Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av Leif Leaf, søndag 02. mars 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

Leif Leaf

Er det noen som vet om det finnes adapter/overgang fra Type 2 (Tesla) til CHAdeMO?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Daeedor

#1
Det vil ikke kunne fungere ( selv om selve pluggen hadde vært påkoblet) da det er selve Chademo stasjonen som styrer ladingen av batteriet , ikke bilens egen lader !  Dermed kan denne type standard ikke sammenkobles med andre typer.  :)  (dette er det enkleste svaret , andre kan sikkert utdype i fleng -)

emil

Hvis du tenker på å lade Tesla over CHAdeMO så har det vel vært snakk om at det er overganger på vei.

Hvis du tenker på å lade Leaf på Tesla hurtiglader er det bare å glemme siden elektronikken i hurtigladeren ikke vil starte opp lading hvis noe annet enn godkjent tesla kobles til.

Som et tredje alternativ burde det være mulig å lage en likeretter/hurtiglader som man kan koble på f.eks en 22kW Mode3/Type2 stolpe og så kjøre dette inn på CHAdeMO på Leaf, men har følelsen av at det ikke blir hverken billig eller en veldig elegant løsning.

Daeedor

Sitat fra: emil på fredag 21. februar 2014, klokken 15:33
Hvis du tenker på å lade Tesla over CHAdeMO så har det vel vært snakk om at det er overganger på vei.

Hvis du tenker på å lade Leaf på Tesla hurtiglader er det bare å glemme siden elektronikken i hurtigladeren ikke vil starte opp lading hvis noe annet enn godkjent tesla kobles til.

Som et tredje alternativ burde det være mulig å lage en likeretter/hurtiglader som man kan koble på f.eks en 22kW Mode3/Type2 stolpe og så kjøre dette inn på CHAdeMO på Leaf, men har følelsen av at det ikke blir hverken billig eller en veldig elegant løsning.

Det var vel egentlig dette jeg skrev også....i enkel form !  ;)

Leif Leaf

Takker for svar. Fryktet for dette. Så til neste spørsmål: Hvem er det som kan tilby CHAdeMO semihurtigladestasjon? Der ikke ut som Salto har dette...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

shb

Salto laverer vel ikke DC ladere.  De leverer vel bare AC utstyr. 22kW stolpene via mode 2 pluggen til Tesla er AC. Det kan ikke Leaf bruke via CHAdeMO kontakten.  Den er jo for DC Tesla kan mates med både AC og DC via samme plugg. Bilen bestemmer om strømmen skal gå via laderen 11kW eller 22kW AC eller rett  til batteriet når en bruker Super Laderene på nå påtil 135kW DC
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Leif Leaf

Ok, men er det noen som vet hvor man kan kjøpe CHAdeMO lader (semi)?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

jkirkebo

Sitat fra: shb på lørdag 22. februar 2014, klokken 19:24
Salto laverer vel ikke DC ladere.  De leverer vel bare AC utstyr.

Salto selger DC-ladere jo, det var vel først ute her i landet. Så vidt jeg vet kom alle de tidlige SGTE-laderne til Ishavsveien og Eidsiva derfra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MrMastodon

Oj, den der var jo litt spennende! Da kan jo alle lade med 32A,  uavhengig om man har enkel eller dobbel lader. Lurer på hva den koster...

jkirkebo

#10
Sitat fra: MrMastodon på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:46
Oj, den der var jo litt spennende! Da kan jo alle lade med 32A,  uavhengig om man har enkel eller dobbel lader. Lurer på hva den koster...

Ca. 15.000 euro for 20kW og 12.000 euro for 10kW. Pluss moms. Og husk evt. trafo da denne krever 400V trefase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: MrMastodon på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:46
Oj, den der var jo litt spennende! Da kan jo alle lade med 32A,  uavhengig om man har enkel eller dobbel lader. Lurer på hva den koster...

Ca 100 000 kr, da jeg spurte for ca ett år siden. De veier også 70 kg, som du ser, så det er ikke noe man bare løfter ut av baggasjerommet, og prisen tilsier at man ikke lar den stå uten å passe på den.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. februar 2014, klokken 22:44
Sitat fra: MrMastodon på lørdag 22. februar 2014, klokken 21:46
Oj, den der var jo litt spennende! Da kan jo alle lade med 32A,  uavhengig om man har enkel eller dobbel lader. Lurer på hva den koster...

Ca. 15.000 euro for 20kW og 12.000 euro for 10kW. Pluss moms. Og husk evt. trafo da denne krever 400V trefase.
Altså 155.000,- inkl. mva. Fraktfritt levert ved bestilling på http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/chademo-32a-lader#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

svingen

Tror nok får "folk flest" att den her blir mest aktuelt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11899.0.html koster ca 15 tusen er sagt,og er rimlig mye mindre men er laget til 1 fase,blir kick start prosjekt snart sier dem virker veldig spennende :)

er litt langt unna standar osv det her,men utrolig rimlig :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Sitat fra: svingen på søndag 23. februar 2014, klokken 13:32
Tror nok får "folk flest" att den her blir mest aktuelt
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11899.0.html koster ca 15 tusen er sagt,og er rimlig mye mindre men er laget til 1 fase,blir kick start prosjekt snart sier dem virker veldig spennende :)

er litt langt unna standar osv det her,men utrolig rimlig :)


For egen del tror jeg en sånn sak ikke blir aktuell før vi snakker 15-20kW og da duger ikke 1fase 32A. Venter heller da i spenning på mer standarisert og rimligere hurtigladingsbetaling og kjører fossilbil på langtur i mellomtiden.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA