Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Standarutstyr i i3 vs E-golf

Startet av MortenH, torsdag 27. februar 2014, klokken 21:26

« forrige - neste »

MortenH

Min bil lades fullt på kveld/natt. Når den programmerte preconditioning aktiveres 10 min før jeg skal dra om morgenen, lader bilen ikke, selv om kabelen er tilkoblet. Det fører til at batteriet aldri er fullt ved avreise.

Har noen en forklaring på hvordan jeg skal få fulladet og oppvarmet bil ved avreise?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Riddick

Ikke at det hjepler noe. Men merket akkurat det samme i dag.

østfolding

Har ikke testet med departure time, men bilen min lader i alle fall mens den varmer opp bilen når jeg satt på preconditioning "manuelt" via iPhone-appen.

LMOR

Sitat fra: Riddick på onsdag 19. februar 2014, klokken 08:36
Ikke at det hjepler noe. Men merket akkurat det samme i dag.
Hvordan vet du at den trekker dette fra batteriet og ikke fra nettet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)


LMOR

Sitat fra: FrodeJ på onsdag 19. februar 2014, klokken 09:58
Ser de diskuterer det samme på mybmwi3.com:
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=574&sid=064cf3f17ddafc0ecc468823efb63b3e
Ja, og jeg har tro på konklusjonen, at den trekker mer enn det en klarer å lade på samme tid, men hvis alt hadde gått av batteriet, så ville det bare vært 80-90% igjen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Hvorfor trekkes det så vanvittig mye strøm ved oppvarming? Min gamle DEFA-cupevarmer på 1000-1200W brukte omtrent en halv time på å få T-skjortetemperatur inni bilen.. Og så var det vel noen hundre watt på motorvarmeren også.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Vind

Jeg har observert det samme, men kun at det er en % eller 2 lavere når man starter.

Rekkevidden er allikevel en del bedre når bilen er forvarmet - så dette kan være en liten visningsfeil.

Tror ikke kan skal sammenligne med en Defa varmer, da man jo varmer opp hele batteripakken - og det krever nok litt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

eirikjac

#8
Opplever det samme på min bil. Batteriet er ikke lenger fulladet, men rekkevidden øker.

Jeg mener å ha lest at batteriet kan ta i mot mer strøm når det er forvarmet enn når det er kaldt. Det er derfor det vises at batteriet ikke er fullt, men det er ikke nødvendigvis mindre strøm på det.
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

bromm


MortenH

Amperemeter viser 0. Batteriet fullt. Så starter oppvarming.  Ingen utslag på amperemeter. Dvs strøm til oppvarming blir tatt fra batteri.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Rabiat22

Sitat fra: MortenH på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:28
Amperemeter viser 0. Batteriet fullt. Så starter oppvarming.  Ingen utslag på amperemeter. Dvs strøm til oppvarming blir tatt fra batteri.
det er dumt...

LMOR

Sitat fra: MortenH på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:28
Amperemeter viser 0. Batteriet fullt. Så starter oppvarming.  Ingen utslag på amperemeter. Dvs strøm til oppvarming blir tatt fra batteri.
Hvor lenge ventet du?
De første minuttene så går bare viftene, og den prøver å gjenbruke varme fra batteri osv. Deretter starter oppvarmingen.
De som rapportere at bare 1-2% er "borte", har i så fall bare brukt ca 400Wh i løpet av 10-15min, som tilsvarer en varmeovn på 2000W i 12min. Kanskje nok hvis batteriene allerede er oppvarmet?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Det er noen andre som har målt dette mer i detalj, som også kan forklare hvorfor bilen ikke er like varm når det er kaldt ute:

ca 30 min før departure time, så starter oppvarmingen og trekker strøm fra batteriet. Den stopper ca 10min før, og i disse 10min så trekkes det maks effekt fra laderen for å fylle på batteriet igjen.

Dette varierer sikkert etter effekten på ladingen, og batteriet var da oppvarmet før 30 min før departure time.

Dette stemmer med mine observasjoner, og forklarer også hvorfor bilen ikke er varm ved departure time når det var -1 grad og storm i kastene på vestlandet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

Jeg sjekket amperemeter ved avreise, men kommer nå på at kanskje jeg låste opp bilen. Det deaktiverte i så fall ladingen.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA