Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Yttertorjen

Sitat fra: rth på fredag 18. april 2014, klokken 15:06
Om man har ett normalt strømopplegg med kurser tilpasset ledningstverrsnittet, så er det da ikke farlig å koble på noe som kan trekke langt mer enn kursen. Man vil aldri klare å lade 32A på en 16A kurs, uansett hvor mye en ber om det. På forbruk høyere enn 16A så går sikringen til kursen. Så det blir meningsløst å ha 32A lader på en 16A kurs.

I praksis så kan en jo oppleve dette i mange tilfeller på vanlig 1-fas 10A om en kobler på noe som trekker mye. Ei sag, en kompressor, en varmovn eller 2 osv.

Richard
Tålelig overlast og tid bestemmes av sikringenes karakteristikk. De mest "trege" kan faktisk holde med relativ stor overlast over relativ lang tid.  Det spesielle med motordrevet utstyr som sag, kompressor ol. er at motorens startestrøm vanligvis er 3 til 5 x driftsstrømmen. Feks en 2,3 kW motor som forenklet trekker ca 10 amp i driftsstrøm, trekker mellom 30 og 50 amp i startestrøm. Da smeller sikringene kjapt.  For vanlig ohmsk belastning som varmeelement og i vårt tilfelle lading, er disse startestrømmene tilnærmet lik driftsstrømmen.

Karbon

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. april 2014, klokken 20:55
Hvis den KAN trekke 32A, så får du ikke koble den til 16A kabel. Du kan selvfølgelig gjøre det på egen risiko, men dagen noen vrir bryteren til 32A og huset brenner ned, så kan du få en liten utfordring.

Eh... du får aldri mere enn 16A ut fra en 16A kurs, da slår sikringen ut.
Man skal være litt mer forsiktig når man kobler seg på 32A uttaket med utstyr som er beregnet på 16A/10A kurs.  Kabelen må være tykk nok slik at den ikke brenner opp eller blir varm ved kortsluttning eller feil.

10A 1,5mm2
16A 2,5mm2
32A 4mm2

Så tenk på at alt mellom sikring og bil må tåle kortsluttningsstrømen. 

LMOR

Sikringer er ikke digitale instrumenter. Det er ikke noe problem å trekke 18A i flere timer på en 16A kurs, litt avhengig av type sikring du har. På 32A går nok sikringen umiddelbart, men flere av disse laderene har trinnløs justering av strømtrekk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Så hva blir konklusjonen på tilkobling av 32A utstyr på 16A kurs?

Er dette lov siden kursen er sikret og den vil ta seg av eventuell overlast?

Og hva med 16A utstyr tilkoblet 32A kurs? Dette blir jo direkte farlig da feil kan forårsake at det underdimensjonerte utstyret ved feil kan bli overopphetete. Men om utstyret har sin egen sikring og kort tilførselsledning slik våre semiportable løsninger har er det kanskje mulig likevel? Da blir det kun den korte kabelen m ellom 32A stikk og innebygget sikring som er underdimensjonert, samtidig som den er mer enn sterk nok til å trippe sikringen på en 32A kurs før den blir overopphetet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. april 2014, klokken 08:35
Sitat fra: LMOR på lørdag 19. april 2014, klokken 06:39
Sikringer er ikke digitale instrumenter.

Det er faktisk ikke alltid sant lengre ;)

Bl.a ladestasjonen ved Kransen i Moss bruker disse:
http://www.eaton.no/Norway/Electrical/ProductsServices/CircuitProtection/RCOCB/xDigitaldRBM/index.htm
OK, de som har digitale sikringer kan slappe av  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. april 2014, klokken 09:04
Så hva blir konklusjonen på tilkobling av 32A utstyr på 16A kurs?
Og hva med 16A utstyr tilkoblet 32A kurs?
Den som er bekymret for å koble 16A utstyr til 32A, bør også være bekymret for det omvendte...

Konklusjon?
Hvis utstyrer du kobler til også har en sikring på 16A når du skrur ned til 16A, så er det OK. Det har de nok ikke.
Men du kan få kjøpt overgangskabler fra 32A til 16A med innebygget sikring. Da kan du føle deg trygg både for sikkerhet og i forhold til hva som er lov. Men da koster det fort 1000.- til på toppen av den portable laderen.
Ellers gjør du som du vil, hvis du tar sjansen på at en brann ikke kan spores tilbake på en feil bruk av utstyr hvis du f.eks. glemte å stille den ned...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Sitat fra: elektrolux på lørdag 19. april 2014, klokken 09:04
Så hva blir konklusjonen på tilkobling av 32A utstyr på 16A kurs?

Er dette lov siden kursen er sikret og den vil ta seg av eventuell overlast?

Og hva med 16A utstyr tilkoblet 32A kurs? Dette blir jo direkte farlig da feil kan forårsake at det underdimensjonerte utstyret ved feil kan bli overopphetete. Men om utstyret har sin egen sikring og kort tilførselsledning slik våre semiportable løsninger har er det kanskje mulig likevel? Da blir det kun den korte kabelen m ellom 32A stikk og innebygget sikring som er underdimensjonert, samtidig som den er mer enn sterk nok til å trippe sikringen på en 32A kurs før den blir overopphetet.

Tenk 10A kurs og 16A inne i huset ditt.  Hvis du tar en kraftig vifteovn og setter den på en 10A kurs så går sikringen. Du skrur ned effekten og alt i orden, sikringen holder.  Huset er jo fult av artikler som trekker 0,5A og 3A osv.  du kan fint sette disse apparatene i både 10A og 16A kurs.  Sikringen ryker når du har koblet inn litt for mange apparater på samme kursen.

Når du skal trekke 16A og 32A konstant i fra samme punkt er det å anbefale trefaskontakter da disse er kraftigere og man unngår varmeutvikling i kontakten.

magmin

Noen som har Saltoboks koblet til 32A med 7,4 kw? Finner ikke ut om den kan leveres med fast kabel - på nettsiden deres ser det ut som om du må kjøpe separat kabel (trodde det var et krav at denne skulle være fast) og hva er lengden ev på medfølgende kabel - interessert i erfaringer med boksen forøvrig også.
BMW i3

jkirkebo

Sitat fra: magmin på søndag 20. april 2014, klokken 08:12
Noen som har Saltoboks koblet til 32A med 7,4 kw? Finner ikke ut om den kan leveres med fast kabel - på nettsiden deres ser det ut som om du må kjøpe separat kabel (trodde det var et krav at denne skulle være fast) og hva er lengden ev på medfølgende kabel - interessert i erfaringer med boksen forøvrig også.

Så vidt jeg vet finnes den i utgaver både med og uten fast kabel. Det er forøvrig ikke noe krav om det ene eller andre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olemann

#220
Noen som er ajour med hva som nå er rimeligste mulighet for å lade med 16A på transportabel "kladd" ?
   
Oppfattet at et firma i Trondheim hadde problemer med leveranse og delvis også kvalitet, er det da bare Mennekes kladden som er beskrevet i denne tråden som er alternativet vi har  foreløpig?  Kjenner også til Elbilhjelpens til 4.490.  Noen som har erfaringer med den siste på en i3?  (jeg har erfaring med en kladd derfra til min trilling, den har fungert utmerket)

Ev. andre "kladder" ?

Mvh Ole

smukken

Sitat fra: Olemann på onsdag 23. april 2014, klokken 10:12
Noen som er ajour med hva som nå er rimeligste mulighet for å lade med 16A på transportabel "kladd" ?
   
Oppfattet at et firma i Trondheim hadde problemer med leveranse og delvis også kvalitet, er det da bare Mennekes kladden som er beskrevet i denne tråden som er alternativet vi har  foreløpig?  Kjenner også til Elbilhjelpens til 4.490.  Noen som har erfaringer med den siste på en i3?  (jeg har erfaring med en kladd derfra til min trilling, den har fungert utmerket)

Ev. andre "kladder" ?

Mvh Ole
Jeg har Mennekes 16A fra nofuel, har bare gode erfaringer.
Den er kostbar, men virkelig solid bygget.
Den til Elbilhjelpen gjør nok samme jobben, tipper det er marginale forskjeller så lenge du lader på 16A, Mennekes har jo justering i flere trinn ned til 6A.
BMW i3

Truls Martin

Sitat fra: magmin på søndag 20. april 2014, klokken 08:12
Noen som har Saltoboks koblet til 32A med 7,4 kw? Finner ikke ut om den kan leveres med fast kabel - på nettsiden deres ser det ut som om du må kjøpe separat kabel (trodde det var et krav at denne skulle være fast) og hva er lengden ev på medfølgende kabel - interessert i erfaringer med boksen forøvrig også.

Monterte en Saltoboks 32a for en kunde for et par uker siden. Den kan bestilles både med og uten kabel. Tipper den var ca 4-5 meter.

Forøvrig en veldig fin og tilsynelatende rimelig løsning.

De kunne også programmere den om slik at den ladet med feks 28 A dersom sikringen din kun er 32a (Schneider feks anbefaler 40a kurs til 32a boksen for at man ikke skal ligge rett oppunder/litt over vernet)

Hadde gått for tilsvarende boks, hadde jeg bare fått lov å legge ut 32a på fellesanlegget i garasjen :)

2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

magmin

Takker for greit og oppklarende svar - regner med at jeg kommer til å gå for denne løsningen.
BMW i3

np

Jeg har 2 el-kurser til garasjen, den ene dekker lys, stikkontakter og evt. lading, mens den andre går kun til varmekabler (2 spor á 1500W). Jeg lurer på å sette opp et eget 400V sikringsskap i garasjen. Jeg har allerede et 400V splitterskap ved husveggen grunnet egen kurs til utleie i kjelleren, som bare er 5-6 meter unna garasjen.

Kan fort ha to elbiler om ikke så mange år, så tenker eget skap er lurt uansett. (Og som den statistikkfreak som jeg er, har jeg da full kontroll på utgifter hjemme for lading.) Kapasiteten på batteriene går jo bare en vei, så jeg ser bare at man vil behøve å trekker mere strøm i årene fremover.

Noen som har erfaringer med dette? Kan sikringsskap stå i uisolert rom? Hva burde kostnad ved installasjon bli?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA