Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

smukken

Sitat fra: LMOR på fredag 11. april 2014, klokken 21:20
Liker ikke helt tanken på å gå fra bilen med laderen liggende ute ved offentlige ladestasjoner. Det finnes noen kleptomaner. Nå har jeg testet ut at det fungerer fint å legge kladden under panseret, og bruke en 16A skjøteledningen. På sidene foran på panseret, er det en gummilist, som gjør det enkelt å få ut begge kabeldelene, låse bilen, og laderen ligger trygt også for regn og vanndammer  ;D
På bakgrunn av hva du har funnet ut her Lmor, så tok jeg å prøvde det samme i et i3 bagasjerom ;).
Det fungerer helt ypperlig, kladden og skjøteledning inni bagasjerommet og lade-enden ut og inn i ladekontakten.
Gummipakningen er tykkere enn ledningene på Mennekes kladden og bagasjelokket er ikke i berøring med ledningene. ;D ;D
Da slipper man å strekke på ladeenden til kladden for å nå kontakten.
BMW i3

Sirka

La du kablene i underkant eller ut på siden?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

smukken

BMW i3

LMOR

Sitat fra: smukken på søndag 27. april 2014, klokken 21:59
På bakgrunn av hva du har funnet ut her Lmor, så tok jeg å prøvde det samme i et i3 bagasjerom ;).
Da slipper man å strekke på ladeenden til kladden for å nå kontakten.
;D
Bra!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Men bilder, folkens ... bilder! Det blir vanskelig å se for seg det dere gjør  uten bilder ...  :-\

... og til dere andre som har andre løsninger enn CC-laderen og Mennekes: Kom med bilder av sakene deres og erfaringene.  ;)

smukken

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på mandag 28. april 2014, klokken 21:09
Men bilder, folkens ... bilder! Det blir vanskelig å se for seg det dere gjør  uten bilder ...  :-\

... og til dere andre som har andre løsninger enn CC-laderen og Mennekes: Kom med bilder av sakene deres og erfaringene.  ;)
Jeg er helt enig i3_X3_X5_730.
Jeg har ikke fått bilen enda, dette testet jeg på en demobil jeg hadde i påsken, skulle jo tatt bilde..
I allefall ligger begge ledningene oppå støtfangeren.
kanskje noen andre kan ta et bilde :)
BMW i3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

smukken

"Rører ledningene lakken? :/"
Nei.
Ledningen er i berøring med lakken, men ikke i klem.
Om du prøver forsiktig, så ser du det selv.
Nå går jeg ut fra at justering av bakluken er lik på bilene, den jeg gjorde det på var helt super klaring på.
Når min bil kommer, forhåpentligvis uke 20, så kommer jeg til å bruke denne metoden.
Kan hande det kan være lurt å lime på klar folie på støtfangeren der ledningene går inn.
BMW i3

LMOR

#233
Her kommer et bilde av min Premium kombinert ladestasjonen og postkasse.

Holder regn og enkelt (simpelt) tyveri borte.

Her på hytta er dette den optimale kombinasjonen. En fast veggboks er litt unødvendig her.

Hullet i siden er satt inn med svart Tec7 for å beskytte kabelen, og står litt ut, slik at vann ikke renne ned gjennom hullet :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 01. mai 2014, klokken 12:27
Her kommer et bilde av min Premium kombinert ladestasjonen og postkasse.
Holder regn og enkel (simpelt) tyveri borte.

Jeg absolutt digger kombinasjonen! Virkelig digg!  :)

LMOR

 ;D
Hytta er malt i samme farge som kabelen du fikk meg til å kjøpe  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

Jeg har lest innleggene om standard klump versus Mennekes sin 16 A lader. i3_X3_X5_730 og LMOR: Kan dere fortelle litt om erfaringene dere har med Mennekes sin lader? Hvor mye raskere lader den med 16 A kontra standard klumpen på 12 A? Feks hvor mye mer får dere på i løpet av en time? Har lest noe om 33% mer, men jeg er ute etter praktiske målinger, ikke teori :-) Setter veldig pris på om dere kan dele dette med oss andre. Jeg synes i utgangspunktet at det er litt dyrt å investere i en ny ladeklump som koster ca kr 7000.
Da bør den være mye bedre og gi en god del raskere lading ved 16 A.

Mvh
Kjetil (wesnym)
BMW i3, Oslo

i3_X5_730

Sitat fra: wesnym på søndag 04. mai 2014, klokken 21:26
Jeg har lest innleggene om standard klump versus Mennekes sin 16 A lader. i3_X3_X5_730 og LMOR: Kan dere fortelle litt om erfaringene dere har med Mennekes sin lader? Hvor mye raskere lader den med 16 A kontra standard klumpen på 12 A? Feks hvor mye mer får dere på i løpet av en time? Har lest noe om 33% mer, men jeg er ute etter praktiske målinger, ikke teori :-) Setter veldig pris på om dere kan dele dette med oss andre. Jeg synes i utgangspunktet at det er litt dyrt å investere i en ny ladeklump som koster ca kr 7000.
Da bør den være mye bedre og gi en god del raskere lading ved 16 A.

Mvh
Kjetil (wesnym)

Mine erfaringer er utvilsomt positive. Jeg erfarer ca.23 - 25 km/t lading med Mennekes, avh. av kjørestil. Den er ikke kresen på jording, og starter selv opp lading etter strømbrudd. I de timene Mennekesladeren faktisk trekker nær 16A lading, anbefales derfor en skikkelig opplagt, egen kurs. MINST 2x2,5mm2. Jeg har valgt 2x4,0mm2 ... og selv disse blir det antydning til lunk.
Men, med dette i tankene, tør jeg ikke tenke på hvordan 16A over vanlig Schuko vil arte seg ... fatter ikke at noen tør.

Jeg har faktisk ikke brukt CC-laderen siden Mennekes ankom. Dette er fordi det er så mye lettere å stille inn ladestrøm på Mennekes-laderen, enn å fikle i selve iDrive hele tiden sammen med CC-laderen. I tillegg tåler Mennekes-laderen mere vær enn CC.  ::)

På Påskeferie var det "kun" 8A tilgjengelig/lett å stille ... se bilde.

;)


LMOR

Jeg må da reklamere med ladesiden vår. Den er basert på reelle målinger. Antall km vil jo avhenge av tid på året og kjørestil som nevnt, med det gjelder enten det er 12A eller 16A.

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Oppsummert sparer du 2 timer opp til 80%, etter det er det likt. Men når du må lade på tur, så er de 2 timene grei å spare inn.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på søndag 04. mai 2014, klokken 23:45... Men når du må lade på tur, så er de 2 timene grei å spare inn ...

Enig! Samt når i3 kommer hjem fra arbeid og skal brukes senere på kvelden til å frakte/hente unger på fritidsaktiviteter o.l. Det var ett par ganger da vi har måtte vente på nok lading ved bruk av CC-laderen, men etter at Mennekes-laderen kom i hus, har vi ikke ventet på nok rekkevidde. Da har for.eks det vert tilstrekkelig lading mens vi har spist middag til at vi kan ta fatt på "kveldsøkta" med barn på fritidsaktiviteter osv osv.

Det er også verdt å nevne at Volvo kun leverer slike Mennekes-ladere til sine Plug-In-Hybrider. Og Tesla til erstatning for sine UMC-kreasjoner.

Det er også nevnt at CC-laderen er en eller annen kreasjon fra den tidligere Think-laderen. BMW burde ha levert med en skikkelig lader til i3. Legg også merke til at BMW reklamerer for sine ny plug-in-hybrider med, nettopp Mennekes ladere på bildene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA