Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av Cowboystrekk, torsdag 27. februar 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Øyvind.h

#60
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 25. februar 2014, klokken 02:26
Tallet 500 er forsåvidt interessant, men trenger ikke å bety stort.

I praksis er tallet uten betydning. Ingen kjører det lade/utladingsregimet som er grunnlaget for testen som gir 500 sykluser. Bilen gir deg heller ikke anledning til å behandle battericellene så dårlig :)
Iht. eks batteryuniversity.com får du redusert slitasjen kraftig ved å holde deg unna topp, og risken for at pakken ryker reduseres betraktelig ved å holde seg unna bunn. I tillegg legger bilen begrensning på effektuttak/lading både ved kulde og ved lav SOC.
Du får aldri ladet batteriet hardere enn 1,4C (per i dag), mot ca 2C for Leaf og 2,77C for BMW i3!

Men battericellenes aldring kommer vi ikke unna (selv om kulde preserverer batteriene).

Det kan godt være som 2EL sier at det finnes batterier med tidobbelt antall ladesykluser fra 0-100-0%, men det vil være batterier som er dyrere/tyngre/større. Direkte oversatt=lavere kapasitet og ubrukelige i Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. februar 2014, klokken 07:07
Sitat fra: Porsgrunn på tirsdag 25. februar 2014, klokken 02:26
Tallet 500 er forsåvidt interessant, men trenger ikke å bety stort.

I praksis er tallet uten betydning. Ingen kjører det lade/utladingsregimet som er grunnlaget for testen som gir 500 sykluser. Bilen gir deg heller ikke anledning til å behandle battericellene så dårlig :)
Iht. eks batteryuniversity.com får du redusert slitasjen kraftig ved å holde deg unna topp, og risken for at pakken ryker reduseres betraktelig ved å holde seg unna bunn. I tillegg legger bilen begrensning på effektuttak/lading både ved kulde og ved lav SOC.
Du får aldri ladet batteriet hardere enn 1,4C (per i dag), mot ca 2C for Leaf og 2,77C for BMW i3!

Men battericellenes aldring kommer vi ikke unna (selv om kulde preserverer batteriene).

Det kan godt være som 2EL sier at det finnes batterier med tidobbelt antall ladesykluser fra 0-100-0%, men det vil være batterier som er dyrere/tyngre/større. Direkte oversatt=lavere kapasitet og ubrukelige i Model S.
Ift dette med kulde, hvor bikker kulda over fra å være "sunn" til å være skadelig for NCA-batteriene om noen vet? Jeg har grunnet litt ustabil strømkurs hjemme stort sett lada på 5 amp de nettene nåla har bikka -10 C, men ellers lar jeg bilen stå stort sett uten tilkobling hjemme da den frem til nylig var trøblete ift feilmeldinger når jeg låste opp bilen, at den lada ut 12V når bilen var ferdiglada, at ladinga av og til bare stoppa og hengte seg uten grunn. Tesla Lade sa at mine løsninger ville være de beste sånn som situasjone var. Etter 5.8.7 har ting blitt adskillig bedre, men kommer ikke unna litt ustabil kurs hjemme. Ser mange dropper å la bilen være tilkobla, jeg greier helt ærlig ikke å se at bilen bør være tilkobla når temp er mellom 0 og 25 C såfremt den ikke står i sola ved høyere temp og batteriet bør kjøles ned.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tho

Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:00
Dere sier selv at Tesla bruker NCR18650PD det er det databledet jeg har funnet. Men hvis dere finner andre bevis på at Tesla bruker andre batterier med flere sykluser så skal jeg gi meg. Men ingen av dere har kommet opp med noen ting enda.

Dette er feil batteri. Tesla sine batterier har bl.a. 3100mAh per celle. ikke 2900mAh. Sansynligvis er det noen helt spesiallagde celler Tesla bruker.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:00
Dere sier selv at Tesla bruker NCR18650PD det er det databledet jeg har funnet. Men hvis dere finner andre bevis på at Tesla bruker andre batterier med flere sykluser så skal jeg gi meg. Men ingen av dere har kommet opp med noen ting enda.

Det lar seg ikke gjøre. Tesla bruker ikke noen av Panasonics standardbatterier. De bruker en spesialdesignet kjemi optimalisert for levetid, i følge teknisk sjef JB Straubel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Øyvind. h jeg er fulstendig enig med deg. Poenget mitt var å fortelle en som trodde batteriene hadde 4000 sykluser at dette ikke stemte. Hvordan en syklus test blir utført vet jeg er helt urealistisk bruk og en ekstrem og dødelig  måte å bruke litium Batteri på. Å jeg vet også at andre typer batterier som har mange flere ladesykuser blir for tunge og ville vært umulig for Tesla å bruke. Så Tesla har måttet ta et valg for å klare det de har gjort.
Derfor måtte de velge batterier med 500 ladesykuser med dagens batteritekonologi.
Men som jeg har prøvd å si mange ganger er at folk må ikke tro at batteriet har 4000 ladesykuser og batteripakken holder 1,4 milioner km som en her trode. Det er mitt poeng

Man kan ikke sammenligne et batteri med et annet batteri selv om det ligner i kjemi. Det er mange ting som avgjør om et batteri har de egenskapene som de har. Så en produsent til en annen kan ha helt andre egenskaper og sykluser selv med samme kjemi. Det har med tykkelse på anode/katode og tykkelsen på polyester som avgjør egenskapene i et batteri.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

laumb

Her er hva Tesla selv hadde å si om saken i 2011.




Øyvind.h

Neste spørsmål blir om et batteri optimalisert for redusert bruksslitasje (dvs eks 4000 fulle 0-100-0% SOC sykluser under et gitt lade/utladingsregime før makskapasitet=80%) vi ha like positiv effekt av skånsom bruk som et batteri som i mindre grad er optimalisert for redusert bruksslitasje?

For et "500 sykluser/80%" batteri kan fint klare 1500-2000 sykluser ved skånsom bruk før bruksslitasje har redusert kapasiteten til 80%. I praksis vil kanskje aldring med tiden bli en større faktor enn bruksslitasjen?

Jeg tror ikke det automatisk betyr at et "4000 sykluser/80%" batteri vil klare 8-12.000 sykluser ved skånsom bruk (det kan sågar være den typen optimaliserte batterier har en større positiv effekt, hva vet jeg).

Som du skriver kan det være store variasjoner ift kjemi. Men så detaljert kunnskap har ikke jeg :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Porsgrunn

Sitat fra: laumb på tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:07
Her er hva Tesla selv hadde å si om saken i 2011.

Dette tror jeg du kan mye mer om enn meg, men 2011 er ikke det batteriene som de første bilene i Usa kom med. Dvs batteri pakken de kaller for A som forsatt i dag er begrenset til maks 90kW ved SC.

Det har vel kommet både B og C etter dette med i allefall kjemiendringer i B.

Som sagt litt usikker, men forholdsvis sikker på at A ble skrotet kanske rask. Kom det noen av disse til Norge.

Ladefabrikken

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 08:47
Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 00:00
Dere sier selv at Tesla bruker NCR18650PD det er det databledet jeg har funnet. Men hvis dere finner andre bevis på at Tesla bruker andre batterier med flere sykluser så skal jeg gi meg. Men ingen av dere har kommet opp med noen ting enda.

Det lar seg ikke gjøre. Tesla bruker ikke noen av Panasonics standardbatterier. De bruker en spesialdesignet kjemi optimalisert for levetid, i følge teknisk sjef JB Straubel.
Ta en titt på dette http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22273-Model-S-Battery-Cell-Panasonic-NCR18650PD
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Amoss

Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 08:59
Derfor måtte de velge batterier med 500 ladesykuser med dagens batteritekonologi.

Hvorfor maser du fortsatt om at disse batteriene har 500 ladesykluser etter at flere her viser til at vi ikke KAN vite det eksakte tallet da det er spesielle batterier for Tesla, og ingen offisiell statistikk er kunngjort for akkurat disse batteriene, og etter å ha sagt deg enig i at dette tallet er uten betydning?

Ellers har vi alt slått fast at den delen av grafen du limte inn her som viste opp til 3000 ladesykluser er fra samme produsent som Tesla bruker og av samme grunnleggende kjemi. Litt mer informasjon om batteriene de bruker kan du få ved å følge linken jeg la ut her tidligere, eller den youtubelinken som tho la ut (som er samme som refereres i linken jeg kom med). http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation

Jeg påstår ikke, og har ikke påstått, at den klarer 4000 ladesykluser 0-100-0%. Men føler meg trygg på at den skal klare mer enn disse 3-500 du påstår, og er sikker på at de for de vil vare betydelig lengre enn batterier fra noen av dagens "konkurrenter" om de behandles på en fornuftig måte.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

tho

Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:36
Ta en titt på dette http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22273-Model-S-Battery-Cell-Panasonic-NCR18650PD

Det sier bare at de har det samme fysiske designet. Tesla bruker Sansynligvis LiCoO2 kjemi med ukjente additiv   til elektrolytten som forlenger levetiden. Som videoen jeg postet på forrige side viser forsking at addativ til elektrolytten har mye mer å si for levetiden enn selve kjemien.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

D.O

Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Cowboystrekk

Sitat fra: tho på tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:53
Sitat fra: 2EL på tirsdag 25. februar 2014, klokken 09:36
Ta en titt på dette http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22273-Model-S-Battery-Cell-Panasonic-NCR18650PD

Det sier bare at de har det samme fysiske designet. Tesla bruker Sansynligvis LiCoO2 kjemi med ukjente additiv   til elektrolytten som forlenger levetiden. Som videoen jeg postet på forrige side viser forsking at addativ til elektrolytten har mye mer å si for levetiden enn selve kjemien.
Model S bruker såvidt jeg vet NCA-batterier (nikkel-kobolt-aluminium) som har vesentlig bedre levetid enn LCO (tror kanskje Roadster bruker LCO). NCA er imidlertid heftet med både større kostnader og brannfare. Titanbatterier som er under utvikling blir vesentlig bedre ift sikkerhet, MEN er enda dyrere enn NCA...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA