Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Torodd Stangeland

#465
Har målt med under 50% igjen ja.
14,3 ampere gir vel ca 3.300 watt, alt etter spenning. Har en kurs som gir ca 232 volt i garasjen, og en på husveggen med ca 237 volt (kortere kabelstrekk fra sikringsskap)
Har 14,3 amp. begge steder, altså noen watt mer på husveggen :-)
Betyr ikke allverden, men hadde jo vært kjekt å kunne fått ut 16 amp. og ca 3700 watt :-)
Har vurdert en semiportabel boks trefase 32 amp. men som flere er inne på, er det nok ikke ofte det ville vært nødvendig. Bare kjekt å ha
Bmw I3 2015

Torodd Stangeland

Emil, da er du nede i 206 volt, hvis de tallene stemmer?
Bmw I3 2015

emil

#467
Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 19. juli 2015, klokken 20:59
Emil, da er du nede i 206 volt, hvis de tallene stemmer?

Det går noen Watt til andre ting også mens bilen lader. Nå vet jeg heller ikke om tallene på ladeeffekt er målt på AC eller DC siden av laderen, men siden samme tall brukes på DC-hurtiglading kan man kanskje regne med at det er på DC-siden og da er det også et tap i laderen med i de ~400W som er opp til 16A.

Vil tippe at laderen justerer seg så totalt strømtrekk inkludert tap og alt annet strømtrekk blir så tett opp til pilotsignalet som mulig

Torodd Stangeland

Ja, det hørtes jo ut som en logisk forklaring.
Åssen fungerer dette pilotsignalet, er det en gitt frekvens som forteller bilen at den da kan trekke så mange ampere? Så ved kun å endre på signalet, kan en i teorien stille trinnløst fra 6-32 ampere?
Bmw I3 2015

emil

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 19. juli 2015, klokken 22:12
Ja, det hørtes jo ut som en logisk forklaring.
Åssen fungerer dette pilotsignalet, er det en gitt frekvens som forteller bilen at den da kan trekke så mange ampere? Så ved kun å endre på signalet, kan en i teorien stille trinnløst fra 6-32 ampere?

SitatThe J1772 Pilot is a 1khz +12V to -12V square wave, the voltage defines the state and the duty cycle defines the current available to the EV

Og standarden går fra 6A opp til 80A (US-folket er glad i høyeffekt enfaselading) og kan da gå trinnløst fra 6A og det er vel først når man passerer 50A at man ikke lengre kan gå i 1A steg oppover.

Torodd Stangeland

Da er det gjerne mulig å manipulere kladden litt?
Klarte ikke helt å oversette hvordan piloten virker. Det er altså en 1 khz firkantpuls, men skjønte ikke helt hva som gjorde hva? :-\
Bmw I3 2015

emil

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 19. juli 2015, klokken 23:56
Da er det gjerne mulig å manipulere kladden litt?
Klarte ikke helt å oversette hvordan piloten virker. Det er altså en 1 khz firkantpuls, men skjønte ikke helt hva som gjorde hva? :-\

Sent på kvelden og skal tidlig opp, så linker bare til Wikipedia:  https://en.wikipedia.org/wiki/Duty_cycle

Og tabellen som angir tilgjengelig ladeeffekt:

< 3%  Error
3% - 7%  Digitial Com Required
10%  6A
20%  12A
30%  18A
40%  24A
50%  30A
60%  36A
70%  42A
80%  48A
86%  55A
88%  60A
90%  65A
92%  70A
94%  75A
96%  80A
> 96% Error

Up to 51A Amps = Duty cycle x 0.6 Duty cycle = Amps / 0.6
51 - 80A Amps = (Duty Cycle - 64) 2.5

Torodd Stangeland

Takk skal du ha, da skjønte jeg det  :)
Men om dette pilotsignalet lar seg tune, er vel kanskje tvilsomt....
Bmw I3 2015

LMOR

Har gått gjennom en haug med målinger, og ser at gjennomsnittet med standardlader er et trekk på 2,5kWh, noe som faktisk er 11A og ikke 12A...

Må vente med å teste Mennekes laderen til etter sommeren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Det blir spennende å høre LMOR. Hvis Mennekes og lader med 14-15 ampere, skal det vel være slik.
Bmw I3 2015

LMOR

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 20. juli 2015, klokken 23:43
Det blir spennende å høre LMOR. Hvis Mennekes og lader med 14-15 ampere, skal det vel være slik.
Blir motivert når noen synes målinger er spennende  ;D

Fikk jukset det til her på hytta, med noen overgangskabler slik at måleren kom med i loopen.

På 8A så trekker den 7,8A
På 10A så er jeg nede i 9,65A
På 13A så trekker den 12,5A
og til slutt på 16A så trekker den 15A

Så her var den også noe margin, selv om den er litt mindre enn på standardlader og på din lader. Bilen er på 60%, så disse tallene burde være det den maks trekker.
Det er jo rimelig at det er en liten margin, siden mange nok velger 10,13,16A ut i fra sikringsstørrelsen. Det kan også være grunnen til at marginen er mindre på 8A. Testet ikke 6A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Så flott LMOR. Målinger er alltid interessant  ;)
Joda, jeg tenkte og slik, at det blir valgt strømstyrke ut fra sikringsstørrelse. Og da kan jo en liten margin være greit.
Får nok bare slå meg til ro med det. 0,7 ampere mindre enn Mennekes får jeg tåle, EVI-kabelen kostet tross alt bare 3.300,-  Og det lille displayet er veldig allright. Får trøste meg med at sikringene har et bedre liv
Bmw I3 2015

Mc_Herreington

Dere begynner sikkert å bli lei av samme spørsmålene, men det her har jeg ingen greie på ?

Har en 32A 400V industrikontakt ( rød ) som jeg lader Teslaen min hjemme med.

Optimalt ønsker jeg meg en veggboks som kan lade både Teslaen og i3en som jeg har bestilt, altså bytte ut røde industrikontakten med en veggboks som kan lade begge bilene, helst automatiskt så uansett hvilken bil pluggen blir stukket inn i så justerer boksen mellom 400V og 230V ( har forstått at BMW ikke tar 400V ).

Evt andre løsninger som er grei ( evt dele opp kursen til to kontakter ? ).

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Griffel

#478
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:54
Dere begynner sikkert å bli lei av samme spørsmålene, men det her har jeg ingen greie på ?

Har en 32A 400V industrikontakt ( rød ) som jeg lader Teslaen min hjemme med.

Optimalt ønsker jeg meg en veggboks som kan lade både Teslaen og i3en som jeg har bestilt, altså bytte ut røde industrikontakten med en veggboks som kan lade begge bilene, helst automatiskt så uansett hvilken bil pluggen blir stukket inn i så justerer boksen mellom 400V og 230V ( har forstått at BMW ikke tar 400V ).

Evt andre løsninger som er grei ( evt dele opp kursen til to kontakter ? ).
En hvilken som helst type2 ladestasjon (veggboks) 32A 400V fikser akkurat det du ber om (det er bakgrunnen for standarden).
Etter hvert finnes det jo mange alternativer til slike ladestasjoner. (Elektrolux,Nofuel,Salto,Siemens++++++)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bromm

#479
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. juli 2015, klokken 09:40
Sitat fra: Mc_Herreington på onsdag 22. juli 2015, klokken 01:54
Optimalt ønsker jeg meg en veggboks som kan lade både Teslaen og i3en som jeg har bestilt, altså bytte ut røde industrikontakten med en veggboks som kan lade begge bilene, helst automatiskt så uansett hvilken bil pluggen blir stukket inn i så justerer boksen mellom 400V og 230V ( har forstått at BMW ikke tar 400V ).

Evt andre løsninger som er grei ( evt dele opp kursen til to kontakter ? ).
En hvilken som helst type2 ladestasjon (veggboks) 32A 400V fikser akkurat det du ber om (det er bakgrunnen for standarden).
Etter hvert finnes det jo mange alternativer til slike ladestasjoner. (Elektrolux,Nofuel,Salto,Siemens++++++)
Jeg kan anbefale Proxll (tidligere kjent som Circontrol) - har denne selv og er storfornøyd ;D

http://www.proxll.no/veggmontert-ladestasjon/

Denne enkleste og billigste er alt du behøver (7,2/21 kW): http://wpstatic.idium.no/www.proxll.no/2014/10/6619424-PROXLL-WBM.pdf

Kjøpte min av ElectroSkandia (men jeg er ikke sikker hvem som fører dem etter navnebyttet)...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA