Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

LMOR

Det blir bare for dumt. Når det er en kjent feil på ventilene, og de har begynt å dele ut samme type lader som "standard". Overspenning... på 230V... Betyr det at de mener at laderen har levert noe som er mer enn det kontakten leverer?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

Kunne ikke vært mer enig, om denne kabelen nå er "standard" nå så forventer jeg at jeg ikke hører mer om dette i fremtiden :)

Angående overspenning så har jeg ikke peiling, har kun hurtigladet en gang, ellers 6-16a lading.

Sitat fra: LMOR på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:29
Det blir bare for dumt. Når det er en kjent feil på ventilene, og de har begynt å dele ut samme type lader som "standard". Overspenning... på 230V... Betyr det at de mener at laderen har levert noe som er mer enn det kontakten leverer?

LMOR

Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:57
Angående overspenning så har jeg ikke peiling, har kun hurtigladet en gang, ellers 6-16a lading.
Da er det mer sannsynlig mer overspenning fra hurtigladerne, siden ikke alle virker helt slik de skulle gjøre. Men det er i så fall et oppgjør mellom BMW og leverandøren av laderen. Bør ikke være ditt problem.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

#288
Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:03hadde uorginalt ladeutstyr i bilen som kunne være årsaken til overspenning feilen de hadde avlest...
Enkeltpersonen i BMW påstår dermed en problemstilling som skulle være av kosmisk størrelse, når til og med Tesla bevisst leverer "uorginalt" utstyr (bedre utstyr)til å løse problemene i Norge i form av Mennekes; at det nettopp var en Mennekes-kladd som resulterte i at Klimaanlegget i i3 sluttet å virke?

Enkeltpersoner i BMW skal være ytterst forsiktige med slike uttalelser. Vi vet at BMW arbeider tett med Mennekes for å levere en skikkelig løsning til sine ladbare biler, og nevnte overspenning kan like gjerne ha komt fra den jævla CC-drittladeren som BMW har levert med i3'en, som fra en Fortum-hurtiglader, ABB-hurtiglader, en Salto-lader ... hva som helst! Det kan også komme fra re-genereringen ... (!)

I tillegg: BMW har offentlig sagt at man kan bruke UANSETT utstyr til å lade i3 med, så lenge utstyret holder http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196 standard.

Vi vet også forhistorien til møkkakladden som BMW har levert med i3:
Sitat fra: Nemsesk på søndag 23. mars 2014, klokken 08:30
Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.

Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti  2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi. 

Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...

Edit: La inn bilde av den originale Think-kladden:


Viking1

Takk for svar til både LMOR og I3_X5_730.

Helt enig med dere begge, ville bare lufte min tilbakemelding fra BMW verkstedet her på forumet.
Legg merke til at ingen nevnte at det skulle bli problemer for meg i denne sammenhengen. Men når de nevner det på verkstedet uten å avkrefte eller bekrefte det ene eller det andre så er det greit å lufte det litt her :)
(jeg måtte ikke betale for leiebilen denne dagen heller.)

Takk!

Rav4_EV

SitatHva tenker dere rundt dette?
- Skal jeg være bekymret for å benytte uoriginal ladeutstyr?
Det finnes ikke uoriginalt ladeutstyr.
Det blir like galt som å kalle alle dekkmerker og modeller for uoriginale dersom de ikke er dønn like de som satt på bilen fra fabrikk.

Du må sjekke at ladekabelutstyret du kjøper har erklæring fra produsent at utstyrer oppfyller samme krav som bilen er produsert etter. For eksempel IEC 62196. I tillegg skal det være CE merket. Er utstyret z.e. Ready 1.2 (Renault krav) er du helt på den sikre siden. Da er alle "bør" kravene i standarder gjort om til "må".
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nofuelno

Sitat fra: Viking1 på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:03
Investerte i Menneskes kabel til min bil: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

Aircondition sluttet å virke, hadde bilen inne til sjekk igår hvor de oppdaterte Software. De hadde lest av feilkoder å bemerket overspenning som kunne være årsak til at aircondition hadde sluttet å virke. I tillegg bemerket de at jeg hadde uorginalt ladeutstyr i bilen som kunne være årsaken til overspenning feilen de hadde avlest...

Jeg tar det som en selvfølge at dette er en godkjent kabel som ikke ødelegger garanti eller annet på bilen. I tillegg forventer jeg at bilen tåler å lades med en mye bedre lader på 16a enn den latterlige saken som følger med originalt.

Hva tenker dere rundt dette?
- Skal jeg være bekymret for å benytte uoriginal ladeutstyr?
Hei, du skal ikke være bekymret over å benytte en original Mennekes ladekabel da den har alle nødvendige typegodkjenninger som kreves.
Du skal være mer bekymret over å lade i tordenvær om det ikke er montert eget
overspenningsvern i sikringsskapet.
Transienter i nettet kan potensielt kunne skade alt fra kjøleskap til elbiler,
og det finnes ingen serieprodusert ladekabel som kan beskytte mot dette.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

i3_X5_730

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:27
Hei, du skal ikke være bekymret over å benytte en original Mennekes ladekabel da den har alle nødvendige typegodkjenninger som kreves.

+1

Dette er helt riktig. Faktisk vil jeg påstå at alle som har Mennekes-kladd, vil heller benytte denne enn Th!nk ... øh ... ClipperCreek-laderen, BMW leverte med i3.  ;)

Viking1

Takk for tilbakemeldingene, jeg er av akkurat samme overbevisning, veldig greit å fjerne usikkerhetsmomentet jeg føler for min del ble skapt i siste møte med verksted.

Ha en fin uke alle mann alle!

wesnym

Da har vi bestilt en Mennekes 35076 16A lader.
Så da blir standard kladd snart permittert...
BMW i3, Oslo

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Roman

+1, er også interessert i det. Eneste stedet jeg vet om er hos nofuel (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader). Men synes det er saftig stivt med 7k for en ladekabel, selv om den blir skrytt opp i skyene av i3_X5_730 og sikkert er verd pengene i det lange løp.

wesnym

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:51
Hvor bestilte du fra?

Kjøpte på nofuel.
Stiv pris men svelget og trykte bestill...
Faktura betalt i dag, så da kommer den på døra snart.
BMW i3, Oslo

SE

Veldig fornøyd med 16A Mennekes laderen.  Den 35% økningen merkes på lade tid.   Se på LMOR tabellen. Anbefaler både 16A ,kvaliteten og justeringsmuligjetene  på akkurat denne laderen.

Roman

Da er ladekladen bestilt, venter på fakturaen og betaler den. Håper på å få pakken i løpet av neste uke. Blir som å vente på julepressang nå!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA