Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

LMOR

Ja, det går fint med alle, og nå vet jeg om flere kladder der bilen kan styre ladestyrke  :)
På den du nevner kan bilen gripe inn på alle nivå bortsett fra 16A. Men det ser ut til at det har en positiv bieffekt fordi den trekker nesten 16A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Ja her var det mye rart.

Ikke en gang leverandørene av ladere kan si hvem som bestemmer av laderen de selger og bilen.... Hadde tenkt å bruke standard kladden på jobb og der er det mulig at jeg må kjøre med redusert ladning. Da hadde det vert greit med en fast lader hjemme som kunne lade 13-16A uten å måtte stille om i bilen hver dag. Er det rart man blir forvirret.

Men slik jeg forstår LMOR kan jeg gjør nettopp dette med en Mennekes 16A da, med CEE kontakt. Og det går greit å kjøre 16 amp selv om det er 16 amp sikring ? Kursen er oppgrader til 4mm2 så jeg er ikke redd for varmgang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#572
Ja, det bør gå bra. Synd at det er slik at vi må teste for å finne ut hvordan det fungerer. Men jeg kan ikke garantere at en ny kabel fungerer likt som min. Jeg har testet 3 forskjellige 16A kabler som ikke kunne styres.
Det burde vært slik som på Tesla og VW, at bilen husket innstillingene. Det ville løst ditt problem. Sist jeg testet fungerte det ikke slik på i3, selv om bilen husker hvor du har ladet.
Men det kan ha skjedd en endring på nyere SW. In manualen står det at innstillingen lagres og må endres hvis du kommer til et nytt sted, men det stemmer vel uansett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

I manualen er standardlader definert opp til 15A. Kan det være slik at 16A dermed oppfattes som en mer stabil kilde, og dermed ikke trenger reduseres. Det stemmer i så fall med det jeg har sett.
Men for at den teorien skulle være rett, så må EVI kabelen være 15A og ikke 16, noe som for så vidt stemmer med at maks da ligger på 14A. At maks reduseres fra 16A til 14A er mye.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Det ble i en annen tråd snakket om presisjonsmotstander for å sette maks kapasitet som ladestasjonen/kabelen signaliserer. Det kan være at Mennekes/Volvo er bedre enn andre her slik at den faktisk signaliserer 16A, mens de som lar seg styre fra bilen signaliserer en del lavere og under terskel på nevnte 15A.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

bromm

Slik som dette med at 16A-laderen til LMOR ikke kan reguleres tror jeg er basert på en misforståelse. Er det sjekket at ikke denne 16A-laderen faktisk har Mode 3 (dvs. det samme som veggboksene) ? De med kladd er Mode 2, og det er disse som evt. blir justert under "Standard Charging Cable". Hvis den har Mode 3, så vil den bare bli regulert under "AC Fast Charging Cable", men siden det bare er 16A så er det kanskje ikke noe å regulere på...

Bare et lite tips ;) - uten at jeg har anledning til å sjekke dette selv.

LMOR

Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.

LMOR

Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Hvilken veggboks er dette?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#579
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 19:19
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Hvilken veggboks er dette?
Det er en PodPoint SL-3261 levert av Renault / Infratek.  Den er merket 7 kW, men er programmert for Norge til max 3,6 kW.  Men hastigheten er vel lik som oppført under http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading.

Ingeniøren

Som ikke dette er nok så er bransjen ut for å skaffe mer jobb, eller er det grunn til bekymring ? Kjenner meg igjen fra da alle skulle ha varmepumpe, da var bransjen og på.... Og i fall jordfeilvernet settes ut av spill - hva så ?

Type A/B jordfeilvern er det vel ikke mange av de som selger slike bokser som vet hva er....
http://e24.no/bil/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/23519320
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

#581
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 19:29
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 19:19
Sitat fra: TM på søndag 06. september 2015, klokken 18:16
Sitat fra: LMOR på søndag 06. september 2015, klokken 13:01
Jeg har selvfølgelig testet begge justeringene, men konklusjonen din kan godt være riktig. I følge manualen så gir instillingene der 32A og 20A.
Dermed havner kanskje 16A i et mellomsjikt.
Slik jeg oppfatter innstillingene for ladehastighet for AC "hurtiglading" er at man kan begrense ladestrømmen til 20A hvis man kobler seg til en 32A type 2 ladestasjon. Selv har jeg en 16A type 2 veggboks med 20A vern. Jeg ser ingen forskjell på om jeg velger høy eller lav AC lading. Det tilføres uansett 14% pr time ved lav SOC (23-37 %), noe som tilsvarer ca 2,7 kw/ time. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er høyere og på nivå med 16A Mennekes ladekabel.
Hvilken veggboks er dette?
Det er en PodPoint SL-3261 levert av Renault / Infratek.  Den er merket 7 kW, men er programmert for Norge til max 3,6 kW.  Men hastigheten er vel lik som oppført under http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading.
Ladetabellen ble laget på bakgrunn av diverse målinger, og selv om jeg har oppdatert tidene, så har jeg nok ikke oppdatert tilført energi. Tabellen ble opprinnelig laget mens vi fremdeles ladet 19kWh, så 2,7 er 19/7timer. Så under 70% bør det gå raskere. Kan det være noe feil med programmering/montering. 2,7 er mer som en 13A lader?
Skal prøve å måle tilført energi gjennom en 0-100% lading på standardlader og 16A når jeg får tid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Bgk

Hei!

Lurer på om noen har et godt forslag til ladeboks for i3 hjemme? Tenkte å få montert en på veggen :)

Takker for svar

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 06. september 2015, klokken 19:43
Som ikke dette er nok så er bransjen ut for å skaffe mer jobb, eller er det grunn til bekymring ? Kjenner meg igjen fra da alle skulle ha varmepumpe, da var bransjen og på.... Og i fall jordfeilvernet settes ut av spill - hva så ?

Type A/B jordfeilvern er det vel ikke mange av de som selger slike bokser som vet hva er....
http://e24.no/bil/elbilen-kan-sette-jordfeilvernet-ditt-ut-av-spill/23519320
Det som står er relativt teoretisk, og gjelder ikke installasjoner før februar... Høres ikke så alvorlig ut da.
Det står også at ingen vet om denne typen feil kan skje i praksis?
Hvis kladden har jordfeilbryter, trenger du ikke ny.
Og på en delt kurs, så er det et problem hvis en annen komponent får jordfeil samtidig. Høres ikke så veldig sannsynlig ut, må være flommen på østlandet. Men da er nok vannet et større problem enn jordfeilbryteren.
Alt tyder på at noen vil skremme oss til å bruke mer penger. Hvem vil vel at huset brenner ned?
Etter hvert ser vi vel realiteten via forsikringsselskapet. Hvis det er en reell risiko, men ikke er krav til installasjon, så vil en få en solid rabatt på forsikringen hvis en har riktig installasjon. Mange hus har ikke overspenningsvern. Det er nok et betydelig større problem for oss med elbil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: Bgk på søndag 06. september 2015, klokken 20:04
Hei!

Lurer på om noen har et godt forslag til ladeboks for i3 hjemme? Tenkte å få montert en på veggen :)

Takker for svar

Lurer på det samme. Hadde blinket meg ut en fra Ratio som selges av Elbilhjelpen, men ser nå at den "kun" har jordfeilvern type A. Det sies nå at man skal ha jordfeilvern type B. Bedre å få det med i boksen enn å betale fra 5-6000 tusen og oppover for å få det montert i skapet av en elektriker....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA