Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maserati på ladekabelen!

Startet av Rav4_EV, torsdag 23. oktober 2008, klokken 21:42

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatMin Buddy laddes på 13 A sikring. Går helt bra , helt til samboeren setter på tevarmeren som går på samme kurs  Grin

I garasjen min er 16 amper og ingen tevarmer så det går utmerket.

Jeg tror en 10 A er i minste laget, men det vil virke og så går sikringen noen ganger

Du må ikke lade Buddy på 10 A. Dette er ulovlig. At sikringen noen ganger ikke løser ut betyr ikke at det er lovlig. Sjekk laderens fabrikkskilt: 14A er påstemplet.

Arne Magnus Berge

Edit fra moderator:
Dette emnet er en fortsettelse av http://elbil.no/forum/index.php?topic=1247.15
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. oktober 2008, klokken 10:33

[Så uansett hvordan det høres, det virker. Antagelig fordi det er noe mindre enn 10A som det lades med, og forde en 16 A ikke skal gå på 16 A men faktisk skal tåle 16A.  Jeg tar en måling når jeg kommer på jobb i morgen, og kommer tilbake til saken.


Utrolig, jeg husket å ta med måleren. bilen min trakk litt under 10A  (9,87A). Buddy som jeg tidligere av og til har delt stikkontakt med var ikke her, men det kom en Kewet mens jeg holdt på den målte vi til 8,7A. Både Kew og PSAen startet pent og forsiktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Jeg går ut fra at du brukte et "avansert" instrument fra Clas Ohlson til disse oppdagelser? Denne måleren er kun egnet til ohmske laster.

Kjøp deg heller noe som virker, f.eks denne.http://www.conrad.de/goto.php?artikel=125323

Når Zivan laderen i Buddy lader på fullt, belaster den 14A på nettet. Dette er i følge produsenten, og bekreftet av egne målinger.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#3
Siden lading av to samtidig i praksis går bra lader de øyensynlig ikke for fullt.

Eller er det et antall varianter av ladere for Kewet/Buddy?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 10:33
Jeg går ut fra at du brukte et "avansert" instrument fra Clas Ohlson til disse oppdagelser? Denne måleren er kun egnet til ohmske laster.

Kjøp deg heller noe som virker, f.eks denne.http://www.conrad.de/goto.php?artikel=125323


Er du sikker på at den gjør jobben bedre enn Clas Olson sin? Hva gjør denne anderledes?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Praksis er vel at man ikke må bruke sikringen som instrument for hvor mye man kan belaste en kurs. Gamle patronsikringer kan man fint overbelaste  60-70% uten at den ryker dersom lasten legges inn litt "mykt".
I Griffels tilfelle viser jo hans målinger over 18A når man legger inn begge bilene. Alle Kewet/Buddy med NG3 har samme utførelse og  belaster 14A inntil batterispenningen stiger i slutten av ladefasen, rundt 90%.

Mitt poeng er at denne belasting er ulovlig, og farlig selv om eventuelle sikringer ikke løser ut.
Man har selv et ansvar for at innkoblet utstyr ikke overbelaster el-anlegg.
Med holdninger som "går det, så går det " kan vi fortsatt glede oss over at stor verdier brenner ned og liv går tapt i fremtiden.

Med flere og flere elbiler er  det viktig at man sørger for gode lademuligheter med dedikerte kurser for hver enkelt bil.

Jeg hadde aldri lagt meg til å sove i nærheten av noen elbiler som ikke hadde tilfredstillende opplegg for lading.

Elektrolux:

Alle elbilladere er induktive switchede laster. Dette kan gi ujevn belastning på nettet. PSA og Think har effektfaktorkorrigering i laderen slik at hele sinusbølgen utnyttes.
Zivan har ikke dette, og "ubrukt" strøm går tilbake til nettet. Dermed må dette regnes med når man skal beregne belastingen på tilførsel.
Mange enkle instrumenter "ser" ikke denne returstrømmen, og noen sågar trekker dette fra i kalkulasjonen slik at de effektmålinger som oppgis er fullstendig feil.

Instrumentet fra Conrad registerer effektfaktor (Cos-phi) og kalkulerer riktige verdier. En mindre utgave var "best i test" for et år siden i et europeisk elektronikkmagasin. Så kan du jo logge alt på minnekortet og lage flotte kurver og grafer.

Effektfaktorkorrigering har forøvrig vært påbudt i flere år i det europeiske markedet på laster over 250W.

Arne Magnus Berge

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#6
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 14:45
Alle Kewet/Buddy med NG3 har samme utførelse og  belaster 14A inntil batterispenningen stiger i slutten av ladefasen, rundt 90%.

Hva er NG3 og har alle Kewet/Buddy NG3?

Kewetens eier mente at laderen trakk 1,8kW og det stemmer jo ganske bra.

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 14:45
Gamle patronsikringer kan man fint overbelaste  60-70% uten at den ryker dersom lasten legges inn litt "mykt".
Nå sitter det helt standard automatsikringer 16A B type i tilkoblingsboksen slik som er beregnet for sikring av stikkontakter. Så det er nok helt på kanten at denne sikringen ikke går.

Men slik opplegget er her er det ikke snakk om overbelastning av anlegget som sådan. Kablen fram til sikringene er mer enn stor nok. Det eneste denne sikringen i dette tilfelle beskytter er kablen til bilen og laderen som sitter i bilen, og for Kewet vedkommende er det vel anledning til å koble denne til en kurs som er sikret med 16A?


Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 14:45
Effektfaktorkorrigering har forøvrig vært påbudt i flere år i det europeiske markedet på laster over 250W.

Og hvorfor er ikke dette tilfelle for Kewet når det er påbudt?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

#7
Zivan NG3 lader sitter i alle Buddy og de fleste Kewet bortsett fra noen gamle Eljet 1-4!

Effekten på laderen er nok sikkert 1,8 kW men strømmen er 14 A. Det er strømmen som skaper overbelastning, ikke effekten.

Sitat
Men slik opplegget er her er det ikke snakk om overbelastning av anlegget som sådan. Kablen fram til sikringene er mer enn stor nok. Det eneste denne sikringen i dette tilfelle beskytter er kablen til bilen og laderen som sitter i bilen, og for Kewet vedkommende er det vel anledning til å koble denne til en kurs som er sikret med 16A?
Nei, slik du beskriver det er det nok ingen fare. Den må kobles til en kurs med minimum 2.5 mm2 og sikres med 16A.

SitatOg hvorfor er ikke dette tilfelle for Kewet når det er påbudt?]
Ja det har jeg også lurt på! Men det kan sikkert teknisk sjef hos ElbilNorge svare deg på.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Å lade på grensen av hva sikringer og kabelopplegg tåler er vel ikke å anbefale uansett om det "holder".
Poenget er at det med et økende antall elbiler vil det før eller senere oppstå brann med elbilen som årsak.
Jeg har selv opplevd at det tok fyr under lading da jeg måtte bruke en skjøteledning. Bare tilfeldigheter gjorde at jeg oppdaget at det røk fra ledningen, og jeg rakk akkurat å koble fra da flammen blusset opp.

Dessuten, når kabelopplegget har vært utsatt for et antall timer med maksimal strøm, vil det være nødvendig å ettertrekke alle skruer i kontaktpunkter, da disse løsner under stor last.

Ofte står det 10/16 A på elektrisk materiell, og da er det ikke å anbefale å la det stå uten tilsyn med overlast.

Det blir mye billigere å legge opp en egen krets for lading enn å få et regresskrav fra forsikringsselskapet.   Bruk gjerne 4 mm kabel og 16A sikring, og lad med 10 A hvis det er mulig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tom

#9
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 09. oktober 2008, klokken 16:31
Zivan NG3 lader sitter i alle Buddy og de fleste Kewet bortsett fra noen gamle Eljet 1-4!

Effekten på laderen er nok sikkert 1,8 kW men strømmen er 14 A. Det er strømmen som skaper overbelastning, ikke effekten.


Jeg nekter å tro at Zivan NG3 har en cos(phi) på under 0,6. 14 amp må være oppstart strømmen.

/tom

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

#10
Å tøye grensen for hva en kan belaste en kurs med er selvfølgelig ikke å anbefale. Hjemme har jeg det greit, en 16A kurs til sentralstøvsuger i uteboden deles med elbil. Elbilen lades mens jeg sover og jeg støvsuger ikke i søvne så dette går kjempefint.

Men en har jo ikke alltid kontroll over dette på mer tilfeldige ladepunkter. Lenge var jeg alene på jobben med elbil og jeg ble ikke kjempeglad da jeg etter arbeidstid en dag fant en Think som hadde kommet en halv time senere enn meg og plugget seg inn i samme stikkontakt. (Det ble litt ikke planlagt overtid den dagen.)

Jeg er tidlig på jobb og opplever stadig å bli plugget inn sammen med andre, det være seg andre PAS biler, Kewet City jet, og Buddy, og jeg har sett City Jet og Buddy i samme kontakt. Det har aldri vært noe problemer av den grunn. Vi har også lært at Thinken bør holde seg for seg selv. Men dersom det er slik at en på Think kan stille ned strømmen enkelt, burde jo vedkommende ha Th!nkt på dette.

Siden dette er en stikkontaktstolpe med sikring innebygget som mates fra en 16 kvadrat kabel beskytter sikringen kun de to kablene som går ut fra stikkontakten. Slik sett er dette ikke et betenklig opplegg.

Skjøteledninger er egentlig et mye farligere produkt. Her er det viktig å sjekke at det er dimensjonert for minst lade strømmen, er uskadd og dersom den er på snelle eller trommel må den rulles helt ut. (alt dett gjelder ladekablen også)

Mitt ikke videnskaplige instrument er ukalibrert og usertifisert og kan godt vise feil, men siden det måler strømmen har cosj ingen betydning for strømmålingen som sådan. Dersom det viser feil på grunn av likeretting og sperring fra batterier vil det heller vise litt for mye enn for lite.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatMitt ikke videnskaplige instrument er ukalibrert og usertifisert og kan godt vise feil, men siden det måler strømmen har cosf ingen betydning for strømmålingen som sådan. Dersom det viser feil på grunn av likeretting og sperring fra batterier vil det heller vise litt for mye enn for lite.

Her tar du dessverre feil. Dette bør du sette deg litt bedre inn i før du uttaler deg!
Du er jo glad i å google, så dette trenger du ikke å bruke lang tid på å finne grunnlag på..

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Kan ikke RAV 4 prøve å forklare dette.

Har hatt om det på skolen for en generasjon siden, men savner en enkel forklaring på fenomenet.

Når det gjelder forbrukt strøm på Zivan ladere, så er ofte disse levert med CC-CV-CV2 kurve. (Constant current, constant volt, og så en redusert Constant volt eller rett og slett ladestopp.)

En lader av denne typen vil trekke mest like før den går over til CV. Dette skyldes at da er strømmen fortsatt max, mens spenningen er på topp, og det gis som kjent mest effekt.

Zivan leverer også CW ladere eller hva det nå kalles. Da blir det max effekt under hele bulkladinga, på bekostning av fallende strømstyrke til batteriene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Skulle gjerne tatt den lange gjennomgangen med de teknisk interesserte blandt medlemmene i Norstart.

Et sted å begynne selvstudium er her: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor

Kortversjonen er som følger:

Den del av strømmen som ikke blir benyttet av laderen fordi belastningen ikke følger sinuskurven vil bli reflektert ut igjen på nettet.
Dersom laderen har en effektfaktor på 1 betyr det at all strømmen blir utnyttet, og intet blir reflektert.
PSA og Think har effektfaktor korrigering i lader, og ligger på 0,98-0,99 i effektfaktor. Dermed er den reflekterte strøm minimal.
Effekten blir da 10A * 220v = 2200 Watt

Zivan NG3 har en effektfaktor på 0,68. En god del strøm blir reflektert ut igjen.
Denne strømmen blir ikke brukt, men må taes med fordi den belaster kablen (strømmen går andre veien).

Effekten på laderen kan vi finne:
80 volt * 22A =1760W + 15% tap i lader = 2070W
Spenningen er også kjent, 220volt

2070W / 220v = 9,4 /effektfaktor 0,68 = 13,8 A

Vanlige energimålere greier ikke dette regnestykket. De første utgavene som var i handelen trakk til og med den reflekterte strømmen ut i regnestykket.
El Rayo kan sikkert bekrefte de "fantastiske" målinger han var med på da han jobbet hos ElbilNorge. Det ble nesten gratis å kjøre elbil når man brukte tallene.

For å løse dette har flere produsenter av disse energimeterne valgt en "quick and dirty" løsning, nemlig å fjerne påvirkingen av den reflekterte strømmen.
De er først og fremst opptatt av at energimeteret skal vise korrekt effekt, og de gjør de jo. Men strømmen skal taes med i beregningen når man skal finne ut hvor stor kurs det trengs for en sikker overføring.

ElbilNorge ønsker å bruke en gammel og god lader som har vært benyttet i bilen i over 10 år. Den er billig, og holder prisen på kjøretøyet nede. Og de må de gjerne fortsette med. Vi trenger alle de elbiler vi kan få på veien.

Jeg er ikke ute etter å skape trøbbel for ElbilNorge, men de har faktisk et ansvar å oppgi hva som er korrekt. Å lade bilen på en 10A kurs er overbelastning, og forbudt, dette selv om sikringen ikke alltid løser ut.

Jeg håper at alle som kjøper elbil bruker også noen tusen på elektriker slik at de har er solid lademuliget som kan virke år etter år. Selv med PSA eller THink kan man gjerne spandere på seg en 16A kurs. Den neste bilen din kommer sikkert med mer rekkevidde, og desto større behov til "påfylling".

Arne Magnus Berge 





Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

tom

#14
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 10. oktober 2008, klokken 11:39

Zivan NG3 har en effektfaktor på 0,68. En god del strøm blir reflektert ut igjen.
Denne strømmen blir ikke brukt, men må taes med fordi den belaster kablen (strømmen går andre veien).

Effekten på laderen kan vi finne:
80 volt * 22A =1760W + 15% tap i lader = 2070W


Jeg hadde egentlig ikke trodd at Zivan laderen hadde så dårlig ytelse. Til sammenligning,  har jeg også  en 1,5 kW  lader fra Eltek -  denne har cos(phi) på 1 og en virkingsgrad ca 93 %.  Eltek har også noen ladere noe dårligere cos(phi)  men med enda høyere virkingsgrad.  Mine 16 amp automatsikringer liker ikke Zivan laderen og det høres tydelig brumming. Når jeg legger inn Eltek laderen som er 100 % resitiv er det helt stille. Generelt virker det som EV produkter ligger langt etter i ytelse og skyhøy over i pris når det gjelder sammenlignbare produkter. Dette skyldes sikkert lave serier, men det kan også skyldes innavl og liten vilje til å tenke nytt.

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA