Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

roso

Jeg har en 32a 3fas 230v kontakt i garasjen, hva slags ladestasjon bør jeg anskaffe for å utnytte denne for raskere lading enn med standard kabelen? (Har hurtiglading i bilen).

magmin

Skal legge opp ny kurs til garasjen - har bare 40A hovedsikringer. Bør jeg oppgradere hovedsikringene og legge ut 32A 3fas - eller holder det med de hovedsikringene jeg har og ev mindre kurs? Dette er ikke mitt fagfelt så jeg er takknemlig for gode råd - økonomi er jo en del av vurderingen også samtidig som jeg ønsker å kunne møte fremtidige behov for lading av nye og større batterier.
BMW i3

Griffel

Sitat fra: magmin på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:38
Skal legge opp ny kurs til garasjen - har bare 40A hovedsikringer. Bør jeg oppgradere hovedsikringene og legge ut 32A 3fas - eller holder det med de hovedsikringene jeg har og ev mindre kurs? Dette er ikke mitt fagfelt så jeg er takknemlig for gode råd - økonomi er jo en del av vurderingen også samtidig som jeg ønsker å kunne møte fremtidige behov for lading av nye og større batterier.
Det er kjøremønsteret ditt som setter ladebehovet, ikke batteristørrelsen. Derfor kan en egentlig ikke svare på dette uten å kjenne det. Et større batteri vil i mange tilfelle redusere behovet for rask lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

magmin

Kommer til å kjøre 3,5 mil x 2 hver dag og med mulighet for lading på jobb
BMW i3

Griffel

#79
Sitat fra: magmin på lørdag 15. mars 2014, klokken 08:37
Kommer til å kjøre 3,5 mil x 2 hver dag og med mulighet for lading på jobb
Jeg klarte meg greit med 10A med tilsvarende kjørelengde, og behøvde nesten ikke å lade hjemme, annet enn i helger.
(Laderen var stilt ned til 10A av hensyn til jobben stikkontakt) 10-12A på jobb gir deg strøm til ca. 10 mil i løpet av en 8 timers arbeidsdag. Hjemmebehovet blir derfor ikke veldig stort, mer en slags back-up.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#80
Sitat fra: roso på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:07
Jeg har en 32a 3fas 230v kontakt i garasjen, hva slags ladestasjon bør jeg anskaffe for å utnytte denne for raskere lading enn med standard kabelen? (Har hurtiglading i bilen).
Se:#70-74 lenger opp i denne tråden (de som kommer umiddelbart før ditt) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg197204.html#msg197204

Forteller du elektrolux hva slags stikkontakt du i garasjen, for du denne med riktig plugg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

roso

Sitat fra: Griffel på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:51
Sitat fra: roso på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:07
Jeg har en 32a 3fas 230v kontakt i garasjen, hva slags ladestasjon bør jeg anskaffe for å utnytte denne for raskere lading enn med standard kabelen? (Har hurtiglading i bilen).
Se:#70-74 lenger opp i denne tråden (de som kommer umiddelbart før ditt) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg197204.html#msg197204

Forteller du elektrolux hva slags stikkontakt du i garasjen, for du denne med riktig plugg.

Så det spiller ingen rolle om jeg har 230v eller 400v?

Griffel

#82
Sitat fra: roso på lørdag 15. mars 2014, klokken 10:59
Sitat fra: Griffel på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:51
Sitat fra: roso på lørdag 15. mars 2014, klokken 07:07
Jeg har en 32a 3fas 230v kontakt i garasjen, hva slags ladestasjon bør jeg anskaffe for å utnytte denne for raskere lading enn med standard kabelen? (Har hurtiglading i bilen).
Se:#70-74 lenger opp i denne tråden (de som kommer umiddelbart før ditt) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg197204.html#msg197204

Forteller du elektrolux hva slags stikkontakt du i garasjen, for du denne med riktig plugg.

Så det spiller ingen rolle om jeg har 230v eller 400v?
Ikke så lenge du har en BMW i3.

Den trekker enfas 230V fra kontakten enten det er en type 2 kontakt på offentlige plasser, En 5 polet rød, eller en Blå variant. Bare pass på å få riktig støpsel i forhold til den kontakten du har på veggen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

A: 16A vegglader som kobles til sikringsskapet med ny kurs sikret med 20A m/jordfeilvern
B: 16A vegglader som tilkobles en egen sikringsboks i garage og sikres lokalt med 16A m/jordfeilvern
C: 32A vegglader som tilkobles eksisterende 32A kurs i tillegg til at det installeres en lastbalanseringsløsning
    i hovedsikringsskap som vil justere ned ladefarten på garagekursen i forhold til at det totale forbruket mot
    inntakssikring ikke overstiger f.eks. 80% av tilgjengelig kapasitet.
    Bilen vil da lade raskest om natten når annet strømtrekk er på det laveste. 
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

02Henning

Siden det går mot levering av min egen i3 har jeg et uavklart punkt på gjøremålslisten før levering:
Finne en løsning for å parkere proppen til ladepluggen når bilen lades.

Jeg ser alle bilder viser denne hengende å dingle inntil hjulbuen bak - det blir nok fint etter noen hundre ladinger ... I første omgang tenkte jeg å bruke blank "fuel tape" for å beskytte lakken, men dette ser jo heller ikke helt optimalt ut.

Er det noen som har tenkt ut noen alternative måter å anbringe plastkorken når bilen lades?
BMW har jo ellers hatt integrert parkering av tanklokket inni karosseriluken på fossilbrennerne sine siden 80-tallet. Det kjennes merkelig at de plutselig har glemt dette når de skulle lage en helt ny bil?

snakkis

#85
Sitat fra: 02Henning på tirsdag 18. mars 2014, klokken 08:54
BMW har jo ellers hatt integrert parkering av tanklokket inni karosseriluken på fossilbrennerne sine siden 80-tallet. Det kjennes merkelig at de plutselig har glemt dette når de skulle lage en helt ny bil?

Dette er ikke glemt. Det er en tapp på luken hvor du kan sette lokket så det ikke dingler.

Klykken

Blir ledningen liggende mot hjulbuen når det lades, da?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: 02Henning på tirsdag 18. mars 2014, klokken 08:54
Siden det går mot levering av min egen i3 har jeg et uavklart punkt på gjøremålslisten før levering:
Finne en løsning for å parkere proppen til ladepluggen når bilen lades.
Den har en liten plass.  Den er dessuten av myk gummi (ikke bensinlokk type), så det er ikke noe fare for skade av lakk om man ikke henger den på plass.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Sitat fra: Klykken på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:01
Blir ledningen liggende mot hjulbuen når det lades, da?
Nei, ledningen stikker langt ut - så det er ikke noe problem
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Sitat fra: Vind på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:01
Den har en liten plass.  Den er dessuten av myk gummi (ikke bensinlokk type), så det er ikke noe fare for skade av lakk om man ikke henger den på plass.
Omtrent alt som berører lakken lager riper når bilen er skitten. Lakken skal bare ses på og ikke røres. :)

Sitat fra: Vind på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:01
Nei, ledningen stikker langt ut - så det er ikke noe problem
Flott! :D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA