Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: EinarV på torsdag 03. september 2015, klokken 17:05
Er litt usikker, men du får vel denne ladekabelen i to utførelser, en med Schuko i 13Ah utførelse og en med CCE og 16Ah utførelse. Tror det er andre her inne som har funnet at prisen kan være noe mer gunstig hos Volvo forhandler i Sverige...
Jeg fikk høre fra Bilia at prisen på 4 m kabel lå på i underkant av 4500 kr. 8 meter kostet ca 200 kr mer. Tror ikke det er så mye å spare på å dra til Sverige med dagens kronekurs. 5 års reklamasjonsrett som i praksis betyr garanti er jo en fordel med å kjøpe i Norge.


elektrolux

#556
Enda mer å spare på å handle kvalitets kabel fra oss. Kun 4390.- med mulighet for inntil 10% rabatt: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21714.0.html

Ratio sin 31323 er justerbar i trinnene 6-10-16A og kommer nå med mindre kladd og minnefunksjon på strøminnstillingen. Underspenning/overspenning/jordsensing og vern er en selvfølge. Lad gjerne med kladden nedsenket i vann om det er ønskelig, og bruk gjerne kladden til å hindre bilen i å trille ned bakken siden den tåler overkjøring.

Full spec her: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/ev-portable-chargers/mode-2-type-2/mode-2-type-2/ev-portable-chargers-type-2/g+c+s+i+a
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. september 2015, klokken 07:45
Enda mer å spare på å handle kvalitets kabel fra oss. Kun 4390.- med mulighet for inntil 10% rabatt: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21714.0.html

Ratio sin 31323 er justerbar i trinnene 6-10-16A og kommer nå med mindre kladd og minnefunksjon på strøminnstillingen. Underspenning/overspenning/jordsensing og vern er en selvfølge. Lad gjerne med kladden nedsenket i vann om det er ønskelig, og bruk gjerne kladden til å hindre bilen i å trille ned bakken siden den tåler overkjøring.

Full spec her: http://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/ev-portable-chargers/mode-2-type-2/mode-2-type-2/ev-portable-chargers-type-2/g+c+s+i+a

Fin den, betydeler finere enn forrige modell og og prisene begynner å blir fornuftigere. Bilen min er enda 1.5 mnd unna levering så sitter forsatt på gjerdet å ser an.

Hvordan er det med Ratio's sin, snakker den med bilen på noen måte ? Jeg mener hvis du setter det på 16 amp og bilen er satt til redusert lading med 50 %, vil den da lade på 8 amp, eller kan den overstyre bilens innstilling?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Den overstyrer bilens innstilling med justeringsmulighetene på selve kaldden, slik jeg forstår det. Hva bilen står på spiller altså ingen rolle.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Jeg vet ikke om noen kladd utover standard-kladden som tar imot signalene fra bilen.
(veggbokser/ladestasjoner derimot kommuniserer normalt med bilen)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 13:07
Jeg vet ikke om noen kladd utover standard-kladden som tar imot signalene fra bilen.
(veggbokser/ladestasjoner derimot kommuniserer normalt med bilen)

Synes dette er merkelig. Det er jo ikke kladden/veggboksen/ladestolpen(mode3) som bestemmer ladehastigheten. Med kommunikasjonssignalet laderegulatoren sender ser bilen om kladden er klar og hvor mye effekt den får lov til å bruke. Så burde det være opp til bilen (+sjåfør) om den vil bruke all effekt tilgjengelig, eller om man av en eller annen grunn vil lade med en lavere effekt enn det som er tilgjengelig.

Men nå kjører jeg annen type bil som ikke har noen som helst ladehastighetsjusteringer fra bilens side uansett om det er original kladd eller ikke.

LMOR

Jeg trodde også det var slik. Derfor kjøpte jeg først en ren 16A kabel...
Antar det er billigere å lage kablene uten for mye logikk?
i3 kunne hatt SW/elektronikk som trakk mindre enn kabelen sa (det var det jeg trodde den hadde. Det trodde også produsenten av den 16A kabelen jeg kjøpte), men det har den altså ikke.
(men jeg har ikke testet på nyere SW, men tviler på at dette lett kan endres på)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Min ladekabel fra EVI styrer jeg fra bilen. Kabelen kan stilles 10 eller 16A.
Har alltid kabel på 16. Får da 7-10-14 på de tre trinnene jeg velger i bilen
Bmw I3 2015

LMOR

Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 04. september 2015, klokken 21:13
Min ladekabel fra EVI styrer jeg fra bilen. Kabelen kan stilles 10 eller 16A.
Har alltid kabel på 16. Får da 7-10-14 på de tre trinnene jeg velger i bilen
Spennende. Når er din bil fra?
Skal sjekke om jeg får det til nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#564
Det ble en interessant test. Jeg brukte min 16A Mennekes kabel.
Stilte den inn på 16A, og uansett hva bilen stod på, trakk den 3,58kW...
Men så prøvde jeg heldigvis på 13A før jeg gikk inn, og da fungerte det  :o
2,72 på maks, 2,03 på med, og 1,29 på min.
(Det fungerte også på 10A)
Da kan jeg heller ikke si om dette er endret på ny SW. Jeg har ikke tenkt på å teste dette på mindre enn 16A, og av de 3 kablene jeg har testet på, så fungerer det ikke på 16A.
Men som du ser Torodd, så får jeg mer ut på 16A enn du gjør på maks. Det er også merkelig. Ser ut som om det er når bilen får bestemme at trekket reduseres. Min 16A gir ca 15,6A, mens min 13A som da bilen tydeligvis styrer er på   11,8A  >:(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 22:15
Det ble en interessant test. Jeg brukte min 16A Mennekes kabel.
Stilte den inn på 16A, og uansett hva bilen stod på, trakk den 3,58kW...
Dette var interessant . Har du testet hvor mye som da tilføres batteriet (%SOC pr time evnt kW/t) ?

LMOR

Sitat fra: TM på fredag 04. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 22:15
Det ble en interessant test. Jeg brukte min 16A Mennekes kabel.
Stilte den inn på 16A, og uansett hva bilen stod på, trakk den 3,58kW...
Dette var interessant . Har du testet hvor mye som da tilføres batteriet (%SOC pr time evnt kW/t) ?
Nei, ikke med denne, fordi kursen er på 13A, så jeg bør ikke la den stå på for lenge :)
Men tror jeg la ut for 13A nettopp, og det var ikke mye tap. Skal sjekke om jeg finner den igjen.
Ellers er jeg også litt nyskjerrig på hvor fort ladingen går nå, så jeg kan se om jeg kan koble til en 16A kurs en dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

#567
Den ble levert i juni i år.
Ja, dette var rart. At det kanskje er bilen som begrenser. Ligger på ca 14,3 amp på max.
Men at kabelen din får lov å overstyre bilen, trodde jeg ikke skulle gå?
Hadde vært interessant om noen kunne forklart dette :-)

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 21:30
Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 04. september 2015, klokken 21:13
Min ladekabel fra EVI styrer jeg fra bilen. Kabelen kan stilles 10 eller 16A.
Har alltid kabel på 16. Får da 7-10-14 på de tre trinnene jeg velger i bilen
Spennende. Når er din bil fra?
Skal sjekke om jeg får det til nå.
Bmw I3 2015

LMOR

Sitat fra: TM på fredag 04. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 22:15
Det ble en interessant test. Jeg brukte min 16A Mennekes kabel.
Stilte den inn på 16A, og uansett hva bilen stod på, trakk den 3,58kW...
Dette var interessant . Har du testet hvor mye som da tilføres batteriet (%SOC pr time evnt kW/t) ?
Fant tallene, de lå under hurtigladetråden den 28.08. Tapet var bare noen få prosent. Jeg har tidligere trodd at tapet var 10+%, men har forstått at det er det er bilen som stiller fra 12 til 11A på standardkladden, og at det ikke var et tap. Med Mennekes 16A bør jeg da kunne få in 3,5 kW på batteriet. Skal prøve å få sjekket en dag.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på fredag 04. september 2015, klokken 13:07
Jeg vet ikke om noen kladd utover standard-kladden som tar imot signalene fra bilen.
(veggbokser/ladestasjoner derimot kommuniserer normalt med bilen)
Betyr det at man ved bruk av eks. Mennekes 6-16A ladekabel ikke kan styre ladingen med avreisetid etc ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA