Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe

Startet av stiantveitofficial, fredag 28. februar 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

janmb

Å ha elbil, selv en Tesla med god rekkevidde, uten å ha egen lademulighet hjemme hadde jeg aldri gått for.

Å eie en bil det er konstant usikkerhet rundt neste gang du finner ei tilgjengelig drivstoffpumpe må jo være en konstant stressfaktor.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Quattro

Jeg, som deg bor i byen, Majorstua. Samme utfordringer som deg, men er nok flere offentlige ladepunkter her om jeg går noen meter ekstra. Som regel alltid noen ledig på ettermiddagen og i helger. Dog kan jeg lade på jobb de dagene jeg kjører til jobb, og så kjører jeg vesentlig mindre enn deg.

Har du sjekket fremtiden til kommunen vedrørende fremtidige ladepunkter i bydelen?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

VigdisA

Det ble nylig sagt at Oslo kommune skulle sette opp en masse nye ladepunkter i år - spørs bare hvor fort de kommer opp og hvor. Ble nevnt under QA-sesjonen i Folketeateret og jeg har sett det nevnt et sted etterpå også, husker bare ikke hvor det var.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

stiantveitofficial

Sitat fra: Quattro på torsdag 20. februar 2014, klokken 14:36
Jeg, som deg bor i byen, Majorstua. Samme utfordringer som deg, men er nok flere offentlige ladepunkter her om jeg går noen meter ekstra. Som regel alltid noen ledig på ettermiddagen og i helger. Dog kan jeg lade på jobb de dagene jeg kjører til jobb, og så kjører jeg vesentlig mindre enn deg.

Har du sjekket fremtiden til kommunen vedrørende fremtidige ladepunkter i bydelen?

Kjøpte du din på Skøyen? Var nemlig innom der i dag og da nevnte sales advisoren jeg snakket med at en på Majorstua hadde kjøpt Tesla uten å ha fast ladeplass  :)

Ja, enig med han som nevnte at uansett rekkevidde så er det å ikke ha tilgang til egen lader en stressfaktor. Hadde en runde på vei hjem fra jobb, kjørte innom ladestasjonen ved Frognerparken og der var det flere ledige. Her på St.Hanshaugen stod det EL-biler på alle ladepunktene, men kun 50% av de ladet. Der bør kommunen finne en løsning med bøter. Mange ledige parkeringsplasser i området, likevel okkuperer EL-bilister ladepunkter de egentlig ikke trenger. Trodde ikke EL-bilister var så egoistiske, jeg er faktisk rystet!
Vet at å lade en Tesla fra 0% strøm til full lading tar ca 30 timer på offentlig ladepunkt, men den gir iallfall ca 15 km pr time.
Skjønner heller ikke at Oslo kommune er så utrolig treig med å sette opp flere ladepunkter. Her i Bjerregaards gate er det iallfall mer enn nok plass.
Spent på hvordan det blir når alle plassene på Aker Brygge forsvinner, da blir det kaos  :-\
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

sn0le

Jeg bodde i byen før, og hadde parkeringsplass med strømuttak.
Men det var kun beregnet for motorvarmer, og ville neppe fungert til å lade en TMS.
Så hadde det ikke vært for at jeg flyttet på landet og har bedre lademuligheter her, så ville nok
TMS vært utelukket for min del.
Skal (om jeg får ok fra jobben) bruke en eventuelt TMS i jobben, og da nytter det ikke å ha
så mye usikkerhet rundt lading.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Elmo

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?

De søylene med grønt lys rundt (når de er ledige og blått når de er ibruk) er bare 16A så der hjelper det ikke med dobbeltlader.
32A ladestolpene ser mere ut som de øverst her http://salto.no/produkter/
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stiantveitofficial

Sitat fra: Elmo på torsdag 20. februar 2014, klokken 16:23
Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?

De søylene med grønt lys rundt (når de er ledige og blått når de er ibruk) er bare 16A så der hjelper det ikke med dobbeltlader.
32A ladestolpene ser mere ut som de øverst her http://salto.no/produkter/

Snakket med en kar fra Salto i dag og han sa det samme. Ca 30 timer hvis batteriet ble tømt helt, og det blir for lenge å vente. Hurtigladere bør komme i Oslo sentrum, og i andre byer forsåvidt, ikke bare rundt byen.
Kommunen si oppgave er selvfølgelig ikke å sette opp hurtigladere, det får de private aktørene stå for. Det burde likevel blitt satt opp flere av de 16A-stolpene og f.eks færre HC-parkeringer (de står jo stort sett tomme likevel). 16A hjelper iallfall bedre enn ingen lading  :)
Oppdaget faktisk i dag at en EL-bilist parkerte like ved en offentlig ladestasjon (alle de 4 plassene var full, han parkerte like bak på vanlig parkering). Han sjekket bilene som stod der, trakk ut ledningen på en av bilene som var ferdig ladet og plugget inn sin kontakt. Visste ikke at det gikk an, men likte det jeg observerte  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

stiantveitofficial

Sitat fra: Quattro på torsdag 20. februar 2014, klokken 14:36
Jeg, som deg bor i byen, Majorstua. Samme utfordringer som deg, men er nok flere offentlige ladepunkter her om jeg går noen meter ekstra. Som regel alltid noen ledig på ettermiddagen og i helger. Dog kan jeg lade på jobb de dagene jeg kjører til jobb, og så kjører jeg vesentlig mindre enn deg.

Har du sjekket fremtiden til kommunen vedrørende fremtidige ladepunkter i bydelen?

Så du føler at du får nok strøm på disse 16A-stolpene?
Går sikkert greit om en kun skal 2-3 mil dagen etter, men skal en f.eks til Bergen kan det by på litt utfordringer, eller? Det er jo ikke såååå langt til Gol, men langt nok når en ikke har strøm hehe  :D
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

cra

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 17:11Han sjekket bilene som stod der, trakk ut ledningen på en av bilene som var ferdig ladet og plugget inn sin kontakt. Visste ikke at det gikk an, men likte det jeg observerte  :)

Har gjort tilsvarende et par ganger, og da pleier jeg å henge ledninga på speilet på førerdøra slik at sjåføren ikke uforvarende kjører avgårde med ladeledninga i (går an på bl.a. Think Classic; den merker ikke at ledninga står i hvos det ikke er strøm på den).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Quattro

@stiantveitofficial, mulig det er meg, men har ikke fått bilen ennå...

Som nevnt så kan jeg lade på jobb også og hvis jeg står 16 timer på 16A så vil jeg vel få litt mer enn 2-3 mil. Jeg er ikke spesielt bekymret over å ikke få nok strøm selv om jeg ikke har fast ladepunkt. Hadde jeg hatt en leaf eller reva hadde det noe vært verre. Hvis jeg finner ut at jeg skal til Bergen en helg vil jeg tro at jeg klarer å planlegge såpass at jeg kommer til neste superlader :-)

Jeg tror også at ladeinfrastrukturen om et par år vil være vesentlig bedre enn nåsituasjonen. Elbil eventyret har vel nettopp begynt?
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

stiantveitofficial

Sitat fra: Quattro på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:24
@stiantveitofficial, mulig det er meg, men har ikke fått bilen ennå...

Som nevnt så kan jeg lade på jobb også og hvis jeg står 16 timer på 16A så vil jeg vel få litt mer enn 2-3 mil. Jeg er ikke spesielt bekymret over å ikke få nok strøm selv om jeg ikke har fast ladepunkt. Hadde jeg hatt en leaf eller reva hadde det noe vært verre. Hvis jeg finner ut at jeg skal til Bergen en helg vil jeg tro at jeg klarer å planlegge såpass at jeg kommer til neste superlader :-)

Jeg tror også at ladeinfrastrukturen om et par år vil være vesentlig bedre enn nåsituasjonen. Elbil eventyret har vel nettopp begynt?

Ja, for din del så får jeg håpe du har rett  :)
Det er jo blitt lovet mange nye ladepunkter i år, både offentlige og avgiftsbelagte hurtigladere.
Hvordan finner en ut hvor kommunen har tenkt å sette opp ladepunkter??
Har prøvd å lete litt, men går meg bort hver gang.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

MM

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 18:27
Ja, for din del så får jeg håpe du har rett  :)
Det er jo blitt lovet mange nye ladepunkter i år, både offentlige og avgiftsbelagte hurtigladere.
Hvordan finner en ut hvor kommunen har tenkt å sette opp ladepunkter??
Har prøvd å lete litt, men går meg bort hver gang.

Her kan du ønske deg en: http://www.osloby.no/nyheter/Elbil-sjokk-i-Oslo--350-nye-ladestasjoner-7463058.html#.UwY83vl5PQI
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Quattro

Husker ikke helt hvor jeg fant oversikten, jeg har lett litt, men finner ikke igjen dessverre. Kanskje noen andre finner den infoen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Spinner

Det er vel strengt tatt ikke så vesentlig hvor lenge man må lade i snitt pr. dag for å kunne kjøre 45.000 km i året. Det som er viktig med så mye kjøring er hvorvidt du kan komme hjem på kvelden men tilnærmet tomt batteri og være fulladet igjen morgenen etter. Og da funker 16A meget dårlig.

jkirkebo

Sitat fra: Sbr på torsdag 20. februar 2014, klokken 20:21
Det er vel strengt tatt ikke så vesentlig hvor lenge man må lade i snitt pr. dag for å kunne kjøre 45.000 km i året. Det som er viktig med så mye kjøring er hvorvidt du kan komme hjem på kvelden men tilnærmet tomt batteri og være fulladet igjen morgenen etter. Og da funker 16A meget dårlig.

Det gjør det, men det skjer vel heller sjelden for de fleste at man kommer hjem med tomt batteri og skal ut på ny langtur neste morgen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA