Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Sitat fra: Bgk på søndag 06. september 2015, klokken 20:04
Hei!

Lurer på om noen har et godt forslag til ladeboks for i3 hjemme? Tenkte å få montert en på veggen :)

Takker for svar

Har nettopp bestilt meg en Etrel selv fra Billader.no. Var ikke den billigste, men med mange kule funksjoner og virker framtidsrettet i forhold til internett tilkobling og muligheter for oppdatering osv. Du er avhengig av 32A for å få maks lading i I3en som jeg har forstått.

http://homecharger.etrel.com
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

LMOR

#586
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Fant dette i et Excel regneark på nettet;
PodPoint solo 2 3kW T2 (7 kW not allowed)   SL-3261-1-xx

POD point offers both 3kW and 7kW charging point suited for domestic use
- 3kW units are £160 + VAT and 7kW units are £240 + VAT; both prices include installation


3kW tilsvarer 13A, og vil gi ca 2,7kWh/t inn på batteriet. Spørs om noen har feilinformert? 16A versjonen trekker 13A, mens 32A versjonen trekker 30A?

Oppdatering: De leverer 2 versjoner, akkurat som Mennekes:
UK: Rated Voltage 240V AC, Rated Frequency 50Hz, Rated output current 13a
Europe: Rated Voltage 240V AC, Rated Frequency 50Hz, Rated output current 16a

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Bgk på søndag 06. september 2015, klokken 20:04
Hei!

Lurer på om noen har et godt forslag til ladeboks for i3 hjemme? Tenkte å få montert en på veggen :)

Takker for svar

Lurer på det samme. Hadde blinket meg ut en fra Ratio som selges av Elbilhjelpen, men ser nå at den "kun" har jordfeilvern type A. Det sies nå at man skal ha jordfeilvern type B. Bedre å få det med i boksen enn å betale fra 5-6000 tusen og oppover for å få det montert i skapet av en elektriker....

Bedre å ha den i skapet så kabel også er beskyttet mot jordfeil. Jeg selger disse for 1200,- og ladeboks fra 3550,- og oppover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

havardolini

Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Jeg fikk hentet Volvokabelen i går, den med 16A og CEE. Tidligere i uka kjøpte jeg en overgang til Schuko på Jula. I går kveld trengte jeg en times tid på en ladestolpe for å komme meg til nærmeste hurtiglader.
Jeg startet ladingen med ca. 5%, og satte Mennekes/Volvo-kabelen på maks. Jeg sjekket kabelen flere ganger underveis, men kunne ikke finne noen tegn på varmgang.
Jeg avsluttet ladingen etter temmelig nøyaktig en time og hadde da 22%, de siste ti minuttene kjørte jeg også preconditioning/klimatisering.
Jeg er i alle fall fornøyd med valg av kabel :)

Nå i september skal jeg på to langturer med bilen. Kan jeg bare legge igjen originalkabelen hjemme, dvs. kan jeg stole på at Volvokabelen vil fungere overalt?

LMOR

Hvis den ikke virker, så bør du sannsynligvis ikke lade der. Den lader ikke hvis kontakten ikke er jordet, mens det gjør standardladeren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 07:16
Hvis den ikke virker, så bør du sannsynligvis ikke lade der. Den lader ikke hvis kontakten ikke er jordet, mens det gjør standardladeren.

Leder den når det ikke er jord - det burde ikke BMW være bekjent av og kan ikke være i henhold til regelverket. Kanskje jeg skulle pushe selgeren slik at de levere en bedre kabel til bilen min når den kommer....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: havardolini på mandag 07. september 2015, klokken 00:40
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Jeg fikk hentet Volvokabelen i går, den med 16A og CEE. Tidligere i uka kjøpte jeg en overgang til Schuko på Jula. I går kveld trengte jeg en times tid på en ladestolpe for å komme meg til nærmeste hurtiglader.
Jeg startet ladingen med ca. 5%, og satte Mennekes/Volvo-kabelen på maks. Jeg sjekket kabelen flere ganger underveis, men kunne ikke finne noen tegn på varmgang.
Jeg avsluttet ladingen etter temmelig nøyaktig en time og hadde da 22%, de siste ti minuttene kjørte jeg også preconditioning/klimatisering.
Jeg er i alle fall fornøyd med valg av kabel :)

Nå i september skal jeg på to langturer med bilen. Kan jeg bare legge igjen originalkabelen hjemme, dvs. kan jeg stole på at Volvokabelen vil fungere overalt?

Hvordan er kladden utformet på baksiden. Er den utformet med utsparring for skrue eller liknende slik at den kan settes på vegg på en skikkelig måte slik noen kan ? Har sett noen "amatørmessige" monteringer med slangeklemmer mm her inne...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

havardolini

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 08:10
Hvordan er kladden utformet på baksiden. Er den utformet med utsparring for skrue eller liknende slik at den kan settes på vegg på en skikkelig måte slik noen kan ? Har sett noen "amatørmessige" monteringer med slangeklemmer mm her inne...
Det må jeg nesten sjekke etter jobb i dag. Standardkladden til BMW har hull til skrue/spiker, det har ikke volvokabelen. Men kanskje har den spor til skruer på selve baksiden, det skal sjekkes. Mas på meg om jeg glemmer det :)

Kanon

Hva koster Volvo/Mennekes kabelen? Kjøpt hos Volvo forhandler?

havardolini

Sitat fra: havardolini på torsdag 03. september 2015, klokken 12:26
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. september 2015, klokken 07:26
Så fin ut den - Mennekes 13a, og med CEE kontakt slik jeg monterer i garagen. Med 16 A kurs vil vel heller ikke jeg lade med mer enn det denne leverer med mindre den overstyres av bilen når den står på maks ? Grei å ta med når man skal på steder der man ikke vet hva sikring som sitter i.

Er vel den samme som Torshov selger. Den koster rundt 5000,- men har bare vanlig 2 pol kontakt og når man ikke vet om det sitter en sensor i, er det ikke bare å kappe kable å sette på en blå CEE, eller ?

Hva koster Volvo kabelen fra forhandler ?

https://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/autotests/volvo-v60-plug-in.php

Hvis du ser på linken jeg la til i en tidligere melding, så ser du at Volvokabelen med Schuko er begrenset til 13A, mens den med CEE kan lade på 16A.
Villedende pris fra forhandler er ca. 4400,-.

Og ja, den ble kjøpt hos en Volvoforhandler.

havardolini

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 08:10
Hvordan er kladden utformet på baksiden. Er den utformet med utsparring for skrue eller liknende slik at den kan settes på vegg på en skikkelig måte slik noen kan ? Har sett noen "amatørmessige" monteringer med slangeklemmer mm her inne...
Det er ikke noen festepunkter på kladden. Jeg ville selv gått for en løsning med slangeklemmer, kanskje med et eller annet som isolerer/beskytter litt mot evt. skarpe kanter på klemmen. Den trenger jo ikke sitte bom fast heller, men det er bare min mening.

Ingeniøren

Sitat fra: havardolini på mandag 07. september 2015, klokken 23:05
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 07. september 2015, klokken 08:10
Hvordan er kladden utformet på baksiden. Er den utformet med utsparring for skrue eller liknende slik at den kan settes på vegg på en skikkelig måte slik noen kan ? Har sett noen "amatørmessige" monteringer med slangeklemmer mm her inne...
Det er ikke noen festepunkter på kladden. Jeg ville selv gått for en løsning med slangeklemmer, kanskje med et eller annet som isolerer/beskytter litt mot evt. skarpe kanter på klemmen. Den trenger jo ikke sitte bom fast heller, men det er bare min mening.

Ok, da må man i fall finne på noe lurt da halve poenget med å kjøpe en slik kontra en fast boks er at den skal være lett å ta med om man trenger den. Takk for at du sjekket.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. september 2015, klokken 07:45
Ok, da må man i fall finne på noe lurt da halve poenget med å kjøpe en slik kontra en fast boks er at den skal være lett å ta med om man trenger den. Takk for at du sjekket.
Vet ikke om jeg forstår helt... Du har jo allerede en kladd som du kan ta med, så med en fast boks og Type 2-kabelen ville du jo hatt alt du trenger hjemme. Det er ikke noe stor forskjell i ladestyrke/tid på de kladdene uansett, så den originale kladden klarer seg i massevis for nå-og-da-lading.

moonbuggy

Vel, det er forskjell på ladestyrken på ladekladdene. Min er trinnvis regularbar opptil 32A. Normalt er den plassert i en holder nær stikk-kontakt. 7 (holder også kabel).



Det er greit å ta den med seg på langtur. Med overgang til trefase (32A), så finner man alltid et sted hvor man får litt hurtigere lading enn vanlig schuko når man trenger det.

Men, primært i bruk som "ladestasjon" hjemme.

LMOR

Jeg er altså av en helt annen oppfatning enn bromm, basert på mitt behov, som jeg mener er representativt for mange i3 eiere siden det er en gjennomsnittlig kjørelengde.

Jeg har ikke savnet mer enn 11A hjemme en eneste dag på 18mnd. Og hvis du kjører lite/normalt, så vil du ikke i praksis merke stor forskjell på 11A og 32A hjemme.

Men jeg har brukt Mennekes 16A mange ganger på tur. Da er jeg ofte ned mot 0%, og da lader 15,5A 40% raskere enn 11A. Det betyr mye hvis du skal hjem samme dagen.

Altså var det mest fornuftige valget for meg å bruke standardladeren hjemme og bruke pengene på en robust og rask kladd til å bruke på tur.

Nå ville jeg nok ha vurdert laderen moonbuggy har, men igjen for min del, så har ikke jeg heller ikke sett en 32A industrikontakt jeg kunne brukt på tur på disse 18mnd.

Men dette er definitivt ikke svart/hvitt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA