Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Bjoris, fredag 28. februar 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: frosken på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:53
Mitt alternativ blir da enten tethering fra mobil eller å feilparkere for å komme nære nok til å få wifi-dekning.

Hvis du har fri sikt men for lang avstand kan du prøve å sette opp en retningsstyrt antenne hjemme. Kanskje nødvendig med noe litt mer avansert enn en pringlesboks, men det er mulig. Satte opp en link mellom to trådløse rutere med ca 1km avstand for noen år siden for å hjelpe en kompis som var uten internett en periode. Benyttet da "proff" antenne i begge ender. Om ikke avstanden er så veldig stor er det helt sikkert mon i mindre. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

#16
Sitat fra: cra på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:00
Hvis du har fri sikt men for lang avstand kan du prøve å sette opp en retningsstyrt antenne hjemme. Kanskje nødvendig med noe litt mer avansert enn en pringlesboks, men det er mulig. Satte opp en link mellom to trådløse rutere med ca 1km avstand for noen år siden for å hjelpe en kompis som var uten internett en periode. Benyttet da "proff" antenne i begge ender. Om ikke avstanden er så veldig stor er det helt sikkert mon i mindre. :)

Jeg jobbet mye med trådløs distribusjon av internett til bedrifter på siste halvdel av 90-tallet, før ADSL ble populært. Vi bygde ut et større nett som dekket Fredrikstad/Sarpsborg-området. Lengste linken vi hadde i drift var 7km lang om jeg ikke husker feil. 24dBi-antenne i hvert ende, 3Mbit/s hastighet. Så man kan strekke et trådløst nett ganske langt, selv med lovlig sendestyrke. Men uten retningsbestemt antenne i begge ender krymper selvsagt rekkevidden en god del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dice

Sitat fra: Sbr på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:38
Sitat fra: Orcuz på torsdag 20. februar 2014, klokken 01:07
Nedlasting av kart på europaturné kan koste mye data trafikk da, må du betale selv da? Hva skjer etter 4 år? Får vi sette inn eget simkort?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Til info så vil roaming i Europa koste det samme som datatrafikk hjemme i løpet av året (sommern?) ;)

Jeg har tenkt meg på utenlandstur om ikke så lenge. Hvordan fungerer egentlig dette? Blir man fakturert for datatrafikk i utlandet? Er det funksjoner man bør slå av når man er i utlandet for å begrense datatrafikk? Annet?

Zneip

Sitat fra: Kagex på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:12
man kan oppdatere på wifi og, de sier at kartet oppdateres gratis, ikke at 3g er gratis. lover windows ny versjon gratis så betaler de ikke internet for deg

Jeg synes det virker som om kartet ikke lagres lokalt i bilen, men lastes ned under kjøring. Jeg kjører de samme 10 milene hver dag....men scroller/flytter jeg litt på kartutsnittet blir dette lastet ned over 3G hver gang - noe man kan se tydelig om man har dårlig dekning - da tar det lang tid å få inn kartet....
Nord Trøndelag | X90D

Brede

Google-kartet på storskjermen lastes vel ned etter hvert ja.

Garmin-kartverket til liten skjerm er vel lagret internt, mulig at det er dette kartverket det er gratis oppdatering av i 8 år?

ELTesla

Her skulle det absolutt ha kommet en funksjon hvor du kunne laste ned kartet hjemme i garasje med wi-fi før du skulle ut på en bestemt tur. Dette vil spare Tesla for kroner og oss for treg kartnedlastning under kjøring.

frosken

#21
Sitat fra: cra på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:00
Sitat fra: frosken på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:53
Mitt alternativ blir da enten tethering fra mobil eller å feilparkere for å komme nære nok til å få wifi-dekning.

Hvis du har fri sikt men for lang avstand kan du prøve å sette opp en retningsstyrt antenne hjemme. Kanskje nødvendig med noe litt mer avansert enn en pringlesboks, men det er mulig. Satte opp en link mellom to trådløse rutere med ca 1km avstand for noen år siden for å hjelpe en kompis som var uten internett en periode. Benyttet da "proff" antenne i begge ender. Om ikke avstanden er så veldig stor er det helt sikkert mon i mindre. :)
Jeg har noen saftige 2,4 GHz Yagi-antenner, men tviler litt på om det vil rekke ut av min blokk, gjennom en hel blokk til og inn i neste betonggarasje. :)

Det er uansett et marginalt problem som ikke vil melde sin ankomst før 2018. Og det skulle ikke forundre meg om de utvider ytterligere etter den tid. De fire årene er bare en garantert gratisperiode som jeg ser det, ikke en lovnad om at man må betale for bruk når tiden er ute.

OddB

Hvis du streamer høykvalitetsmusikk i to timer i snitt pr dag utgjør det ca 10GB/mnd....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hyperstress

Ved overlevering av bilen i dag ble jeg informert om at data ikke funket utenfor norge. Han sa at om det ikke koblet ut selv, så måtte det gjøres manuelt - en skulle ikke bruke det i utlandet.

Det hørtes ut som bare vissvass i mine ører.
Eller har Tesla funnet ut at de må stramme inn?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

thawi

Sitat fra: frosken på torsdag 20. februar 2014, klokken 00:53
Men det er litt enklere å koble en laptop til wifi hjemme enn bilen. Ikke alle som har garasje utenfor husveggen.

Mitt alternativ blir da enten tethering fra mobil eller å feilparkere for å komme nære nok til å få wifi-dekning.

Det er nok ikke så vanskelig å finne et gatekjøkken eller en kafé med WiFi som man kan parkere utenfor og ta en kopp kaffe :)

Bjoris

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 04. mars 2014, klokken 00:04
Ved overlevering av bilen i dag ble jeg informert om at data ikke funket utenfor norge. Han sa at om det ikke koblet ut selv, så måtte det gjøres manuelt - en skulle ikke bruke det i utlandet.

Det hørtes ut som bare vissvass i mine ører.
Eller har Tesla funnet ut at de må stramme inn?
Javel, det de har sagt er at ekstrem bruk blir betalbar så spørs det hva ekstremt er, det kan fort bli dyrt i utlandet, det vet vi jo alle... Men jeg tror de sliter om det er brukeren som skal passe på å slå av...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Jeg har utelukkende benyttet nettradio og Spotify siste halvåret. Hadde Tesla levert veldfungerende DAB hadde de spart en del penger tipper jeg  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rene

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:24
Jeg har utelukkende benyttet nettradio og Spotify siste halvåret. Hadde Tesla levert veldfungerende DAB hadde de spart en del penger tipper jeg  ;D
Det er vel ikke Tesla som har betalt for Spotify-bruken uansett?

Newbee

Sitat fra: rene på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:24
Jeg har utelukkende benyttet nettradio og Spotify siste halvåret. Hadde Tesla levert veldfungerende DAB hadde de spart en del penger tipper jeg  ;D
Det er vel ikke Tesla som har betalt for Spotify-bruken uansett?

Tesla betaler for datatrafikken.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

cairnz

Sitat fra: Newbee på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:45
Sitat fra: rene på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 04. mars 2014, klokken 09:24
Jeg har utelukkende benyttet nettradio og Spotify siste halvåret. Hadde Tesla levert veldfungerende DAB hadde de spart en del penger tipper jeg  ;D
Det er vel ikke Tesla som har betalt for Spotify-bruken uansett?

Tesla betaler for datatrafikken.
Datatrafikken ved Spotify ligger i mobilen din, ikke i bilen. Du betaler selv for datatrafikken for Spotify.

Nå får jeg vel så øra flagrer, men jeg synes at DAB er klart overlegen de aller fleste nettradiostasjonene som ligger tilgjengelig i bilen. Hører stor forskjell mellom P3 på internett-radio-opplegget kontra DAB - hvis man ser bort fra den periodiske "knitringen" som kommer med DAB og FM.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA