stedet for slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TheKint

Bmw forhandleren skulle ha småpene 377 Euro, som tilsvarer 3550 NOK.
BMW i3 og Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA