Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe

Startet av stiantveitofficial, fredag 28. februar 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

stiantveitofficial

Hei!
Jeg vurderer sterkt å bestille en Tesla, men det som holder meg tilbake er ladingen!
Bor i leilighet på St.Hanshaugen i Oslo og i min gate er det kun 4 offentlige ladeparkeringer. Disse er, iallfall hver gang jeg kjører forbi, opptatt av stort sett de samme bilene (Leaf og noen trillinger).
Uansett, om en slik parkering er ledig, hvor lang tid vil det ta å lade bilen?
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?
Ser også på www.ladestasjoner.no at parkeringshuset Vulkan P-hus har 4 Type 2 (Semihurtig AC). 36 Vanlig (Normal 16A). Her betaler man kun for parkeringen, etter det jeg kan skjønne.
Er de offentlige ladestasjonene/parkeringene i Oslo Normal 16A?? Er de gratis??
Kjører ca 45.000km pr år og det kommer jeg til å fortsette med (ellers mister jeg jobben) om jeg bytter til Tesla. Trenger derfor godt med strøm på batteriet når jeg reiser hjemmefra og skal i første kundemøte.
Langkjøring (Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim) ser jeg ingen problemer med siden en da har SC på de aktuelle strekningene. Regner også med at en får ladet på hotellene man bor på (har, siden jeg nå kjører fossilbil, aldri tenkt på disse tingene).

Det svaret jeg ønsker er selvfølgelig: Hei jeg bor også midt i Oslo, har Tesla, og har ingen problemer med å få ladet!  :P

Regner med det er andre her inne som er i samme situasjon som meg  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

Har en følelese av at svært få Tesla-eiere bor i by uten tilgang til egen lader.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Teslanewbie

Ser et problem hvis du Ikke har tilgang Til en sikker fast ladeplass.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TRM

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Hei!
Jeg vurderer sterkt å bestille en Tesla, men det som holder meg tilbake er ladingen!
Bor i leilighet på St.Hanshaugen i Oslo og i min gate er det kun 4 offentlige ladeparkeringer. Disse er, iallfall hver gang jeg kjører forbi, opptatt av stort sett de samme bilene (Leaf og noen trillinger).
Uansett, om en slik parkering er ledig, hvor lang tid vil det ta å lade bilen?
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?
Ser også på www.ladestasjoner.no at parkeringshuset Vulkan P-hus har 4 Type 2 (Semihurtig AC). 36 Vanlig (Normal 16A). Her betaler man kun for parkeringen, etter det jeg kan skjønne.
Er de offentlige ladestasjonene/parkeringene i Oslo Normal 16A?? Er de gratis??
Kjører ca 45.000km pr år og det kommer jeg til å fortsette med (ellers mister jeg jobben) om jeg bytter til Tesla. Trenger derfor godt med strøm på batteriet når jeg reiser hjemmefra og skal i første kundemøte.
Langkjøring (Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim) ser jeg ingen problemer med siden en da har SC på de aktuelle strekningene. Regner også med at en får ladet på hotellene man bor på (har, siden jeg nå kjører fossilbil, aldri tenkt på disse tingene).

Det svaret jeg ønsker er selvfølgelig: Hei jeg bor også midt i Oslo, har Tesla, og har ingen problemer med å få ladet!  :P

Regner med det er andre her inne som er i samme situasjon som meg  :)
Har selv bodd på St. Hanshaugen, og det er ingen steder jeg har bodd hvor jeg har hatt større utfordringer med å finne parkeringsplass. Hvis du legger til at du er avhengig av de veldig få plassene med lading, så har du en utfordring.

Har du mulighet til å leie plass i garasje?
Har du hørt med kommunen om fremtidige planer for ladestasjoner?
Flytte? :)

TRM
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Cobos

Med såpass mye kjøring per år er det ikke sikkert at det holder med bare vanlig 16A lading som de vanlige gratisladingene er.
Hmm la meg se... lading ved 16A gir deg 13A så omtrent 12km/t 45000/12 = 3750timer. Det er over 10 timer hvert døgn.
Dermed ville jeg sagt at du bør faktisk ha litt kraftigere lading enn vanlig 16A Schuko stikk, og du MÅ ha tilgang til dette enhver tid bilen står stille.
Svaret er altså skaff deg garasjeplass med lading, så får du også fordelen på vinteren at du slipper å lete etter plass. Men naturligvis til en viss kostnad...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

stiantveitofficial

Sitat fra: TRM på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:53
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Hei!
Jeg vurderer sterkt å bestille en Tesla, men det som holder meg tilbake er ladingen!
Bor i leilighet på St.Hanshaugen i Oslo og i min gate er det kun 4 offentlige ladeparkeringer. Disse er, iallfall hver gang jeg kjører forbi, opptatt av stort sett de samme bilene (Leaf og noen trillinger).
Uansett, om en slik parkering er ledig, hvor lang tid vil det ta å lade bilen?
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?
Ser også på www.ladestasjoner.no at parkeringshuset Vulkan P-hus har 4 Type 2 (Semihurtig AC). 36 Vanlig (Normal 16A). Her betaler man kun for parkeringen, etter det jeg kan skjønne.
Er de offentlige ladestasjonene/parkeringene i Oslo Normal 16A?? Er de gratis??
Kjører ca 45.000km pr år og det kommer jeg til å fortsette med (ellers mister jeg jobben) om jeg bytter til Tesla. Trenger derfor godt med strøm på batteriet når jeg reiser hjemmefra og skal i første kundemøte.
Langkjøring (Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim) ser jeg ingen problemer med siden en da har SC på de aktuelle strekningene. Regner også med at en får ladet på hotellene man bor på (har, siden jeg nå kjører fossilbil, aldri tenkt på disse tingene).

Det svaret jeg ønsker er selvfølgelig: Hei jeg bor også midt i Oslo, har Tesla, og har ingen problemer med å få ladet!  :P

Regner med det er andre her inne som er i samme situasjon som meg  :)
Har selv bodd på St. Hanshaugen, og det er ingen steder jeg har bodd hvor jeg har hatt større utfordringer med å finne parkeringsplass. Hvis du legger til at du er avhengig av de veldig få plassene med lading, så har du en utfordring.

Har du mulighet til å leie plass i garasje?
Har du hørt med kommunen om fremtidige planer for ladestasjoner?
Flytte? :)

TRM

Har bodd her i ett år og finner alltid en parkering, men ikke alltid like utenfor døren  :)
Ja, det er noen ledige garasjeplasser i området, men aner ikke om det er mulig å få strøm der. Vil tro det er vanskelig mht hvem betaler strømregningen!
Har ikke hørt med kommunen angående fremtidige ladestasjoner, det bør jeg nok gjøre.
Hehehe ja, kan selvfølgelig flytte, men det skal ikke en bil få bestemme  ;)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

Sitat fra: Cobos på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:01
Med såpass mye kjøring per år er det ikke sikkert at det holder med bare vanlig 16A lading som de vanlige gratisladingene er.
Hmm la meg se... lading ved 16A gir deg 13A så omtrent 12km/t 45000/12 = 3750timer. Det er over 10 timer hvert døgn.
Dermed ville jeg sagt at du bør faktisk ha litt kraftigere lading enn vanlig 16A Schuko stikk, og du MÅ ha tilgang til dette enhver tid bilen står stille.
Svaret er altså skaff deg garasjeplass med lading, så får du også fordelen på vinteren at du slipper å lete etter plass. Men naturligvis til en viss kostnad...

Cobos

Takk for veldig bra svar  :)

10 timer med lading skulle vel gå greit. Bruker stort sett ikke bilen utenom jobb i hverdagen, kun i helgene.
Ser absolutt fordelen med å ha egen plass i garasje, men vet ikke hvordan det er mht strøm siden jeg da kun leier parkeringen. Private parkeringsselskaper har jo ikke et rykte på seg for å være veldig fleksible.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Cobos

Jeg vet ikke hvordan ditt er, men jeg leier i et parkeringshus under blokka som ikke engang har faste plasser. De bruker samme system som de gjør på kjøpesentre med markeringer i taket og skilting til ledige plasser, siden de selger plasser både til kontorer i nærheten og til beboere i mitt BRL. Mistenker at de overbooker litt tilogmed. Her har de holdt av 10 plasser til elbiler og de har "lovet" at vi som har elbiler skal betale en fast sum for strøm men de har ikke begynt å ta betalt enda.

Så finnes parkeringshus med vettuge eiere. Nå hjelper det sikkert at han som driver/eier det selv kjører Leaf :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:01
Med såpass mye kjøring per år er det ikke sikkert at det holder med bare vanlig 16A lading som de vanlige gratisladingene er.
Hmm la meg se... lading ved 16A gir deg 13A så omtrent 12km/t 45000/12 = 3750timer. Det er over 10 timer hvert døgn.

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stiantveitofficial

Sitat fra: Cobos på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:16
Jeg vet ikke hvordan ditt er, men jeg leier i et parkeringshus under blokka som ikke engang har faste plasser. De bruker samme system som de gjør på kjøpesentre med markeringer i taket og skilting til ledige plasser, siden de selger plasser både til kontorer i nærheten og til beboere i mitt BRL. Mistenker at de overbooker litt tilogmed. Her har de holdt av 10 plasser til elbiler og de har "lovet" at vi som har elbiler skal betale en fast sum for strøm men de har ikke begynt å ta betalt enda.

Så finnes parkeringshus med vettuge eiere. Nå hjelper det sikkert at han som driver/eier det selv kjører Leaf :)

Cobos

Skal ta en tur over gaten i morgen og sjekke ut den parkeringsgarasjen. Er det lademuligheter der så ser jeg iallfall litt lys i tunnelen  :) Vet det ikke er dedikerte EL-bil plasser der inne, men en kan vel lade med en vanlig kontakt, eller?

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Mila

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:35
Har en følelese av at svært få Tesla-eiere bor i by uten tilgang til egen lader.

Det er flere enn man skulle tro. Vi bor i et borettslag hvor det ikke finnes ladeplasser i parkeringsanlegget, men likevel er det hele 4 teslaer i garasjen samt en rekke leaf og mindre elbiler. De alle fleste lader på jobb eller på offentlige ladeplasser. Heldigvis har vi en av de store offentlige ladeplassene bare noen kvartaler unna borettslaget så det er mulig å få ladet bilen full på natten.
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

frekri

Jeg ville hatt lading hjemme eller på jobb. Men det spørs jo hvor villig du er til å kjøre rundt etter parkering hvis du ikke finner plass innimellom.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

stiantveitofficial

Sitat fra: Mila på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:33
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:35
Har en følelese av at svært få Tesla-eiere bor i by uten tilgang til egen lader.

Det er flere enn man skulle tro. Vi bor i et borettslag hvor det ikke finnes ladeplasser i parkeringsanlegget, men likevel er det hele 4 teslaer i garasjen samt en rekke leaf og mindre elbiler. De alle fleste lader på jobb eller på offentlige ladeplasser. Heldigvis har vi en av de store offentlige ladeplassene bare noen kvartaler unna borettslaget så det er mulig å få ladet bilen full på natten.

Godt å høre, da er det ikke helt umulig iallfall.
Jeg er kun på kontoret en dag pr. uke, ellers er jeg på veien. Skal ta en runde i nabolaget på fredag for å sjekke hvordan det ligger an med ladestasjoner. I min gate er det som nevnt kun 4, men ser det er 4 til noen kvartaler unna. Det ironiske er at jeg irriterte meg over de da de ble satt opp, mistet jo parkering med "vanlig" bil. Nå skulle jeg ønske at det var ladestasjoner på hvert gatehjørne  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

Sitat fra: frekri på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:37
Jeg ville hatt lading hjemme eller på jobb. Men det spørs jo hvor villig du er til å kjøre rundt etter parkering hvis du ikke finner plass innimellom.

Ingen mulighet til å ha lading hjemme, bor i bygård med gateparkering. På kontoret er jeg kun 4-5 dager pr mnd, ellers er jeg på veien  :)
Håpet mitt hadde vært at jeg kunne overbevist andre om at EL-bil er 100% mulig uansett livssituasjon, jobb og kjøring. Ser ut til at det kan bli vanskelig. Å kjøre vanlig bil er fortsatt det enkleste og kommer vel til å være det i mange mange år, dessverre.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

19quiz76

Hadde ikke hatt nerver til å belage meg på offentlig lading i det daglige, løsningen er å leie garasjeplass. Når det er i havn, er det mye bra lesning her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9427
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA