Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Standarutstyr i i3 vs E-golf

Startet av MortenH, torsdag 27. februar 2014, klokken 21:26

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: MortenH på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:56
Jeg sjekket amperemeter ved avreise, men kommer nå på at kanskje jeg låste opp bilen. Det deaktiverte i så fall ladingen.
Det er riktig, ladingen stopper når man låser opp.  Det er derfor det ikke hjelper å sitte i bilen å følge med.  Om man låser opp stopper også preheting delvis, men kan aktiveres igjen manuelt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

østfolding

Sitat fra: Vind på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:09
Sitat fra: MortenH på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:56
Jeg sjekket amperemeter ved avreise, men kommer nå på at kanskje jeg låste opp bilen. Det deaktiverte i så fall ladingen.
Det er riktig, ladingen stopper når man låser opp.  Det er derfor det ikke hjelper å sitte i bilen å følge med.  Om man låser opp stopper også preheting delvis, men kan aktiveres igjen manuelt.

Satt inne i bilen en halvtimes tid og trykket litt på skjermen mens lading pågikk her om dagen. Batteriprosenten gikk oppover da - og bilen var fortsatt åpen. Jeg kan ikke ha sett så feil?

LMOR

Sitat fra: østfolding på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:16
Sitat fra: Vind på onsdag 19. februar 2014, klokken 20:09
Sitat fra: MortenH på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:56
Jeg sjekket amperemeter ved avreise, men kommer nå på at kanskje jeg låste opp bilen. Det deaktiverte i så fall ladingen.
Det er riktig, ladingen stopper når man låser opp.  Det er derfor det ikke hjelper å sitte i bilen å følge med.  Om man låser opp stopper også preheting delvis, men kan aktiveres igjen manuelt.
Satt inne i bilen en halvtimes tid og trykket litt på skjermen mens lading pågikk her om dagen. Batteriprosenten gikk oppover da - og bilen var fortsatt åpen. Jeg kan ikke ha sett så feil?
Du kan sitte inni bilen, men hvis den står til lading og du låser opp bilen, stopper lading. Men den kan startes igjen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Tinhlevan

Men det har kanskje en liten betydning om bilen står inne i garasjen eller ute?
Vil tro det har påvirkning om bilen står ute i minus eller ikke.

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:52
Men det har kanskje en liten betydning om bilen står inne i garasjen eller ute?
Vil tro det har påvirkning om bilen står ute i minus eller ikke.
Forstår at du ikke bor på Vestlandet :-)
-1 grad i en garasje og -1 grad ute, når det er storm, er som natt og dag i forhold til hvor fort bilen (eller huset :-() kjøles ned.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Bilen min står i carport i pluss 2-3 grader. Hvis jeg setter meg inn i forvarmet bil og låser dørene, begynner den å lade igjen, samtidig som temperaturen opprettholdes innvendig.
Amperemeteret viste 7,5 ampere under den framtvungne ladesituasjonen, men dette er vel fordi batteriet er i siste fase av å bli fulladet igjen.

Bilen kan altså lade og varme samtidig, men det er uklart hvorfor dette ikke skjer i forbindelse med programmert "Departure time".

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: MortenH på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:27
Bilen min står i carport i pluss 2-3 grader. Hvis jeg setter meg inn i forvarmet bil og låser dørene, begynner den å lade igjen, samtidig som temperaturen opprettholdes innvendig.
Amperemeteret viste 7,5 ampere under den framtvungne ladesituasjonen, men dette er vel fordi batteriet er i siste fase av å bli fulladet igjen.

Bilen kan altså lade og varme samtidig, men det er uklart hvorfor dette ikke skjer i forbindelse med programmert "Departure time".
Er ikke det så enkelt som at nå bilen er 100% oppladet, så lader ikke bilen før den er kommet ned i 99%, og det kan gå fort eller sakte, avhengig av temperaturen. Hvis du normalt bare taper 1% så er ikke dette noe problem?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

#22
Dette har vært diskutert litt før, og jeg er usikker på effekten av dette - eller om det bare er en bug i software som viser feil.  Jeg hadde satt timer til å være ferdig varmet 07.30.  07:00 er bilen 100% ladet, 07:38 er den 96% ladet (Se bilde) , men når jeg setter meg i bilen 07:45 er den 100% ladet.  Det er vel ikke riktig at den greier å lade 4% på 12 minutter heller.

I tilegg er rekkevidde i bilen når jeg starter opp 114km i Comfort, som jo er mye mer enn 4% mer enn 105.

Så jeg tror det er en visningsfeil under oppvarming - som kan skyldes at det trekkes en del strøm for oppvarmingen.  Vi skal nok regne med at dette løses med en softwareoppdatering.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:00
Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 20. februar 2014, klokken 09:52
Men det har kanskje en liten betydning om bilen står inne i garasjen eller ute?
Vil tro det har påvirkning om bilen står ute i minus eller ikke.
Forstår at du ikke bor på Vestlandet :-)
-1 grad i en garasje og -1 grad ute, når det er storm, er som natt og dag i forhold til hvor fort bilen (eller huset :-() kjøles ned.



Stemmer det, bor i Drammen, men langs elven her med minus og vind er det røft nok for en el-bil under lading-:)
Men spørsmålet mitt var rettet mot forhåndsprog. lading med oppvarming som igjen ikke gav full lading ved ladestopp.

SE

Jeg har en oppfatning om at dette skjer fordi alle strøm -forbrukere er koblet til batteriet direkte.  Det er vel naturlig at det er slik.  Laderen lever sitt eget liv og lader når den mener det er bra for batteriet.  Batteriet må droppe litt ned under 100% før laderen setter igang.

LMOR

Sitat fra: SE på torsdag 20. februar 2014, klokken 19:38
Jeg har en oppfatning om at dette skjer fordi alle strøm -forbrukere er koblet til batteriet direkte.  Det er vel naturlig at det er slik.  Laderen lever sitt eget liv og lader når den mener det er bra for batteriet.  Batteriet må droppe litt ned under 100% før laderen setter igang.
+1
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Fant noe fra en som har vært med på ActiveE prosjektet, som forklarer hvordan dette virker (stemmer med det vi gjettet på over):

When preconditioning initially begins, the draw is from the battery and doesn't pull energy from the EVSE until the state of charge drops a percentage or two. Once the SOC is down to 98%, the car signals to the EVSE that it needs power and it turns on until the SOC reaches 100% and it then turns off again, even if the preconditioning is still ongoing. It cycles like this the whole time and I have noticed during a hour long preconditioning session the EVSE can turn on and off quite a few times. If you happen to time if right, you do have a fully charged battery and a fully preconditioned battery and cabin, but it's really just luck if the car ended preconditioning just as it became fully charged. Me and the other ActiveE drivers would wonder what sometimes the car would be fully charged and why other times we would get in and it would say 98% charged after preconditioning until we figured out how it was working.

However this is while plugged into an EVSE with a 32 amp, 240v supply. If the supply is lower, the EVSE will remain on for longer periods as it takes it longer to get the battery back to 100% at with point it will shut off. Here in the US, we also have 120V and while preconditioning off of 120V supply, the cars draw is more than the supply so the car will never shut off. Instead it will continue to run down the battery. The good thing is, the car recognizes it is plugged into a 120V supply and cuts the preconditioning session shorter than usual because it figures the owner doesn't want to use too much battery.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA