Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: elektrolux på torsdag 08. mai 2014, klokken 04:55
... og ladestroem paa 6-10-13 og 16A ...
Hadde det vert mulig å poste en test m/bilder av strømforbruk av de forskjellige innstillingene, slik jeg gjorde med både CC- og Mennekes sin kladd? Oss kunder setter virkelig pris på harde fakta.  :)

bromm

#256
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:48
Hadde det vert mulig å poste en test m/bilder av strømforbruk av de forskjellige innstillingene, slik jeg gjorde med både CC- og Mennekes sin kladd? Oss kunder setter virkelig pris på harde fakta.  :)

Da er min Circontrol CCL-WBM montert på 32A kurs i garasjeanlegget :D

Den lader med 19,5A på "Reduced", og hele 31A (!) på "Maximum" (målt med klampmeter) :)



bromm

#257
Her er oversikt over et ladeforløp med Circontrol-boksen. Det er interessant å se at reduksjonen ikke slår inn før 90% er passert, og at den også spytter på litt ekstra helt på slutten (ble faktisk 100% 12 minutter før den tiden som var beregnet ved 97% (men anslaget var riktignok ganske riktig ved start - da sto det 23:13 i displayet).

Det går fort dette ;) Man får mindre "angst" når man kan kaste på 25% (dvs. 40 km under "160km-forhold") på en liten time :D :D :D

PS! Jeg aner ikke hvorfor den beregnet så lav rekkevidde i km under akkurat denne ladingen (bare 104km på 100%) - i dag morges var det 133km i displayet (og det stemmer nok i 8 plussgrader og en del vind som det er her i dag)...

LMOR

Endelig mer måling!

Tidene stemmer bra med tidligere målinger, men kurveformen er for første gang dokumentert. Den stemmer derimot med DC kurven, så det gir absolutt menig.
Vi har også fått første reelle måling på reduced.

Takk!

Skal oppdatere wiki når jeg får tid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#259
Hastighetsøkningen på slutten skyldes nok feil i appen, se tråden "Ting jeg lurer på".

Feil i rekkevidde i appen, har jeg også rapportert tidligere. Den er ikke til å stole på "enda" dessverre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. mai 2014, klokken 20:05
Hastighetsøkningen på slutten skyldes nok feil i appen, se tråden "Ting jeg lurer på".

Feil i rekkevidde i appen, har jeg også rapportert tidligere. Den er ikke til å stole på "enda" dessverre.
Det skjer nok ingen beregning av gjenværende ladetid i selve appen - det er det vel bilen og serverne som regner på - appen viser bare det den blir "fortalt"... Men, jeg er uansett superstorfornøyd med semi-hurtig lading hjemme :) Nå har det "planleggings-aspektet" som jeg hadde med kladden forsvunnet helt ! Deilig og bare frese avsted, uten å tenke på "resten av dagen" - og min egen Circontrol-boks er ALLTID ledig ;) Det er som å bo på selve "bensinstasjonen" :D

i3_X5_730

Sitat fra: bromm på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:30
Da er min Circontrol CCL-WBM montert på 32A kurs i garasjeanlegget :D
Den lader med 19,5A på "Reduced", og hele 31A (!) på "Maximum" (målt med klampmeter) :)

Tusen takk, bromm! Dette er ren el-porno for oss!  ;D

LMOR

Sitat fra: bromm på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:05
Det skjer nok ingen beregning av gjenværende ladetid i selve appen - det er det vel bilen og serverne som regner på - appen viser bare det den blir "fortalt"...
Det er riktig, så for å presisere. Bilen og "serveren" er ikke alltid enig, som jeg har rapportert i tidligere tråder også. Hva "problemet" er, aner jeg ikke, men i følge "serveren", klarte jeg å lade de siste 6% på 33min på 12A i dag.
Men bilen mente at jeg bare hadde ladet 3,5% på samme tid. Så appen (som får sine data fra serveren) er ikke helt til å stole på. Bilen hadde rett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:43
Sitat fra: bromm på torsdag 08. mai 2014, klokken 22:05
Det skjer nok ingen beregning av gjenværende ladetid i selve appen - det er det vel bilen og serverne som regner på - appen viser bare det den blir "fortalt"...
Det er riktig, så for å presisere. Bilen og "serveren" er ikke alltid enig, som jeg har rapportert i tidligere tråder også. Hva "problemet" er, aner jeg ikke, men i følge "serveren", klarte jeg å lade de siste 6% på 33min på 12A i dag.
Men bilen mente at jeg bare hadde ladet 3,5% på samme tid. Så appen (som får sine data fra serveren) er ikke helt til å stole på. Bilen hadde rett.
Ja, det er en del sync-problem mellom bil og serverne - vi får bare håpe at det bedrer seg etterhvert. Android-appen er i tillegg ganske "rusten" på å oppdatere seg, så jeg har gjort det til vane å stenge appen før hver gang jeg sjekker tilstanden (man stenger den enklest med å trykke tilbake-knappen slik at man får opp "close/cancel", og trykker close). Når man igjen starter appen, så ser den ut til å hente det siste av data.

LMOR

Det er nok ikke bare det, for bilen våknet til liv å går, så appen (serveren) fikk for første gang data på flere dager. Av en eller annen grunn meldte den 94%, mens bilen selv sier 96+%. Dermed kan det ikke være en "gammel" sync, siden bilen aldri var nede under 96% siden forrige oppdatering. Det må være en eller annen referanse i serveren, som er forskjellig fra bilen. Antar at det fikser seg. Har bilen inne til SW oppdatering i dag. Kan håpe på at det rettes da  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

leifm

Sitat fra: bromm på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:30
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:48

Da er min Circontrol CCL-WBM montert på 32A kurs i garasjeanlegget :D

Den lader med 19,5A på "Reduced", og hele 31A (!) på "Maximum" (målt med klampmeter) :)

Kan jeg spørre hva boks og installasjon vil koste? Jeg har en 32a 3fase i fellesgarasjen men med plass er rett ved siden av strømtavla synes jeg dette opplegget ser mye penere ut enn en semiportabel løsning :) Langt penere en elektriske postkasser :)
-i3 i mai

nofuelno

Sitat fra: leifm på onsdag 14. mai 2014, klokken 22:11
Sitat fra: bromm på torsdag 08. mai 2014, klokken 14:30
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:48

Da er min Circontrol CCL-WBM montert på 32A kurs i garasjeanlegget :D

Den lader med 19,5A på "Reduced", og hele 31A (!) på "Maximum" (målt med klampmeter) :)

Kan jeg spørre hva boks og installasjon vil koste? Jeg har en 32a 3fase i fellesgarasjen men med plass er rett ved siden av strømtavla synes jeg dette opplegget ser mye penere ut enn en semiportabel løsning :) Langt penere en elektriske postkasser :)
Send meg en PM, så skal du få en pris ferdig montert.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

EinarV

Denne så ikke dum ut, men nå er det vel ikke i3 som har mest brukt for den da(les: ladeproblemer):
http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

jkirkebo

Sitat fra: EinarV på fredag 16. mai 2014, klokken 08:12
Denne så ikke dum ut, men nå er det vel ikke i3 som har mest brukt for den da(les: ladeproblemer):
http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Nei, Zap-boksen er for biler med 3-fase lader. Dvs. foreløpig kun Tesla Model S og Renault Zoe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i3_X5_730

Sitat fra: jkirkebo på fredag 16. mai 2014, klokken 08:58
Nei, Zap-boksen er for biler med 3-fase lader. Dvs. foreløpig kun Tesla Model S og Renault Zoe.

... hittil (etter 6000km) har jeg forsatt til gode å makse kapasiteten til Mennekesladeren, så ... med i3, tror jeg faktisk at man skal vente til man har noen 1000 km på nakken før man konkluderer med at man ha mere punch i ladingen enn standard kladden/Mennekes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA