Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe

Startet av stiantveitofficial, fredag 28. februar 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34
Det gjør det, men det skjer vel heller sjelden for de fleste at man kommer hjem med tomt batteri og skal ut på ny langtur neste morgen.
Om man kjører 45 000 km i året er det ikke sikkert det er så uvanlig.

Derfor ville jeg vurdert CHAdeMO adapter. Om man er desperat kan man da få ladet fra f.eks 20-70% på rundt 50 minutter, i motsetning til ca 2 timer på et 22 kW ladepunkt. Da står man også litt friere i forhold til hva som er tilgjengelig der man er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stiantveitofficial

#46
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34
Sitat fra: Sbr på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:21
Det er vel strengt tatt ikke så vesentlig hvor lenge man må lade i snitt pr. dag for å kunne kjøre 45.000 km i året. Det som er viktig med så mye kjøring er hvorvidt du kan komme hjem på kvelden men tilnærmet tomt batteri og være fulladet igjen morgenen etter. Og da funker 16A meget dårlig.

Det gjør det, men det skjer vel heller sjelden for de fleste at man kommer hjem med tomt batteri og skal ut på ny langtur neste morgen.

Den høye km.standen får jeg fordi det blir mange langturer til bl.a Bergen og Trondheim. Dit blir en reddet av SC. Litt verre å komme seg tilbake til Oslo fra Trondheim. Sjekket litt, og der oppe skal man være ganske kreativ for å få ladet.
Fra Bergen går det fint, finnes bl.a en hurtiglader for Chademo ved Camillas Kro (ca midt mellom Bergen og Voss).
Når jeg er hjemme (Oslo) så blir det stort sett dagsturer på alt fra 50 til 200 km (noen ganger litt mer hvis jeg sniker meg over grensen for å kjøpe billig snus på Svinesund).
Mulig rekkeviddeangsten allerede har meldt seg før jeg har bestemt meg for bilen  ;D
Blir det Tesla kommer jeg til å bestille alle tilgjengelige ladekontakter, det er iallfall sikkert!

Han jeg snakka med i Salto sa at Tesla-eiere var nok litt bortskjemte mht rekkevidde og derfor fikk rekkeviddeangst allerede ved 100km rest. på batteriet hehe  :D
Tenk hvordan de som kjører Leaf eller trillinger har det!!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at hvis du går for alle adapterene, også jkirkebo sine, så er det *mulig* å kjøre 45 000 km i året uten å ha fast ladeplass. Men jeg tror det vil ikke alltid være like komfortabelt. Plutselig har du planlagt litt feil, og så må du sitte på Statoil i en time eller to mens bilen lader. Eller så fant du ikke en ladeplass på kvelden, og neste dag vil du måtte ligge i 70 km/t på E18 med varmen avslått for å komme deg frem til der du skal. Eller så må du ved en anledning akseptere å bruke taxi, leie en bil, eller byttelåne bil med noen du kjenner.

Det er planlagt mange flere offentlige ladepunkter, men antallet elbiler vil nok øke mye raskere enn antallet ladepunkter. Jeg tenker at selv om 10 år vil det være knapt med offentlige ladepunkter. Dette er noe man må ta høyde for, og være villig til å leve med.

Jeg tenker at disse hendelsene vil ikke skje hver dag, hver uke eller hver måned, men de kan skje flere ganger i året. Om man ser på det som en utfordring, en ekspedisjon inn i det ukjente, så er det nok noe man kan leve med på sikt - men hvis man forventer at ting skal bli bedre, og man "aldri" vil ha problemer, så ville det ikke overraske meg om bilen selges innen 2-3 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cito13

Synes at det å bygge en stikkontakt inn i lyktesolper er genial enkelt. Gir mange lademuligheter i de mest tettbefolkede strøk uten å koste skjorta. Sikker ingen hurtiglading, men vil være en veldig god trøst mange ganger. Noen som kan Oslo kommune til å se på dette.

Se her: https://ubitricity.com/en/

stiantveitofficial

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. februar 2014, klokken 22:17
Jeg tenker at hvis du går for alle adapterene, også jkirkebo sine, så er det *mulig* å kjøre 45 000 km i året uten å ha fast ladeplass. Men jeg tror det vil ikke alltid være like komfortabelt. Plutselig har du planlagt litt feil, og så må du sitte på Statoil i en time eller to mens bilen lader. Eller så fant du ikke en ladeplass på kvelden, og neste dag vil du måtte ligge i 70 km/t på E18 med varmen avslått for å komme deg frem til der du skal. Eller så må du ved en anledning akseptere å bruke taxi, leie en bil, eller byttelåne bil med noen du kjenner.

Det er planlagt mange flere offentlige ladepunkter, men antallet elbiler vil nok øke mye raskere enn antallet ladepunkter. Jeg tenker at selv om 10 år vil det være knapt med offentlige ladepunkter. Dette er noe man må ta høyde for, og være villig til å leve med.

Jeg tenker at disse hendelsene vil ikke skje hver dag, hver uke eller hver måned, men de kan skje flere ganger i året. Om man ser på det som en utfordring, en ekspedisjon inn i det ukjente, så er det nok noe man kan leve med på sikt - men hvis man forventer at ting skal bli bedre, og man "aldri" vil ha problemer, så ville det ikke overraske meg om bilen selges innen 2-3 år.

Ja, det er slike situasjoner jeg ser for meg, og det har jeg ikke nerver til. I tillegg liker jeg å ha det varmt og komfortabelt i bilen. Ja, en ekspedisjon inn i det ukjent ville det blitt, og det er den tanken jeg må vurdere om jeg kan akseptere.
Bilen skal selges om 3 år (leasing), men det kan både bli 3 fantastiske år og 3 år der jeg angrer på valget jeg har gjort (når jeg står der uten strøm).
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

eclipse


Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:11
Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?

De søylene med grønt lys rundt (når de er ledige og blått når de er ibruk) er bare 16A så der hjelper det ikke med dobbeltlader.
32A ladestolpene ser mere ut som de øverst her http://salto.no/produkter/

Snakket med en kar fra Salto i dag og han sa det samme. Ca 30 timer hvis batteriet ble tømt helt, og det blir for lenge å vente. Hurtigladere bør komme i Oslo sentrum, og i andre byer forsåvidt, ikke bare rundt byen.
Kommunen si oppgave er selvfølgelig ikke å sette opp hurtigladere, det får de private aktørene stå for. Det burde likevel blitt satt opp flere av de 16A-stolpene og f.eks færre HC-parkeringer (de står jo stort sett tomme likevel). 16A hjelper iallfall bedre enn ingen lading  :)
Oppdaget faktisk i dag at en EL-bilist parkerte like ved en offentlig ladestasjon (alle de 4 plassene var full, han parkerte like bak på vanlig parkering). Han sjekket bilene som stod der, trakk ut ledningen på en av bilene som var ferdig ladet og plugget inn sin kontakt. Visste ikke at det gikk an, men likte det jeg observerte  :)


Tror nok ikke Tesla satser på å dekke folks daglige ladebehov med å sette opp ladestasjoner i byene, da ville de gått på en kraftig økonomisk smell. Slik som det er i dag der vi kun bruker SC på reise og 95% av oss lader hjemme og på jobb er det liten risiko med store strømutgifter på SC. Men hvis de hadde satt opp en SC med 20 plasser i Oslo så hadde utgiftene blitt store for Tesla.
I byene må vi nok belage oss på Type2 og 16A lading.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

stiantveitofficial

Sitat fra: eclipse på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:26

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:11
Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?

De søylene med grønt lys rundt (når de er ledige og blått når de er ibruk) er bare 16A så der hjelper det ikke med dobbeltlader.
32A ladestolpene ser mere ut som de øverst her http://salto.no/produkter/

Snakket med en kar fra Salto i dag og han sa det samme. Ca 30 timer hvis batteriet ble tømt helt, og det blir for lenge å vente. Hurtigladere bør komme i Oslo sentrum, og i andre byer forsåvidt, ikke bare rundt byen.
Kommunen si oppgave er selvfølgelig ikke å sette opp hurtigladere, det får de private aktørene stå for. Det burde likevel blitt satt opp flere av de 16A-stolpene og f.eks færre HC-parkeringer (de står jo stort sett tomme likevel). 16A hjelper iallfall bedre enn ingen lading  :)
Oppdaget faktisk i dag at en EL-bilist parkerte like ved en offentlig ladestasjon (alle de 4 plassene var full, han parkerte like bak på vanlig parkering). Han sjekket bilene som stod der, trakk ut ledningen på en av bilene som var ferdig ladet og plugget inn sin kontakt. Visste ikke at det gikk an, men likte det jeg observerte  :)


Tror nok ikke Tesla satser på å dekke folks daglige ladebehov med å sette opp ladestasjoner i byene, da ville de gått på en kraftig økonomisk smell. Slik som det er i dag der vi kun bruker SC på reise og 95% av oss lader hjemme og på jobb er det liten risiko med store strømutgifter på SC. Men hvis de hadde satt opp en SC med 20 plasser i Oslo så hadde utgiftene blitt store for Tesla.
I byene må vi nok belage oss på Type2 og 16A lading.

Ja, og Shademo der de er tilgjengelig  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:56
Han jeg snakka med i Salto sa at Tesla-eiere var nok litt bortskjemte mht rekkevidde og derfor fikk rekkeviddeangst allerede ved 100km rest. på batteriet hehe  :D

Hehe, ikke denne karen ihvertfall. Resterende rekkevidde datt ned på 0 en kilometer før jeg kom hjem i dag. Slaps og snø på veien hele veien fra Oslo til Fredrikstad gjorde at forbruket økte 20-30% selv om jeg lå i maks 80. Noe mer var ikke mulig å ligge i da det var bortimot umulig å kjøre forbi noen siden venstrefeltet var ubrukelig.

Hadde jeg ikke hatt mulighet for å lade med 16A fra schuko i Oslo i dag hadde jeg ikke kommet hjem. 13A hadde gitt 20tkm mindre på batteriet, det ville neppe gått.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stiantveitofficial

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 00:33
Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:56
Han jeg snakka med i Salto sa at Tesla-eiere var nok litt bortskjemte mht rekkevidde og derfor fikk rekkeviddeangst allerede ved 100km rest. på batteriet hehe  :D

Hehe, ikke denne karen ihvertfall. Resterende rekkevidde datt ned på 0 en kilometer før jeg kom hjem i dag. Slaps og snø på veien hele veien fra Oslo til Fredrikstad gjorde at forbruket økte 20-30% selv om jeg lå i maks 80. Noe mer var ikke mulig å ligge i da det var bortimot umulig å kjøre forbi noen siden venstrefeltet var ubrukelig.

Hadde jeg ikke hatt mulighet for å lade med 16A fra schuko i Oslo i dag hadde jeg ikke kommet hjem. 13A hadde gitt 20tkm mindre på batteriet, det ville neppe gått.

Hehe godt det gikk bra da  :)
16A kan være redningen noen ganger.
Er det ingen ladepunkter mellom Oslo og  Fredrikstad? Er ofte i Fredrikstad og Sarpsborg på jobb.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 00:42
Hehe godt det gikk bra da  :)
16A kan være redningen noen ganger.
Er det ingen ladepunkter mellom Oslo og  Fredrikstad? Er ofte i Fredrikstad og Sarpsborg på jobb.

Det er 8 stk. 22kW punkter ved Inspiria på Grålum, men da har jeg kun 8km igjen. De var dog backupen i dag, men jeg så tidlig at det kom til å gå bra. Det er jo en ganske god reserve under null.

Det er en del andre punkter langs veien, men det er vel 16A alt sammen. Ishavsveien har ikke noe Type 2 på Vestby lengre etter hva jeg vet, Rygge er også  kun CHAdeMO og 32A CEE-kontaktene er avslått.

Grunnen til at jeg kom så langt ned var at jeg kjørte fra hytta i morges med 193tkm igjen og ankom jobben i Oslo med 13tkm på måleren (utkjørt distanse 184km). Normalt ikke noe problem å klare de 96km hjem da siden mine arbeidsdager typisk er 9-10 timer lange, men i dag var den under 7 timer og da ble det litt snaut. Glad jeg hadde 16A mulighet og ikke måtte ta til takke med 13A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stiantveitofficial

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 01:06
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 00:42
Hehe godt det gikk bra da  :)
16A kan være redningen noen ganger.
Er det ingen ladepunkter mellom Oslo og  Fredrikstad? Er ofte i Fredrikstad og Sarpsborg på jobb.

Det er 8 stk. 22kW punkter ved Inspiria på Grålum, men da har jeg kun 8km igjen. De var dog backupen i dag, men jeg så tidlig at det kom til å gå bra. Det er jo en ganske god reserve under null.

Det er en del andre punkter langs veien, men det er vel 16A alt sammen. Ishavsveien har ikke noe Type 2 på Vestby lengre etter hva jeg vet, Rygge er også  kun CHAdeMO og 32A CEE-kontaktene er avslått.

Grunnen til at jeg kom så langt ned var at jeg kjørte fra hytta i morges med 193tkm igjen og ankom jobben i Oslo med 13tkm på måleren (utkjørt distanse 184km). Normalt ikke noe problem å klare de 96km hjem da siden mine arbeidsdager typisk er 9-10 timer lange, men i dag var den under 7 timer og da ble det litt snaut. Glad jeg hadde 16A mulighet og ikke måtte ta til takke med 13A...

Hvilke stolper gir kun 13A?

2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 01:12
Hvilke stolper gir kun 13A?

Alle med schuko-stikk, om du bruker Teslas schuko-adapter. Jeg omgår det ved å bruke en overgang fra schuko til blått 32A stikk.

Jens Kr. Kirkebø
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 07:38
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 01:12
Hvilke stolper gir kun 13A?

Alle med schuko-stikk, om du bruker Teslas schuko-adapter. Jeg omgår det ved å bruke en overgang fra schuko til blått 32A stikk.

Jens Kr. Kirkebø

For å være pirket nøyaktig (og det må man vist siden dette spørsmålet kommer opp så ofte) så er det ikke stolpen som er begrenset til 13A, denne er vanligvis 16A.

Men Tesla har lagt inn denne begrensningen i sammen med schuko adapteret. Når bilen ser at schuko adapteret er koblet på UMC så setter software i bilen strømstyrken til maks 13A.
Hvis du har blått adapter i stedet for schuko adapter så vil begrensingen være satt til 32A.

Bilen vil derfor forsøke å trekke 32A over den blå adapteren, men siden du har en overgang fra blått adapter til schuko og stolpen har 16A vil sikringen gå i denne. Du må derfor først stille inn ladestyrken i bilen på 16A før du kobler til bilen. Så vil bilen huske denne innstillingen for denne lokasjonen i ettertid.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

stiantveitofficial

Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 09:01
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 07:38
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 01:12
Hvilke stolper gir kun 13A?

Alle med schuko-stikk, om du bruker Teslas schuko-adapter. Jeg omgår det ved å bruke en overgang fra schuko til blått 32A stikk.

Jens Kr. Kirkebø

For å være pirket nøyaktig (og det må man vist siden dette spørsmålet kommer opp så ofte) så er det ikke stolpen som er begrenset til 13A, denne er vanligvis 16A.

Men Tesla har lagt inn denne begrensningen i sammen med schuko adapteret. Når bilen ser at schuko adapteret er koblet på UMC så setter software i bilen strømstyrken til maks 13A.
Hvis du har blått adapter i stedet for schuko adapter så vil begrensingen være satt til 32A.

Bilen vil derfor forsøke å trekke 32A over den blå adapteren, men siden du har en overgang fra blått adapter til schuko og stolpen har 16A vil sikringen gå i denne. Du må derfor først stille inn ladestyrken i bilen på 16A før du kobler til bilen. Så vil bilen huske denne innstillingen for denne lokasjonen i ettertid.

Det var den beste og minst tekniske forklaringen jeg har lest på lenge her inne  :)
Når man aldri har hatt interesse for strøm og koblinger tidligere så blir det ekstra vanskelig om man vurderer Tesla og alle de alternativene som finnes der mht lading.
Takk for pedagogisk svar!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 09:01
For å være pirket nøyaktig (og det må man vist siden dette spørsmålet kommer opp så ofte) så er det ikke stolpen som er begrenset til 13A, denne er vanligvis 16A.

Men Tesla har lagt inn denne begrensningen i sammen med schuko adapteret. Når bilen ser at schuko adapteret er koblet på UMC så setter software i bilen strømstyrken til maks 13A.
Hvis du har blått adapter i stedet for schuko adapter så vil begrensingen være satt til 32A.

Bilen vil derfor forsøke å trekke 32A over den blå adapteren, men siden du har en overgang fra blått adapter til schuko og stolpen har 16A vil sikringen gå i denne. Du må derfor først stille inn ladestyrken i bilen på 16A før du kobler til bilen. Så vil bilen huske denne innstillingen for denne lokasjonen i ettertid.

Det stemmer på en prikk. Men om man er så heldig å ha mottatt rødt adapter kan man bruke en overgang til dette istedenfor. Da slipper man å stille ned ladestrømmen manuelt, siden rødt adapter signaliserer maks 16A til UMC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA