Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger fakta: Klar til å bestille i3 hvis den kan kjøre 130km i sommerhalvåret

Startet av i3_X5_730, søndag 02. mars 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

i3_X5_730

Sitat fra: TrondW på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:27
Er imponert over testmetodikk og pågangsmot her på forumet  :)

Denne laderen påvirkes etter det jeg skjønner ikke av bilens innstillinger. Hvordan er det med max lading? Lader den til batteriet er fullt eller kan du sette en begrensning på f.eks 80 % av kapasiteten? Det må vel uansett gjøres i bilen?

Den lader helt normalt, 0 - 80% på valgt Ampere og deretter litt saktere opp til 100%. Lader ut i fra de valgene du selv tar på laderen. Så dette gjøres ikke lengre via i3's iDrive meny.  :)  (Den står fast på MAX)

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:43
Mere testing!  ;D

For å underbygge påstanden om at Mennekes 35076 er bedre enn den billige, fjas-laderen til Clipper Creek.
Til de som kun har muligheten til å lade sin i3 ute i vær og vind ... her er løsningen.
Lading av i3 med Mennekes laderen neddykket i vann. IP67 i praksis:

(Hadde litt problemer til å få laderen til å synke ... den flyter faktisk)

Ler meg skakk  :)

Du MÅ være min tvillingbror, adskilt ved fødselen.

Akkurat som skulle gjort det selv!

Snakk om å tenke/teste utenfor "boksen"  8)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

TrondW

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 16:29
Sitat fra: TrondW på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:27
Er imponert over testmetodikk og pågangsmot her på forumet  :)

Denne laderen påvirkes etter det jeg skjønner ikke av bilens innstillinger. Hvordan er det med max lading? Lader den til batteriet er fullt eller kan du sette en begrensning på f.eks 80 % av kapasiteten? Det må vel uansett gjøres i bilen?

Den lader helt normalt, 0 - 80% på valgt Ampere og deretter litt saktere opp til 100%. Lader ut i fra de valgene du selv tar på laderen. Så dette gjøres ikke lengre via i3's iDrive meny.  :)  (Den står fast på MAX)

Men er det ikke et poeng å kun lade til 80% for å holde på batteriets kapasitet?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. mars 2014, klokken 13:57
Moro demonstrasjon av laderen! :D Skal være ganske sikker på din sak når du gjennomfører noe slikt.
Hadde vært spesielt imponert hvis du hadde lest denne først:

http://www.mennekes.de/index.php?id=details&tx_asimcommerce_pi1[mapid_dummy_0]=2000001&tx_asimcommerce_pi1[mapid_dummy_1]=2000001&tx_asimcommerce_pi1[mapid]=000000060000915600020023%3A0000000300035c020003003a%3A2

Den står i alle datablad/spec til IP44.

Siden du faktisk hadde bilde av IP67, så har jeg funnet ut etter til forskning, at kabelen er IP44 totalt, boksen som heldigvis var det du prøvde å senke ned er IP67.

Pluggene og skjøtene rundt dem er IP44.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:40
Den står i alle datablad/spec til IP44.
Siden du faktisk hadde bilde av IP67, så har jeg funnet ut etter til forskning, at kabelen er IP44 totalt, boksen som heldigvis var det du prøvde å senke ned er IP67.
Pluggene og skjøtene rundt dem er IP44.

Ja, hva så? Testen ble ikke tatt for å imponere deg, testen var å bevise at Mennekes laderen funker under vann/i en sølepytt, i motsetning til den usle Clipper Creek laderen. Ikke noe annet! Type 2 pluggen m/innfestning til kabelen og CEE-stikket m/innfestning til kabelen er selvsagt IP44. De kan ikke bli annet. Selve kladden m/innfestning til kabelen er IP67 og det er bevist. Hva annet vil du vite?  :o


Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:55
Sitat fra: LMOR på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:40
Den står i alle datablad/spec til IP44.
Siden du faktisk hadde bilde av IP67, så har jeg funnet ut etter til forskning, at kabelen er IP44 totalt, boksen som heldigvis var det du prøvde å senke ned er IP67.
Pluggene og skjøtene rundt dem er IP44.

Ja, hva så? Testen ble ikke tatt for å imponere deg, testen var å bevise at Mennekes laderen funker under vann/i en sølepytt, i motsetning til den usle Clipper Creek laderen. Ikke noe annet! Type 2 pluggen m/innfestning til kabelen og CEE-stikket m/innfestning til kabelen er selvsagt IP44. De kan ikke bli annet. Selve kladden m/innfestning til kabelen er IP67 og det er bevist. Hva annet vil du vite?  :o

+1

Det er vel heller skjelden at vannstanden er høyere enn tilkoplingspunktene til bil og nett - heldigvis...

"Kladden" derimot har en tendens til å bli liggende på bakken.

Jeg finner testen relevant, om enn noe utradisjonell  ::)

"Cred" til I3_X3_X5_730 som utfører denne form for tester på eget utstyr og for egen risiko  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

LMOR

Sitat fra: Batteritralla på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:04
"Cred" til I3_X3_X5_730 som utfører denne form for tester på eget utstyr og for egen risiko  :)
Det var det jeg prøvde å gi også, selv om han tok mitt innlegg som noe negativt...
Jeg hadde ikke tatt sjansen, fordi jeg hadde sjekket databladet først, dermed står det respekt av noen som satser 7000.- for fellesskapet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#112
Men før alle løper og kjøper denne kabelen for så å la den ligge i en vannpytt over natten, så betyr IPx7 at den kan ligge i en vannpytt i 30min i motsetning til IPx4 som kun tåler regn.

For å kunne la den ligge en natt i en pytt så må du ha IPx8

Synes kanskje også at det de siste dagene har blitt litt for mye støy rundt at VI har et problem med laderen som følger med. Det er BMW som har et problem, og må rydde opp hvis de slutter å virke.

Ingen av laderne kan ligge under vann en natt, og den som følger med har en USA rating på NEMA4 som er mer enn IP44, men tåler uansett ikke å ligge i vann, så laderen testet over tåler det litt lengre:

Den som følger med:
provide a degree of protection against falling dirt, rain, sleet, snow, windblown dust, splashing water, and hose-directed water; and that will be undamaged by the external formation of ice on the enclosure

IP67:
provide a degree of protection against falling dirt; against hose-directed water and the entry of water during occasional temporary submersion at a limited depth; and that will be undamaged by the external formation of ice on the enclosure.

Altså tåler den høytrykkspyler og korte perioder under vann i tillegg.

Hvis den som følger med ikke tåler regn, så må BMW finne en erstatning til meg.

MEN det er mange andre grunner til å kjøpe denne kabelen som frister meg, hvis noen kan selge den til en OK pris med normal forbrukergaranti/reklamasjonsrett.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: TrondW på onsdag 19. mars 2014, klokken 21:38
Men er det ikke et poeng å kun lade til 80% for å holde på batteriets kapasitet?
Du kan ikke stille inn det på i3, men vi har tidligere konkludert med at det ikke er noe problem, fordi en 100% ladet i3, tilsvarer ca 85% av batterikapasiteten.
Fordeler og ulemper med det, men det gjør at vi ikke trenger å bekymre oss om annet enn selve laderen :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:42Synes kanskje også at det de siste dagene har blitt litt for mye støy rundt at VI har et problem med laderen som følger med. Det er BMW som har et problem, og må rydde opp hvis de slutter å virke.

Godt og veldig bra sagt! Det er vel det som må bli hovedkonklusjonen.  ;) 

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:42
MEN det er mange andre grunner til å kjøpe denne kabelen som frister meg, hvis noen kan selge den til en OK pris med normal forbrukergaranti/reklamasjonsrett.

For meg teller i allefall problemfri lading uansett forhold, og da er ikke 7.000,- rare investeringen. Mennekes-laderen kan jeg ha gjennom flere EL-bil forhold, mange mange år fremover. Da slipper jeg å tenke på at:

- Uh! Nå begynner det å regne ... hjelp:kortslutning!
- Shit! Nå snør det.
- Oi, nå fryser det på.
- Nei, "så hyggelig" ... vannet du pappas lader til i3'en også, sammen med blomstene?

;D

Klykken

Hehe, nåh.. :P Laderen tåler jo vannsprut til en viss grad, men ikke bading i vann.

Og strengt tatt blir dette VÅRT problem, i tillegg til BMWs. Når, eller hvis, laderen slutter å fungere for min del blir det 14 mil til nærmeste i3-forhandler for å få skaffet ny..
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på torsdag 20. mars 2014, klokken 07:47
Hehe, nåh.. :P Laderen tåler jo vannsprut til en viss grad, men ikke bading i vann.

Og strengt tatt blir dette VÅRT problem, i tillegg til BMWs. Når, eller hvis, laderen slutter å fungere for min del blir det 14 mil til nærmeste i3-forhandler for å få skaffet ny..
Feil er alltid irriterende, så det har du rett i. Men det er potensielt verre feil enn dette som fører til samme utfordring med verksted. Men hvis bilen stopper pga feil på "bilen" (inkl.lader), så er det BMW som skal komme til deg. Ellers forventer jeg at vi får en ekstra-lader som vi kan ha med, hvis det vil at vi skal komme til dem. Det blir uansett billigere enn at de skal sende en mann til deg for å gi deg lader eller hente bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på torsdag 20. mars 2014, klokken 07:42
Sitat fra: LMOR på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:42
MEN det er mange andre grunner til å kjøpe denne kabelen som frister meg, hvis noen kan selge den til en OK pris med normal forbrukergaranti/reklamasjonsrett.

For meg teller i allefall problemfri lading uansett forhold, og da er ikke 7.000,- rare investeringen. Mennekes-laderen kan jeg ha gjennom flere EL-bil forhold, mange mange år fremover. Da slipper jeg å tenke på at:

- Uh! Nå begynner det å regne ... hjelp:kortslutning!
- Shit! Nå snør det.
- Oi, nå fryser det på.
- Nei, "så hyggelig" ... vannet du pappas lader til i3'en også, sammen med blomstene?

;D
Og i tillegg:
- ser laderen flott ut
- og det er den eneste laderen som ser flott ut, kan lade på 16A, OG kan justeres ned til alle typer sikringskurser.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. mars 2014, klokken 07:53
Og i tillegg:
- ser laderen flott ut
- og det er den eneste laderen som ser flott ut, kan lade på 16A, OG kan justeres ned til alle typer sikringskurser.

+1

VELDIG gode poeng!  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA