Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Olemann

Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 06. juni 2014, klokken 08:33
Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. mai 2014, klokken 08:58
Nei, Zap-boksen er for biler med 3-fase lader. Dvs. foreløpig kun Tesla Model S og Renault Zoe.

... hittil (etter 6000km) har jeg forsatt til gode å makse kapasiteten til Mennekesladeren, så ... med i3, tror jeg faktisk at man skal vente til man har noen 1000 km på nakken før man konkluderer med at man ha mere punch i ladingen enn standard kladden/Mennekes.

Tror jeg venter med å kjøpe veggboksen for å få 32A lading, men har allerede (hatt bilen bare en drøy uke) hatt nytte av min 16A kladd, den lader ved 15.5A og er vesentlig kjappere enn originalkladden som gir 11.5A.

Mvh Ole

Klykken

Jeg har ikke fått bilen enda, så jeg har et par kjappe spørsmål angående ladekabler.
Den kladden som følger med, den har vanlig stikkontakt-plugg i enden, eller? Schucko eller hva det nå kalles.
Og for å lade på type2-kontakter, følger denne kabelen med (har bestilt bilen med hurtiglademuligheter)?

Eller har jeg misforstått noe her? :p
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Griffel

#272
Sitat fra: Klykken på fredag 06. juni 2014, klokken 11:21
Jeg har ikke fått bilen enda, så jeg har et par kjappe spørsmål angående ladekabler.
et par kjappe svar

Sitat fra: Klykken på fredag 06. juni 2014, klokken 11:21
Den kladden som følger med, den har vanlig stikkontakt-plugg i enden, eller? Schucko eller hva det nå kalles.
Ja
Sitat fra: Klykken på fredag 06. juni 2014, klokken 11:21
Og for å lade på type2-kontakter, følger denne kabelen med (har bestilt bilen med hurtiglademuligheter)?
Ja
Sitat fra: Klykken på fredag 06. juni 2014, klokken 11:21
Eller har jeg misforstått noe her? :p
Nei
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

i3_X5_730


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Roman

Hvor er det man for kjøpt en slik 16A kladd? Må man handle fra utlandet eller kan den skaffes ok priset i Norge?

Klykken

Står på første side i denne tråden. Den LMOR linker til ser ut til å koste rundt 3000kr. http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 06. juni 2014, klokken 14:05
Står på første side i denne tråden. Den LMOR linker til ser ut til å koste rundt 3000kr. http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Jeg kan bekrefte at den virker helt fint, men jeg måtte returnere den fordi den kun kan lade på 16A, og jeg måtte kunne justere ned. Hvis du trenger den billigste kabelen og 16A fast er OK, så er dette et greit valg.
Som det står senere i tråden, så kjøpte jeg Mennekes sin justerbare og vanntette 16A i stedet, og er veldig fornøyd med den, bortsett fra at prisen er litt høyere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EV-Institute

#278
EV-Institute har i disse dager en kampanjepris på EVI 16A ladekabel med Mennekes-støpsel.

Pris per kabel er i disse dager kr 3.000,- inkludert MVA

Her er en oppsummering av ladekabelens mulighet til å justere Ampere:
BMW i3 kan du bare lade på 16A. Justeringene på panelet har ingen virkning.
VW E-Up kan du bruke panelet til å bestemme om du skal lade 5A, 10A, 13A og 16A.
TMS kan du bruke panelet til å bestemme om skal du lade fra 16A og nedover. Det er dessverre software i mange TMS-biler som begrenser ladingen oppover til 13A uansett type ladekabel.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

i3_X5_730

 ???

"Problemet" med å bare lade med 16A er at det blir varmgang i kursen. Har man 2,5mm2 kabel, som er minimum på 16A, er varmgangen merkbar. Og med Schuko på kladden ville jeg ikke tatt sjansen over tid med Schuko. Aner man ikke hvilke kurs/kabel man har, kan det like gjerne være 1,5mm2 kabel. Da har man ett problem sammen med Schuko.
 
(Selv med 4,0mm2 og CEE kan man kjenne en "lunk" etter 4 timer med non-stop 16A lading).

LMOR

Jeg er klar over at kabelen kan justeres i andre biler, men tråden her heter tross alt "Ladeutstyr til i3".
Det er opp til den enkelte å vurdere om en kan bruke en fast 16A til i3, men i3_X5_730 har et poeng, og for meg som har 13A hjemme, og skulle bruke denne først og fremst på tur, så har du begrensede muligheter hvis du ikke kan tilpasse lading til uttaket hos de du besøker/overnatter hos.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 06. juni 2014, klokken 15:36
???

"Problemet" med å bare lade med 16A er at det blir varmgang i kursen. Har man 2,5mm2 kabel, som er minimum på 16A, er varmgangen merkbar. Og med Schuko på kladden ville jeg ikke tatt sjansen over tid med Schuko. Aner man ikke hvilke kurs/kabel man har, kan det like gjerne være 1,5mm2 kabel. Da har man ett problem sammen med Schuko.
 
(Selv med 4,0mm2 og CEE kan man kjenne en "lunk" etter 4 timer med non-stop 16A lading).

Jeg lader ofte på 16A i ganske mange timer i strekk. gummikabelen fra stikket er 2.5mm2. Det er ikke mulig å kjenne lunk utenpå den selv etter 15 timer på 16A (kabelen tåler forøvrig 90 grader C). På pinnene på selve støpselet kan jeg kjenne en liten lunk, men neppe mer enn 30 grader eller så. Men dette er da på stikk som er i godt stand. Jeg har også tatt ut et glovarmt støpsel tilhørende Leaf-ladekabelen etter 7 timer på 10A, det stikket var IKKE ok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Dette har vi diskutert flere ganger før også, og jeg har heller ikke opplevd noe problem med 16A, ikke antydning til varmgang.
Ellers er det vel ikke helt riktig at det spiller noen rolle om det er Schuko eller CEE om du har 1,5mm2 kabel. Da er det kabelen som er problemet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. juni 2014, klokken 16:08men neppe mer enn 30 grader eller så.
Det var omtrent en slik temp jeg mente med "lunk"  ;)

Viking1

Investerte i Menneskes kabel til min bil: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

Aircondition sluttet å virke, hadde bilen inne til sjekk igår hvor de oppdaterte Software. De hadde lest av feilkoder å bemerket overspenning som kunne være årsak til at aircondition hadde sluttet å virke. I tillegg bemerket de at jeg hadde uorginalt ladeutstyr i bilen som kunne være årsaken til overspenning feilen de hadde avlest...

Jeg tar det som en selvfølge at dette er en godkjent kabel som ikke ødelegger garanti eller annet på bilen. I tillegg forventer jeg at bilen tåler å lades med en mye bedre lader på 16a enn den latterlige saken som følger med originalt.

Hva tenker dere rundt dette?
- Skal jeg være bekymret for å benytte uoriginal ladeutstyr?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA