Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Gondron

 Om man kommer til ein kontakt man ikkje veit kor stor sikringen er.
Hva om man fyrer på 16 amp på mennekes, vill da sikringen gå til gjeldene stikkkontalt eller vill mennekes trekke maks 6, 8, 12 amp om det e maks på sikringen man er tilkoblet.
Og må eg vite kva sikring eg er tilkoblet for å kunne stille bilen inn på den strømmen?

Får man 32amp og maks 12 amp kladd med bilen?

i3_X5_730

Sitat fra: Gondron på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:58
Om man kommer til ein kontakt man ikkje veit kor stor sikringen er.
Ja, så setter du Mennekes-laderen på 10A

Sitat fra: Gondron på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:58
Hva om man fyrer på 16 amp på mennekes, vill da sikringen gå til gjeldene stikkkontalt
Alle stikk under 16A vil da ryke. Mennekes-laderen vet ikke hvilke størrelse sikringene er. Det eksisterer ingen infoutveksling mellom automatsikringer og uansett kladd.

Sitat fra: Gondron på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:58
Får man 32amp og maks 12 amp kladd med bilen?
Ja

Gondron

Takk skal du ha. Da fikk eg bekreftet allerede det eg trudde.

Men om eg lader med 10 AMp pga at eg ikkje viste størrelsen på sikring eg var koplet til kan eg fortsatt la bilen stå på max (orginal lade kladd) og (Mennekes)?

i3_X5_730

Sitat fra: Gondron på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:48
Men om eg lader med 10 AMp pga at eg ikkje viste størrelsen på sikring eg var koplet til kan eg fortsatt la bilen stå på max (orginal lade kladd) og (Mennekes)?

Nei, med CC-laderen må du redusere lading til Reduced eller low via iDrive.

Med Mennekes-laderen, kan du la iDrive stå på MAX ... uansett. Som beskrevet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg198978.html#msg198978

Truls Martin

Sitat fra: LMOR på torsdag 27. mars 2014, klokken 17:43
Sitat fra: eirikjac på torsdag 27. mars 2014, klokken 15:14
Denne er billigere, og du slipper overgang til Schuko. Har ikke prøvd andre enn originalkladden selv.
http://www.ev-institute.no/index.html?submenu_id=-1
Edit: Prisen er 3300,-
Det er en god kabel, men merk at den KUN kan lade på 16A. Innstillingene i bilen virker ikke på denne.

Har du mottatt denne nå, og kan bekrefte at den faktisk lader 16a?
Lurte på å kjøpe en slik selv. Synes det blir i meste laget å betale nesten 7000,- for den justerbare mennekes laderen. Da kan man jo like gjerne kjøpe en saltoboks.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Den virker fint på 16A, men jeg måtte sende den tilbake og kjøpe den justerbare i stedet. Jeg måtte ha en som kan tilpasse seg forholdene der jeg kommer.

Alle må finnes det som passer sitt eget bruk. En saltoboks kunne jeg bare bruke et sted. Det å lade 16A på tur er viktigere for meg enn å lade 32A hjemme.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Denne er veldig grei, nårdu skal vurdere alternative ladekladder til den som følger med i3.
CC-laderen er IP44, EVi sin 16A er IP55 og Mennekes sin 16A er IP67.  ::)


Truls Martin

Takk for raske svar. 1stk bestilt :) Tenker at dersom jeg skal lade på 10a kurs kan jeg bruke laderen som følger bilen.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

nofuelno

Sitat fra: Olemann på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:04

Hei,

Dette var jo godt nytt, ikke kjent med det, hvilke standard og type stikk er det på denne?  Kan vel også brukes hjemme da om man legger opp til 32A hjemme?

Mvh Ole


"(Den blå kabelen som fulgte med, vil gi deg 32A på tur)"
Det er en Type2 kabel som også vil kunne benyttes hjemme om du monterer en ladeboks på veggen der.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

e-Golf

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på tirsdag 15. april 2014, klokken 16:02
Denne er veldig grei, nårdu skal vurdere alternative ladekladder til den som følger med i3.
CC-laderen er IP44, EVi sin 16A er IP55 og Mennekes sin 16A er IP67.  ::)



Jeg har bare en tilleggs kommentar til IP tabellen, slik at alle har samme forståelse.
Det som er viktig å huske på når en leser denne, er at IPX7 og IPX8 er en statisk test, nedsenking i væske til 1 meter.
IPX6 og lavere er dynamisk test.

IEC 60529(2.1):
"6    Degrees of protection against ingress of water indicated by the second characteristic numeral:  Up to and including second charachteristic numeral 6, the designation implies compliance also with the requirements for all lower charachteristic numerals. However, the tests establishing compliance with any one of the lower degree of protection need not necessarily be carried out provided that these tests obviously would be met if applied. An enclosure designated with second characteristic numeral 7 or 8 is consider unsuitable for exposure to water jets (designated by second characteristic numeral 5 or 6) and need not comply with requirements for numeral 5 or 6 unless it is dual coded. "

NEK 420-2 (NEK EN 60079-14*2010) page 161:
«En allmenn misforståelse er at for eksempel IP67 er en bedre kapslingsgrad en IP66, disse kapslingene er basert på vidt forskjellige bruksformål hvor vanntrykket utgjør den vesentlige forskjellen.»
Ampera-e levert 27.06.17

Tesla model 3 reservert 1/4-16
Tesla model X - Kansellert

Hevet vrakpant på en -95 modell bensinbil som egner seg mest som spiker

i3_X5_730

Sitat fra: e-Golf på onsdag 16. april 2014, klokken 10:45... er at IPX7 og IPX8 er en statisk test, nedsenking i væske til 1 meter. IPX6 og lavere er dynamisk test.

Du har selvsagt rett, men jeg vil påstå at i 99,9% av tilfellene med ladekladder; vil IPX7 & 8 være mest relativ for forholdene kladden utsettes for, da den vil ligge i ro når den lader i for.eks. en vannpytt. (Statisk)

... for hvem vasker kladden mens den lader/er plugget i bilen, med høyttrykksspyler ... med dysen heeeelt inn i kladden?  :o


;)

Olemann


OK, så bare en passiv kabel følger med,  som i tillegg  trenger vegg-boks, som foreløpig ikke er å få på Clas Ohlson eller Biltema, og dermed koster over kr. 5000.- ...såvidt jeg skjønner? :-)

Mvh Ole


Sitat fra: nofuelno på tirsdag 15. april 2014, klokken 23:50
Sitat fra: Olemann på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:04

Hei,

Dette var jo godt nytt, ikke kjent med det, hvilke standard og type stikk er det på denne?  Kan vel også brukes hjemme da om man legger opp til 32A hjemme?

Mvh Ole


"(Den blå kabelen som fulgte med, vil gi deg 32A på tur)"
Det er en Type2 kabel som også vil kunne benyttes hjemme om du monterer en ladeboks på veggen der.

i3_X5_730

Sitat fra: Olemann på onsdag 16. april 2014, klokken 17:04

OK, så bare en passiv kabel følger med,  som i tillegg  trenger vegg-boks, som foreløpig ikke er å få på Clas Ohlson eller Biltema, og dermed koster over kr. 5000.- ...såvidt jeg skjønner? :-)


Ja, slik ser den ut:




i3_X5_730

Sitat fra: Olemann på onsdag 16. april 2014, klokken 17:04OK, så bare en passiv kabel følger med ...

Som du selvsagt skal bruke på alle AC 32A ladestasjoner rundt om i landet også. Som for eks. hos alle BMW-forhandlerene. Men trenger du virkelig 32A lading hjemme? Vi bruker i3'en som bil nr.1 hjemme (var jo ment som nr.2) og har hittil ikke hatt bruk for 32A lading hjemme ...  :)

Jeg skjønner selvsagt at mange forhandlere vil pushe på oss utstyr til 10.000,- - 15.000,- for ett behov som vi egentlig ikke har.  ???

Mener du at det kniper om rekkevidden med 12A, så anbefaler jeg at du prøver prøver løsninger med 16A i sedet for å hoppe rett på 32A-løsninger. For det er ikke bare prisen på nettsiden som blir totalen. Elektriker, timepris, kabler, kurser, sikringer, annet matriale osv osv kommer i tillegg.  ;) 

Karbon

Ser ut til at jeg går for noe som dette fra elbilhjelpen.no



Fungerer fint på enfas 16A og 32A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA