Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Tinhlevan

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:56
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:33
Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?

Er nok mer en fortolkning av reglene, og "skitten" forsøk på å selge eget utstyr.

Enkelt forklart kan du fremdeles lade med inntil 16A fra et hvilket som helst 16A stikk du måtte finne.

Legger du opp nytt OG dedikert ladestikk kan Schuko sikres med maks 10A mens Cee er 16A / 32A etc. Slike nye kurser skal også utstyres med B type jordvern.

På slike nye kurser kan en så lade med hva som helst, inkludert 16 ladekabel, eller ladestasjon også fra andre enn Ishavskraft.



Takk for svar Griffel og Elektrolux. Jeg har ifbm kjøp av i3 installert helt nye 16A kurs i garasjen, så det burde holde siden det kun brukes til å lade bilen og ikke noe annet. ;)

Homecast

Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. juli 2015, klokken 15:56
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 16. juli 2015, klokken 13:33
Noen som kan forklare hva de nye forskriftene går ut på? Fikk et skriv fra Ishavskraft om at, hvis du lader hjemme med en høyere amp styrke enn 10A må man ha en dedikert veggboks. Hva slags minimums innstallsjon snakker de om her?

Er nok mer en fortolkning av reglene, og "skitten" forsøk på å selge eget utstyr.

Enkelt forklart kan du fremdeles lade med inntil 16A fra et hvilket som helst 16A stikk du måtte finne.

Legger du opp nytt OG dedikert ladestikk kan Schuko sikres med maks 10A mens Cee er 16A / 32A etc. Slike nye kurser skal også utstyres med B type jordvern.

På slike nye kurser kan en så lade med hva som helst, inkludert 16 ladekabel, eller ladestasjon også fra andre enn Ishavskraft.

Risikovurering etter bruk er noe alle installasjoner har fått utført, aldri har elbil lading vært tema, det er så stor forskjell at det er endring av bruk hvilket også endrer vilkår, dermed så kan man faktisk med rette si at lading på gammel 16 ampere kurs ikke er tillatt.

Endring av bruk utløser endring i krav som deretter utløser 10 ampere og B vern på enkelt schuko stikk for elbil lading
16 ampere på industristikk, fortsatt kun en stikk på kursen og B vern.

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

Sitat fra: Homecast på fredag 17. juli 2015, klokken 16:56

Risikovurering etter bruk er noe alle installasjoner har fått utført, aldri har elbil lading vært tema, det er så stor forskjell at det er endring av bruk hvilket også endrer vilkår, dermed så kan man faktisk med rette si at lading på gammel 16 ampere kurs ikke er tillatt.

Endring av bruk utløser endring i krav som deretter utløser 10 ampere og B vern på enkelt schuko stikk for elbil lading
16 ampere på industristikk, fortsatt kun en stikk på kursen og B vern.
Det er nok å ta i litt hardt. En kunne nok ha laget et slik forbud og hevdet at det ikke er tilbakevirkende (stikkontakt lovlig for de den er gammel, men å bruk til lading er ikke lov). En slik regel vil nok gå litt utenfor NEKs myndighet, så slik er det ikke. Derfor er det er nok lov, men kanskje ikke lurt?

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."

De som selger utstyr for lading av elbiler bør ikke anbefale andre løsninger enn de NEK mener bør etableres.

(Og som vanlig i slike sammenhenger betyr bør omtrent det samme som skall dersom en ikke har spesielle grunner for å velge noe annet som er minst like bra).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Sitat fra: Griffel på fredag 17. juli 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Homecast på fredag 17. juli 2015, klokken 16:56

Risikovurering etter bruk er noe alle installasjoner har fått utført, aldri har elbil lading vært tema, det er så stor forskjell at det er endring av bruk hvilket også endrer vilkår, dermed så kan man faktisk med rette si at lading på gammel 16 ampere kurs ikke er tillatt.

Endring av bruk utløser endring i krav som deretter utløser 10 ampere og B vern på enkelt schuko stikk for elbil lading
16 ampere på industristikk, fortsatt kun en stikk på kursen og B vern.
Det er nok å ta i litt hardt. En kunne nok ha laget et slik forbud og hevdet at det ikke er tilbakevirkende (stikkontakt lovlig for de den er gammel, men å bruk til lading er ikke lov). En slik regel vil nok gå litt utenfor NEKs myndighet, så slik er det ikke. Derfor er det er nok lov, men kanskje ikke lurt?

Anbefalingen fra NEKs ekspertgruppe for elbiler er uansett denne:
"Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige
eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem)."

De som selger utstyr for lading av elbiler bør ikke anbefale andre løsninger enn de NEK mener bør etableres.

(Og som vanlig i slike sammenhenger betyr bør omtrent det samme som skall dersom en ikke har spesielle grunner for å velge noe annet som er minst like bra).

Problemet kommer av at rådene her inne går på at om stikket ditt er montert før 2014 så går det bra, jeg mener at dette er helt katastrofalt feil siden du da ikke vet om dette er et stikk ifra 1984 eller 2010, første kan da fort være uten jordfeilbryter og med skrusikringer, nå man da kjøper uorginale løsninger som lader på 16 ampere så vil feilene komme og det fort!
Problemet med å gi råd over nettet er at du vet ikke hvem du gir råd til, og dermed ser jeg ikke noen andre løsninger enn å gi råd om det som er trygt og sikkert, ergo nytt anlegg etter forskriftene.

Er forsåvidt da i elektro bransjen og ser dermed mange som har prøvd seg på smarte løsninger, og min "skremsels propaganda" kommer som direkte konsekvens av hva jeg har sett selv skjer.
En vanlig shucko stikk er ikke dimensjonert for elbil lading PUNKTUM =).

Problemet er alle de som slår seg opp og tilbyr utstyr som ikke er sikre og som direkte går imot dette med trygg lading fordi de selv mener at de kan bedre enn ekspertene som utformer regelverket. Vel dem om det....
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Kanon



Problemet kommer av at rådene her inne går på at om stikket ditt er montert før 2014 så går det bra, jeg mener at dette er helt katastrofalt feil siden du da ikke vet om dette er et stikk ifra 1984 eller 2010, første kan da fort være uten jordfeilbryter og med skrusikringer, nå man da kjøper uorginale løsninger som lader på 16 ampere så vil feilene komme og det fort!
Problemet med å gi råd over nettet er at du vet ikke hvem du gir råd til, og dermed ser jeg ikke noen andre løsninger enn å gi råd om det som er trygt og sikkert, ergo nytt anlegg etter forskriftene.

Er forsåvidt da i elektro bransjen og ser dermed mange som har prøvd seg på smarte løsninger, og min "skremsels propaganda" kommer som direkte konsekvens av hva jeg har sett selv skjer.
En vanlig shucko stikk er ikke dimensjonert for elbil lading PUNKTUM =).

Problemet er alle de som slår seg opp og tilbyr utstyr som ikke er sikre og som direkte går imot dette med trygg lading fordi de selv mener at de kan bedre enn ekspertene som utformer regelverket. Vel dem om det....

En schuko er vel godkjent for opp til 16 amper?  Burde egentlig ikke være et problem med godkjent lader? Er det varmgang du tenker er problemet med skrusikring?
[/quote]

Homecast

Sitat fra: Kanon på fredag 17. juli 2015, klokken 21:35


Problemet kommer av at rådene her inne går på at om stikket ditt er montert før 2014 så går det bra, jeg mener at dette er helt katastrofalt feil siden du da ikke vet om dette er et stikk ifra 1984 eller 2010, første kan da fort være uten jordfeilbryter og med skrusikringer, nå man da kjøper uorginale løsninger som lader på 16 ampere så vil feilene komme og det fort!
Problemet med å gi råd over nettet er at du vet ikke hvem du gir råd til, og dermed ser jeg ikke noen andre løsninger enn å gi råd om det som er trygt og sikkert, ergo nytt anlegg etter forskriftene.

Er forsåvidt da i elektro bransjen og ser dermed mange som har prøvd seg på smarte løsninger, og min "skremsels propaganda" kommer som direkte konsekvens av hva jeg har sett selv skjer.
En vanlig shucko stikk er ikke dimensjonert for elbil lading PUNKTUM =).

Problemet er alle de som slår seg opp og tilbyr utstyr som ikke er sikre og som direkte går imot dette med trygg lading fordi de selv mener at de kan bedre enn ekspertene som utformer regelverket. Vel dem om det....

En schuko er vel godkjent for opp til 16 amper?  Burde egentlig ikke være et problem med godkjent lader? Er det varmgang du tenker er problemet med skrusikring?
[/quote]

Den er godkjent for 8 ampere kontinuerlig strømtrekk, (det standarden de er bygget etter går for) den er dimensjonert for 16 ampere over kortere perioder (slik som en kapp /gjær sag som går av og på, støvsugere i 10-15 min, og lignende) det er blandt annet ikke tillatt å koble til VVB på 1500W eller mer i stikkontakter lenger pga nettopp dette problemet, og de trekker mindre strøm enn en el bil og kortere tid også
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Nå tar det litt av her igjen. Det er en helt annen grunn til at varmtvannsberederen forårsaker brann.

Alle apparater med f.eks varmekolber og som styres med termostat er potensielle brannfeller hvis f.eks kolben eller termostaten går i stykker.

Dette kan ikke sammenlignes med lading av bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Homecast

Sitat fra: LMOR på fredag 17. juli 2015, klokken 22:46
Nå tar det litt av her igjen. Det er en helt annen grunn til at varmtvannsberederen forårsaker brann.

Alle apparater med f.eks varmekolber og som styres med termostat er potensielle brannfeller hvis f.eks kolben eller termostaten går i stykker.

Dette kan ikke sammenlignes med lading av bil.

Termostaten er lik med fast kobling eller om det er et stikk, problemet er at stikket ikke tåler belastningen. Tviler du på det så får du heller ta en telefon eller mail til DLE eller DSB så blir du forklart akkurat det samme. Akkurat det samme med elbil lading, stikket er ikke dimensjonert for det. At bil bransjen har valgt å levere med mode 2 ladere har med enkelhet for dem, det er ikke de som er fagfolk når det gjelder elektro, ei heller personer som selger "fikse" løsninger fordi folk vil ha ting så billig som mulig, da spesielt 16 ampere lading.

Man reklamerer da med 16 ampere lading på schuko kontakt som en kjempegod løsning, når det i realiteten er en kjempefarlig tidsbome. Din mening kan godt være at jeg overdriver men jeg jobber med elektro, er utdannet elektro ingeniør og 8 års praksis som elektriker, jeg gjetter ikke på hva jeg sier. Jeg har erfaring på feltet.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

LMOR

Jeg har lagt ut klipp fra en Sintef rapport om varmgang i en annen tråd. Jeg tviler ikke på din kompetanse som elektriker, men det er ikke det samme som å være ekspert på hva som skal til før det begynner å brenne.

Jeg har lest alt jeg kan finne på DLE og DSB sine sider, og faresignalene de skriver om er varme sikringer og brente kontakter. Det må selvfølgelig alle være oppmerksom på.

Det ligger også rapporter ute på nettet om bakgrunnen for at en varmtvannsbereder skal kobles som fast installasjon. Den type nedsmeltningsrisiko er ikke relevant for en Elbil, da det også ville betyr at bilen blir ødelagt. Det er lagt litt mer i sikring av en Elbil, enn en bereder til noen tusenlapper.

Antar at kilden til denne diskusjonen er informasjonsskrivet nederst på denne siden, som også DSB viser til:

http://nelfo.no/Elsikkerhet/Elbil--lading/

Den er heller dårlig skrevet, og refererer til at de fleste standard ladere er på 10A. Den tar også opp det som er en potensiell risiko, at kladden henger i kontakten, og det kan absolutt føre til varmgang. For å redusere risikoen bør sikringen være på 10A eller en fast veggboks. Men det er jo ikke noe stort problem å sikre at kabelen ikke er belastet? (de skriver også litt om det)

Men det å vri dette til at det ikke forsvarlig eller lov å lade på 12A med standard kladd er å overdrive. Jeg har varmeovner som trekker mer og som ikke er fast montert. Det er usannsynlig at standardkladden er godkjent i EU uten at noen har forstått at de fleste vil bruk kun denne.

Det er også en stor forskjell mellom Norge og stort sett hele EU. Vi trekker 1000% mer strøm gjennom anlegget. For en danske vil en i3 utgjøre 100% økning av strømforbruket, mens det for meg utgjør en økning på 10%.

Og til slutt er det kanskje greit å opplyse om at Nelfo er en bransjeorganisasjon, og at det er MYE penger for bransjen å tjene på å sette opp 100-200 000 veggbokser rundt om i landet  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Torodd Stangeland

Sitat fra: LMOR på fredag 21. februar 2014, klokken 21:43
Sitat fra: Tinhlevan på fredag 21. februar 2014, klokken 20:43
Sitat fra: LMOR på fredag 21. februar 2014, klokken 15:58
Jeg har kjøpt denne:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5
Regner med å få testet den neste uke.
Hvis denne holder som lovet (60%) raskere enn kladden som følger med bilen så er det jo toppers. Mange hjemmeladere koster jo minst dobbelt så mye. Men det forutsetter vel at man har 16 A tilgjengelig?
Er prisen inkl.mva?
Prisen må du ta opp med dem, men til forbrukere skal vel prisen oppgis med mva.

Ellers overdriver de nok litt, for deres beregning er nok basert på det flere trodde, at kladden som leveres med bilen lader med 10A. Nå vet vi at den lader med 12A, og dermed blir det maks 33% raskere. Med det vil selvfølgelig gjelde alle 16A ladere. Du må opp til 32A for å få noe med, ca 266% :-)
Hvor mange ampere får du med denne? Kjøpte nettopp en EVI kabel, men får bare 14,3 ampere. Selger sier det ligger inne 10% sikkerhetsmargin. Blir feil å selge den som 16 amp. da synes jeg, får bare 2,3 amp. mer enn originalkladden....
Bmw I3 2015

LMOR

Det var en gammel post  :)

Jeg måtte levere denne tilbake, fordi den ikke fungerte. De har sikkert ordnet det nå.

Men hvordan sjekker du at du bare får 14,3?
Måler du direkte i kontakten?
Du får bare 16A opp til ca 70%.

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Torodd Stangeland på søndag 19. juli 2015, klokken 12:26
Hvor mange ampere får du med denne? Kjøpte nettopp en EVI kabel, men får bare 14,3 ampere. Selger sier det ligger inne 10% sikkerhetsmargin. Blir feil å selge den som 16 amp. da synes jeg, får bare 2,3 amp. mer enn originalkladden....

Denne marginen ligger nok i så fall i bilen, og er ikke noe ladekabelleverandør kan gjøre noe med. Sjekk kabelen på en Tesla, den rapporterer antall A som pilotsignalet gir, og utnytter 100% (endog til tider litt mer) av dette.

14.3A er ikke mulig for en kabel å gi, pilotsignalet kan bare signaliserer hele ampere. Altså 16A, 15A, 14A osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Torodd Stangeland

Ja, den var visst litt gammel den posten :-) Sitter å leser hele tråden nå, å ser du byttet den i Mennekes.
EVI-kabelen har display, der den viser 14,3 ampere. Har kontrollmålt at det stemmer ganske bra.
Når jeg spurte forhandleren av EVI-kabelen, sier han at alle kabler har en sikkerhetsmargin på 10%. Altså at en 10 Amp. kladd gir 9 Amp. Og en 16 Amp. kladd gir 14,4 Amp.  Syntes det høres litt rart ut....
Bmw I3 2015

LMOR

Det høres merkelig ut. Standard kladden trekker 12A. Jeg lader raskere på Mennekes på 13A. Jeg har ikke noe 16A uttak å teste Mennekes 16A. Men mener å ha regnet ut at den trakk 16A.

Men du må altså måle f.eks når bilen er under 50%.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

emil

Med min Leaf, Charge-Amps kabel og LeafSpy har LeafSpy rapportert 16A pilotsignal og ladeeffekt på 3.3kW, og jeg har målt tett oppunder 16A fra schuko med flytbar energimåler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA