Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

vstrand

En liten erfaring med Salto lader med fast kabel til våre 2stk i3. Har fått montert samme lader på kontoret, hjemme og på hytta og er strålende fornøyd. Det beste er kanskje å slippe å drasse ledning/klump inn og ut av bilene... Har ikke så lange erfaringen foreløpig men så langt fungerer de knirkefritt. Laderen på jobb ble bestilt med kortleser men det manglet et rele så den fungerer foreløpig ikke. Hjemme og på kontoret er de programmert til å lade med 28A, på hytta med 20A.

Har testet litt med lading på kontoret i dag og her er foreløpige testresultat målt med appen:
35 til 66 % - 1:18, rest tid 2:15
66 til 80 % - 1:42, rest tid 1:20
80 til 90 % - 2:04, rest tid 0:58
90 til 95 % - 2:32, rest tid 0:28
95 til 100% - 2:58

Nettspenning varierte mellom 234 og 236V. Såg at bilen rapporterte ladetid på 3:18 mens appen sa 3:35 umiddelbart etter at lading startet. Sluttresultatet ble 2:58 så vi er veldig godt fornøyd.


i3_X5_730

Sitat fra: vstrand på mandag 28. juli 2014, klokken 15:14Har fått montert samme lader på kontoret, hjemme og på hytta og er strålende fornøyd.

Hva kostet hver av installasjonene?

vstrand

Bestilte 4 ladere, den ene er ikke montert enda (skal monteres hjemme hos en ansatt, kobles til eksisterende 16A kurs, så det bør ikke bli så galt). Totalt kom installasjon med ladere på ca 45.000,- ink. mva. På kontoret var det ca 7 timers jobb, gjennom 2 stk 20cm betongvegger og ca 15m kabel. Hjemme trakk jeg inn kabelen (12m) til sikringsskapet selv, elektriker monterte og koblet laderen. På hytta har jeg montert den selv.
Synes prisen er OK, ikke gratis selvsagt, men siden begge bilene er firmabiler og i perioder vil bli kjørt mer enn 15 mil per dag er det OK å kunne lade på såpass kort tid.

Vidar

EV - Driver

#348
Vi valgte denne til vår E-Up:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14296.msg218091.html#msg218091
Rimelig (ca. 5000,- inkludert frakt) og enkel. Virker like godt på i3.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

jomo

Sitat fra: Mikmik på fredag 04. juli 2014, klokken 21:42
Monterte 16Amp fra Elbilhjelpen.
Funker bra.  :D

Hej,
jag hämtade ut min i3 idag och håller just nu på att ladda den med just en sådan ratio-boks. Beställd från Danmark, men precis likadan + kwh teller. Fungerar fint, MEN, jag verkar inte få några 16A, utan snarare 13... (3050 w enligt telleren) (ja, det står inställd på 16 ;-). I bilen har jag satt laddning till MAX. Det var cirka 80% kvar i batteriet när laddning startade, laddar den möjligtvis inte fullt eftersom den icke är mer urladdad? Jag kan nämna att jag icke har tillvalet hurtigladning, utan bara standard. Men, såvitt jag förstått så skall jag ju ändå få ut 16A.....

Någon som vet? För övrigt verkar bilen FANTASTISK!!!!

GelpMan

Sitat fra: jomo på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:16
Sitat fra: Mikmik på fredag 04. juli 2014, klokken 21:42
Monterte 16Amp fra Elbilhjelpen.
Funker bra.  :D

Hej,
jag hämtade ut min i3 idag och håller just nu på att ladda den med just en sådan ratio-boks. Beställd från Danmark, men precis likadan + kwh teller. Fungerar fint, MEN, jag verkar inte få några 16A, utan snarare 13... (3050 w enligt telleren) (ja, det står inställd på 16 ;-). I bilen har jag satt laddning till MAX. Det var cirka 80% kvar i batteriet när laddning startade, laddar den möjligtvis inte fullt eftersom den icke är mer urladdad? Jag kan nämna att jag icke har tillvalet hurtigladning, utan bara standard. Men, såvitt jag förstått så skall jag ju ändå få ut 16A.....

Någon som vet? För övrigt verkar bilen FANTASTISK!!!!

Du kan jo se om du finner svar her: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

jomo

Tack för länken, men den ger mig inte riktigt de svar jag behöver. - Är det någon annan som har Ratioboksen på 16 A som faktiskt mätt upp hur mycket laddning bilen tar från den..?

Mvh,

Johan

LMOR

Poenget med linken var nok at den viser at laderen trekker mindre enn 16A når batteriet er over 80/90%.

Du må måle når den er under 60%.

Laderen burde kunne trekke nesten 16A.
Innstillingene i bilen spiller ingen rolle på denne laderen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann

Jeg har Ratio kladden, den trekker ca 0.3-0.7A under nominelt på alle 3 innstillinger, jeg målte med et billig amp.meter fra Clas Ohlson.

Mvh Ole

jomo

#354
Nu har jag testat igen, från 55% laddning enligt appen. Jag kommer ändå bara upp i 3096 watt, vilket borde vara cirka 13,5 ampere.
Fann detta, vilket jag börjar tro är orsaken..

http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=1295

Jag ser inget skrivet om bilar som kun har "fattigmansladdning" som min bil, men det skulle ju kunna vara orsaken. Om det är på det här viset så bör fler här upptäcka en reducerad laddningshastighet efter uppdatering.. / Johan

jonihler

Var nettopp hos en venn som har Tesla. Han kan lese av i bilens display hvilke ladestyrker som er i bruk. Både Ampere og kwt Er det ingen mulighet å lese av annet enn hvor mange timer det er igjen eller når bilen er ferdig ladet?

Thomas81

Er det med to ledninger med bilen? En for stikkontakt og en for hurtiglading?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

i3_X5_730

Sitat fra: Thomas81 på søndag 10. august 2014, klokken 19:14
Er det med to ledninger med bilen? En for stikkontakt og en for hurtiglading?

- Det er èn Clipper Creek sak/kabel/kladd som kan plugges i Schuko/husholdninguttak. 12A
- Og èn Type 2 kabel - opp til 32A

Elmo

Sitat fra: i3_X5_730 på søndag 10. august 2014, klokken 19:26
Sitat fra: Thomas81 på søndag 10. august 2014, klokken 19:14
Er det med to ledninger med bilen? En for stikkontakt og en for hurtiglading?
- Det er èn Clipper Creek sak/kabel/kladd som kan plugges i Schuko/husholdninguttak. 12A
- Og èn Type 2 kabel - opp til 32A
. . . forutsatt at du har kjøpt hurtiglade-opsjonen.
Ved virkelig hurtigladning (CCS DC) så sitter ledningen fastmontert på hurtigladestasjonen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

i3_X5_730

Nå begynner det å bli endel nye på i3-forumet her med de samme spørsmålene. Hadde det vert en ide å lime fast/sticky denne tråden?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA