Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Klykken

Du bestilte gjennom nofuel du også? Ingen andre som fører denne da? F.eks utland?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

Samme IP-sertifisering som mennekes også?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

i3_X5_730

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. juni 2014, klokken 15:43
Ratio 31323 ladekabelen vi selger gjør samme jobben og koster 4490.-  ;)

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd

Kan du dokumentere (med bilder) de angitte lade-valgene mot i3 på denne laderen som jeg gjorde her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg198978.html#msg198978   ;)

LMOR

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. juni 2014, klokken 15:43
Ratio 31323 ladekabelen vi selger gjør samme jobben og koster 4490.-  ;)
Den gjør vel ikke samme jobben hvis slike som meg, som har tilgang til 13A, må lade på 10A i stedet?
Det er langt ned fra 16A til 10A...

Vil gjerne også se dokumentasjon på IP67.

Oppdatering: Fant det på nettet: Waterproof (IP67). I Impact resistant (500N run-over test).

Så for de som ikke trenger 13A, så kan det være greit å spare litt penger  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

Mennekes 16 A hentet på posten.
Plugger i samme stikk der jeg bruker standard kladd....
Mennekes laderen viser rødt symbol på huset, noe som betyr manglende jording (det vet jeg!). Men: Mennekes laderen NEKTER å lade.
Så da blir jeg den første til å KLAGE på denne laderen.

Standard kladd fungerer utmerket.

I en annen stikk viser Mennekes grønt lys...

Jeg skal ha elektriker for å bytte til CEE stikk, så da skal jordingen også fikses.

Men min erfaring er altså at Mennekes laderen NEKTER å lade dersom man treffer på en stikk med dårlig jording.

Det er stikk i strid med det jeg har lest på denne tråden.

Så akkurat nå har jeg en splitter ny Mennekes lader jeg IKKE får brukt.

Og ja, jeg vet at jording er viktig!

BMW i3, Oslo

LMOR

Diskusjonen som vi hadde her gikk på standardladeren, og at den ikke ga beskjed om manglende jording. Kan ikke huske at den laderen du har kjøpt ble testet ut da.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

wesnym

Sitat fra: LMOR på lørdag 14. juni 2014, klokken 15:01
Diskusjonen som vi hadde her gikk på standardladeren, og at den ikke ga beskjed om manglende jording. Kan ikke huske at den laderen du har kjøpt ble testet ut da.

Standard kladden min lyser ikke på led som da angir Ground Present.
Men den lader bilen. Så jeg visste at det var dårlig jording på stikk jeg har ute.
Jeg har målt spenning mellom fase og jord, og den gir 132 V.
Men jeg har ikke megger, så jeg har ikke konstatert at jord er 100%, men i og med at standard kladd ikke lyste på Ground Present, så visste jeg at det var dårlig jording på min utestikk.

I denne tråden så har både du LMOR og trådstarter uttalt at Mennekes laderen fungerer på et dårlig jordet stikk.
Min test viser at standard kladd fungerer når jording ikke er tilstede, mens Mennekes laderen da ikke gir lading.
Tenkte det var greit for andre å få fakta om dette FØR de betaler kr 7000 for denne Mennekes laderen.
Det er mange stikk der ute med dårlig jording..... Kansje ikke på ladestasjoner, men hos familie og venner..
BMW i3, Oslo

Griffel

Sitat fra: wesnym på lørdag 14. juni 2014, klokken 20:11
Men den lader bilen. Så jeg visste at det var dårlig jording på stikk jeg har ute.
"Ground Present" på Norges versjon av kontrollkladd betyr ikke at jordforbindelsen er dårlig, men at de er en lekasje til jord. Den skal derfor helst ikke lyse. Lys er en advarsl om en liten jordfeil et eller annet sted.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

I denne tråden så har både du LMOR og trådstarter uttalt at Mennekes laderen fungerer på et dårlig jordet stikk.
Min test viser at standard kladd fungerer når jording ikke er tilstede, mens Mennekes laderen da ikke gir lading.
Tenkte det var greit for andre å få fakta om dette FØR de betaler kr 7000 for denne Mennekes laderen.
Det er mange stikk der ute med dårlig jording..... Kansje ikke på ladestasjoner, men hos familie og venner..
Som Griffel skriver har du nok misforstått dette.
Det jeg skrev var at Menneskes laderen fungerer fint på hytta, der jeg jeg har en lekkasje til jord, som standard-laderen lyser på, men ikke Menneskes.
Jeg har ikke testet på noen kontakt uten jord, det er det kun i3_X5_730 som har, i sin frustrasjon rundt lyset på standard laderen...

Jeg vil benytte anledningen til å advare mot å lade bilen på en kontakt uten jording, selv om det går greit med standard laderen. (i nødstilfelle så kan den brukes)
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: wesnym på lørdag 14. juni 2014, klokken 20:11mens Mennekes laderen da ikke gir lading.

Hvis du hadde lest manualen som finnes på det store Internettet, ville du funnet ut at dette står klinkende klart i manualen til Mennekes. Den vil IKKE lade, om det ikke finnes jording.
CC-laderen lader om det ikke finnes jording. Da lyser heller ikke lampen for Ground Present. Så enkelt er det. Den lyser heller ikke om det IKKE er lekkasje til jord.

elektrolux

Sitat fra: i3_X5_730 på fredag 13. juni 2014, klokken 22:20
Kan du dokumentere (med bilder) de angitte lade-valgene mot i3 på denne laderen som jeg gjorde her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg198978.html#msg198978   ;)

Er det slik du mener?
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

elektrolux

45 min etter....

Kravet er forøvrig 30 min. ;)

Ladelampen blinker, og bildet ble tatt mens den orange LED var av. 1/2 sek etter var den på.

Ellers viser den røde lysdioden at jeg lader på 10A ( Grunnet skjøteledningen ) Hadde begge de røde lyst ville det indikert 16A lading. 13A lading er ikke mulig på denne, men er standard på våre semiportable til 4900-
Stavanger:

wesnym

Sitat fra: Griffel på lørdag 14. juni 2014, klokken 20:50
"Ground Present" på Norges versjon av kontrollkladd betyr ikke at jordforbindelsen er dårlig, men at de er en lekasje til jord. Den skal derfor helst ikke lyse. Lys er en advarsl om en liten jordfeil et eller annet sted.
Takk for oppklaring. Har testet på mange stikk hjemme og standard kladd lyser aldri på "Ground Present". Mennekes derimot lyser grønt på alle untatt min utestikk, som da rett og slett har dårlig jordforbindelse.
Må få sjekket dette når jeg bytter til CEE stikk.
BMW i3, Oslo

wesnym

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 14. juni 2014, klokken 22:50
Sitat fra: wesnym på lørdag 14. juni 2014, klokken 20:11mens Mennekes laderen da ikke gir lading.

Hvis du hadde lest manualen som finnes på det store Internettet, ville du funnet ut at dette står klinkende klart i manualen til Mennekes. Den vil IKKE lade, om det ikke finnes jording.
CC-laderen lader om det ikke finnes jording. Da lyser heller ikke lampen for Ground Present. Så enkelt er det. Den lyser heller ikke om det IKKE er lekkasje til jord.
Manual er lest, og som du sier står det klart og tydelig.
Er vel egentlig glad for at Mennekes lyser rødt, fordi ellers hadde jeg vel ikke oppdaget at jeg har dårlig/manglende jord på min utestikk.
Jording er viktig, spesielt på den stikk vi bruker for å lade bilen hver dag.
Takk for god info av deg, LMOR og Griffel  ;)
Godt man har forum  ;D
BMW i3, Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA