Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 00:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 00:52
I så fall kan jeg levere 22kW (3x32A) ladestasjon med kort tilførselskabel med rødt støpsel til kr. 4600,- + porto. Fast Type 2 kabel på 4.7m. Tror det er en ganske ok pris.

Takk for tilbudet kirkebo. Er dette en du har bygget eller har du en leverandørside som produktet ligger på ?

Jeg har dessverre ikke web-sider ennå. De er fortsatt under produksjon, men jeg har hatt såpass mye å gjøre ellers at jeg ikke har hatt tid til å prioritere det. Send meg en mail på jkirkebo@gmail.com så kan jeg sende deg bilder og installasjonsveiledning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. juli 2015, klokken 09:08
Så om stasjonen levers med rødt støpsel, slik at den kan tilkobles en stikkontakt bør den ha slik værn innebygget, siden leverandøren ikke kan vite om stikkontakten har en B-jordfeilbryter. Enkelte røvere i bransjen vil nok sette på en slik sladd med støpsel uten å tenke på dette, den vil virke men har ferre sikkehetsbarriærer.

Det vil også være lovlig, siden det (foreløpig ihvertfall) ikke er noe krav om B-vern i mobile ladekabler.
Jordfeilvern bør primært stå i sikringsskapet etter min mening, slik at kabel også beskyttes ved evt. skade.
Ellers leverer jeg gjerne ladestasjoner med B-vern innebygget, men det øker prisen med 1200 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SWBS

Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

jkirkebo

Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SWBS

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.


Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Griffel

#500
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 10:05
Det vil også være lovlig, siden det (foreløpig ihvertfall) ikke er noe krav om B-vern i mobile ladekabler.
Siden EU nå har skjerpet kravet og krever B jordfeilvern for trefas ladeopplegg ville det være logisk om samme krav også gjaldt portable/semiportable 3fas-ladestasjoner siden disse da vil kunne kobles til stikkontakter uten slik vern eller tilsvarende. Siden det står i montasjeinstruksen at apparatet krever en B-jordfeilbryter i sikringsskapet er sladd og støpsel i beste fall tvilsomt, en slik dings har da færre barrierer en en vanlig kladd.

I det øyeblikket du utstyrer en ladestasjon med sladd og støpsel endres dette ladeopplegget fra mode 3 til mod 2, det utløser krav om jordfeilovervåking i støpsel eller kladd, derfor har alle ladekladder jordfeilovervåking innebygget og om kravet til disse for trefaskladder har "B-egenskaper" skulle ikke forundre meg, EN 61851 inneholder ikke disse kravene, men viser til andre europanormer angående jordfeilovervåkningen, og trolig da til de samme som avstedkom krav om B-egenskaper for trefasladeopplegg.

For fastmontert utstyr er det selvfølgelig greit med jordfeilbryteren i skapet.
Så vidt jeg forstår av ZAPTEC sin hjemmeside har den nettopp en slik beskyttelse innebygget og kan derfor tilkobles hva som helst av eksisterende infrastruktur, og den kan derfor gjerne utstyres med sladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.

Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Har bare et dårlig bilde av 16A utgaven, med Type 1 kabel. Vedlagt. Skal prøve få tatt noen nye bilder snart, men får liksom aldri tid ;)

Utgave med integrert jordfeilbryter er litt bredere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.

Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Har bare et dårlig bilde av 16A utgaven, med Type 1 kabel. Vedlagt. Skal prøve få tatt noen nye bilder snart, men får liksom aldri tid ;)

Utgave med integrert jordfeilbryter er litt bredere.

Hva hvis man har standard 1 fase 16A ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2015, klokken 20:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.

Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Har bare et dårlig bilde av 16A utgaven, med Type 1 kabel. Vedlagt. Skal prøve få tatt noen nye bilder snart, men får liksom aldri tid ;)

Utgave med integrert jordfeilbryter er litt bredere.

Hva hvis man har standard 1 fase 16A ?

Tenker du på en vanlig schuko-kontakt? Ladestasjonen må absolutt ikke kobles via et schuko-støpsel, da må man koble den fast til nettet. Det kan oftest gjøres ved å gå videre fra eksisterende schuko-kontakt og inn i ladestajsonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. august 2015, klokken 22:30
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2015, klokken 20:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.

Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Har bare et dårlig bilde av 16A utgaven, med Type 1 kabel. Vedlagt. Skal prøve få tatt noen nye bilder snart, men får liksom aldri tid ;)

Utgave med integrert jordfeilbryter er litt bredere.

Hva hvis man har standard 1 fase 16A ?

Tenker du på en vanlig schuko-kontakt? Ladestasjonen må absolutt ikke kobles via et schuko-støpsel, da må man koble den fast til nettet. Det kan oftest gjøres ved å gå videre fra eksisterende schuko-kontakt og inn i ladestajsonen.

Ser ledningen skal inn i boksen, men hvis man har 1 fas 230 V (Schuko kalles det vist) og ikke 3 fas 230V ført frem i garasjen så kan man bruke det og på det du har. Man trenger ikke legge opp 3 fas strøm - da blir det jo en helt annen pris selv om nabo'n er elektriker....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 08. august 2015, klokken 10:30
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. august 2015, klokken 22:30
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 07. august 2015, klokken 20:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. juli 2015, klokken 21:07
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:28
Sitat fra: SWBS på torsdag 23. juli 2015, klokken 16:06
Hei jkirkebo,

vi har en 3-fase 16a 230v uttak på veggen, finnes det noen løsning for ladebokser som man kan koble rett på denne uten behov for instalatør. er ute etter en 16a boks, men hadde vært kjekt å bruke den kursen som ellers kun blir benyttet hvert skuddår (ca) ;D

Ikke noe problem det, 16A ladestasjon med fast 4.7m ladekabel (Type 2 eller Type 1 etter behov, for i3 er det Type 2 som er aktuelt) og en kort tilførselskabel med 16A 3-fase CEE støpsel koster 3800,- + evt. porto. Denne har du lov å skru opp selv, deretter er det bare å plugge i støpselet.
Ønskes en utgave med innebygget jordfeilbryter Type B koster det 1300,- ekstra.

Knall! du som leverer dette eller? har du bilde av boks/tilgjengelig boks? :)

Har bare et dårlig bilde av 16A utgaven, med Type 1 kabel. Vedlagt. Skal prøve få tatt noen nye bilder snart, men får liksom aldri tid ;)

Utgave med integrert jordfeilbryter er litt bredere.

Hva hvis man har standard 1 fase 16A ?

Tenker du på en vanlig schuko-kontakt? Ladestasjonen må absolutt ikke kobles via et schuko-støpsel, da må man koble den fast til nettet. Det kan oftest gjøres ved å gå videre fra eksisterende schuko-kontakt og inn i ladestajsonen.

Ser ledningen skal inn i boksen, men hvis man har 1 fas 230 V (Schuko kalles det vist) og ikke 3 fas 230V ført frem i garasjen så kan man bruke det og på det du har. Man trenger ikke legge opp 3 fas strøm - da blir det jo en helt annen pris selv om nabo'n er elektriker....

3-fas 230V er det uansett ikke noe poeng i å legge opp, siden ingen elbiler kan utnytte 3 faser på IT-nett. Har man alt 3-fase 230V lagt opp benyttes kun én av fasene. Skal man utnytte 3-fase lading på de bilene som støtter dette må man ha 400V TN.

Så å utnytte en eksisterende 1-fase kurs er helt uproblematisk så lenge man passer på å ikke overbelaste kursen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Noen linket til ladekabel man får på Torshov Rek. som et alernativ til en mye brukt Mennekes lader her inne.
http://www.torshovbil.no/ladekabel-el-bil

Der står det:
Kabel fungerer hvis stikkontakt er i et TN nettsystem. Kabel fungerer IKKE hvis stikkontakt er i et IT nettsystem.

IT nettsystem er det mest vanlige i Norge (ca 70%).  I et IT nettsystem kommer det 230V inn til huset som fordeles i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "230V"
NT nettsystem er mest vanlig i nyere bygg.  I et TN nettsystem kommer det 400V inn til huset som fordeles til 230V i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "400V"

Antar jeg har IT nett hjemme men viste ikke at dette kunne være et problem ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Zett

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. august 2015, klokken 09:56
Noen linket til ladekabel man får på Torshov Rek. som et alernativ til en mye brukt Mennekes lader her inne.
http://www.torshovbil.no/ladekabel-el-bil

Der står det:
Kabel fungerer hvis stikkontakt er i et TN nettsystem. Kabel fungerer IKKE hvis stikkontakt er i et IT nettsystem.

IT nettsystem er det mest vanlige i Norge (ca 70%).  I et IT nettsystem kommer det 230V inn til huset som fordeles i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "230V"
NT nettsystem er mest vanlig i nyere bygg.  I et TN nettsystem kommer det 400V inn til huset som fordeles til 230V i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "400V"

Antar jeg har IT nett hjemme men viste ikke at dette kunne være et problem ?

Jeg tolker at denne teksten kun gjelder Zoe, siden det stå under  følgende tekst: "Renault ZOE er eneste bil i Norge som ikke kan benytte standard ladekabel Type 2 Mode 2 i alle stikkontakter uansett nettsystem."


Ingeniøren

Sitat fra: Zett på mandag 10. august 2015, klokken 10:01
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. august 2015, klokken 09:56
Noen linket til ladekabel man får på Torshov Rek. som et alernativ til en mye brukt Mennekes lader her inne.
http://www.torshovbil.no/ladekabel-el-bil

Der står det:
Kabel fungerer hvis stikkontakt er i et TN nettsystem. Kabel fungerer IKKE hvis stikkontakt er i et IT nettsystem.

IT nettsystem er det mest vanlige i Norge (ca 70%).  I et IT nettsystem kommer det 230V inn til huset som fordeles i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "230V"
NT nettsystem er mest vanlig i nyere bygg.  I et TN nettsystem kommer det 400V inn til huset som fordeles til 230V i sikringsskapet. Strømmåleren er da merket med "400V"

Antar jeg har IT nett hjemme men viste ikke at dette kunne være et problem ?

Jeg tolker at denne teksten kun gjelder Zoe, siden det stå under  følgende tekst: "Renault ZOE er eneste bil i Norge som ikke kan benytte standard ladekabel Type 2 Mode 2 i alle stikkontakter uansett nettsystem."

Det er vel så enkelt som det, men det var i mine øyne ikke helt klart.... :-[
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 10. august 2015, klokken 13:38
Det er vel så enkelt som det, men det var i mine øyne ikke helt klart.... :-[
Bekrefter at det er så enkelt.
Det er kun Zoe som har et slikt problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA