Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepumpe

Startet av stiantveitofficial, fredag 28. februar 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Newbee

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:23
Sitat fra: Cobos på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:01
Med såpass mye kjøring per år er det ikke sikkert at det holder med bare vanlig 16A lading som de vanlige gratisladingene er.
Hmm la meg se... lading ved 16A gir deg 13A så omtrent 12km/t 45000/12 = 3750timer. Det er over 10 timer hvert døgn.

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.

Problemet er ikke stikket, men at Teslaen begrenser det til 13A av "safety"-årsaker.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Chlangum

Sitat fra: stiantveitofficial på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:21
Skal jeg ha Tesla så blir den bestilt med dobbeltlader, vil den booste ladingen på offentlige ladeparkeringer (de søylene med grønt lys rundt)?
Ser også på www.ladestasjoner.no at parkeringshuset Vulkan P-hus har 4 Type 2 (Semihurtig AC). 36 Vanlig (Normal 16A).

De søylene med grønt lys er vel 22kW ladere (kan variere i effekt). Og laderene på Vulkan er også 22kW. Det er akkurat her man har bruk for dobbeltlader. Fulladet batteri tar ca 4 timer. Det dobbelte uten dobbeltlader.

Oslo er vel den byen som er fremst når det gjelder offentlige ladeplasser og har vel lovet å utbygge 22kW ladenettverket.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:23
Sitat fra: Cobos på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:01
Med såpass mye kjøring per år er det ikke sikkert at det holder med bare vanlig 16A lading som de vanlige gratisladingene er.
Hmm la meg se... lading ved 16A gir deg 13A så omtrent 12km/t 45000/12 = 3750timer. Det er over 10 timer hvert døgn.

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.

Hvordan får du til det fra offentlige ladeplasser med schuko?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

elektrolux

#17
En løsning du kanskje ikke har tenkt på, men som ville fungert er en Elbil nr 2:

Dermed kan Tesla'en parkeres og lades på et egnet sted utenfor de mest belastede, og Elbil nr2 brukes til og fra denne plassen. Når du så er ute med Teslaen lader "shuttle" bilen.  ;)

Vi bruker denne metoden med langtursbilen som står lagret utenfor pressområdene i Stavanger. I vårt tilfelle er langtursbilen en Diesel, men det er fordi Tesla'en har for kort rekkevidde for våre lange turer, og mangler soveplass. ;D

Skulle bare hatt den camperen en amerikaner bygger om med Tesla teknikk. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: Chlangum på torsdag 20. februar 2014, klokken 07:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:23

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.

Hvordan får du til det fra offentlige ladeplasser med schuko?

Blått adapter og overgang fra schuko til 32A enfase er en enkel mulighet. Eller man kan kjøpe en Type 2 kabel med 16A CEE stikk i ene enden og en overgang fra schuko til 16A CEE.

Ulempen er at det er lett å sabotere ladingen....

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

stiantveitofficial

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 20. februar 2014, klokken 07:04
Hadde ikke hatt nerver til å belage meg på offentlig lading i det daglige, løsningen er å leie garasjeplass. Når det er i havn, er det mye bra lesning her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9427

Ja, det er nettopp de nervene jeg ser for meg kan ta knekken på hele drømmen.
Har lest mye om offentlig lading og undersøkelser som har blitt gjort. Skremmende at så mange parkerer på ladepunkter uten å lade eller at de står der fordi om bilen er ferdig ladet. Helt utrolig at folk tar seg tilrette på den måten. Skulle blitt greit kaotisk om alle som fylte bensin eller diesel ble stående parkert ved pumpen i timesvis!
Det burde vært forbudt å stå parkert på en offentlig ladestasjon uten å lade, eller stå der når bilen er ferdig ladet!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. februar 2014, klokken 08:21
Sitat fra: Chlangum på torsdag 20. februar 2014, klokken 07:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:23

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.

Hvordan får du til det fra offentlige ladeplasser med schuko?

Blått adapter og overgang fra schuko til 32A enfase er en enkel mulighet. Eller man kan kjøpe en Type 2 kabel med 16A CEE stikk i ene enden og en overgang fra schuko til 16A CEE.

Eller ennå bedre, overgang med rødt stikk i enden så slipper man å tenke på å manuelt justere ned ladestrømmen første gang man lader på et nytt sted også. Sånn som dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kagex

kirkebo, mye tar du for hele settet?
P29687

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:41
Det burde vært forbudt å stå parkert på en offentlig ladestasjon uten å lade, eller stå der når bilen er ferdig ladet!

Nåja, det siste er nok litt vel drøyt. Om jeg må flytte bilen det øyeblikket den er ferdig ladet har ikke ladestasjonene noen verdi for min del. Det er nemlig kliss umulig å komme seg fra på jobb akkurat når jeg vil. Ei heller tror jeg folk som gateparkerer utenfor leiligheten er spesielt interessert i å stå opp kl. 03.30 og lete etter en annen parkeringsplass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Har du noen CHAdeMO stasjoner i nærheten?

Når du kjører så mye som 45 000 km i året ville jeg vurdert å investere i ett CHAdeMO adapter. Dette fyller bilen 0-100% på ca 2 timer, om du skulle være uheldig å ikke få ladet ved en ladestasjon en dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stiantveitofficial

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:44
Sitat fra: turfsurf på torsdag 20. februar 2014, klokken 08:21
Sitat fra: Chlangum på torsdag 20. februar 2014, klokken 07:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:23

Nå er det heldigvis ikke noe større problem å få 16A ut av et 16A stikk så regnestykket blir da 45000/16=2812 timer. Det blir i underkant av 8 timer pr. dag.
Hvordan får du til det fra offentlige ladeplasser med schuko?

Blått adapter og overgang fra schuko til 32A enfase er en enkel mulighet. Eller man kan kjøpe en Type 2 kabel med 16A CEE stikk i ene enden og en overgang fra schuko til 16A CEE.

Eller ennå bedre, overgang med rødt stikk i enden så slipper man å tenke på å manuelt justere ned ladestrømmen første gang man lader på et nytt sted også. Sånn som dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html

Fiffig! Er det den samme som Tesla selger for 600,- på sin nettside?
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

jkirkebo

Sitat fra: stiantveitofficial på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:05
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:44
Eller ennå bedre, overgang med rødt stikk i enden så slipper man å tenke på å manuelt justere ned ladestrømmen første gang man lader på et nytt sted også. Sånn som dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html

Fiffig! Er det den samme som Tesla selger for 600,- på sin nettside?

Nei. Men det røde adapteret som Tesla selger til 572,- er en forutsetning for å kunne bruke denne kabelen. Istedenfor Teslas schuko-adapter pluss en kort skjøteledning (siden schuko-adapteret ikke får plass i offentlige stolper) bruker man altså Teslas røde adapter + denne kabelen. Da forsvinner 13A begrensningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kagex

kirkebo, jeg har en 4 hulls grå kontakt utenfor huset. får jeg brukt den med noen av adapterne dine?
P29687

jkirkebo

Sitat fra: Kagex på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:15
kirkebo, jeg har en 4 hulls grå kontakt utenfor huset. får jeg brukt den med noen av adapterne dine?

Grå, ikke blå? Kan du legge ut et bilde? Hva er den sikret med i skapet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kagex

Beklager off topic. Sikret med 16 a.


P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA