Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av Cowboystrekk, torsdag 27. februar 2014, klokken 22:48

« forrige - neste »

Muffinman

Tja, problemet er vel med original UMC på IT-nett. Den bryter ikke N-leder etter fullført lading, og bilen ser spenning mellom N og jord. Ofte reagerer den med å koble fra diverse av sikkerhetsmessige årsaker, og om den blir stående for lenge slik finner du bilen død med tomt 12v-batteri.

Dette er ikke et problem med saltobokser eller schukokabelen fra Mennekes som Tesla har delt ut i det siste, og heller ikke på TN-nett om kontakten står rett vei slik at N i uttaket havner på N i UMC``en.

Cowboystrekk

Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 09:36
Sitat fra: kjølholdt på fredag 21. februar 2014, klokken 09:27
er det noen grunn til at bilen ikke skal stå plugget i på 80% ladet batteri. jeg lader til 80%, men plugger i på kvelden og da tar det et par 3 timer så har jeg 80%. Deretter står den til neste morgen plugget i. Hva er skadelig for batteriet med det.

Det er ingen grunn til å ikke gjøre som deg, det er også Teslas anbefaling.

Side 86 i Brukermanualen:


  • "ADVARSEL: Tesla anbefaler på det sterkeste å la Model S være tilkoblet når den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på et optimalt ladenivå"


Jeg har valgt å følge Teslas anbefaling her på tross av andres mening på forumet. I mitt hode så har Tesla vist at de har en del kunnskap om batterier og elbil.
Tesla sa spesifikt til meg at de IKKE anbefalte meg å la den stå i hele tiden da dette gjorde at ladeprosessen hengte seg når bilen var fullada pga tull med UMC og påfølgende 12V-problem etc. Nå begynte nylig UMC å fungere hos meg etter siste oppdatering, men greier ikke å se at det skal gjøre noe fra eller til for batteriet om bilen står ute i 0 C uten tilkobling da i et døgn. Om det er -10 C eller mer så lar jeg bilen stå tilkobla lader på 5 amps for å holde varmen, men nå har ladekabelen begynt å fungere så jeg kan jo bare pluggen din inn uten å lade :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

stiantveitofficial

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. februar 2014, klokken 09:47
Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 09:36
Sitat fra: kjølholdt på fredag 21. februar 2014, klokken 09:27
er det noen grunn til at bilen ikke skal stå plugget i på 80% ladet batteri. jeg lader til 80%, men plugger i på kvelden og da tar det et par 3 timer så har jeg 80%. Deretter står den til neste morgen plugget i. Hva er skadelig for batteriet med det.

Det er ingen grunn til å ikke gjøre som deg, det er også Teslas anbefaling.

Side 86 i Brukermanualen:


  • "ADVARSEL: Tesla anbefaler på det sterkeste å la Model S være tilkoblet når den ikke er i bruk. Da holdes batteriet på et optimalt ladenivå"


Jeg har valgt å følge Teslas anbefaling her på tross av andres mening på forumet. I mitt hode så har Tesla vist at de har en del kunnskap om batterier og elbil.
Tesla sa spesifikt til meg at de IKKE anbefalte meg å la den stå i hele tiden da dette gjorde at ladeprosessen hengte seg når bilen var fullada pga tull med UMC og påfølgende 12V-problem etc. Nå begynte nylig UMC å fungere hos meg etter siste oppdatering, men greier ikke å se at det skal gjøre noe fra eller til for batteriet om bilen står ute i 0 C uten tilkobling da i et døgn. Om det er -10 C eller mer så lar jeg bilen stå tilkobla lader på 5 amps for å holde varmen, men nå har ladekabelen begynt å fungere så jeg kan jo bare pluggen din inn uten å lade :)

Hva da hvis man kjører til Gardermoen, plugger i bilen, reiser på ferie i 14 dager og så kommer hjem igjen? Bilen må vel kunne stå på lading i hele perioden.
iPhonen min har ikke fått nevneverdig dårligere batterikapasitet fordi om den til stadighet står og lader på 100%.
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Teslanewbie

Tesla fraskriver seg fuktskader på UMC ?

Det står vel i manualen at  UMC ikke bør brukes ute/ i regn ? Hvordan kan dere la bilen stå i 14 dagr på lading ute ?


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 10:35
iPhonen min har ikke fått nevneverdig dårligere batterikapasitet fordi om den til stadighet står og lader på 100%.
Bruk en dag på å lese deg opp på behandling av litium-ion batterier. Start på Google :)

At telefonen din virker å være omtrent som ny etter 3-4 år er ikke vesentlig når vi snakker batterier i bil, for i bilen vil du gjerne at de skal vare 15-20 år :) Da bør du sette deg inn i hva som tar knekken på cellene, og noe av det som sliter mest på dem er å tilbringe mye tid på 100% SOC.

Gå eks direkte til www.batteryuniversity.com
http://www.tu.no/it/2014/01/19/slik-far-du-maksimalt-ut-av-mobil-batteriet
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjølholdt

Hvis vi holder 12 volt problematikken utenfor diskusjonen.da kan man vel la bilen stå tilkoblet når man ikke bruker den .Jeg lader til litt under 80%
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cheetah

Jeg ser at mange innlegg antyder at 80% lading er ideell maximum til daglig.

Er det da noen som kan forklare hvorfor innstillingen på bilen sier 90% (daglig bruk) og 100% ved Range?
Jeg har valgt å tro at batterigarantien og levetiden blir bra ettersom det er "programmert" inn 90% "daily".


eclipse


Sitat fra: Cheetah på fredag 21. februar 2014, klokken 13:46
Jeg ser at mange innlegg antyder at 80% lading er ideell maximum til daglig.

Er det da noen som kan forklare hvorfor innstillingen på bilen sier 90% (daglig bruk) og 100% ved Range?
Jeg har valgt å tro at batterigarantien og levetiden blir bra ettersom det er "programmert" inn 90% "daily".

Tesla anbefaler å ha en range mellom 50 og 90% ladet batteri til vanlig bruk, da lader jeg den opp til 90% og kjører den helst ikke under 50%. Jeg ser ingen grunn til å bare lade den opp til 80%.

Jeg vet at daily range var 80% på de første US modellene, med software oppdatering og forbedringer med ladingen hevet denne grensen til 90%. Men det er da frivillig, noen fyller aldri mer enn 100kr på dieseltanken heller
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

#23
Sitat fra: Cheetah på fredag 21. februar 2014, klokken 13:46
Jeg ser at mange innlegg antyder at 80% lading er ideell maximum til daglig.

Er det da noen som kan forklare hvorfor innstillingen på bilen sier 90% (daglig bruk) og 100% ved Range?
Jeg har valgt å tro at batterigarantien og levetiden blir bra ettersom det er "programmert" inn 90% "daily".

Som Eclipse skriver - Tesla gir deg et intervall på 50-90% SOC for daglig bruk. Velg det som passer deg og ditt bruksmønster perfekt ift. anvendelighet og levetid. Må du ha 90% så lader du til 90%. Det er det absolutt maksimale Tesla anbefaler deg å lade til på daglig basis.

Klarer du deg med 70-80% SOC viser målinger at du får godt betalt for det ift. levetid/slitasje på litium-ion batterier. Så enkelt er det :)

Sitat fra: eclipse på fredag 21. februar 2014, klokken 14:50
noen fyller aldri mer enn 100kr på dieseltanken heller
Av helt andre årsaker som er irrelevante i denne sammenheng :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cowboyroy

Lader batteriet MAX hver gang jeg får tid til det jeg og kjører det helt ned mot 0 hver eneste dag.
Kjører minst 25 mil om dagen når jeg er i landet.
(når jeg er på jobbreiser står den på Gardermoen på Daily grensa)
Sånn kommer jeg til å bruke bilen i minst 8 år... og oppimot 4-500.000km

Johnny

Er det gitt at et fall i batterikapasitet vil bli vist på displayet?

Altså, vil et fall på 20% resultere i en indikert rekkevidde på 400km, eller vil det bare vise seg i praksis?
TMS og eGolf.

stiantveitofficial

Sitat fra: cowboyroy på fredag 21. februar 2014, klokken 15:15
Lader batteriet MAX hver gang jeg får tid til det jeg og kjører det helt ned mot 0 hver eneste dag.
Kjører minst 25 mil om dagen når jeg er i landet.
(når jeg er på jobbreiser står den på Gardermoen på Daily grensa)
Sånn kommer jeg til å bruke bilen i minst 8 år... og oppimot 4-500.000km

Og sånn mener jeg man skal kunne bruke en bil, også en Tesla.
Tesla er jo ment å skulle vise verden at man faktisk kan kjøre EL-bil på samme måte som man kjører en oljebrenner. Husk det  :)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

Porsgrunn

Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 17:13
Sitat fra: cowboyroy på fredag 21. februar 2014, klokken 15:15
Lader batteriet MAX hver gang jeg får tid til det jeg og kjører det helt ned mot 0 hver eneste dag.
Kjører minst 25 mil om dagen når jeg er i landet.
(når jeg er på jobbreiser står den på Gardermoen på Daily grensa)
Sånn kommer jeg til å bruke bilen i minst 8 år... og oppimot 4-500.000km

Og sånn mener jeg man skal kunne bruke en bil, også en Tesla.
Tesla er jo ment å skulle vise verden at man faktisk kan kjøre EL-bil på samme måte som man kjører en oljebrenner. Husk det  :)

Turtelleren på bensin bilen min er grønn til 7000 omdreininger før den blir rød. Betyr det at Mitsubishi har godkjent å ligge konstant mellom 5000 og 6500 slik at jeg har maks effekt hele tiden?

At det er greit å presse grensene men medfører økt slitasje å gjøre det veldig ofte gjelder igrunn for mange ting.

Selvfølgelig skal du lade fult når du kan få behov. Du må gjerne gjøre det uten behov også, men det er veldig sansynlig at du vil få unødig slitasje.

stiantveitofficial

Sitat fra: Porsgrunn på fredag 21. februar 2014, klokken 17:39
Sitat fra: stiantveitofficial på fredag 21. februar 2014, klokken 17:13
Sitat fra: cowboyroy på fredag 21. februar 2014, klokken 15:15
Lader batteriet MAX hver gang jeg får tid til det jeg og kjører det helt ned mot 0 hver eneste dag.
Kjører minst 25 mil om dagen når jeg er i landet.
(når jeg er på jobbreiser står den på Gardermoen på Daily grensa)
Sånn kommer jeg til å bruke bilen i minst 8 år... og oppimot 4-500.000km

Og sånn mener jeg man skal kunne bruke en bil, også en Tesla.
Tesla er jo ment å skulle vise verden at man faktisk kan kjøre EL-bil på samme måte som man kjører en oljebrenner. Husk det  :)

Turtelleren på bensin bilen min er grønn til 7000 omdreininger før den blir rød. Betyr det at Mitsubishi har godkjent å ligge konstant mellom 5000 og 6500 slik at jeg har maks effekt hele tiden?

At det er greit å presse grensene men medfører økt slitasje å gjøre det veldig ofte gjelder igrunn for mange ting.

Selvfølgelig skal du lade fult når du kan få behov. Du må gjerne gjøre det uten behov også, men det er veldig sansynlig at du vil få unødig slitasje.

Ja, litt mer slitasje og litt oftere oljeskift. Mest sannsynlig vil motoren holde mange mange 100.000 kilometer likevel  :) Kun i Norden vi kjører på under 2000 o/min ved maksimalt tillatte hastighet  ;)
2012 Audi A4 TDI firmabil.
Vuderer sterkt Tesla S 85 som firmabil i løpet av 2014!

19quiz76

#29
Denne artikkelen i Teknisk Ukeblad forteller om nylige målinger av Samsung Li-ion batterier viser at de tåler 4000 ladesykluser før de er nede i 80% av opprinnelig kapasitet. Dersom man antar at  panasonic-cellene i TMS presterer like bra over tid og legger til grunn (konservative) 350 km pr ladesyklus, ser man på 1.4 mill km før batteriet er nede på 80 %, eller nominelt 700KKM = 90%. Slå av 20% for elde og temperaturvariasjoner, så snakker vi fortsatt 560KKM før batteriet passerer 10% degradering. Og da har man lagt "vondvilja" til ;)

http://m.tu.no/industri/2014/02/21/her-far-gamle-nissan-leaf-batterier-nytt-liv
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA