Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maserati på ladekabelen!

Startet av Rav4_EV, torsdag 23. oktober 2008, klokken 21:42

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: tom på fredag 10. oktober 2008, klokken 12:44

Zivan NG3 har en effektfaktor på 0,68. En god del strøm blir reflektert ut igjen.
Denne strømmen blir ikke brukt, men må taes med fordi den belaster kablen (strømmen går andre veien).

Effekten på laderen kan vi finne:
80 volt * 22A =1760W + 15% tap i lader = 2070W

Mine 16 amp automatsikringer liker ikke Zivan laderen og det høres tydelig brumming.

Det er den samme laderen som jeg satte inn, ikke sant. Husker at 16A sikring var helt i grenseland på den. Trodde den var på godt over 3 kW ikke 2 kw som du regner ut. Selv målte jeg den til over 50A ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tom

#16
Sitat fra: elektrolux på fredag 10. oktober 2008, klokken 13:17
[
Det er den samme laderen som jeg satte inn, ikke sant. Husker at 16A sikring var helt i grenseland på den. Trodde den var på godt over 3 kW ikke 2 kw som du regner ut. Selv målte jeg den til over 50A ut.

nope,  den er byttet ut med Eltek lader.  Det er NG3 laderen i Budyen som lager brummmmmmmmmmm i sikringsskapet. 

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rav4_EV

SitatGenerelt virker det som EV produkter ligger langt etter i ytelse og skyhøy over i pris når det gjelder sammenlignbare produkter. Dette skyldes sikkert lave serier, men det kan også skyldes innavl og liten vilje til å tenke nytt.

Formuleringen var en innertier !

Husk at det knapt er noe EV marked. De få som skrur sammen noe selv henter komponenter fra gaffeltruck bransjen, og prøver å tilpasse den til biler. Zivan lager jo ikke noen automotive produkter. Deres ladere er designet for å lade gaffeltrucker, og er ment å henge på veggen i et lager. ElbilNorge har montert den i bagasjerommet for å sørge for at den overlever.
Skal du ha EV produkter er det Brusa, Mes-Dea, Evisol etc. som gjelder. Men dette koster dyrt.

Så et bilde av en konvertert Fiat 500 her på forumet. Der stakk det opp en Zivan lader opp av motorrommet foran. Du skal ikke kjøre mange mil i salttåka i Norge før en slik lader er moden for søppelkassa.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 16:31
Zivan NG3 lader sitter i alle Buddy og de fleste Kewet bortsett fra noen gamle Eljet 1-4!

Effekten på laderen er nok sikkert 1,8 kW men strømmen er 14 A. Det er strømmen som skaper overbelastning, ikke effekten.


Har sjekket mot Zivan manualen på nettet, og ser at data du oppgir for laderen stemmer.

Grunnen til at det har gått så bra å lade sammen med Buddy og resultatet av min uvitenskaplige måling må derfor trolig ha sin bakgrunn i følgende enkle forklaring.

Buddyen er nesten fulladet når den plugger inn, og i toppoppfasen med redusert effekt. Jeg med NiCa er jo ikke vant med å plugge meg inn så sant jeg har strøm nok til å kjøre 3 mil hjem. Vedkommende med Buddy og bly er vel derimot mer komfortabel med å nytte en hver mulighet til å toppe opp batteriene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Men den fasen skjer jo bare dersom batteriene er helt fulle (100%), og det kan den ikke være om den kommer kjørende?

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Zivan angir 3 faser T 1 høy strøm, T 2 fallende strøm og T3 lavstrøm. Eneste grunn jeg kan se til at sikringene ikke gikk var dersom en er i fas T2 eller T3.
Dersom buddy trakk 14 A når den koblet seg til sammen med meg ville sikringen gått i låpet av noen få minutter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#21
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 10. oktober 2008, klokken 11:39

El Rayo kan sikkert bekrefte de "fantastiske" målinger han var med på da han jobbet hos ElbilNorge. Det ble nesten gratis å kjøre elbil når man brukte tallene.


Arne Magnus Berge
Herved bekreftet. Målingene viste utrolig lavt energiforbruk fra nettet for en full lading, men vi skjønte ikke hvorfor.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

tom

#22
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 16:31


Effekten på laderen er nok sikkert 1,8 kW men strømmen er 14 A. Det er strømmen som skaper overbelastning, ikke effekten.



Mulig jeg tar feil men jeg mener at det er bare den resitive delen av strømmen som gir varmegang i ledninger og at det blir denne som er dimensjonerende for tverrsnittet på tilførselsledningene.  Sinus (phi) komponenten av strømmen skal ikke tas med i denne bergingen.

Dermed mener jeg at ElbilNorge har sitt på det tørre når de sier at 10 Amp sikringer er ok.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Rav4_EV

#23
Da tar du dessverre feil Tom.

Både kilden og overføringer må ha kapasitet for reaktiv  effekt.
Kildehenvisning: Electrical power and controls, 2001, T. Skvarenina, W. de Witt.

Problemet til flere, b.l.a. ElbilNorge, bruker overbelastningsvernet som et instrument. Når produsenten av laderen har merket denne med 14 A kan ikke leverandøren av kjøretøyet sette lavere verdi fordi man av erfaring ser at vernet ikke løser ut.
Jeg håper at alle følger typeskiltet på laderen slik at branner unngås.

En liten referanse til Montørhåndboka (NEK400:2006):
SitatI Norge har man et annet bruksmønster for elektrisk energi enn det som er vanlig i mange andre land. Man man ellers i Europa for en stor del  har kortvarige effektuttak, vil mange av forbrukerkursene hos oss trekke full strøm i store deler av vinterhalvåret. Det har i den senere tid vist seg at både kabler og utstytr kan få betydlige problemer med varmgang, selv om kretsene tilsynelatende har korrekt overbelastingsbeskyttelse.

Forklaringen på dette kan være at et overbelastningsvern under gitte betingelser ikke gir beskyttelse mot strømmer som er mellom vernets merkestrøm og største prøvestrøm. Et 16 A overbelastningsvern skal aldri løse ut ved 16 A, og en 16 A B automat må faktisk belastes med 16 A * 1,45 = 23,2 A i en time for å garantere utkobling.

For de gamle patronsikringene er faktoren 1,9.
D.v.s. en 10 A kurs * 1,9 = 19 A.
En 10 A kurs må belastes med 19 A i en time for å garantere utkobling. ER DET RART DET BRENNER ?????

Fordi mange elbilinteresserte bruker dette forum som et leksikon eller fasit, håper jeg vi kan få slutt på all denne "synsingen". Har dere påstander bør kildehenvisning følge. Og hvorfor ikke også fullt navn?

Min første elbil kjøpte jeg fra Danmark av en eier som hadde fulgt gode råd på nettet. Han hadde brukt en formue på skifte av blybatterier fordi han kjørte "tømmeturer" for å kvitte seg med minneeffekt. Det eneste "tømmeturene" gjorde var å tømme lommeboka. Minneeffekten var vel at det er lenge til før han kjøper elbil igjen.

Arne Mangus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 13. oktober 2008, klokken 16:11
håper jeg vi kan få slutt på all denne "synsingen".

Vi har kilder som du viser til, og forum, som er til for å ha en kjent kilde til å søke informasjon. Alle vet vel at informasjon på et slikt forum må vurderes nøye om det holder mål, og ikke tas som god fisk uten videre.

Når synsing som i dette tilfellet medfører at resurspersoner legger ut korrekt informasjon, med henvisninger og forklaringer, har vel forumet tjent sitt formål perfekt.

Takk til Rav4-EV for ditt bidrag. Det du sier er sannsynligvis en tankevekker både for meg, og mange andre lekfolk innen faget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

stemmer det at heller ikke E-verkets gamle målere måler forbruket riktig? Enkelte typer belastning blir ikke målt, og dette er bakgrunnen for påbudet om korrigert effektfaktor på nytt utstyr..?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Laban

I dag gikk det galt gitt.
Satte Buddyen på lading da jeg kom hjem, og Thinken ble koblet til timer (som vanlig), men sikringen gikk i ettermiddag. Årsaken var at Thinken ble koblet inn litt tidlig (feil innstilling av timer) før Buddyen var ferdig ladet. Det har gått greit før også, men mulig kloakkpumpa slo seg inn i tillegg, så det ble overbelastning.

Da jeg er "livredd" for brann i el-anlegget (har byttet ut det meste inne i huset) og etter å ha lest denne tråden her innser jeg at jeg må få meg minst en 16A kurs til i garasjen snarest (helst 2, en til hver bil og en til pumpe og lys). Må jeg grave ned ny kabel så blir det ihvertfall like greit å legge ned 2 kabler med en gang da både kona og jeg har tenkt å kjøre el-biler i mange, mange år til  ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

VWspirit

Hvorfor ikke en 32 amp. kurs helst 3fas med fordelingsskap i garagen, da har du også flere muligheter i fremtiden.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Laban

Takk for tips. Skal høre med elektrikern min hva han foreslår. Greit å vite litt om mulighetene for en som er temmelig grønn  ;) når det gjelder strøm.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA