Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

havardolini

Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.

Ingeniøren

Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 12:00
Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.

Link, eller mer data ?  Er i samme situasjon som deg i det 4 mm2 snart er klar ut til garasjen der det kommer normal og CEE kontakt på 16 amp kurs. Usikker på om jeg skal velge permanent eller semi-permanent, da jeg har lading på jobb og ikke ønsker å dra kabel ut og inn av bilen 2 ganger for dagen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TM

Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 12:00
Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.
Hei, jeg ringte Volvo for eventuelt å bestille denne. Er det den som er ment for V60 ? Er det ikke bare å kjøpe et adapter, så kan den kobles til 3-fas 230V ?



havardolini

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 02. september 2015, klokken 13:18
Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 12:00
Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.

Link, eller mer data ?  Er i samme situasjon som deg i det 4 mm2 snart er klar ut til garasjen der det kommer normal og CEE kontakt på 16 amp kurs. Usikker på om jeg skal velge permanent eller semi-permanent, da jeg har lading på jobb og ikke ønsker å dra kabel ut og inn av bilen 2 ganger for dagen.
Her er linken jeg fikk fra Nardo bil i Trondheim: http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-483010/2016

Jeg fikk også bekreftet at man enkelt kan justere ladestrømmen på kladden. Jeg bestilte den med delenummer 31407095.
Selv går jeg da for semipermanent, delvis av samme grunn som deg, og delvis det at jeg neppe kommer til å bo så lenge her jeg er nå at det svarer seg å investere i en fast installasjon. :)

havardolini

Sitat fra: TM på onsdag 02. september 2015, klokken 14:40
Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 12:00
Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.
Hei, jeg ringte Volvo for eventuelt å bestille denne. Er det den som er ment for V60 ? Er det ikke bare å kjøpe et adapter, så kan den kobles til 3-fas 230V ?
Ja, det stemmer at det er den kabelen som er ment for V60 hybrid. Jeg ser at Jula har et godt tilbud av adaptere, men jeg har enda ikke funnet et som går fra 1-fas CEE til 3-fas blått CEE. Jeg har i og for seg ikke sett adaptere mellom blå og rød kontakt heller, er det noe man trenger?
Hvor får man i tilfellet tak i slike?

jkirkebo

Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 15:44
Sitat fra: TM på onsdag 02. september 2015, klokken 14:40
Sitat fra: havardolini på onsdag 02. september 2015, klokken 12:00
Takk for gode innspill alle sammen  :)
Jeg tror jeg kommer til å gå for Volvo sin justerbare 16A-kabel med CEE. Den virker som en bra kabel til en ok pris.
Hei, jeg ringte Volvo for eventuelt å bestille denne. Er det den som er ment for V60 ? Er det ikke bare å kjøpe et adapter, så kan den kobles til 3-fas 230V ?
Ja, det stemmer at det er den kabelen som er ment for V60 hybrid. Jeg ser at Jula har et godt tilbud av adaptere, men jeg har enda ikke funnet et som går fra 1-fas CEE til 3-fas blått CEE. Jeg har i og for seg ikke sett adaptere mellom blå og rød kontakt heller, er det noe man trenger?
Hvor får man i tilfellet tak i slike?

Send meg en PM eller mail til jkirkebo@gmail.com. Jeg skaffer alle typer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Er det noen som har erfaring med Volvo kabelen (6-16A) CEE til type 2 ?

Leser i bruksanvisningen for kabelen:

Ladekabelen modus 2 må kun brukes til å lade elektriske og hybridkjøretøy på husholdnings- eller industriplugginnfestinger. (f.eks. SCHUKO®, CEE).
,,
Ladekabelen skal brukes til lading iht. modus 2 (iht. IEC 61851-1:2010) for kjøretøy med ikke gassholdige batterier.

Kjøretøy med batterier som avgir gasser, kan ikke lades (elektronikken avviser kjøretøyet).

Ladekabelen må kun brukes for kjøretøy som
minst overholder kravene til beskyttelsesklasse I iht. DIN VDE 0100 med CAT II.

Ta kontakt med kjøretøyforhandleren din eller kjøretøyets produsent hvis du har ytterligere spørsmål.
.....
Ikke bruk ladekabelen hvis du er påvirket av narkotika,
alkohol eller medikamenter.

ha,ha, den siste var "interessant" . Så hvis jeg har tatt et glass rødvin, så kan jeg ikke sette bilen til lading uten å bryte garantibestemmelsene ?  ;D

Regner med at i3 tilfredsstiller sikkerhetskravet de viser til. Og det har vel ingen følger for garantien å bruke en uoriginal ladekabel ?




TorS

Jeg har Volvokabelen. Jeg er fornøyd med den. Har kjøpt Schuko overgang på Biltema og "overgangspakke" fra jkirkebo. Volvokabelen kan være noe følsom for dårlig jord. Jeg fikk litt problemer en gang sist vinter på et sted der standardkladden lyste Ground Present. Ladinga gikk fint, men når jeg satte på forvarming med mobilen fikk den ladefeil.

Det skal ikke være noe problem med uorginale ladekladder som tilbys fra seriøse forhandlere.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

TM

Sitat fra: TorS på onsdag 02. september 2015, klokken 18:48
Jeg har Volvokabelen. Jeg er fornøyd med den. Har kjøpt Schuko overgang på Biltema og "overgangspakke" fra jkirkebo. Volvokabelen kan være noe følsom for dårlig jord. Jeg fikk litt problemer en gang sist vinter på et sted der standardkladden lyste Ground Present. Ladinga gikk fint, men når jeg satte på forvarming med mobilen fikk den ladefeil.

Det skal ikke være noe problem med uorginale ladekladder som tilbys fra seriøse forhandlere.
Takk, får høre med jkirkebo eller få hjelp av en elektriker til å lage overganger.

Ingeniøren

#549
Så fin ut den - Mennekes 13a, og med CEE kontakt slik jeg monterer i garagen. Med 16 A kurs vil vel heller ikke jeg lade med mer enn det denne leverer med mindre den overstyres av bilen når den står på maks ? Grei å ta med når man skal på steder der man ikke vet hva sikring som sitter i.

Er vel den samme som Torshov selger. Den koster rundt 5000,- men har bare vanlig 2 pol kontakt og når man ikke vet om det sitter en sensor i, er det ikke bare å kappe kable å sette på en blå CEE, eller ?

Hva koster Volvo kabelen fra forhandler ?

https://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/autotests/volvo-v60-plug-in.php
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

havardolini

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. september 2015, klokken 07:26
Så fin ut den - Mennekes 13a, og med CEE kontakt slik jeg monterer i garagen. Med 16 A kurs vil vel heller ikke jeg lade med mer enn det denne leverer med mindre den overstyres av bilen når den står på maks ? Grei å ta med når man skal på steder der man ikke vet hva sikring som sitter i.

Er vel den samme som Torshov selger. Den koster rundt 5000,- men har bare vanlig 2 pol kontakt og når man ikke vet om det sitter en sensor i, er det ikke bare å kappe kable å sette på en blå CEE, eller ?

Hva koster Volvo kabelen fra forhandler ?

https://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/autotests/volvo-v60-plug-in.php

Hvis du ser på linken jeg la til i en tidligere melding, så ser du at Volvokabelen med Schuko er begrenset til 13A, mens den med CEE kan lade på 16A.
Villedende pris fra forhandler er ca. 4400,-.

Ingeniøren

Sitat fra: havardolini på torsdag 03. september 2015, klokken 12:26
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. september 2015, klokken 07:26
Så fin ut den - Mennekes 13a, og med CEE kontakt slik jeg monterer i garagen. Med 16 A kurs vil vel heller ikke jeg lade med mer enn det denne leverer med mindre den overstyres av bilen når den står på maks ? Grei å ta med når man skal på steder der man ikke vet hva sikring som sitter i.

Er vel den samme som Torshov selger. Den koster rundt 5000,- men har bare vanlig 2 pol kontakt og når man ikke vet om det sitter en sensor i, er det ikke bare å kappe kable å sette på en blå CEE, eller ?

Hva koster Volvo kabelen fra forhandler ?

https://www.tcs.ch/de/test-sicherheit/testberichte/autotests/volvo-v60-plug-in.php

Hvis du ser på linken jeg la til i en tidligere melding, så ser du at Volvokabelen med Schuko er begrenset til 13A, mens den med CEE kan lade på 16A.
Villedende pris fra forhandler er ca. 4400,-.

Norsk forhandler ? Fant noe tidliger om at den den gang bare var tilgjengelig i Sverige.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

havardolini

Ja, norsk. Jeg sendte bare en mail til en av Volvoforhandlerne i Trondheim, og de ville veldig gjerne selge meg en ladekabel :)

EinarV

Er litt usikker, men du får vel denne ladekabelen i to utførelser, en med Schuko i 13Ah utførelse og en med CCE og 16Ah utførelse. Tror det er andre her inne som har funnet at prisen kan være noe mer gunstig hos Volvo forhandler i Sverige...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Og 13A versjonen er den samme som Torshov selger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA