Demontering av batterikasser på PSA

Startet av PLUTO, onsdag 08. oktober 2008, klokken 22:46

« forrige - neste »

PLUTO

Hvor lang tid bruker en "proff" som electrolux på å få ut alle tre batterikassene i en PSA bil?
Er mine beregninger over noenlunde riktige tror du?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Du er nok ikke så langt unna sannheten, men 3-er kassen behøver egenlig ikke tas ut.
Man kan klare å lirke ut lokket, og dermed demontere blokkene mens kassen står igjen.
Da tar det ikke så lang tid.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på onsdag 08. oktober 2008, klokken 22:46
Hvor lang tid bruker en "proff" som electrolux på å få ut alle tre batterikassene i en PSA bil?
Er mine beregninger over noenlunde riktige tror du?

3er kassen er den store bøygen. Her må styreboksen ut for at kassen kan lirkes litt framover før lokket tas av. Beregn 1 time på den alene. 11er og 6er kassene tas ut på 15 min tilsammen, dersom en vil.

Tipper det er mulig å klare hele jobben på 1 time, men da svetter en.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. oktober 2008, klokken 10:07
3er kassen er den store bøygen. Her må styreboksen ut for at kassen kan lirkes litt framover før lokket tas av. Beregn 1 time på den alene. 11er og 6er kassene tas ut på 15 min tilsammen, dersom en vil.

Tipper det er mulig å klare hele jobben på 1 time, men da svetter en.
Ok. Nå er den tiden ikke å regne for en som gjør det første gang, men jeg føler allikevel at jeg med den viten må redusere den antatte tid en gjennomsnitts norsk elbileier vil bruke på å montere PakTrakr i en PSA bil.
Batterikassene skal jo både ned og opp i tillegg til at alle kabler til PakTrakr skal monteres. Dersom man tenker at man ved første gangs jobb vil bruke dobbelt så lang tid som Electrolux vil demontering og montering av kassene bruke 4 timer. Om man så regner med to timer til å skru på ledningene og bore hull for ledninger er vi oppe i 6 timers arbeid for en som ikke har gjort dette før ;D. En annen ting er jo at man ikke trenger å ta ned alle batterikassene på en gang. Man kan godt ta en og en og koble dem sammen etter hvert dersom man synes det er greiest å gjøre det slik. Da vil ikke bilen stå uten å kunne brukes mer enn den tiden du bruker på en batterikasse.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Litt dumt at Moderator splittet en gammel tråd og flyttet mitt spørsmål til Pluto om han kunne kjøpe Pak Trakr til meg, for nå har denne diskusjonen havnet på kjøp og salg.  Men uansett......

Jeg hadde P106'en på bukken idag, første gang under en elbil så jeg brukte litt tid på å titte og tenke. Har mekket mye fossilbiler i min tid, så det blir vel mere self-mekk på elbilene også etter hvert.

Når dere tar ned 11'er og 6'er kassene ...
er da ledninger og vannslanger lange nok til at man ikke MÅ demontere noen av dem ???

En annen ting. Hva er den kassen som sitter under venstre baksete ???
- tilsvarende der bensintanken er under høyre baksete.
Bildet på side 2 i Saxo-instuksjonsboka har ingenting der. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

elektrolux

Alle slanger og ledninger må demonteres, men dette er enkelt med rette verktøyet. Husk å løsne radiatoren fra 6er kassen før denne senkes.

Boksen du nevner er sikkert dekselet over servostyringspumpa.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Kommer du til å demontere før du i det hele tatt har startet å senke ??
Alle slangene eller iallefall de for kjølevann må vel plugges antar jeg ?

Jeg la merke til braketten mot radiatoren - men takk.
Jeg får ta en tur under og rekognosere litt mere tror jeg.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

PLUTO

Sitat fra: Elmo på fredag 10. oktober 2008, klokken 10:43
Kommer du til å demontere før du i det hele tatt har startet å senke ??
Alle slangene eller iallefall de for kjølevann må vel plugges antar jeg ?

Ja du tar av slanger og ledinger før du senker pakken, men de er ikke vanskelige å ta av. kjøleslangene kan plugges, tømmes, eller klemmes sammen med en egnet klemme (selges for eksempel på Biltema vare nr: 19-190)

Elmo

Resultat av rekognoseringen.
Jeg ser at slangene er enkle å få av, men jeg forstår ikke helt hvor/hvordan ledningene skal tas av. Er det i forbindelse med sikring/shunt eller et helt annet sted ?
eUp 2014 - solgt.

Boogie

Det stemmer. Inne i holderen sitter det en Torx 30 skrue som må løsnes med ca et tørn.
Ikke skru den ut. Det er bare en klemskrue, og dersom du tar den ut kan det være vanskelig å få den inn igjen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Klarer dere å demontere ledingene oppe i motorrommet (3'er kassen) uten å løsne vannpåfyllinger eller varmeapparatslanger?
Har noen av dere vurdert å flytte varmeapparatslangene permanent bakom vannpåfyllings-stussene så det blir lettere å komme til?
eUp 2014 - solgt.

Boogie

Jeg løsner ikke noen av ledningene (utenom kansje strømledningen til den øverste "shunten" siden det sitter et klips rett under ledningen).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
4 stk Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA