Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 60kWh

Startet av Elisabeth, torsdag 27. februar 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

knnygar

Har du lada utan problem heime er det nok jordingsfeil e.l. på kontakta.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elisabeth

Lader uten problem hjemme. Det må være kontakten på jobb det er noe galt med da. Må få driftsavdelingen til å sjekke det. Kom meg heldigvis hjem på det lille av strøm som var igjen :-)


Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

TB

Sitat fra: Elisabeth på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:55
Lader uten problem hjemme. Det må være kontakten på jobb det er noe galt med da. Må få driftsavdelingen til å sjekke det. Kom meg heldigvis hjem på det lille av strøm som var igjen :-)

Har du heilt ny Leaf, der EVSE ("ladekabel") er av Europisk type? Den er mindre enn den Japanske levert til eldre Leaf og trillingar.

Det er fleire som har rapportert at denne er litt kritisk til jord. Problemet oppstår i Norge pga. straum nettet fungerar på ein annan måte enn resten av Europa. (Norge og Albania..)

Dermed kan det bli varsla om feil, som i Norge ikkje er feil.

Om du kjenner nokon som har eldre Leaf, eller trilling - prøv gjerne og lade med deira EVSE - om den virkar, men ikkje din er dette truleg årsaken.

Les t.d denne tråden som omhandler samme tema:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11740.0.html

Her bytta trådstarter inn EVSE i Japansk type lada bilen som normalt. Eit alternativ er og kjøpe ein uoriginal "reise EVSE" som du kan ha med i bilen. Desse stiller ikkje like strenge krav som den Europeiske. Den originale kan du ha heime, der den virkar.

Eksempel:
http://www.charge-amps.com/
http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Justerbar_6-10-16A_portabel_ladeledning_med_kladd
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elisabeth

Jeg har snakket med ei på jobb som lader sin Leaf avogtil og hun har ingen problemer med ladingen. Hun har også en ny leaf, levert november 2013. Denne blinkingen på EFSEn min er ikke beskrevet i instruksjonsheftet. Ved jordingsfeil skal bare den grønne blinke, men hos meg blinker både den grønne og den gule. Den blinker ikke rytmisk og fort, men det virker som om den lader i noen sekunder (stabilt grønn + gult lys og normal blinking i de blå lysene), så høres ett klikk og det grønne og gule lyset blinker i noen sekunder. De to første blå slukkes og det tredje blå lyset lyser i stedet. Og sånn sto den i ett par timer før jeg ga opp og koblet fra. Merkelig.

Nå trenger jeg ikke lade på jobb til vanlig, men det hadde jo vært fint om jeg hadde muligheten i alle fall. Kan jeg bli plaget med dette på offentlige ladestolper også da kanskje? (har bare ladet hjemme til nå)
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

bjorn_2390

Sitat fra: Elisabeth på fredag 21. februar 2014, klokken 21:06
Denne blinkingen på EFSEn min er ikke beskrevet i instruksjonsheftet. Ved jordingsfeil skal bare den grønne blinke, men hos meg blinker både den grønne og den gule.
Men det henger ikke på greip at det er noe galt med kladden, så lenge den fungerer fint hjemme. Jeg synes FREMDELES dette minner om at du har på timer i bilen, men jeg regner med at du har gått inn i menyene og forsikret deg om at dette ikke er blitt satt (påskrudd), for eksempel ubevisst.

Min starter ikke lading på jobb før et bestemt tidspunkt, underforstått, jeg HAR satt på timer. Måten bilen din oppfører seg, minner om det samme jeg opplever, - men da begynner jo ladingen automatisk til oppsatt tid.

Er det ikke timeren, er det vel helt rimelig å tro at det er kontaktpunktet på jobb, slik andre sikter til. Men det er jo enkelt å luke ut - bare å prøve et annet ladepunkt, slik foreslått. Når da på toppen av det hele din kollega lader uten problemer - mjaaa: Man kan jo ikke utelukke feil på både kladd og bil, men her bør du gå for elimineringsmetoden, og utelukke det ene etter det andre (ikke alt på en gang, for da finner man jo ikke ut av hva som er feil).
Blå Euro-Leaf (2012)

knnygar

Sitat fra: Elisabeth på fredag 21. februar 2014, klokken 21:06
Jeg har snakket med ei på jobb som lader sin Leaf avogtil og hun har ingen problemer med ladingen. Hun har også en ny leaf, levert november 2013.
Er dette samme kontakt som du har problem med?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elisabeth

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Belloq

Sitat fra: bjorn_2390 på fredag 21. februar 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Elisabeth på fredag 21. februar 2014, klokken 21:06
Denne blinkingen på EFSEn min er ikke beskrevet i instruksjonsheftet. Ved jordingsfeil skal bare den grønne blinke, men hos meg blinker både den grønne og den gule.
Men det henger ikke på greip at det er noe galt med kladden, så lenge den fungerer fint hjemme. Jeg synes FREMDELES dette minner om at du har på timer i bilen, men jeg regner med at du har gått inn i menyene og forsikret deg om at dette ikke er blitt satt (påskrudd), for eksempel ubevisst.

Min starter ikke lading på jobb før et bestemt tidspunkt, underforstått, jeg HAR satt på timer. Måten bilen din oppfører seg, minner om det samme jeg opplever, - men da begynner jo ladingen automatisk til oppsatt tid.

Er det ikke timeren, er det vel helt rimelig å tro at det er kontaktpunktet på jobb, slik andre sikter til. Men det er jo enkelt å luke ut - bare å prøve et annet ladepunkt, slik foreslått. Når da på toppen av det hele din kollega lader uten problemer - mjaaa: Man kan jo ikke utelukke feil på både kladd og bil, men her bør du gå for elimineringsmetoden, og utelukke det ene etter det andre (ikke alt på en gang, for da finner man jo ikke ut av hva som er feil).

Har du på timer så er det jo bare og starte lading via appen, den også overstyrer timer funksjonen.
P85 2014

Elisabeth

Jeg bruker ikke timeren. Jeg prøvde å starte lading via appen, men det funket heller ikke. Jeg var inne på carwings på pceen også, og der påsto den at bilen ikke var tilkoblet.Jeg skal prøve ladekabelen på en offentlig ladestolpe for å se om jeg vil få problemer der også. Hvis det viser seg at orginalkabelen bare vil lade hjemme, får jeg investere i en annen kabel slik at jeg har mulighet til å lade andre plasser også. Blir jo veldig fastlåst hvis jeg kun kan lade hjemme...



Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Belloq

Men fikk du kontakt med bilen via mobilappen``? eller har du samme problemet som på pcen``?
P85 2014

el nino

Hvis bilen ikke lader, vil carwings si ifra at den ikke er tilkoblet. Så høyst sannsynlig ligger feilen i kontakten, som også andre har antydet. Hvis den lader hjemme, bruker du SANNSYNLIGVIS ikke timer, for da ville også timeren virke der. Men har du forsøkt å "overstyre" en evt. timer ved å trykke inn overstyringsknappen nede til venstre for rattet? Da skal den midterste blå lampen på dashbordet lyse, og lading starte umiddelbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA