Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: S85 vs P85

Startet av ErikMe, søndag 02. mars 2014, klokken 11:40

« forrige - neste »

ErikMe

Har vært innom 3 ganger å prøvekjørt Outlander PHEV instyle +.  Siste gang fikk jeg låne bilen over natt.

Dette noterte jeg meg angående bensinforbruk :

1. 50 % batteri,  - 4 grader. Småkjøring til barnehage og butikk etc.. forbruk 0.7  Dette var SKIKKELIG småkjøring med stopp/start flere ganger, opp/ned bratte bakker etc.. på snøføre.   Mulig jeg dro på litt her og der :) Varmeapperat på auto med kaldstart.  Vil vel tippe at forbruket hadde vært 1.5 med en vanlig romslig bensinbil under samme forhold

2. Tomt batteri. ca 4-5 mil, 0 grader.  ca 0.6. Kjørte rolig som en prest i rundt 100 for å se forbruk med tomt batteri og forsiktig kjøring. "ruske føre" med litt sludd på E6.

3. 80 % batteri, 6-7 mil. -1  Motorvei, kjørte "normalt" i 110 og sparte ikke men kjørte fornuftig. Så lenge det var batteri lå jeg på 0.32 Hele turen endte på 0.46

På alle turene hadde jeg varmen på 21 grader. god temp i bilen men ikke badstue. Slo ned vifter etc da det ble varmt.

Veldig festlig å følge med på forbruk / energi - flow i løpet av turene. Fin bil for oss som er litt "nerdete" dette tror jeg :)

erik e

Ja vi er litt "nerdete". Kona har en MB,flott bil som går på 0,5 l. diesel. :) Verditap ca.100 000 kr i året. :(   ;) God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ErikMe

Kona har Mercedes som faller 100 k i året og du kjører Imjau ?  huff da..  :)

tomrh

Vi lurer på å kjøpe denne etterhvert men en forutsetning er at kona kan kjøre 44 km hver dag bare på strøm (22 km hver vei uten lademulighet på jobb). Ut fra trådstarters erfaringer ser det ut som om det kommer til å bli et visst bensinforbruk likevel, særlig på vinteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

PapaTangoKilo

Har en prøvetur. Da var det -3-4 grader.
Vet ikke hva batteriet var da jeg startet.
Normalkjøring ca 30 km med kraftig stigning. Forbruk 1,2/mil!
Nedstigning, kaldstart uten lademulighet og ca 30 km tilbake.
Gj.snitt 0,86/mil for ca 60km normalt forsiktig kjøring i by/motorvei.
Erfaring med 1.6HDi og tilsvarende kjøring gir snitt på 0,55/mil.

Er ikke imponert eller overbevist så langt, men jeg burde kanskje prøve en gang til?

bluefox

Tviler på at dieselbil du sammenlikner forbruk med er like stor.
Men hvis du ikke skal lade, bare kjøre langkjøring og ikke glede deg over stillheten under hybriddrift, så kjøp diesel!

PapaTangoKilo

Sammenligner med tilsvarende størrelse, Citroen C5. C5'en er en mer effektiv innretning for transport med 2-hjulstrekk og mindre luftmotstand, men uten vekten av batterier har bilene sammenlignbar vekt og størrelse.
Tanken med PHEV var å lade for kjøring i nærområdet og hjelpe med bensin på lengere turer og med tilhenger.

Kanskje er løsningen å klare seg med mindre bil fast og leie/låne om det er behov for større?

RAOlsen

Kjørte 38km i dag, forvarmet før avreise, stoppet etter 10min på kjøpesenteret, handlet i 25min, kjørte til datter, var der i 60min, kjørte hjem.
Forbruk: 0,15L/10km
Turen er variert, mye 60 sone, litt 30, 100 på E6 og noe 80, må innom E6 2gg i ca 2 min hver vei, ICE starter under akselerasjon ut på E6, deretter batteridrift. ICE startet også etter handlingen og etter besøk hos datter.

Så det går fint an å kjøre billig med denne bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA