Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av Cowboystrekk, torsdag 27. februar 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Nå har jo en hel del eiere vært ute på veiene i nærmere et halvt år. Endel har nok kjørt meget langt allerede og sikkert bikka 20 000. Står man ute i -10 C så blir vell dette vanskelig å estimere, men ved fylling på SCene blir vell batteriet såpass varmt at det simulerer sommertemp. Er det noen som har opplevd reduksjon i rated km? Litt av grunnen til at jeg spør er at norsk klima visstnok skal være veldig bra for batteriene da det sjelden kommer opp i 30 C+ som elbiler sjelden liker, men gjerne holder seg mellom 0 og 10 C store deler av året. Tesla har jo lagt inn sikkerhetssystemer ift regen i kulda og så noen minusgrader skal heller ikke være noe problem. I USA er det vell enkelte som rapportere å ha mista mellom 5 og 10% på rated, selv om det er vanskelig å estimere grunnet nye softwareoppdateringer, endra tempratur osv.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Tok en full Range Charge imorges: Den stoppet på 500km Rated, som er 1km mer enn når bilen var ny (+5Mnd / 8000km)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cowboystrekk

Sitat fra: OleJA på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:05
Tok en full Range Charge imorges: Den stoppet på 500km Rated, som er 1km mer enn når bilen var ny (+5Mnd / 8000km)
Det høres veldig bra ut :) Kjører du babycare på batteriet (40-60% SoC når behovet for langkjøring ikke er der) eller gjør du akkurat som du vil?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kagex

er vel kman som rapporterte  at hans s60 hadde gått ned 1 km etter 16 000 miles
P29687

cairnz

Sitat fra: OleJA på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:05
Tok en full Range Charge imorges: Den stoppet på 500km Rated, som er 1km mer enn når bilen var ny (+5Mnd / 8000km)
496,3 var vel det den stoppet på når jeg tok full lading her for litt siden (2500km kjørt). Skal bli interessant å se hva den stopper på ved neste fulle lading.
Elbilist

OleJA

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:21
Sitat fra: OleJA på onsdag 19. februar 2014, klokken 10:05
Tok en full Range Charge imorges: Den stoppet på 500km Rated, som er 1km mer enn når bilen var ny (+5Mnd / 8000km)
Det høres veldig bra ut :) Kjører du babycare på batteriet (40-60% SoC når behovet for langkjøring ikke er der) eller gjør du akkurat som du vil?

Lader normalt til 80%, og er typisk på 50% på kvelden - Plugger inn hver kveld.
De siste ukene (etter FW oppdatering som fikset UMC problemer) har jeg begynt å bruke 'Scheduled Charge', og setter den slik at bilen står kortest mulig i ferdigladet tilstand.
Lader til ~98% når jeg har behov for lengre rekkevidde, idag var første gang jeg ladet til 100%.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Havebigfun

Noen km fra/til vil være innenfor målevariasjonen, bla. avhengig av batteritemp som betyr en del. Sålenge den ikke kan monitoreres bør målingene tas med en klype salt.

arnehelge

Hadde min første 100% lading 11. september. Da ble det 502 rated.
I går, etter 11000km, fylte jeg 100% for 2. gang. Da ble det kun 488 rated. Altså 14 km redusert.
Synes det var mye, men det betyr muligens noe at det kun var et par grader ved lading i går...
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

stiantveitofficial

Sitat fra: arnehelge på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:37
Hadde min første 100% lading 11. september. Da ble det 502 rated.
I går, etter 11000km, fylte jeg 100% for 2. gang. Da ble det kun 488 rated. Altså 14 km redusert.
Synes det var mye, men det betyr muligens noe at det kun var et par grader ved lading i går...

Ja det var mye på så kort tid!
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Cowboystrekk

Sitat fra: arnehelge på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:37
Hadde min første 100% lading 11. september. Da ble det 502 rated.
I går, etter 11000km, fylte jeg 100% for 2. gang. Da ble det kun 488 rated. Altså 14 km redusert.
Synes det var mye, men det betyr muligens noe at det kun var et par grader ved lading i går...
Temperaturen kan ha endel å si samt såkalt kalibrering, du får følge med til sommeren og se hva som skjer. Vet du om du har batteripakke A eller B? (står på batteriet inni hjulbuen når du svinger hjulene maksimalt til venstre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. februar 2014, klokken 08:17
Sitat fra: arnehelge på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:37
Hadde min første 100% lading 11. september. Da ble det 502 rated.
I går, etter 11000km, fylte jeg 100% for 2. gang. Da ble det kun 488 rated. Altså 14 km redusert.
Synes det var mye, men det betyr muligens noe at det kun var et par grader ved lading i går...
Temperaturen kan ha endel å si samt såkalt kalibrering, du får følge med til sommeren og se hva som skjer. Vet du om du har batteripakke A eller B? (står på batteriet inni hjulbuen når du svinger hjulene maksimalt til venstre.

I tillegg har algoritmene som beregner SOC blitt endret i nyere software, og batteriet kan også trenge balansering for å komme opp på 100% igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. februar 2014, klokken 09:00
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. februar 2014, klokken 08:17
Sitat fra: arnehelge på torsdag 20. februar 2014, klokken 23:37
Hadde min første 100% lading 11. september. Da ble det 502 rated.
I går, etter 11000km, fylte jeg 100% for 2. gang. Da ble det kun 488 rated. Altså 14 km redusert.
Synes det var mye, men det betyr muligens noe at det kun var et par grader ved lading i går...
Temperaturen kan ha endel å si samt såkalt kalibrering, du får følge med til sommeren og se hva som skjer. Vet du om du har batteripakke A eller B? (står på batteriet inni hjulbuen når du svinger hjulene maksimalt til venstre.

I tillegg har algoritmene som beregner SOC blitt endret i nyere software, og batteriet kan også trenge balansering for å komme opp på 100% igjen.

Jeg har kjørt 10.000km siden September. Når bilen var ny var tRange 350km når jeg ladet opp til 90%. I dag ser jeg at tRange er 345 når jeg lader til 90%. I release notes til noen oppdateringer har det stått at utregningen av tRange har blitt oppdatert uten at det har påvirket den egentlige rekkevidden.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

kjølholdt

er det noen grunn til at bilen ikke skal stå plugget i på 80% ladet batteri. jeg lader til 80%, men plugger i på kvelden og da tar det et par 3 timer så har jeg 80%. Deretter står den til neste morgen plugget i. Hva er skadelig for batteriet med det.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

eclipse

Sitat fra: kjølholdt på fredag 21. februar 2014, klokken 09:27
er det noen grunn til at bilen ikke skal stå plugget i på 80% ladet batteri. jeg lader til 80%, men plugger i på kvelden og da tar det et par 3 timer så har jeg 80%. Deretter står den til neste morgen plugget i. Hva er skadelig for batteriet med det.

Det er ingen grunn til å ikke gjøre som deg, det er også Teslas anbefaling.

Side 86 i Brukermanualen:


  • "ADVARSEL: Tesla anbefaler på det sterkeste å la Model S være tilkoblet når den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på et optimalt ladenivå"


Jeg har valgt å følge Teslas anbefaling her på tross av andres mening på forumet. I mitt hode så har Tesla vist at de har en del kunnskap om batterier og elbil.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cra

Jeg kan ikke skjønne at å ha bilen tilkoblet hele tiden skulle være noe problem; det er jo ikke direktekobling fra sikringsskapet til batteriene. Bilen burde kunne sørge for at fra/tilkobling gjøres optimalt, noe den også ser ut til å gjøre basert på det som står i brukermanualen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA