Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Ingeniøren

Liten nedtur i går. Planlegger å legge opp en ny kontakt i garasjen slik at det passer med ladepunkt på  bilen. Har 16 amper punkt i garasjen, i alle fall står det i sikringsskapet, men når jeg tok av lokket på koblingsboksen i garasjen så jeg at nissen av elektriker har brukt 1.5mm2 kabel og ikke 2.5mm2. Dette går helt fram til skapet og der sitter det en 16 amp sikring....

Slik har det vært i 20 år, så det hjelper vel ikke å klage. Sjelden jeg har brukt så mye men når jeg lånte meg en kraftig vedkløver for noen år siden trengte jeg 16 amp kurs. Det gikk bra men tror ikke det går bra med en el-bil  :-[

Blir vel til å få skiftet automatsikringen og nedgradert til 10 amp eller kanskje 13 amp som en sa på jobben. Kunne kanskje latt det være og satset på å stille ned lading på i3 eller skaffe en annen ladekabel, men tror ikke jeg tar sjansen. Trekke ny kabel når man ikke vet hvor det skjulte anlegget går tror jeg ikke jeg gidder..

Går vel greit med 10 amp kurs så lenge ladebehovet ikke er stort ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Jeg har 13A som var lovlig da den ble satt opp, og lader med standardlader 12A. Etter 1,5 år står huset fremdeles. Laderen trekker ikke mer enn 11A maks, og med gjennomsnittlig kjørelengde ca 1,5 - 2 timer per dag.
Mange momenter spiller inn, så du bør nok få noen til å se på dette.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Stein Riise

Kan i3 lade fra 3 fase 230v 16a 20a?
Finner kun 400v utstyr.


havardolini

Endelig fikk jeg min nye i3 i hus! :)
Det meste er egentlig vel, bortsett fra at jeg ikke fikk ladet den i garasjen nå i kveld.

Jeg parkerte, skrudde av bilen, satte ladestrøm til lav for schuko-kabel og gikk ut for å kveile opp ladekabelen og starte ladingen. Det blinker etter hvert rødt, og jeg ser at det står (sånn ca...) "For lav nettverksspenning" i displayet foran rattet.
Jeg er rimelig sikker på at jeg har ladet minst en av i3'ene jeg lånte der i garasjen, men nå begynte jeg å lure.

Jeg har jo vurdert å få innstallert en ny 16A-kurs. Vil det hjelpe, eller tror dere problemet ligger i selve inntaket?
Jeg har garasje i rekke, i borettslag, og deler pr. i dag en 10A-kurs med en nabo.
Ladingen ble også forsøkt startet med "redusert", uten at det hjalp. Jeg har ladet e-Golf, Zoe og Focus Electric der.

TM

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. august 2015, klokken 00:34
Endelig fikk jeg min nye i3 i hus! :)
Det meste er egentlig vel, bortsett fra at jeg ikke fikk ladet den i garasjen nå i kveld.

Jeg parkerte, skrudde av bilen, satte ladestrøm til lav for schuko-kabel og gikk ut for å kveile opp ladekabelen og starte ladingen. Det blinker etter hvert rødt, og jeg ser at det står (sånn ca...) "For lav nettverksspenning" i displayet foran rattet.
Jeg er rimelig sikker på at jeg har ladet minst en av i3'ene jeg lånte der i garasjen, men nå begynte jeg å lure.

Jeg har jo vurdert å få innstallert en ny 16A-kurs. Vil det hjelpe, eller tror dere problemet ligger i selve inntaket?
Jeg har garasje i rekke, i borettslag, og deler pr. i dag en 10A-kurs med en nabo.
Ladingen ble også forsøkt startet med "redusert", uten at det hjalp. Jeg har ladet e-Golf, Zoe og Focus Electric der.
Jeg opplevde noe liknende første gang jeg ladet en i3 (demobil). Da var problemet at jeg koblet til bilen først, og deretter i schuko kontakten. Har også sett samme problem med e-up hvis man tar feil rekkefølge. Går ut fra at du forsøkte å koble fra alt, så starte med å koble til schuko.

havardolini

Sitat fra: TM på onsdag 26. august 2015, klokken 05:51
Jeg opplevde noe liknende første gang jeg ladet en i3 (demobil). Da var problemet at jeg koblet til bilen først, og deretter i schuko kontakten. Har også sett samme problem med e-up hvis man tar feil rekkefølge. Går ut fra at du forsøkte å koble fra alt, så starte med å koble til schuko.

Heisann,
Takk for tips. I går prøvde jeg bare en fremgangsmåte, dvs. koble kladden til strømnettet først, og så plugge i bilen. Det begynte å blinke gult/oransje slik jeg forventet, og jeg hørte en viftet begynte å gå et sted i bilen. Etter hvert begynte det å blinke rødt rundt ladeluka, da kom denne feilmeldingen i displayet foran rattet. Jeg ble plutselig litt usikker på ordlyden der, det kunne ha vært "Nettverksytelse" og ikke "nettverksspenning", men det har kanskje ikke så mye å si.

Jeg husker at da jeg skulle lade en e-Golf(demobil) der, måtte jeg stille ned ladestrømmen, da fungerte det.
Jeg husker også at da jeg ladet en av i3'ene, så lyste lampen for "Ground present" på kladden, men den ladet likevel.

Jeg skal prøve å teste lading en gang til når jeg snart går ut, kanskje nettet er mer stabilt nå. Tror dere det er bortkastet å tenke på å oppgradere til egen kurs for lading av bilen, dvs. sitter ikke problemet mellom sikringsskapet og støpselet?

havardolini

Oppdatering: Jeg stakk innom garasjen da jeg gikk til jobb, og da fikk jeg startet lading!
I går satte jeg opp ladestrømmen til "redusert", dvs. 9A. Det skulle vel gå greit på 10A-kursen, så lenge naboen ikke trenger veldig mye strøm  :)
"Lav" tror jeg er nok for meg stort sett.
Hva som forårsaker en slik ustabilitet er kanskje litt vanskelig å si, det kan sikkert være så mangt. Jeg er sannelig ikke sikker på om jeg skal få satt opp en egen 16A-kurs eller ikke...

EinarV

Sitat fra: havardolini på onsdag 26. august 2015, klokken 09:17
Oppdatering: Jeg stakk innom garasjen da jeg gikk til jobb, og da fikk jeg startet lading!
I går satte jeg opp ladestrømmen til "redusert", dvs. 9A. Det skulle vel gå greit på 10A-kursen, så lenge naboen ikke trenger veldig mye strøm  :)
"Lav" tror jeg er nok for meg stort sett.
Hva som forårsaker en slik ustabilitet er kanskje litt vanskelig å si, det kan sikkert være så mangt. Jeg er sannelig ikke sikker på om jeg skal få satt opp en egen 16A-kurs eller ikke...

Dette er jo tilsynelatende en melding som indikerer at installasjonen kan være litt skrall. Hvis du får så stort spenningsfall ut på denne kursen når du lader at bilen reagerer på det så tror jeg hadde sett på muligheten for en ny, gjerne dedikert kurs for lading. Har du mulighet (i sikringsskapet) så er det vel ikke allverdens mye dyrere å legge ut en 40Ah eller det minste 32Ah kurs og sette opp en type 2 boks. Det skal jeg gjøre når jeg skal legge opp en dedikert kurs for lading. Jeg hadde valgt type 2 selv med en 16Ah kurs.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Jeg har fått denne feilmeldingen flere ganger og på steder det det ikke har vært problem hverken før eller etter.
Har som andre skriver forklart det med at jeg har koblet til i feil rekkefølge, e.l, fordi det har skjedd første gang etter at kladden er koblet til på nytt/gammelt sted.
Men hvis det skjer ofte, så må du finne årsaken. Du kan f.eks. måle spenningen. Er det et reelt stort spenningsfall kan det skyldes svakhet i anlegget som i værste fall kan ende med varmgang.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

#519
Takk for svar, det er gode tips.
Jeg mener jo å huske at det ble sagt en gang at det var to og to garasjeplasser som delte på en 10A-kurs, men kanskje det er enda en.
Uansett, nå i kveld oppstod det samme problemet: 1. Jeg setter ladestrøm til "Lav", 2. Jeg skrur av bilen, 3. Jeg plugger kladden i veggen, 4. Jeg kobler ladekabelen til bilen.
Det samme skjer som i går kveld, det blinker rødt, og feilmelding med "For lav nettverksytelse" vises i displayet bak rattet, dette skjedde to ganger.
Så får jeg den lyse idèen å slå av lyset, haha... Da startet ladingen, og den fortsatte uavbrutt etter at jeg skrudde på lyset igjen.
Dette er nesten litt for rart til å være sant, selv en gammeldags 60W-pære skal vel ikke føre til slike spenningsfall :)

Hvis denne ustabiliteten fortsetter, blir det sikkert aktuelt å legge inn en ny kurs, vaktmester sa at en ny 16A-kurs var helt problemfritt å legge opp.

Jeg har et multimeter som jeg tror kan måle både AC og DC, så da kan jeg sikkert sjekke spenningen i anlegget en gang.

turfsurf

Sitat fra: havardolini på torsdag 27. august 2015, klokken 00:11
Jeg har et multimeter som jeg tror kan måle både AC og DC, så da kan jeg sikkert sjekke spenningen i anlegget en gang.
10% +- er vel spec, så hvis spenningen faller noe særlig under 210V ved belastning, så er det utenfor. Husk å måle når du lader ;). TMS streiker når spenningen faller under 208V.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

LMOR

Og mål med og uten lyset på. Det høres nesten ut som feilen ligger der?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Driver å prosjektere mitt eget anlegg. Planen er å oppgrader 3x1.5 mm2 til 3x4mm2, når jeg først er i gang og holde meg til 16 amp kurs. Bedre industri kontakt og kanskje en dedikert permanent boks etter hvert når jeg vet hva jeg trenger.

Men så kom jeg over denne som antyder at nye krav kan være på gang, eller er det bare bransjen som vil fete seg på oppgradering av 45-50' husstander med Elbil ?
http://nelfo.no/Elsikkerhet/Elbil--lading/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Det er for å bli fete. Så lenge dette er anbefalinger, så er det greit. Den dagen dette blir krav som er laget av en sammenblanding av kommersielle interesser og tilsyn, så er det problematisk. Kan ikke helt forstå at det kan være lov.
Men det ville føye seg inn i rekken av gode tiltak som myndighetene får oss med på, og som vi i ettertid blir straffet for (ref. diesel)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Jeg har montert 32A og industrikontakt. Det kan virke som overkill - jeg bruker aldri kladden(E-station 32A) på 32A., normalt bare 10-16A. Under test av 32A målte jeg spenningsfallet fra sikringsboks til støpsel - 7V. Kabel-lengde 16 m.
Det betyr at med trekk av 16A, er det omtrent ikke spenningsfall og faren for varmgang i kontakt er minimal.
De 2-3 tusen ekstra dette kostet blir neglisjerbart over tid og man slipper å bekymre seg om slitasje i kontakt osv..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA