Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Sitat fra: bromm på onsdag 22. juli 2015, klokken 10:32
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:40
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:54
Optimalt ønsker jeg meg en veggboks som kan lade både Teslaen og i3en som jeg har bestilt, altså bytte ut røde industrikontakten med en veggboks som kan lade begge bilene, helst automatiskt så uansett hvilken bil pluggen blir stukket inn i så justerer boksen mellom 400V og 230V ( har forstått at BMW ikke tar 400V ).

Evt andre løsninger som er grei ( evt dele opp kursen til to kontakter ? ).
En hvilken som helst type2 ladestasjon (veggboks) 32A 400V fikser akkurat det du ber om (det er bakgrunnen for standarden).
Etter hvert finnes det jo mange alternativer til slike ladestasjoner. (Elektrolux,Nofuel,Salto,Siemens++++++)
Jeg kan anbefale Proxll (tidligere kjent som Circontrol) - har denne selv og er storfornøyd ;D

http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/

Denne enkleste og billigste er alt du behøver (7,2/21 kW): http://wpstatic.idium.no/www.proxll.no/2014/10/6619424-PROXLL-WBM.pdf

Kjøpte min av ElectroSkandia (men jeg er ikke sikker hvem som fører dem etter navnebyttet)...

Takk for tipset. BMW sin wallbox pro skal vistnok gjøre susen, men fikk antydet pris på 15k, er dette dyrt eller billig i forhold til andre merker ?

Ser også at den du linket til ikke har knapper/brytere, vil det si at den justerer mellom 230 og 400 automatisk ?

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Griffel

#481
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 22. juli 2015, klokken 18:16
Sitat fra: bromm på onsdag 22. juli 2015, klokken 10:32
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:40
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:54
Optimalt ønsker jeg meg en veggboks som kan lade både Teslaen og i3en som jeg har bestilt, altså bytte ut røde industrikontakten med en veggboks som kan lade begge bilene, helst automatiskt så uansett hvilken bil pluggen blir stukket inn i så justerer boksen mellom 400V og 230V ( har forstått at BMW ikke tar 400V ).

Evt andre løsninger som er grei ( evt dele opp kursen til to kontakter ? ).
En hvilken som helst type2 ladestasjon (veggboks) 32A 400V fikser akkurat det du ber om (det er bakgrunnen for standarden).
Etter hvert finnes det jo mange alternativer til slike ladestasjoner. (Elektrolux,Nofuel,Salto,Siemens++++++)
Jeg kan anbefale Proxll (tidligere kjent som Circontrol) - har denne selv og er storfornøyd ;D

http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/

Denne enkleste og billigste er alt du behøver (7,2/21 kW): http://wpstatic.idium.no/www.proxll.no/2014/10/6619424-PROXLL-WBM.pdf

Kjøpte min av ElectroSkandia (men jeg er ikke sikker hvem som fører dem etter navnebyttet)...

Takk for tipset. BMW sin wallbox pro skal vistnok gjøre susen, men fikk antydet pris på 15k, er dette dyrt eller billig i forhold til andre merker ?

Ser også at den du linket til ikke har knapper/brytere, vil det si at den justerer mellom 230 og 400 automatisk ?
Biler med enfaslading (BMW) trekker 230V mellom faseledning og N, mens biler med trefaslading får 400V mellom faseledere (og 230V mellom faseleder og N). Så dette krever ingen omkobling, forutsatt at dette er en ladestasjon for trefas 400V 32A. Det er jo en mulighet for at BMWs ladestasjon er enfas (siden den er beregnet på BMW, jeg vet ikke)? I såfall får heller ikke tesla annet enn enfas 230V 32A. (7,4kW) .

Så om du vil ha opp til 22kW til Tesla og 7,4 kW til BMW er nok en standard ladestasjon 400V 3fas 32A et sikrere valg og sansynligvis mye billigere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

BMW's wallbox i de 3-4 versjonene som finnes, er alle en-fase, så disse kan en glemme hvis en ønsker å brukes den til både Tesla/Clio osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Griffel

#484
Sitat fra: nofuelno på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:22
KEBA sin 16A veggboks koster litt over 6.000,-
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-16a-type-2#product
Men med den vil ikke BMW kunne lade med mer en 3,6kW. Og Mc_Herreington.opplyser at han har en 32A rød kontakt fra før.

16A 400V 3fas BMW 3,6kW (1x16x230) Tesla 11kW (3x16x230) maksimalt.
32A 400V 3fas BMW 7,4kW (1x32x230) Tesla 22kW (3x32x230) maksimalt.
(Tesla regnemåte)
Men de kan selvfølgelig stilles lavere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:26
Sitat fra: nofuelno på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:22
KEBA sin 16A veggboks koster litt over 6.000,-
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-16a-type-2#product
Men med den vil ikke BMW kunne lade med mer en 3,6kW. Og Mc_Herreington.opplyser at han har en 32A rød kontakt fra før.

I så fall kan jeg levere 22kW (3x32A) ladestasjon med kort tilførselskabel med rødt støpsel til kr. 4600,- + porto. Fast Type 2 kabel på 4.7m. Tror det er en ganske ok pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mc_Herreington

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:26
Sitat fra: nofuelno på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:22
KEBA sin 16A veggboks koster litt over 6.000,-
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-16a-type-2#product
Men med den vil ikke BMW kunne lade med mer en 3,6kW. Og Mc_Herreington.opplyser at han har en 32A rød kontakt fra før.

16A 400V 3fas BMW 3,6kW (1x16x230) Tesla 11kW (3x16x230) maksimalt.
32A 400V 3fas BMW 7,4kW (1x32x230) Tesla 22kW (3x32x230) maksimalt.
(Tesla regnemåte)
Men de kan selvfølgelig stilles lavere.

Stemmer det. Det viktigste er å få maks ladehastighet til i3en, 11kw er nok plenty til Teslaen.

Takk for alle råd, kom gjerne med flere tips på ladere :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Mc_Herreington

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. juli 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:26
Sitat fra: nofuelno på onsdag 22. juli 2015, klokken 21:22
KEBA sin 16A veggboks koster litt over 6.000,-
http://www.nofuel.no/Produkt/keba-veggboks-16a-type-2#product
Men med den vil ikke BMW kunne lade med mer en 3,6kW. Og Mc_Herreington.opplyser at han har en 32A rød kontakt fra før.

I så fall kan jeg levere 22kW (3x32A) ladestasjon med kort tilførselskabel med rødt støpsel til kr. 4600,- + porto. Fast Type 2 kabel på 4.7m. Tror det er en ganske ok pris.

Takk for tilbudet kirkebo. Er dette en du har bygget eller har du en leverandørside som produktet ligger på ?
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Mc_Herreington

Her er bilder av utstyret jeg har tilgjengelig foruten standard Tesla adaptere og det som evt. følger med i3en.









Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Mc_Herreington


[/quote]
Biler med enfaslading (BMW) trekker 230V mellom faseledning og N, mens biler med trefaslading får 400V mellom faseledere (og 230V mellom faseleder og N). Så dette krever ingen omkobling, forutsatt at dette er en ladestasjon for trefas 400V 32A. Det er jo en mulighet for at BMWs ladestasjon er enfas (siden den er beregnet på BMW, jeg vet ikke)? I såfall får heller ikke tesla annet enn enfas 230V 32A. (7,4kW) .

Så om du vil ha opp til 22kW til Tesla og 7,4 kW til BMW er nok en standard ladestasjon 400V 3fas 32A et sikrere valg og sansynligvis mye billigere.
[/quote]

Sulland i Trondheim hadde lagt opp 400V til alle sine veggladere etter instruks fra BMW for å være forbredt på framtiden. Uansett så er det jo ikke noe alternativ å kjøpe BMW sin ( foruten det kule displayet :) ) hvis det er masse billigere løsninger å velge i.

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Mc_Herreington

#490
Har jeg skjønt dere riktig hvis alle disse boksene kan kjøpes, skrues opp på veggen og plugges rett i den røde industripluggen min. Kabelen som følger med boksen kan da settes i BMWen og automatisk lader den 7kw eller plugges i Teslaen og gi 22kw ? Da trenger man vel ikke elektriker engang :)

Er det noen av disse eller finnes det veggbokser som "struper" strømmen ? Tenker på at å lade med lavere hastighet forlenger batterilevetid. Så kan man pushe fullt de gangene man trenger det :)

Her er noen linker til de jeg har kjapt funnet:

http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a-mfast-kabel#product

http://www.nofuel.no/Produkt/saltobox-553-t2-kab-3f-32a-rcm#product

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

nofuelno

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:19
Har jeg skjønt dere riktig hvis alle disse boksene kan kjøpes, skrues opp på veggen og plugges rett i den røde industripluggen min. Kabelen som følger med boksen kan da settes i BMWen og automatisk lader den 7kw eller plugges i Teslaen og gi 22kw ? Da trenger man vel ikke elektriker engang :)

Er det noen av disse eller finnes det veggbokser som "struper" strømmen ? Tenker på at å lade med lavere hastighet forlenger batterilevetid. Så kan man pushe fullt de gangene man trenger det :)

Her er noen linker til de jeg har kjapt funnet:

http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a-mfast-kabel#product

http://www.nofuel.no/Produkt/saltobox-553-t2-kab-3f-32a-rcm#product

Det er korrekt forstått.  Disse boksene kan leveres med kabel påmontert rød industrikontakt.

Jeg ser imidlertid ikke noe behov for å kunne strupe strømmen da denne ladefarten betegnes som normallading
sammenlignet med hurtigladestasjoner.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Mc_Herreington

Sitat fra: nofuelno på torsdag 23. juli 2015, klokken 07:04
Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:19
Har jeg skjønt dere riktig hvis alle disse boksene kan kjøpes, skrues opp på veggen og plugges rett i den røde industripluggen min. Kabelen som følger med boksen kan da settes i BMWen og automatisk lader den 7kw eller plugges i Teslaen og gi 22kw ? Da trenger man vel ikke elektriker engang :)

Er det noen av disse eller finnes det veggbokser som "struper" strømmen ? Tenker på at å lade med lavere hastighet forlenger batterilevetid. Så kan man pushe fullt de gangene man trenger det :)

Her er noen linker til de jeg har kjapt funnet:

http://www.nofuel.no/Produkt/type2-veggboks-32a-mfast-kabel#product

http://www.nofuel.no/Produkt/saltobox-553-t2-kab-3f-32a-rcm#product

Det er korrekt forstått.  Disse boksene kan leveres med kabel påmontert rød industrikontakt.

Jeg ser imidlertid ikke noe behov for å kunne strupe strømmen da denne ladefarten betegnes som normallading
sammenlignet med hurtigladestasjoner.

Takk for svar. Hvilken av de to boksene ( evt. en annen av boksene dere fører ) anbefaler du ? Ser at saltoboksen jeg linket til krever b-vern, har jeg dette i sikringsskapet eller må dettte monteres ?
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Griffel

#493
Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:14
Sulland i Trondheim hadde lagt opp 400V til alle sine veggladere etter instruks fra BMW for å være forbredt på framtiden. Uansett så er det jo ikke noe alternativ å kjøpe BMW sin ( foruten det kule displayet :) ) hvis det er masse billigere løsninger å velge i.
Det hjelper lite at 400V er lagt fram til veggboksen, dersom det ut fra veggboksen kun kommer 230V enfas, slik jeg forstår at de gjør fra BMW sin nåtids-løsning. Så de som legger fram 400V til BMW wallboks for å være forberet på framtiden må nok også være forberet på å bytte ut dagens BMW veggboks. Eller kjøpe en standardboks fra Elektrolux/Nofuel/jkirkebo/Bosch/Siemens/Zaptec/Proxll/Salto++++

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:14
Takk for svar. Hvilken av de to boksene ( evt. en annen av boksene dere fører ) anbefaler du ? Ser at saltoboksen jeg linket til krever b-vern, har jeg dette i sikringsskapet eller må dettte monteres ?
Dersom den røde stikkontakten er svært ny har du kanskje et B vern i skapet, så kanskje/kansje ikke. B-vern er nå et krav og enkelte ladestasjoner har et B-vern innebygget.
B-vern er uansett fornuftig for 3-fas 400V ladestasjoner om du ikke har det fra før.

Så om stasjonen levers med rødt støpsel, slik at den kan tilkobles en stikkontakt bør den ha slik værn innebygget, siden leverandøren ikke kan vite om stikkontakten har en B-jordfeilbryter. Enkelte røvere i bransjen vil nok sette på en slik sladd med støpsel uten å tenke på dette, den vil virke men har ferre sikkehetsbarriærer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mc_Herreington

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. juli 2015, klokken 09:08
Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:14
Sulland i Trondheim hadde lagt opp 400V til alle sine veggladere etter instruks fra BMW for å være forbredt på framtiden. Uansett så er det jo ikke noe alternativ å kjøpe BMW sin ( foruten det kule displayet :) ) hvis det er masse billigere løsninger å velge i.
Det hjelper lite at 400V er lagt fram til veggboksen, dersom det ut fra veggboksen kun kommer 230V enfas, slik jeg forstår at de gjør fra BMW sin nåtids-løsning. Så de som legger fram 400V til BMW wallboks for å være forberet på framtiden må nok også være forberet på å bytte ut dagens BMW veggboks. Eller kjøpe en standardboks fra Elektrolux/Nofuel/jkirkebo/Bosch/Siemens/Zaptec/Proxll/Salto++++

Sitat fra: Mc_Herreington på torsdag 23. juli 2015, klokken 01:14
Takk for svar. Hvilken av de to boksene ( evt. en annen av boksene dere fører ) anbefaler du ? Ser at saltoboksen jeg linket til krever b-vern, har jeg dette i sikringsskapet eller må dettte monteres ?
Dersom den røde stikkontakten er svært ny har du kanskje et B vern i skapet, så kanskje/kansje ikke. B-vern er nå et krav og enkelte ladestasjoner har et B-vern innebygget.
B-vern er uansett fornuftig for 3-fas 400V ladestasjoner om du ikke har det fra før.

Så om stasjonen levers med rødt støpsel, slik at den kan tilkobles en stikkontakt bør den ha slik værn innebygget, siden leverandøren ikke kan vite om stikkontakten har en B-jordfeilbryter. Enkelte røvere i bransjen vil nok sette på en slik sladd med støpsel uten å tenke på dette, den vil virke men har ferre sikkehetsbarriærer.

La med et bilde av sikringsskapet i en tidligere post, bør vel kunne se om det er et b-vern der ?
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA